Zwanger worden met menstruele migraine
maandag 4 juni 2018 om 10:33
Ik start een nieuw topic omdat ik op zoek ben naar lotgenoten. Man en ik hebben een kinderwens, daarom ben ik vorig week gestopt met de pil. Als gevolg daar van heb ik al 6 dagen lang migraine en flinke buikkrampen.
De migraine komt en gaat en is ongeveer 50% van de tijd met Maxalt onder controle te houden. Vanaf morgen mag ik officieel geen Maxalt meer slikken omdat het een triptaan is en dit schadelijk kan zijn voor het vruchtje.
Vanaf mijn 16e ben ik continue aan de pil/nuvaring/prikpil geweest om te voorkomen dat ik ongesteld wordt en 5 a 6 dagen zware pijnstillers moet slikken om überhaupt enigszins te functioneren. Dit geldt ook voor mijn eisprong: dan heb ik ook 1 tot 3 dagen migraine.
Zijn er meer vrouwen die last hebben/hadden van menstruele/hormonale migraine en die een kinderwens hebben of zwanger zijn geworden? Ik zou het fijn vinden om mijn frustratie van mij af te kunnen schrijven (ik wil heel graag kinderen, maar de fysieke ongemakken zijn voor mij toch groter dan voor een gemiddelde vrouw) en tips uit te wisselen hoe je periode tot je zwanger bent het beste door komt.
De migraine komt en gaat en is ongeveer 50% van de tijd met Maxalt onder controle te houden. Vanaf morgen mag ik officieel geen Maxalt meer slikken omdat het een triptaan is en dit schadelijk kan zijn voor het vruchtje.
Vanaf mijn 16e ben ik continue aan de pil/nuvaring/prikpil geweest om te voorkomen dat ik ongesteld wordt en 5 a 6 dagen zware pijnstillers moet slikken om überhaupt enigszins te functioneren. Dit geldt ook voor mijn eisprong: dan heb ik ook 1 tot 3 dagen migraine.
Zijn er meer vrouwen die last hebben/hadden van menstruele/hormonale migraine en die een kinderwens hebben of zwanger zijn geworden? Ik zou het fijn vinden om mijn frustratie van mij af te kunnen schrijven (ik wil heel graag kinderen, maar de fysieke ongemakken zijn voor mij toch groter dan voor een gemiddelde vrouw) en tips uit te wisselen hoe je periode tot je zwanger bent het beste door komt.
maandag 4 juni 2018 om 11:16
Bij mij stopte het ook toen ik zwanger was. Sowieso had ik enorm veel migraine in de stopweek. zodra ik stopte met de pil en de hormonen min of meer hun balans hadden gevonden was ik er vanaf. Duurde wel een tijdje, maar ik voelde me een heel ander mens zonder al die hormonen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 4 juni 2018 om 11:40
Ik heb een beetje hetzelfde gehad alleen kan ik slecht tegen de pil dus die slikte ik niet. Wel gemiddeld 15x per maand hoofdpijn waarvan zeker een keer of 7 migraine. Ook bij mij leek het veel met hormonen te maken te hebben. Spiraal en pil hielpen niet voldoende dus overal mee gestopt en via neuroloog begonnen met onderhoudsmedicatie, in mijn geval propranolol (bètablokker). Het was even puzzelen hoeveel ik nodig had en hoe op te bouwen maar er valt prima mee te leven. Had nog maar paar keer per maand hoofdpijn en een enkele keer migraine!
De medicijnen mogen niet met een zwangerschap maar wel met een kinderwens. Wij hebben er 2,5 jaar over gedaan om zwanger te raken en vanaf het moment dat ik verwachtte dat het raak was ben ik gaan afbouwen en gestopt (afbouwen hoeft officieel niet, je mag er direct mee stoppen was me verteld) maar omdat ik het niet zeker wist ben ik van 2x naar 1x per dag gegaan.
En inderdaad, nu ik zwanger ben nagenoeg geen hoofdpijn!
Ik weet niet bij wat voor arts je loopt maar ik zou bekijken of onderhoudsmedicatie iets voor je kan zijn, het heeft mij geweldig geholpen! Stuur me gerust een berichtje als je meer wil weten. Succes!
De medicijnen mogen niet met een zwangerschap maar wel met een kinderwens. Wij hebben er 2,5 jaar over gedaan om zwanger te raken en vanaf het moment dat ik verwachtte dat het raak was ben ik gaan afbouwen en gestopt (afbouwen hoeft officieel niet, je mag er direct mee stoppen was me verteld) maar omdat ik het niet zeker wist ben ik van 2x naar 1x per dag gegaan.
En inderdaad, nu ik zwanger ben nagenoeg geen hoofdpijn!
Ik weet niet bij wat voor arts je loopt maar ik zou bekijken of onderhoudsmedicatie iets voor je kan zijn, het heeft mij geweldig geholpen! Stuur me gerust een berichtje als je meer wil weten. Succes!
maandag 4 juni 2018 om 12:33
Bespreek dit echt met je huisarts. Op eigen houtje nu veel pijnstillers slikken is sowieso niet slim, je kan beter even advies vragen hoe je de komende periode ermee om moet gaan. Als het zo heftig blijft zijn er mogelijk wel preventieve medicijnen die wel mogen tijdens de zwangerschap.
Echt,met dit soort dingen gewoon naar de dokter gaan en niet op een forum vragen hoor.
Echt,met dit soort dingen gewoon naar de dokter gaan en niet op een forum vragen hoor.
maandag 4 juni 2018 om 12:37
Misschien kun je nog een maandje wachten met proberen zwanger te worden, zodat je nu nog Maxalt kunt gebruiken. Toen ik na een lange periode met de pil stopte had ik een maand lang migraine, daarna werd het weer gewoon één 72-urige aanval per maand.
Met een beetje geluk ben je tijdens de zwangerschap migraine-vrij
Met een beetje geluk ben je tijdens de zwangerschap migraine-vrij
dinsdag 5 juni 2018 om 20:10
Ik had ook veel migraine. Slikte ook triptanen. Ik deed het zo: tijdens menstruatie en de eerste week erna nam ik ze zo nodig in en als er kans bestond dat ik eventueel zwanger kon zijn nam ik ze niet en was het behelpen met paracetamol zetpillen die overigens niet veel uithaalde. Op de dag dat ik normaal ongesteld zou worden deed ik een test: was ik niet zwanger kon ik weer triptane slikken als het nodig was.
Ik ben beide keren vrij snel zwanger geraakt. De eerste maanden van de zwangerschap heb ik vreselijke hoofdpijn/migraine gehad. Was soms echt niet uit te houden en kon wel janken van de pijn. Ik werd er s ochtends al mee wakker. Ik heb die eerste maanden merendeel op bed gelegen. Na 20 weken begon ik me beter te voelen en nu ben ik 34 weken en heb al weken geen migraibe meer gegad. Alleen af en toe wat zeurderige hoofdpijn en dan nam ik paracetamol.
Ik vond het heel zwaar. Na mijn eerste zwangerschap had ik veel minder migraine. Ik hoop dat dat na deze ook zo blijft.
Ik zou overleggen met je huisarts wat je eventueel mag slikken
Ik ben beide keren vrij snel zwanger geraakt. De eerste maanden van de zwangerschap heb ik vreselijke hoofdpijn/migraine gehad. Was soms echt niet uit te houden en kon wel janken van de pijn. Ik werd er s ochtends al mee wakker. Ik heb die eerste maanden merendeel op bed gelegen. Na 20 weken begon ik me beter te voelen en nu ben ik 34 weken en heb al weken geen migraibe meer gegad. Alleen af en toe wat zeurderige hoofdpijn en dan nam ik paracetamol.
Ik vond het heel zwaar. Na mijn eerste zwangerschap had ik veel minder migraine. Ik hoop dat dat na deze ook zo blijft.
vrijdag 8 juni 2018 om 09:06
Dit ongeveer inderdaad. Al had ik gelukkig geen migraine meer na de eerste 3 maanden in de zwangerschap. Maar na de zwangerschap helaas wel weer. Maar ja nu mag ik de triptanen weer gewoon slikken gelukkig.Miss37 schreef: ↑05-06-2018 20:10Ik had ook veel migraine. Slikte ook triptanen. Ik deed het zo: tijdens menstruatie en de eerste week erna nam ik ze zo nodig in en als er kans bestond dat ik eventueel zwanger kon zijn nam ik ze niet en was het behelpen met paracetamol zetpillen die overigens niet veel uithaalde. Op de dag dat ik normaal ongesteld zou worden deed ik een test: was ik niet zwanger kon ik weer triptane slikken als het nodig was.
dinsdag 12 juni 2018 om 01:00
Ik slikte preventief metoprolol voor migraine en heb dit afgebouwd toen ik zwanger bleek te zijn. Was geen probleem volgens neuroloog en huisarts. Heb dit tot week 6 a 7 geslikt.
Ook imigran mag gebruikt worden tijdens de zwangerschap ook uitgezocht door neuroloog en huisarts.
Gelukkig al sinds de zwangerschap migraine vrij dus is het niet nodig geweest.
Dus ik weet niet hoe je reageert op imigran dan zou je dit kunnen gebruiken.
Maar tot je zwanger bent is maxalt geen probleem want het heeft geen effect op je eitjes. Zodra je zwanger bent en migraine krijgt wel overgaan op imigran.
Ook imigran mag gebruikt worden tijdens de zwangerschap ook uitgezocht door neuroloog en huisarts.
Gelukkig al sinds de zwangerschap migraine vrij dus is het niet nodig geweest.
Dus ik weet niet hoe je reageert op imigran dan zou je dit kunnen gebruiken.
Maar tot je zwanger bent is maxalt geen probleem want het heeft geen effect op je eitjes. Zodra je zwanger bent en migraine krijgt wel overgaan op imigran.
dinsdag 12 juni 2018 om 20:24
Wat een aanname, je hebt een heeeel zwaar leven... Er zijn echt heel veel vrouwen die last hebben van hormonale migraine. Op bed liggen, niet forummen en eventueel een pcm. Goed eten, water drinken en je niet te druk maken.
Je bent echt niet de enige hoor en die 'fysieke ongemakken' vind ik overdreven. Hoe denk je dat je je voelt als je zwangerschap niet helemaal volgens het sprookjesboekje verloopt? Migraine kan heel vervelend zijn. Ik moet zoon wel eens vragen of hij iemand kan bellen omdat ik dat zelf dan echt niet meer kan. Maar een zwangerschap met bekken instabiliteit , continu misselijk, 25 kilo aankomen, zwangerschapsdiabetes, hoge bloeddruk, etc etc is ook niet een "walk in the park" Als dit je al niet lukt is het idd misschien maar beter om niet aan een zwangerschap te beginnen.
dinsdag 12 juni 2018 om 21:29
dinsdag 12 juni 2018 om 21:34
nina1966 schreef: ↑12-06-2018 20:24Wat een aanname, je hebt een heeeel zwaar leven... Er zijn echt heel veel vrouwen die last hebben van hormonale migraine. Op bed liggen, niet forummen en eventueel een pcm. Goed eten, water drinken en je niet te druk maken.
Je bent echt niet de enige hoor en die 'fysieke ongemakken' vind ik overdreven. Hoe denk je dat je je voelt als je zwangerschap niet helemaal volgens het sprookjesboekje verloopt? Migraine kan heel vervelend zijn. Ik moet zoon wel eens vragen of hij iemand kan bellen omdat ik dat zelf dan echt niet meer kan. Maar een zwangerschap met bekken instabiliteit , continu misselijk, 25 kilo aankomen, zwangerschapsdiabetes, hoge bloeddruk, etc etc is ook niet een "walk in the park" Als dit je al niet lukt is het idd misschien maar beter om niet aan een zwangerschap te beginnen.
Hallo, ga je lekker?! Wat een heerlijke 'anderen hebben het nóg zwaarder dan jij dus je mag niet klagen'-post. En wat een bizarre opmerking aan het einde van je frustratie-uitbarsting, zeg!
The eyes are useless when the mind is blind.
woensdag 30 januari 2019 om 11:54
Maar even een update in de hoop dat er mensen nog tips hebben. Inmiddels 1 miskraam gehad en ongesteld geworden na een positieve test, maaar helaas nog niet blijvend zwanger. Helaas blijk ik een cyclus van 25 dagen te hebben, waardoor ik 20% van de tijd migraine heb of aan het herstellen ben.
Ik zit er op dit moment even doorheen: continue rekening houden met die rotziekte en op dag nauwkeurig weten wanneer je ziekt bent. Gelukkig inmiddels een triptaan die werkt, maar daar word ik dan weer enorm suf. Van de huisarts mag ik deze niet eens slikken omdat er een theoretische kans is dat ik zwanger ben, maar gelukkig via een vriendin wel gekregen. Huisarts en neuroloog in het plaatselijke ziekenhuis komen niet verder leer er mee leven, nu gelukkig wel op de wachtlijst voor een second opinion in een academisch ziekenhuis.
Ik slik al 12 supplementen tegen de migraine, Botox laten zetten, let enorm op mijn eten, doe 3x per week yoga, accunpuntuur geprobeerd maar tot nu toe helpt niks. Bloeddrukverlagende middels zoals proponal zijn geen optie vanwege lage bloeddruk.
Ik zit er op dit moment even doorheen: continue rekening houden met die rotziekte en op dag nauwkeurig weten wanneer je ziekt bent. Gelukkig inmiddels een triptaan die werkt, maar daar word ik dan weer enorm suf. Van de huisarts mag ik deze niet eens slikken omdat er een theoretische kans is dat ik zwanger ben, maar gelukkig via een vriendin wel gekregen. Huisarts en neuroloog in het plaatselijke ziekenhuis komen niet verder leer er mee leven, nu gelukkig wel op de wachtlijst voor een second opinion in een academisch ziekenhuis.
Ik slik al 12 supplementen tegen de migraine, Botox laten zetten, let enorm op mijn eten, doe 3x per week yoga, accunpuntuur geprobeerd maar tot nu toe helpt niks. Bloeddrukverlagende middels zoals proponal zijn geen optie vanwege lage bloeddruk.
woensdag 30 januari 2019 om 13:01
Ach Leeuw32 wat verdrietig van je miskraam.
Ik heb een cyclus van 24 dagen en hád altijd migraine voor/tijdens mijn eisprong en voor/tijdens mijn menstruatie. Ik had het wel eens niet, zeg maar. Bij mij hielpen alle standaard middelen (triptanen en zo) voor geen meter dus ik trok me altijd maar terug en dronk véél koffie. Dat is eigenlijk het enige wat bij mij een béétje hielp.
Ik had ook een kinderwens, en die ligt inmiddels al een uur in zijn eigen bedje te slapen
Bij mij heeft het 4 jaar geduurd voor ik zwanger werd en in die tijd heb ik ook hormonen geslikt, die de migraine niet echt ten goede kwamen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik echter nog maar 1 keer migraine gehad en sinds de bevalling 3 maanden geleden nog helemaal niet! En mijn cyclus is gewoon weer op gang.
Nouja, lang verhaal kort, caffeïne was het enige dat bij mij iets deed. En ik hoop voor je dat je gauw weer zwanger bent.
Ik heb een cyclus van 24 dagen en hád altijd migraine voor/tijdens mijn eisprong en voor/tijdens mijn menstruatie. Ik had het wel eens niet, zeg maar. Bij mij hielpen alle standaard middelen (triptanen en zo) voor geen meter dus ik trok me altijd maar terug en dronk véél koffie. Dat is eigenlijk het enige wat bij mij een béétje hielp.
Ik had ook een kinderwens, en die ligt inmiddels al een uur in zijn eigen bedje te slapen
Nouja, lang verhaal kort, caffeïne was het enige dat bij mij iets deed. En ik hoop voor je dat je gauw weer zwanger bent.
One in a melon
donderdag 31 januari 2019 om 08:42
Ik heb me regelmatig ziek gemeld of mijn laptop mee naar huis genomen om zodra het enigszins weer ging thuis te werken. Gelukkig (voor mij dan, voor haar niet) weet mijn baas hoe het is om migraine te hebben dus ik heb ook nooit op onbegrip gestuit. (Van haar dan, wel van collega's die zeiden "Ik heb ook wel eens hoofdpijn" en dat soort dingen
). Maar het hangt dan dus wel af van wat voor werk je doet en of je dat makkelijk thuis zou kunnen doen.
One in a melon
vrijdag 1 februari 2019 om 09:15
Oh wat rot van je miskraam Leeuw.
Ik heb helaas niet echt tips. Was zelf 2x snel zwanger gelukkig en slikte de triptanen dus wel als ik migraine had bij de menstruatie. Na de eisprong deed ik t niet. Ik gebruikte wel ovulatietesten, zodat ik precies wist wanneer ik wel of niet ongesteld moest worden en bij migraine testte ik dan eerst op zwangerschap voor ik een triptan of paracetamol met codeine slikte.
Ik heb helaas niet echt tips. Was zelf 2x snel zwanger gelukkig en slikte de triptanen dus wel als ik migraine had bij de menstruatie. Na de eisprong deed ik t niet. Ik gebruikte wel ovulatietesten, zodat ik precies wist wanneer ik wel of niet ongesteld moest worden en bij migraine testte ik dan eerst op zwangerschap voor ik een triptan of paracetamol met codeine slikte.
maandag 4 februari 2019 om 12:55
Leeuw32 je verhaal is heel herkenbaar voor mij, heb je een pb gestuurd.
Ik heb ook van alles (aldanniet alternatief) uitgeprobeerd. Qua migraine is het enige dat mij helpt bepaalde voedingsmiddelen vermijden (met name zuivel). En niet meer angstvallig proberen op allerlei manieren grip te krijgen op de migraine maar me er aan over geven dat dit nu is wat het is voor de kinderwens. Dat heeft de aanvallen niet veranderd maar wel meer rust en kwaliteit van leven gegeven.
Sterkte!
Ik heb ook van alles (aldanniet alternatief) uitgeprobeerd. Qua migraine is het enige dat mij helpt bepaalde voedingsmiddelen vermijden (met name zuivel). En niet meer angstvallig proberen op allerlei manieren grip te krijgen op de migraine maar me er aan over geven dat dit nu is wat het is voor de kinderwens. Dat heeft de aanvallen niet veranderd maar wel meer rust en kwaliteit van leven gegeven.
Sterkte!
dinsdag 5 februari 2019 om 22:53
Oh leeuw, wat verdrietig
Ik hoop dat je dit jaar meer geluk mag hebben.
Zou je een doorverwijzing naar de neuroloog kunnen krijgen? Of kom je daar al? Ik gebruik almotriptan, daar word ik minder suf van dan imigran. Tijdens die dagen doe ik werk waarbij ik niet al teveel hoef na te denken en stop ik eerder, dat kan gelukkig als zelfstandige. Maar ik weet niet of dat voor jou (in loondienst?) ook en optie is.
Ik neem aan dat je rond de eisprong wel medicijnen kunt gebruiken?
Tips die mij soms helpen: geen zuivel nemen (yoghurt geeft geen problemen), magnesiumcitraat nemen en soms werkt een brain-freeze tijdens een aanval (snel water met ijsblokjes of een milkshake drinken). Al is het meestal heel random hoe heftig de aanval is tijdens horrormonale ellende. Daarnaast zijn mijn aanvallen erger op heldere dagen of bij sneeuw.
Zou je een doorverwijzing naar de neuroloog kunnen krijgen? Of kom je daar al? Ik gebruik almotriptan, daar word ik minder suf van dan imigran. Tijdens die dagen doe ik werk waarbij ik niet al teveel hoef na te denken en stop ik eerder, dat kan gelukkig als zelfstandige. Maar ik weet niet of dat voor jou (in loondienst?) ook en optie is.
Ik neem aan dat je rond de eisprong wel medicijnen kunt gebruiken?
Tips die mij soms helpen: geen zuivel nemen (yoghurt geeft geen problemen), magnesiumcitraat nemen en soms werkt een brain-freeze tijdens een aanval (snel water met ijsblokjes of een milkshake drinken). Al is het meestal heel random hoe heftig de aanval is tijdens horrormonale ellende. Daarnaast zijn mijn aanvallen erger op heldere dagen of bij sneeuw.
woensdag 6 februari 2019 om 08:45
Inktlijn bedankt!
Happy zo doe ik het ook.
Ik sta op wachtlijst voor een academisch ziekenhuis in de hoop dat zij iets kunnen doen. Momenteel is het op werk (nog) geen probleem, maar ik verwacht niet dat het nog lang gaat duren eerlijk gezegd.
Rond de eisprong kan ik juist geen medicijnen gebruiken vanwege de bevruchting, met ongesteldheid wel. Gelukkig heb ik Zomig ontdekt
. Dan maar suf, maar gelukkig geen 3 a 4 dagen hoofdpijn meer. Alleen werken met mijn suffe hoofd is geen goed idee, ik maak dan teveel fouten.
Zuivel eet ik al niet meer. Sinds ik met de pil ben gestop ben ik lactose intolerant
. Magnesium slik dagelijks, net als B12. Cola en chips alleen op de migraine dagen, dan heb ik een overzadigbare drang naar vet en zout eten.
Relatie met het weer heb ik nog niet kunnen leggen.
Happy zo doe ik het ook.
Ik sta op wachtlijst voor een academisch ziekenhuis in de hoop dat zij iets kunnen doen. Momenteel is het op werk (nog) geen probleem, maar ik verwacht niet dat het nog lang gaat duren eerlijk gezegd.
Rond de eisprong kan ik juist geen medicijnen gebruiken vanwege de bevruchting, met ongesteldheid wel. Gelukkig heb ik Zomig ontdekt
Zuivel eet ik al niet meer. Sinds ik met de pil ben gestop ben ik lactose intolerant
Relatie met het weer heb ik nog niet kunnen leggen.