Lange vriendschap
woensdag 30 mei 2018 om 07:39
Ik zit met een "vriendschap". Tijdens mijn studie had ik een maatje. Vier jaar lang lol mee gehad. Hij was tijdens de hele studie verliefd op mij, diverse keren duidelijk gemaakt dat hij niet "mijn type" was.
Dit wist hij ook, we waren echt goede vrienden van elkaar. Hij had tijdens de studie relaties en ik ook, ik kon dan de ochtend na een date met hem ook de date reviewen en lachen om dingen.
Na de studie bleven we vrienden van elkaar, we woonden zelfs een straat van elkaar vandaan, dus de tijden dat we single waren, aten we samen, deden we dingen samen. Het was voor mij een beetje een broer zus relatie. Hij was in die periode met vlagen verliefd op mij. Ik heb mij in die periode vaak afgevraagd waarom wij geen stel waren, maar ik had dat gevoel niet bij hem. Voelde mij niet tot hem aangetrokken.
Op een gegeven moment kwam hij een meisje tegen, die vond hij okay, niet geweldig maar ze was goed voor hem en daar kreeg hij een relatie mee. Wij zagen elkaar met vlagen, soms drie maanden veel contact en dan soms echt drie maanden geen contact.
Was ook prima voor mij, onze vriendschap zat goed.
Met dat meisje is hij later getrouwd (op stel en sprong, ik was niet uitgenodigd, alleen zijn ouders en broers waren toen uitgenodigd) maar ik hoorde pas achteraf dat hij was getrouwd, wat ik best raar vond maar goed.
We zijn inmiddels 19 jaar verder sinds de studie en ons contact is de laatste twee jaar stukken minder geworden. Ik heb inmiddels nu vier jaar een relatie met een leuke man en hij heeft inmiddels drie kinderen.
Allemaal prima, maar het begon met het voorstel om elkaar weer eens een keer te zien, een keer te lunchen of uiteten te gaan.
Hij stelde steeds data voor, doordeweeks als ik aan het werk ben om te gaan lunchen. Hij zou dan naar mijn werk komen. Ik heb op het werk best een drukke agenda en ik sla de lunch soms over of soms ga ik even een rondje lopen met collega's maar om dan uitgebreid te gaan lunchen vind ik niet heel gepast, dus ik had op alle data's gezegd dat ik niet kon.
Toen was hij een keer 's avonds in mijn woonplaats (hij woont inmiddels elders) en toen belde of hij even een drankje kon doen bij mij thuis. Het was toen 23.00 (volgende dag was een reguliere werkdag) dus ik zei dat ik er niet zo veel zin in had en dat mijn vriend het ook niet zo leuk vond dat er s avonds nog een man voor de deur stond.
Vervolgens ging hij weer nieuwe data doorsturen, weer allemaal werkdagen tijdens lunchtijd, dus ik stuurde terug, kan je niet een keer uit eten 's avonds? Dan hebben we ook de tijd om bij te praten. Hij zei dat s avonds lastig was.
Dus ik zei, anders een keer in het weekend? Toen gaf hij aan dat het weekend hij dingen wil doen met zijn gezin. Dat snap ik ook wel. Hij vroeg vervolgens of ik echt niet een keer doordeweeks kon lunchen. Dus ik reageerde met nee. Hij vond dat ik maar lastig deed. Ik gaf toen aan, dat ik s avonds kon en in het hele weekend en dat we niet meteen deze week een afspraak hoefden te regelen maar ook prima over 3 maanden, maar dat ik niet snapte dat hij niet 1 avond kan vrij maken. Hij reageerde weer dat het lastig lag.
Ik krijg het gevoel dat hij mij niet mag zien van zijn vrouw, terwijl wij niks hebben met elkaar (en nooit gehad), maar ik vraag mij ook af hoeveel energie ik nog in deze vriendschap moet stoppen.
Vanwege eventuele herkenbaarheid, heb ik een nieuwe accountnaam gemaakt.
Dit wist hij ook, we waren echt goede vrienden van elkaar. Hij had tijdens de studie relaties en ik ook, ik kon dan de ochtend na een date met hem ook de date reviewen en lachen om dingen.
Na de studie bleven we vrienden van elkaar, we woonden zelfs een straat van elkaar vandaan, dus de tijden dat we single waren, aten we samen, deden we dingen samen. Het was voor mij een beetje een broer zus relatie. Hij was in die periode met vlagen verliefd op mij. Ik heb mij in die periode vaak afgevraagd waarom wij geen stel waren, maar ik had dat gevoel niet bij hem. Voelde mij niet tot hem aangetrokken.
Op een gegeven moment kwam hij een meisje tegen, die vond hij okay, niet geweldig maar ze was goed voor hem en daar kreeg hij een relatie mee. Wij zagen elkaar met vlagen, soms drie maanden veel contact en dan soms echt drie maanden geen contact.
Was ook prima voor mij, onze vriendschap zat goed.
Met dat meisje is hij later getrouwd (op stel en sprong, ik was niet uitgenodigd, alleen zijn ouders en broers waren toen uitgenodigd) maar ik hoorde pas achteraf dat hij was getrouwd, wat ik best raar vond maar goed.
We zijn inmiddels 19 jaar verder sinds de studie en ons contact is de laatste twee jaar stukken minder geworden. Ik heb inmiddels nu vier jaar een relatie met een leuke man en hij heeft inmiddels drie kinderen.
Allemaal prima, maar het begon met het voorstel om elkaar weer eens een keer te zien, een keer te lunchen of uiteten te gaan.
Hij stelde steeds data voor, doordeweeks als ik aan het werk ben om te gaan lunchen. Hij zou dan naar mijn werk komen. Ik heb op het werk best een drukke agenda en ik sla de lunch soms over of soms ga ik even een rondje lopen met collega's maar om dan uitgebreid te gaan lunchen vind ik niet heel gepast, dus ik had op alle data's gezegd dat ik niet kon.
Toen was hij een keer 's avonds in mijn woonplaats (hij woont inmiddels elders) en toen belde of hij even een drankje kon doen bij mij thuis. Het was toen 23.00 (volgende dag was een reguliere werkdag) dus ik zei dat ik er niet zo veel zin in had en dat mijn vriend het ook niet zo leuk vond dat er s avonds nog een man voor de deur stond.
Vervolgens ging hij weer nieuwe data doorsturen, weer allemaal werkdagen tijdens lunchtijd, dus ik stuurde terug, kan je niet een keer uit eten 's avonds? Dan hebben we ook de tijd om bij te praten. Hij zei dat s avonds lastig was.
Dus ik zei, anders een keer in het weekend? Toen gaf hij aan dat het weekend hij dingen wil doen met zijn gezin. Dat snap ik ook wel. Hij vroeg vervolgens of ik echt niet een keer doordeweeks kon lunchen. Dus ik reageerde met nee. Hij vond dat ik maar lastig deed. Ik gaf toen aan, dat ik s avonds kon en in het hele weekend en dat we niet meteen deze week een afspraak hoefden te regelen maar ook prima over 3 maanden, maar dat ik niet snapte dat hij niet 1 avond kan vrij maken. Hij reageerde weer dat het lastig lag.
Ik krijg het gevoel dat hij mij niet mag zien van zijn vrouw, terwijl wij niks hebben met elkaar (en nooit gehad), maar ik vraag mij ook af hoeveel energie ik nog in deze vriendschap moet stoppen.
Vanwege eventuele herkenbaarheid, heb ik een nieuwe accountnaam gemaakt.
woensdag 30 mei 2018 om 07:44
Het klinkt allemaal erg vermoeiend. Zo star als hij niet wil dineren, zo star ben jij met lunchen dus wat dat betreft doen jullie beiden hetzelfde hoor. Het lijkt er meer op dat jullie uit fatsoen nog afspraken proberen te maken, maar elkaar eigenlijk niet écht meer hoeven te zien want er wordt niet veel moeite voor gedaan. Dus ik denk dat het klaar is.
Het verwijt richting zijn vrouw vind ik ook wat puberaal. Als jullie altijd een zuivere vriendschap hebben gehad dan zou een dergelijke gedachte niet eens aan de orde hoeven zijn. Dus dat vind ik wel vreemd.
Het verwijt richting zijn vrouw vind ik ook wat puberaal. Als jullie altijd een zuivere vriendschap hebben gehad dan zou een dergelijke gedachte niet eens aan de orde hoeven zijn. Dus dat vind ik wel vreemd.
anoniem_370152 wijzigde dit bericht op 30-05-2018 07:45
22.69% gewijzigd
woensdag 30 mei 2018 om 07:48
En deze toevoeging: "Op een gegeven moment kwam hij een meisje tegen, die vond hij okay, niet geweldig maar ze was goed voor hem" suggereert wel dat jij het niet helemaal tof vond wat er gebeurde? Baal je ervan dat hij op dat moment de focus verschoof van jou naar een ander en daarmee eigenlijk de basis van de vriendschap weghaalde?
woensdag 30 mei 2018 om 07:51
Nee dat vond ik niet erg. Maar ik vond het toen wel raar dat je dat over je vriendin zegt. Ik zou het zelf niet heel tof vinden als mijn vriend dat over mij zegt.Cafetière schreef: ↑30-05-2018 07:48En deze toevoeging: "Op een gegeven moment kwam hij een meisje tegen, die vond hij okay, niet geweldig maar ze was goed voor hem" suggereert wel dat jij het niet helemaal tof vond wat er gebeurde? Baal je ervan dat hij op dat moment de focus verschoof van jou naar een ander en daarmee eigenlijk de basis van de vriendschap weghaalde?
woensdag 30 mei 2018 om 07:54
Laatste twee jaar is het contact voornamelijk bij appen en bellen gebleven en als hij weer eens een keer spontaan in mijn woonplaats was, maar dat was altijd rond middenacht (na een andere afspraak die hij had) dus ik heb toen nooit afgesproken.
Toen ik 25 jaar vond ik het nog wel normaal om rond middenacht af te spreken maar ik ben inmiddels wat ouder en dan vind ik dat je sowieso van te voren kan aangeven dat je in mijn woonplaats ben en niet pas belt als je al in mijn straat staat.
woensdag 30 mei 2018 om 07:57
Dat is ook vreemd, maar het viel me op dat je het wel relevant leek om te noemen in dit verhaal. Het gaf me een beetje een idee dat er van jou kant toch meer achter zat en dat je daarom nu een beetje gepikeerd bent dat hij niet wil afspreken en vervolgens de schuld bij zijn vrouw legt.
Wil je hem zelf echt nog wel zien? Ben je geinteresseerd in zijn huidige leven?
woensdag 30 mei 2018 om 07:59
Ja maar hoe was het voor die tijd?dubio1981 schreef: ↑30-05-2018 07:54Laatste twee jaar is het contact voornamelijk bij appen en bellen gebleven en als hij weer eens een keer spontaan in mijn woonplaats was, maar dat was altijd rond middenacht (na een andere afspraak die hij had) dus ik heb toen nooit afgesproken.
Toen ik 25 jaar vond ik het nog wel normaal om rond middenacht af te spreken maar ik ben inmiddels wat ouder en dan vind ik dat je sowieso van te voren kan aangeven dat je in mijn woonplaats ben en niet pas belt als je al in mijn straat staat.
Kwamen jullie bij elkaar over de vloer met verjaardagen etc? Ben je bij hem op kraamvisite geweest etc?
woensdag 30 mei 2018 om 08:02
Nee ik ben zeker niet gepikeerd op haar, maar ik kan het aan haar kant wel begrijpen dat ze (als weet van de geschiedenis ervoor) het niet prettig vind dat hij contact met mij opzoekt, vandaar dat ik het erbij zei.Cafetière schreef: ↑30-05-2018 07:57Dat is ook vreemd, maar het viel me op dat je het wel relevant leek om te noemen in dit verhaal. Het gaf me een beetje een idee dat er van jou kant toch meer achter zat en dat je daarom nu een beetje gepikeerd bent dat hij niet wil afspreken en vervolgens de schuld bij zijn vrouw legt.
Wil je hem zelf echt nog wel zien? Ben je geinteresseerd in zijn huidige leven?
Ons contact is nu natuurlijk anders dan toen we studeerden, ook door interesses, drukte, werk etc, en ik hoef hem echt niet elke week te zien maar ik zou het zeker wel leuk vinden om zo af en toe met hem af te spreken.
woensdag 30 mei 2018 om 08:04
Toen we studeerden wel, daarna spraken we altijd standaard 1x in het kwartaal af en gingen we uitgebreid eten. Ik ben bij de eerste op kraamvisite geweest. Hij is daarna tijdelijk geemigreerd naar Amerika en is sinds twee jaar ongeveer weer terug. Dus bij de andere ben ik niet op kraamvisite geweest maar wel uitgebreid geskypt toen (waar zijn vrouw ook bij was)
woensdag 30 mei 2018 om 08:05
Dan zou ik toch gewoon een keer een uurtje lunchpauze nemen en koffie met hem drinken.dubio1981 schreef: ↑30-05-2018 08:02Nee ik ben zeker niet gepikeerd op haar, maar ik kan het aan haar kant wel begrijpen dat ze (als weet van de geschiedenis ervoor) het niet prettig vind dat hij contact met mij opzoekt, vandaar dat ik het erbij zei.
Ons contact is nu natuurlijk anders dan toen we studeerden, ook door interesses, drukte, werk etc, en ik hoef hem echt niet elke week te zien maar ik zou het zeker wel leuk vinden om zo af en toe met hem af te spreken.
woensdag 30 mei 2018 om 08:08
Blijkbaar hebben jullie er beide niet zo veel behoefte meer aan. Als je elkaar echt wit zien dan kan of jij je best een keer over die lunchtijd heen zetten, of hij over een diner.
Het feit dat dat allemaal zo moeilijk moeilijk is van beide kanten zegt genoeg. Het is er niet meer anders doe je alletwee wel meer je best.
Het feit dat dat allemaal zo moeilijk moeilijk is van beide kanten zegt genoeg. Het is er niet meer anders doe je alletwee wel meer je best.
woensdag 30 mei 2018 om 08:10
Dat dacht ik precies hetzelfde.Cafetière schreef: ↑30-05-2018 07:48En deze toevoeging: "Op een gegeven moment kwam hij een meisje tegen, die vond hij okay, niet geweldig maar ze was goed voor hem" suggereert wel dat jij het niet helemaal tof vond wat er gebeurde? Baal je ervan dat hij op dat moment de focus verschoof van jou naar een ander en daarmee eigenlijk de basis van de vriendschap weghaalde?
TO, voelde je je gepasseerd dat hij een ander boven jou koos? Was je pissig ? beledigd? Zo komt het over namelijk, zijn relatie afdoen als "het stelt niet veel voor" . Klinkt wat kinderlijk
Nu wordt je ego weer gestreeld door het contact lijkt me, mis je iets in je relatie dat je hier in mee gaat?
Zo niet, afkappen, is niet netjes wat je doet.
woensdag 30 mei 2018 om 08:11
Omdat ik graag tijdens werktijd werk gerelateerde dingen doe. Daarnaast vind ik het ook niet praktisch, ik werk op een bedrijventerrein, dus voor ik in de stad ben en parkeerplek heb, ben ik alweer een tijdje verder. Ik heb best een drukke baan, ik vind het dan zonde om mijn tijd zo te besteden.Het-groepje schreef: ↑30-05-2018 07:58Hoezo kun je niet een keer gewoon eens lunchen met die man?
Ik werk dan wat langer door ofzo.
Ik snap best dat als je 3 kinderen hebt je s Avonds lastig kan afspreken.
woensdag 30 mei 2018 om 08:12
DIt waren zijn woorden niet mijn woorden. Ik ken haar helemaal niet goed.
woensdag 30 mei 2018 om 08:15
Dan neem je koffie mee uit jullie restaurant (neem aan dat je toch wel ergens eten en drinken kunt halen), of laat je hem broodjes meenemen en wandelen jullie daar een rondje?dubio1981 schreef: ↑30-05-2018 08:11Omdat ik graag tijdens werktijd werk gerelateerde dingen doe. Daarnaast vind ik het ook niet praktisch, ik werk op een bedrijventerrein, dus voor ik in de stad ben en parkeerplek heb, ben ik alweer een tijdje verder. Ik heb best een drukke baan, ik vind het dan zonde om mijn tijd zo te besteden.
woensdag 30 mei 2018 om 08:18
woensdag 30 mei 2018 om 08:29
Dit dus. Maar iets zegt me dat dat niet helemaal de bedoeling is van die vriend.