Basisinkomen
donderdag 31 mei 2018 om 20:32
Ik vind de discussie rondom de basisinkomen heel boeiend.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..
Voor- en nadelen.
Ben je vóór of tegen?
Ik neig meer naar vóór omdat ik vind dat er nu veels te veel regelingen, toeslagen, AOW, uitekeringen zijn die heel fraude gevoelig zijn. Daarnaast al het bureaucratische gedonder eromheen is onnodig en kost klauwen met geld om t in stand te houden.
Aan de andere kant is Nederland een export land. Door de mogelijke inflatie kan het heel ongunstig uitvallen voor de internationale economische positie van Nederland.
M
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..
Voor- en nadelen.
Ben je vóór of tegen?
Ik neig meer naar vóór omdat ik vind dat er nu veels te veel regelingen, toeslagen, AOW, uitekeringen zijn die heel fraude gevoelig zijn. Daarnaast al het bureaucratische gedonder eromheen is onnodig en kost klauwen met geld om t in stand te houden.
Aan de andere kant is Nederland een export land. Door de mogelijke inflatie kan het heel ongunstig uitvallen voor de internationale economische positie van Nederland.
M
vrijdag 1 juni 2018 om 13:22
kans daarop is aanwezig, dat betekent niet dat alle overgebleven banen dan hoogbetaald worden of hoog betaald blijven, het blijft toch vraag en aanbod, er zal dan wel een andere type baan komen dat laag betaald is.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:24
Tja, altijd leuk zo’n excuus verzinnen om niet aan de slag te hoeven gaan.Cateautje schreef: ↑01-06-2018 11:28Mag ik er tussendoor ook nog eventjes op wijzen dat het heel slecht is voor de economie als alle mensen zouden werken. Voor een goede sterke economie heeft ieder land 5% aan werkelozen nodig, hoe dat precies zit en werkt dan weet ik niet, maar het blijkt zo te zijn.
In het voormalige oost Duitsland had men geen werkelozen en de economie lag daar volledig op z'n gat en het land zat tegen het faillissement aan. Kan je zeggen dat het achter de muur zat, maar andere landen achter diezelfde muur hadden daar geen last van.
Dus....prijs ons luie donders, want door ons hebben jullie het goed.
Ik heb overigens geen bijstand, maar dat terzijde.
Dat de economie op z’n gat lag in Oost-Duitsland had alles te maken met het communisme. Door het communisme was er geen enkele prikkel voor mensen om hun best te doen of een stapje harder te lopen. Iedereen even veel of even weinig (het is maar net hoe je het bekijkt) en als je beter je best deed dan leverde dat niets extra’s op. Onzinnig dat je stelt dat het slecht is voor de economie als iedereen zou werken. Verdiep je eerst eens in de materie.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:26
Mensen zullen nog wel iets willen doen, maar zeer waarschijnlijk geen werk waar ze geen zin in hebben.popita schreef: ↑01-06-2018 13:16Ik denk dat veel mensen niet meer fulltime zullen willen werken, maar dat de meeste mensen echt nog wel iets willen doen. Hele dagen thuis zitten maar je nooit iets extra's kunnen veroorloven gaat snel vervelen lijkt mij.
Ik vind overigens (ook nu al) dat vervelend en/of zwaar werk niet laagbetaald zou moeten zijn, zeker niet gezien het maatschappelijk belang van veel van die werkzaamheden. Als het belangrijk is dat bepaald werk gedaan wordt, dan moet je het ook naar waarde weten te schatten.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:27
Je kletst uit je nekharen, zoals gewoonlijk.Pientjexxxx schreef: ↑01-06-2018 13:24Tja, altijd leuk zo’n excuus verzinnen om niet aan de slag te hoeven gaan.
Dat de economie op z’n gat lag in Oost-Duitsland had alles te maken met het communisme. Door het communisme was er geen enkele prikkel voor mensen om hun best te doen of een stapje harder te lopen. Iedereen even veel of even weinig (het is maar net hoe je het bekijkt) en als je beter je best deed dan leverde dat niets extra’s op. Onzinnig dat je stelt dat het slecht is voor de economie als iedereen zou werken. Verdiep je eerst eens in de materie.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:39
Oké. Stel we voeren het in. 1000 pp en de belasting omhoog naar 50%.
We schaffen alle toeslagen, bijslagen en de HRA af.
Wie gaat er dan op vooruit?
De uitkeringsgerechtigden niet. Die hebben nu uitkering + toeslagen.
De AOWers ook niet, want AOW is meer dan bijstand.
Mensen met een huidig brutoloon van 2200 ook niet. Zij krijgen dan 1000 BI en 1000 netto. En nu 2000 netto.
Mensen met een hoger inkomen, lasten we zeggen 5000 bruto ook niet. Want zij krijgen dan 2500 netto en 1000 BI. En ook geen eventuele HRA meer.
Dus alleen mensen met een inkomen van 0 - 2000 bruto en geen uitkering, toeslagen of HRA gaan erop vooruit.
Als je nu 1000 verdient, krijg je dan 500 + 1000 BI.
Goed nieuws!?
Mensen met een huidig brutoloon van 2200 ook niet. Zij krijgen dan 1000 BI en 1000 netto. En nu 2000 netto.
Mensen met een hoger inkomen, lasten we zeggen 5000 bruto ook niet. Want zij krijgen dan 2500 netto en 1000 BI. En ook geen eventuele HRA meer.
Dus alleen mensen met een inkomen van 0 - 2000 bruto en geen uitkering, toeslagen of HRA gaan erop vooruit.
Goed nieuws!?
vrijdag 1 juni 2018 om 13:44
dat is nu toch al zo? ik lees een hoop 'problemen' die eigenlijk nu ook al bestaan, misschien zelfs in grotere mate dan als er een basisinkomen zou zijn.florence13 schreef: ↑01-06-2018 13:21en als je de lonen dan ook nog verlaagt (wat je zult moeten doen) dan heeft die alleenstaande die wel werkt bijna geen kans om op hetzelfde niveau te komen als het Koppel dat niet werkt, terwijl die wel voor een groot deel dezelfde lasten heeft. De kans dat de samenleving heel erg scheef trekt (zowel tussen werkenden en niet werkenden, als voor alleenstaanden vs koppels) is heel erg groot bij het basisinkomen.
Lonen hoeven niet verhoogd of verlaagd te worden. het belastingstelsel zal waarschijnlijk wel op zijn kop moeten om het geld binnen te halen. Zoals ik eerder al schreef moet een basisinkomen niet dienen om meer koopkracht te generen, maar juist om het bureaucratische gedonder weg te doen, EN je geeft mensen meer vrijheid om hun tijd en kennis te gebruiken zoals zij willen.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:46
Er werd gevraagd om een berekening.
Nederland geeft per jaar ongeveer 150 miljard uit aan sociale uitkeringen. Daar zit echt van alles in, dus ook de toeslagen.
Gemiddeld is dat per Nederlander zo'n 9000 euro per jaar. Dit gaat er gemiddeld aan toeslagen uit en moet dus bijeen gebracht worden.
Stel je zou iedere burger boven de 18, dat zijn er 13,6 miljoen in 2017, een basisinkomen van 1000 euro per maand geven dan kost je dat 163 miljard euro. Dan zie je dat dit niet eens zo ver af zit van het bedrag dat we nu aan sociale uitkeringen uitgeven.
Dat is grofweg 10% meer dan dat we er nu aan uitgeven. Maar er is een voordeel aan dit bedrag. Op dit moment is het namelijk zo dat als het slecht gaat met de economie er minder geld aan belasting binnenkomt en er méér geld naar uitkeringen moet. Het effect wordt dus versterkt. Als je een basisinkomen hebt, dan is het bedrag dat je uit moet geven altijd hetzelfde en heeft de economie geen invloed op de uitgavenkant van de balans. Uiteraard zijn de inkomsten dan wel lager.
Er is echter nog een effect. Voor werkenden gaat dan gelden dat ze een korting op de belasting krijgen om hun basisinkomen te verrekenen. Nu heb je een heffingskorting van zo'n 2000 euro per jaar. Eigenlijk krijg je straks dan een heffingskorting van bijv. 12000 euro per jaar. Netto betekent dit dat voor alle werkenden het invoeren van een basisinkomen tov de huidige situatie goedkoper is: het kost je tov de huidige korting (die niet in de sociale uitkeringen uitgaven zit) 2000 euro per jaar minder.
Je hebt 8,5 miljoen mensen die aan het werk zijn. Dan trek ik daar 1 miljoen van af, de mensen die minder dan 12 uur werken omdat die wellicht niet de hele heffingskorting verrekend krijgen (maar natuurlijk wel een deel). Kom je op 7,5 miljoen uit. 7,5 miljoen * 2000 euro = 15 miljard. Je moet de uitgaven van 163 miljard voor dit systeem dus verminderen met 15 miljard om het effect van de heffingskorting te verrekenen. Kom je op 148 miljard aan kosten voor een basisinkomen. Iets onder de huidige uitgaven voor sociale lasten.
Je houdt ook enkele honderden miljoenen over op het budget van de sociale verzekeringsbank en ambtenaren. De SVB geeft per jaar ongeveer een half miljard uit om alle verschillende typen uitkeringen uit te betalen, te controleren en te berekenen. Op lokaal niveau zijn gemeenten ook heel veel tijd kwijt met alle gemeentelijke uitkeringen. Je kunt dus met veel kleinere gemeentebesturen overweg waardoor je op lokaal niveau ook geld over houdt om bijv. aan basisscholen uit te kunnen geven.
Ook lost dit wellicht problemen op in sectoren waar mensen zwaar fysiek werk moeten doen. Nu is een vroegpensioen heel kostbaar. Met een basisinkomen wordt dat betaalbaarder. Je kunt met behoud van je basisinkomen je werk opzeggen zodat je niet zonder inkomen komt te zitten, samen met je vroegpensioen is dat wellicht prima om eerder aan je oude dag te beginnen. De gaten die hierdoor in de arbeidsmarkt ontstaan worden wel weer opgevuld met jong personeel. En mensen die dit doen kunnen ongestraft vrijwilligerswerk of bijbaantjes gaan doen, zonder dat dit ten koste gaat van een bijstandsuitkering.
Natuurlijk is dit achterkantbierviltjerekenwerk. En in de praktijk kun je niet alle toeslagen afschaffen omdat er anders mensen tussen wal en schip vallen. Maar het is in orde van grootte zeker mogelijk om dit in te voeren zonder dat het (veel) meer kost dan het huidige systeem. Groot voordeel is dat je werken direct beloont. Al werkt iemand maar één uur per week: hij gaat er op vooruit. En je zorgt ervoor dat mensen misschien wat makkelijker hun baan opzeggen: dat zorgt voor veel meer doorstroom op de arbeidsmarkt. Nu blijf je met lege handen achter als je je baan opzegt, dus blijven veel mensen tot het einde ter tijden zitten waar ze zitten.
Nederland geeft per jaar ongeveer 150 miljard uit aan sociale uitkeringen. Daar zit echt van alles in, dus ook de toeslagen.
Gemiddeld is dat per Nederlander zo'n 9000 euro per jaar. Dit gaat er gemiddeld aan toeslagen uit en moet dus bijeen gebracht worden.
Stel je zou iedere burger boven de 18, dat zijn er 13,6 miljoen in 2017, een basisinkomen van 1000 euro per maand geven dan kost je dat 163 miljard euro. Dan zie je dat dit niet eens zo ver af zit van het bedrag dat we nu aan sociale uitkeringen uitgeven.
Dat is grofweg 10% meer dan dat we er nu aan uitgeven. Maar er is een voordeel aan dit bedrag. Op dit moment is het namelijk zo dat als het slecht gaat met de economie er minder geld aan belasting binnenkomt en er méér geld naar uitkeringen moet. Het effect wordt dus versterkt. Als je een basisinkomen hebt, dan is het bedrag dat je uit moet geven altijd hetzelfde en heeft de economie geen invloed op de uitgavenkant van de balans. Uiteraard zijn de inkomsten dan wel lager.
Er is echter nog een effect. Voor werkenden gaat dan gelden dat ze een korting op de belasting krijgen om hun basisinkomen te verrekenen. Nu heb je een heffingskorting van zo'n 2000 euro per jaar. Eigenlijk krijg je straks dan een heffingskorting van bijv. 12000 euro per jaar. Netto betekent dit dat voor alle werkenden het invoeren van een basisinkomen tov de huidige situatie goedkoper is: het kost je tov de huidige korting (die niet in de sociale uitkeringen uitgaven zit) 2000 euro per jaar minder.
Je hebt 8,5 miljoen mensen die aan het werk zijn. Dan trek ik daar 1 miljoen van af, de mensen die minder dan 12 uur werken omdat die wellicht niet de hele heffingskorting verrekend krijgen (maar natuurlijk wel een deel). Kom je op 7,5 miljoen uit. 7,5 miljoen * 2000 euro = 15 miljard. Je moet de uitgaven van 163 miljard voor dit systeem dus verminderen met 15 miljard om het effect van de heffingskorting te verrekenen. Kom je op 148 miljard aan kosten voor een basisinkomen. Iets onder de huidige uitgaven voor sociale lasten.
Je houdt ook enkele honderden miljoenen over op het budget van de sociale verzekeringsbank en ambtenaren. De SVB geeft per jaar ongeveer een half miljard uit om alle verschillende typen uitkeringen uit te betalen, te controleren en te berekenen. Op lokaal niveau zijn gemeenten ook heel veel tijd kwijt met alle gemeentelijke uitkeringen. Je kunt dus met veel kleinere gemeentebesturen overweg waardoor je op lokaal niveau ook geld over houdt om bijv. aan basisscholen uit te kunnen geven.
Ook lost dit wellicht problemen op in sectoren waar mensen zwaar fysiek werk moeten doen. Nu is een vroegpensioen heel kostbaar. Met een basisinkomen wordt dat betaalbaarder. Je kunt met behoud van je basisinkomen je werk opzeggen zodat je niet zonder inkomen komt te zitten, samen met je vroegpensioen is dat wellicht prima om eerder aan je oude dag te beginnen. De gaten die hierdoor in de arbeidsmarkt ontstaan worden wel weer opgevuld met jong personeel. En mensen die dit doen kunnen ongestraft vrijwilligerswerk of bijbaantjes gaan doen, zonder dat dit ten koste gaat van een bijstandsuitkering.
Natuurlijk is dit achterkantbierviltjerekenwerk. En in de praktijk kun je niet alle toeslagen afschaffen omdat er anders mensen tussen wal en schip vallen. Maar het is in orde van grootte zeker mogelijk om dit in te voeren zonder dat het (veel) meer kost dan het huidige systeem. Groot voordeel is dat je werken direct beloont. Al werkt iemand maar één uur per week: hij gaat er op vooruit. En je zorgt ervoor dat mensen misschien wat makkelijker hun baan opzeggen: dat zorgt voor veel meer doorstroom op de arbeidsmarkt. Nu blijf je met lege handen achter als je je baan opzegt, dus blijven veel mensen tot het einde ter tijden zitten waar ze zitten.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 13:56
8.56% gewijzigd
vrijdag 1 juni 2018 om 13:50
Hetismogelijk schreef: ↑01-06-2018 13:39Oké. Stel we voeren het in. 1000 pp en de belasting omhoog naar 50%.
Goed nieuws!?
huh? mensen met een loon van 2200 houden 1700-1800 netto en vallen net buiten de boot vwb zorg en huurtoeslag, dus in bovenstaande scenario zouden ze iets op vooruitgaan. mensen met een inkomen van 5.000 eigenlijk ook, want dat is netto ca. 3.000?
vrijdag 1 juni 2018 om 13:52
Ho ho, niet zo snel... Een land heeft wat aan werklozen die zouden willen werken. Niets aan werklozen die zich niet op de arbeidsmarkt willen begeven.Cateautje schreef: ↑01-06-2018 11:28Mag ik er tussendoor ook nog eventjes op wijzen dat het heel slecht is voor de economie als alle mensen zouden werken. Voor een goede sterke economie heeft ieder land 5% aan werkelozen nodig, hoe dat precies zit en werkt dan weet ik niet, maar het blijkt zo te zijn.
In het voormalige oost Duitsland had men geen werkelozen en de economie lag daar volledig op z'n gat en het land zat tegen het faillissement aan. Kan je zeggen dat het achter de muur zat, maar andere landen achter diezelfde muur hadden daar geen last van.
Dus....prijs ons luie donders, want door ons hebben jullie het goed.
Ik heb overigens geen bijstand, maar dat terzijde.
Wat je nodig hebt is beweging. Als er geen huizen meer te koop staan, gaat de huizenmarkt kapot. Als de bibliotheek iedere dag al zijn boeken uitleent, heb je niets meer aan een bibliotheek. Je wil dat er wat op de plank blijft staan zodat als er iemand vertrekt iemand anders aangenomen kan worden.
Heb je dat niet, dan schieten de salarissen de lucht in. Je ziet dat nu al gebeuren door enorm tekort aan personeel in bepaalde sectoren. Maar als je niet van plan bent om te gaan werken, dan draag je helemaal niet bij aan die mobiliteit. Want dan ga je nooit op een vacature reageren. Vandaar dat deze mensen ook niet in het overzicht onder werklozen (ja, die e hoort daar inderdaad niet) meegenomen.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:54
Ja, die worden tegenwoordig wel meegenomen in de werkeloosheidscijfers. Ook mensen met een uitkering moeten ingeschreven staan bij het UWV.Stampertje12 schreef: ↑01-06-2018 13:52Ho ho, niet zo snel... Een land heeft wat aan werklozen die zouden willen werken. Niets aan werklozen die zich niet op de arbeidsmarkt willen begeven.
Wat je nodig hebt is beweging. Als er geen huizen meer te koop staan, gaat de huizenmarkt kapot. Als de bibliotheek iedere dag al zijn boeken uitleent, heb je niets meer aan een bibliotheek. Je wil dat er wat op de plank blijft staan zodat als er iemand vertrekt iemand anders aangenomen kan worden.
Heb je dat niet, dan schieten de salarissen de lucht in. Je ziet dat nu al gebeuren door enorm tekort aan personeel in bepaalde sectoren. Maar als je niet van plan bent om te gaan werken, dan draag je helemaal niet bij aan die mobiliteit. Want dan ga je nooit op een vacature reageren. Vandaar dat deze mensen ook niet in het overzicht onder werklozen (ja, die e hoort daar inderdaad niet) meegenomen.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:57
Nou, die krijgen een basisinkomen en kunnen misschien les gaan geven op basisscholen of in de zorg gaan werken.
vrijdag 1 juni 2018 om 13:59
Dat vergt omscholing die een aantal jaren gaat duren.Stampertje12 schreef: ↑01-06-2018 13:57Nou, die krijgen een basisinkomen en kunnen misschien les gaan geven op basisscholen of in de zorg gaan werken.
vrijdag 1 juni 2018 om 14:08
of misschien gaan ze zich bezig houden met innoveren of iets anders wat ze leuk vinden en nuttig is voor de samenleving. In de huidige maatschappij moeten mensen 40+ uur p/wk werken om enigszins het hoofd boven water te houden.Stampertje12 schreef: ↑01-06-2018 13:57Nou, die krijgen een basisinkomen en kunnen misschien les gaan geven op basisscholen of in de zorg gaan werken.
Ik wilde bijv. heel graag verder studeren toen ik op mijn 21 net afgestudeerd was, maar kon (of wilde) ik dat niet vanwege een nog grotere studieschuld die ik als gevolg ervan zou hebben overgehouden. Ik heb daar iedere dag nog spijt van, maar wanneer je een slaaf bent van het monetair systeem heb je soms het gevoel dat je moet kiezen tussen je hoofd boven water houden of doen wat je gelukkig maakt.
Het is niet voor niks dat Nederland zoveel burnouts telt en het word er niet beter van.
vrijdag 1 juni 2018 om 14:08
Die worden ontslagen en krijgen slechts een basisinkomen. Dan kunnen ze ervoor kiezen om ergens anders hun gemis aan inkomen te gaan halen, er zullen voldoende vacatures zijn voor minder populaire werkzaamheden waarvoor scholing ook niet altijd nodig is maar dat wel gedaan moet worden.
Even aangenomen dat dit werk niet gedaan wordt door in Nederland verblijvende niet-Nederlanders, want die willen ook nog steeds geld verdienen, en de eerste 12/13000 zijn belastingvrij.
Qua alleenstaanden, ook nu is het al zo dat alleenstaanden het lastiger hebben qua inkomen tegenover vaste lasten dan mensen die hun inkomen en vaste lasten samen kunnen delen. Dus wat dat betreft, veranderd er echt niet zoveel.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 1 juni 2018 om 14:16
Die enorme groepen ambtenaren zijn precies de categorie mensen die hun hele leven op één plek blijven zitten. Heb wel eens onderzoek bij ministeries gedaan en je komt daar mensen tegen die gewoon geen werk hebben en geen werk leveren. Zitten maar beetje rond te klikken, dossiertje pakken, weer opbergen.
En heel veel zijn zo verschrikkelijk slecht en traag met de computer dat het typen van een briefje een halve werkdag duurt. Maar ja, die worden allemaal niet vervangen voor een jonger iemand omdat ze niet ontslagen worden en stappen zelf ook niet op want dan zitten ze zonder inkomen.
En heel veel zijn zo verschrikkelijk slecht en traag met de computer dat het typen van een briefje een halve werkdag duurt. Maar ja, die worden allemaal niet vervangen voor een jonger iemand omdat ze niet ontslagen worden en stappen zelf ook niet op want dan zitten ze zonder inkomen.
vrijdag 1 juni 2018 om 14:27
Tsja, zolang je nog tot de groep 'Mensen-met-mazzel' behoort is het makkelijk schoppen naar mensen met minder mazzel. Dat ik nog tot de groep 'met mazzel' behoort komt echt niet doordat ik beter, verstandiger of wat dan ook ben, ik ben geen haar beter. Maar het voelt wel lekker om dat te denken, want dan lijkt het net of je het zelf hebt gedaan. Maar het is pure mazzel. En dat kan morgen over zijn.
Een basisinkomen gaat niet werken omdat we geen basis-burgers zijn, maar individuen. Maar een klein deel van de mensen (de mazzelaars) kan werkelijk kiezen of en hoeveel ze willen werken als er zo een basisinkomen komt. Een groot deel zal toch echt extra ondersteuning nodig hebben, die kunnen ook niet kiezen voor (meer) werken, maar hebben niet genoeg aan het basisinkomen. Het zou toch echt smerig zijn als we die mensen werkelijk gaan dwingen om huizen te delen, als hun kinderen niet meer naar school kunnen, ze niet meer de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Er zal dus (hopelijk!) alsnog een circus worden opgebouwd om de mensen die het nodig hebben extra te ondersteunen. En dan is het hele principe van basisinkomen alweer onderuit gehaald.
vrijdag 1 juni 2018 om 16:29
vrijdag 1 juni 2018 om 18:46
Ik herhaal: Je kletst uit je nekharen, zoals gewoonlijk!Pientjexxxx schreef: ↑01-06-2018 18:08Jij weet verdraaid weinig over hoe een communistische economie werkt.
vrijdag 1 juni 2018 om 18:59
Het is te duur om een basisinkomen in te voeren waar je zonder verdere inkomsten van kunt leven. Er zijn ongeveer 14 miljoen 18 plussers in Nederland. Als je iedereen 1000 euro per maand wilt geven is dat 168 miljard per jaar. Bijna 2x de begroting van de zorgsector. Dat betekent dat je bij een betaalbaar systeem slechts een paar honderd euro basisinkomen kunt geven. Hoe ga je de rest aanvullen? Dan krijg je voor een hoop mensen toch weer een uitkeringsbestanddeel en zijn we geen stap verder.
vrijdag 1 juni 2018 om 19:03
Ja het klopt dat ze iets meer overhouden in de simpele berekening, maar de eventuele hra en kinderbijslag vervalt ook.
zaterdag 2 juni 2018 om 14:19
Wat ik me dan afvraag in jouw plaatje: wie doet het rotwerk? Want het is natuurlijk leuk dat je liever je dromen achterna jaagt en de rest van je leven boeken gaat lezen, omdat je daar blijver van wordt. Maar er zijn toch echt mensen nodig die de vuilnis ophalen, de verstopte rioleringen ontstoppen, dode dieren in vergaande staat van ontbinding van de weg schrapen, sjouwwerk, schoonmaken van ondergespetterde wc's in ziekenhuizen, etc.Ibelize schreef: ↑31-05-2018 20:57
In de huidige situatie zou je vaak moeten kiezen: of brood op de plank of je gaat je dromen achterna. We zijn als het waren loonslaven. Ik denk dat een basisinkomen voor de meeste veel meer geluk gaat brengen en waarschijnlijk armoede voor een groot deel gaat doen verdwijnen.
Wordt dat werk dan heel goed betaald, zodat er genoeg motivatie is om voor het extra geld dat werk te willen doen? Zo ja, dan ben ik vóór. Want rotwerk zou wat mij betreft veel beter beloond mogen worden.
En hoe zit het dan met het werk dat misschien niet per se rotwerk is, maar wel veel verantwoordelijkheid vraagt? En waar je dus ook makkelijk voor op het matje geroepen kan worden als je dat slecht uitvoert? We hebben nog steeds behoefte aan artsen of mensen die gecompliceerde dingen doen, waarvan fouten desastreuze gevolgen kunnen hebben (denk aan instortende gebouwen die toch echt goed gebouwd moeten worden).
Kortom, de lastige banen (rotwerk of fysiek zwaar werk net als moeilijk verantwoordelijk werk), wie gaat dat doen als de financiele prikkel niet heel hoog is?
zaterdag 2 juni 2018 om 14:20
Wat let je om vrijwilligerswerk te doen, totdat je iets betaald vindt?SmoesDePoes schreef: ↑31-05-2018 20:59Ik ben voor. Ik val nu overal mee buiten de boot. Uitkering afgelopen, lage kans op werk, geen bijstand want man heeft inkomen. Maar intussen staat het water ons aan de lippen. Ik zou heel graag een leuke vrijwilligersplek willen, of bijvoorbeeld meer willen doen voor oudere mensen. Maar dat betaalt vaak niks en dat inkomen moet er wel zijn in onze situatie.