Lange vriendschap

30-05-2018 07:39 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een "vriendschap". Tijdens mijn studie had ik een maatje. Vier jaar lang lol mee gehad. Hij was tijdens de hele studie verliefd op mij, diverse keren duidelijk gemaakt dat hij niet "mijn type" was.

Dit wist hij ook, we waren echt goede vrienden van elkaar. Hij had tijdens de studie relaties en ik ook, ik kon dan de ochtend na een date met hem ook de date reviewen en lachen om dingen.

Na de studie bleven we vrienden van elkaar, we woonden zelfs een straat van elkaar vandaan, dus de tijden dat we single waren, aten we samen, deden we dingen samen. Het was voor mij een beetje een broer zus relatie. Hij was in die periode met vlagen verliefd op mij. Ik heb mij in die periode vaak afgevraagd waarom wij geen stel waren, maar ik had dat gevoel niet bij hem. Voelde mij niet tot hem aangetrokken.

Op een gegeven moment kwam hij een meisje tegen, die vond hij okay, niet geweldig maar ze was goed voor hem en daar kreeg hij een relatie mee. Wij zagen elkaar met vlagen, soms drie maanden veel contact en dan soms echt drie maanden geen contact.

Was ook prima voor mij, onze vriendschap zat goed.

Met dat meisje is hij later getrouwd (op stel en sprong, ik was niet uitgenodigd, alleen zijn ouders en broers waren toen uitgenodigd) maar ik hoorde pas achteraf dat hij was getrouwd, wat ik best raar vond maar goed.

We zijn inmiddels 19 jaar verder sinds de studie en ons contact is de laatste twee jaar stukken minder geworden. Ik heb inmiddels nu vier jaar een relatie met een leuke man en hij heeft inmiddels drie kinderen.

Allemaal prima, maar het begon met het voorstel om elkaar weer eens een keer te zien, een keer te lunchen of uiteten te gaan.

Hij stelde steeds data voor, doordeweeks als ik aan het werk ben om te gaan lunchen. Hij zou dan naar mijn werk komen. Ik heb op het werk best een drukke agenda en ik sla de lunch soms over of soms ga ik even een rondje lopen met collega's maar om dan uitgebreid te gaan lunchen vind ik niet heel gepast, dus ik had op alle data's gezegd dat ik niet kon.

Toen was hij een keer 's avonds in mijn woonplaats (hij woont inmiddels elders) en toen belde of hij even een drankje kon doen bij mij thuis. Het was toen 23.00 (volgende dag was een reguliere werkdag) dus ik zei dat ik er niet zo veel zin in had en dat mijn vriend het ook niet zo leuk vond dat er s avonds nog een man voor de deur stond.

Vervolgens ging hij weer nieuwe data doorsturen, weer allemaal werkdagen tijdens lunchtijd, dus ik stuurde terug, kan je niet een keer uit eten 's avonds? Dan hebben we ook de tijd om bij te praten. Hij zei dat s avonds lastig was.

Dus ik zei, anders een keer in het weekend? Toen gaf hij aan dat het weekend hij dingen wil doen met zijn gezin. Dat snap ik ook wel. Hij vroeg vervolgens of ik echt niet een keer doordeweeks kon lunchen. Dus ik reageerde met nee. Hij vond dat ik maar lastig deed. Ik gaf toen aan, dat ik s avonds kon en in het hele weekend en dat we niet meteen deze week een afspraak hoefden te regelen maar ook prima over 3 maanden, maar dat ik niet snapte dat hij niet 1 avond kan vrij maken. Hij reageerde weer dat het lastig lag.

Ik krijg het gevoel dat hij mij niet mag zien van zijn vrouw, terwijl wij niks hebben met elkaar (en nooit gehad), maar ik vraag mij ook af hoeveel energie ik nog in deze vriendschap moet stoppen.

Vanwege eventuele herkenbaarheid, heb ik een nieuwe accountnaam gemaakt.
dubio1981 schreef:
30-05-2018 08:11
Omdat ik graag tijdens werktijd werk gerelateerde dingen doe. Daarnaast vind ik het ook niet praktisch, ik werk op een bedrijventerrein, dus voor ik in de stad ben en parkeerplek heb, ben ik alweer een tijdje verder. Ik heb best een drukke baan, ik vind het dan zonde om mijn tijd zo te besteden.
voor een hele leuke vriendin, die over komt uit Australië, of een goeie klant, had je het vast wel gedaan. Kortom, zo belangrijk vind jij deze afspraak ook niet (wat niet erg is hoor)
dolfje schreef:
30-05-2018 08:34
Ja dat idee heb ik ook. Wel om 23.00 sávonds komen maar gewoon afspreken kan niet.
Ja kennelijk kan hij doordeweeks wel afspraken maken alleen niet met TO
dubio1981 schreef:
Omdat ik graag tijdens werktijd werk gerelateerde dingen doe. Daarnaast vind ik het ook niet praktisch, ik werk op een bedrijventerrein, dus voor ik in de stad ben en parkeerplek heb, ben ik alweer een tijdje verder. Ik heb best een drukke baan, ik vind het dan zonde om mijn tijd zo te besteden.
Maar een lunchpauze is geen werktijd, dat is eigen tijd. En als je het wel als werktijd ziet is dit het recept voor overspannenheid danwel een burn-out. lunchpauze is er niet voor niets.

Tijd aan een vriendschap besteden zou ik niet zonde noemen. Tenzij het gewoon klaar voor je is, maar zeg het hem dan.
Neem een vrije dag op, ga uitgebreid lunchen. Lekker bijkletsen.
Niet zo moeilijk doen.
Dat kun je toch gewoon doen voor een oude vriend.
dubio1981 schreef:
ik vind het dan zonde om mijn tijd zo te besteden.
Dus zo belangrijk is het je niet, als je het afdoet als 'zonde' van je tijd.

Je geeft slechts aan wat er allemaal niet kan, als je graag zou willen deed je wel meer moeite.
En dat is niet erg hoor, maar bevestigt gewoon dat die vriendschap verleden tijd is. Anders deed je wel wat meer je best. En hij net zo goed.
Volgens mij hebben jullie gewoon te wisselende agenda's en maak je na 20 jaar veel meer van dan het is. Volgens mij hoeft het van jou ook allemaal niet zo een hernieuwd contact. Misschien kun je beter eerlijk zijn en aangeven dat je het hierbij wil laten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik denk dat je gevoel klopt. Hij doet dit buiten zn vrouw om. Anders kan je best s avonds als de kinderen op bed liggen ergens wat met elkaar gaan drinken.
ik geef mn bek ook maar een douw
(Nog niet alle antwoorden gelezen)

Ik zou er toch één keer een lunch tussen persen, van hooguit een uur, uit nieuwsgierigheid. Dan weet je meteen wat zijn intenties zijn en hoef je er geen avond aan te verspillen als blijkt dat hij het meer richting een affaire wil sturen.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 30-05-2018 14:29
0.35% gewijzigd
lilalinda schreef:
30-05-2018 08:43
voor een hele leuke vriendin, die over komt uit Australië, of een goeie klant, had je het vast wel gedaan. Kortom, zo belangrijk vind jij deze afspraak ook niet (wat niet erg is hoor)
De hele leuke vriendin uit Australie, die zou ik niet in mijn lunchpauze proppen, daarmee zou ik een avond vrij maken zodat wij de hele avond bij kunnen praten. Een goede klant is zakelijk daar zou ik het inderdaad ook voor doen.

Ik hoef niet bij hem de deur plat te lopen, ik heb ook zeker niet de illusie dat wij weer best buds worden als jaren geleden. Maar zoals ik wel meer heb met vriendinnen van de havo nog, daar ga ik 1 of 2x per jaar een hapje eten. Bijkletsen. Een avondje lachen, tussendoor hebben we app contact maar ik hoef ze niet elk weekend te zien. Zo zie ik dit ook.
Vind je het gek? Dat zijn vrouw er waarschijnlijk niet om staat te springen dat haar man een afspraakje maakt met een 'vriendin' waar hij jaren verliefd op was?
Dat maakt alleszins al dat jullie geen gewone vriendschappelijke relatie hebben.
Hij wil blijkbaar ook enkel achter haar rug afspreken, ik zou er geen zin in hebben.
Benieuwd wat zijn motieven zijn...
Onkruit schreef:
30-05-2018 08:54
Neem een vrije dag op, ga uitgebreid lunchen. Lekker bijkletsen.
Niet zo moeilijk doen.
Dat kun je toch gewoon doen voor een oude vriend.
Dit dus. Bespaart mij typen.

Bij zo'n lange vriendschap krijg je verschillende levens. De een zit het hele weekend vol, de ander kan doordeweeks nooit vrij nemen, en de volgende heeft de avonduren per se nodig. Ik weet dat ik met de ene vriendin nooit op zaterdagen kan afspreken en met de ander alleen halfjaarlijks op een zondagmiddag, als het meezit. Als de vriendschap je iets waard is, schik je een beetje in.
De "vriendschap" is nooit gelijkwaardig geweest. Hij is blijven plakken in het geval jij ooit over de brug zou komen.

Ik had het nooit zo'n langslepend gedoe laten worden. En zou nu ook niets afspreken.
Het komt op mij meer over dat hij je nog wel ns wil zien maar dat het ook niet per se hoeft, hij is niet meer geïnteresseerd. Ik snap niet dat je geen uurtje kan lunchen. Ik haal m'n uren dan gewoon in.
Volgens mij is hij nog wel geïnteresseerd in je en wil hij dat buiten zijn vrouw om doen.
Was hij niet geïnteresseerd dan zou hij niet zo blijven aandringen op een afspraak.
Madeliefjees schreef:
30-05-2018 09:29
Ik denk dat je gevoel klopt. Hij doet dit buiten zn vrouw om. Anders kan je best s avonds als de kinderen op bed liggen ergens wat met elkaar gaan drinken.
Dit. En dus niet om 23.00 uur. Wat een bizarre tijd.
Lucifer2018 schreef:
30-05-2018 13:02
Dit. En dus niet om 23.00 uur. Wat een bizarre tijd.
Dat komt omdat ie eerst een andere afspraak had. Die hij kennelijk wel gewoon kon maken, terwijl ie met to echt niet s avonds af kan spreken.

Dat soort onverklaarbaarheden zouden ervoor zorgen dat ik er allang geen zin meer in zou hebben.
julius schreef:
30-05-2018 13:17
Dat komt omdat ie eerst een andere afspraak had. Die hij kennelijk wel gewoon kon maken, terwijl ie met to echt niet s avonds af kan spreken.

Dat soort onverklaarbaarheden zouden ervoor zorgen dat ik er allang geen zin meer in zou hebben.
Precies.

Hij wil gewoon thuis niet vertellen dat hij afgesproken heeft met TO.

Maar zelfs als dat te zwartgallig is qua denken, ik zou ook geen vrije uren opnemen om te gaan lunchen.

Ik ben na mijn werk beschikbaar voor gezelligheid. Zeker voor kennissen die ik al jaren amper tot niet gezien heb.
julius schreef:
30-05-2018 13:17

Viel mij ook op. Vaag. Ik zou niet meegaan in zijn gekte.
Bloody_Mary schreef:
30-05-2018 12:36
Het komt op mij meer over dat hij je nog wel ns wil zien maar dat het ook niet per se hoeft, hij is niet meer geïnteresseerd. Ik snap niet dat je geen uurtje kan lunchen. Ik haal m'n uren dan gewoon in.
Ik zou er ook geen zin in hebben om uren in te gaan halen omdat meneer perse onder werktijd wil lunchen. TO heeft na het werk en in het weekend alle tijd.

En zeker niet met de wetenschap dat hij kennelijk wel een afspraak kan maken in de avonduren, terwijl hij bij haar dit niet kan. Kennelijk wil hij tegen zijn vrouw zeggen. Ik ga met Henk een biertje drinken maar na Henk gaat ie nog even naar TO.

Ik snap wel dat zij dat geen uren gaat inhalen omdat het meneer niet goed uitkomt.
Je hebt al die jaren geweten dat hij gevoelens voor je had. En hij liet duidelijk merken dat zijn huidige vrouw een soort tweede keus was. En nu wil hij alleen afspreken onder werktijd.

Dat wordt dan straks misschien wel een gesprek over hoe zijn vrouw hem niet begrijpt etc. En als jij hem dan nog steeds leuk vindt kan zomaar de vlam in de pan slaan. Ik zou daar geen zin in hebben.
Laat ik het zo stellen: ik zie sommige mensen eens per jaar en daar trek ik dan een paar uur voor uit, en als dat onder werkuren valt so be it.
Die haal ik dan later weer in.
En dat zijn echt niet allemaal mensen met wie de vriendschap zo intens was als to beschrijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven