Werk & Studie alle pijlers

Bij een studentenvereniging?

04-06-2018 17:34 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit in het tweede jaar (ik ben dit jaar blijven zitten) van mijn hbo studie en merk ik dat ik toch wel weinig vrienden heb. Ik ging tot april om met wat mensen uit mijn klas, maar opeens vragen ze mij niet meer mee (zelfs als km erbij sta als ze plannen aan het maken zijn). Ik ben nog aan het twijfelen of ik moet vragen of ik iets verkeerds heb gedaan, ik wil natuurlijk niet dat ze zich verplicht voelen om mij mee te vragen.

Mede om die reden dacht ik eraan om volgend schooljaar lid te worden van een studenten vereniging. Wat mij doet twijfelen is dat ik al 22 ben en ik in februari voor 4 maanden op stage moet. Daarbij zal ik in het vierde jaar ook stage moeten lopen, voor 4,5 maand. Ik weet nog niet zeker of ik dat in de stad ga doen waar ik studeer, maar dan zou ik inprincipe ook nog gewoon lid kunnen zijn van een studenten vereniging.
Al met al ben ik dus ongeveer 2 jaar lid van zo’n vereniging (ik denk dat het een dispuut wordt).

Wat denken jullie? Zullen zij mij ‘aannemen’ of zullen ze mij weigeren omdat ik nog te kort student ben?
Ze zullen je vast wel 'aannemen', maar als eerstejaars lid zit je dan toch vooral tussen de 18- en 19-jarigen. Weet niet of je daar zin in hebt. Is een studentensportvereniging niet iets voor je? Daar zitten wel vaak eerstejaars leden die pas later in hun studie lid zijn geworden.
Winter is coming...
Ik zit zelf bij een studentensportvereniging waar ook elke week een borrel is en vaak andere activiteiten. De eerstejaars zijn tussen de 17 en 23 (en af en toe wat ouder), dus ik denk dat zoiets leuker is voor jou (bij studentenverenigingen begin je meestal in je eerste jaar)

edit: mosterd
Toen ik lid werd van een studentenvereniging zaten daar ook mensen bij die later in hun studie lid werden. De meerderheid was eerste- of tweedejaars, maar een ouderejaars kwam ook voor. Dit was wel een ‘gewone’ studentenvereniging en lid worden ging door je in te schrijven en deel te nemen aan een introductieperiode en nog wat verplichte avonden na die periode. Op te verwachten studieduur kon je niet afgewezen worden. Hoe dat zit met de disputen waar jij interesse in hebt weet ik natuurlijk niet.
Maar ik zou het zeker proberen als er een vereniging of dispuut is dat je aanspreekt.
Ben zelf iets later ook lid geworden van een studentensportvereniging en heb daar een fantastische tijd gehad. Net als met gewone studentenverenigingen heb je daar feestjes, borrels etc en zeker als je een teamsport doet, heb je er gelijk een groep connecties bij. Ik zat zelf niet te wachten op die verplichte nummertjes/regeltjes van het corps, als feut moet je natuurlijk onderaan beginnen en ik had daar echt geen zin in.
Wat ik voornamelijk heb ervaren is dat je bij de studentenvereniging ook geen 'echte' vriendschappen opdoet. Je vormt je voornamelijk naar een groep, moet veel verplicht feesten... Ligt dat je? Kun je het aan om ontgroening te lopen? En vergeet niet, mocht het toch niet je ding zijn: stoppen wordt niet 'geaccepteerd', en je 'vrienden' zullen je al snel laten vallen.

Maar dit is advies gebaseerd op mijn eigen ervaring, die van anderen zal compleet anders zijn misschien.
The eyes are useless when the mind is blind.
sanjunipero schreef:
04-06-2018 18:12
Wat ik voornamelijk heb ervaren is dat je bij de studentenvereniging ook geen 'echte' vriendschappen opdoet. Je vormt je voornamelijk naar een groep, moet veel verplicht feesten... Ligt dat je? Kun je het aan om ontgroening te lopen? En vergeet niet, mocht het toch niet je ding zijn: stoppen wordt niet 'geaccepteerd', en je 'vrienden' zullen je al snel laten vallen.

Maar dit is advies gebaseerd op mijn eigen ervaring, die van anderen zal compleet anders zijn misschien.
Mijn ervaring is inderdaad dat ik al 20 jaar vriendinnen voor het leven heb! Ik kan volledig mezelf zijn en het maakt niet uit of ik er wel of niet bij ben. Het ligt er maar net aan wat voor groep je treft!
sanjunipero schreef:
04-06-2018 18:12

Mijn ervaring is totaal anders. Ik ben inmiddels alweer 7 jaar geleden afgestudeerd en heb nog vrijwel dagelijks contact met de meiden die ik bij mijn studentenvereniging heb leren kennen. Ook mijn man heeft vrienden voor het leven overgehouden aan zijn vereniging.

Wat wel zo is, is dat de meeste reguliere studentenverenigingen verwachten dat je actief deelneemt aan het verenigingsleven. Als je nu al verwacht dat je binnenkort voor een langere periode geen tijd hebt voor verenigingsactiviteiten, moet je goed kijken welke vereniging daarbij past.

In welke stad studeer je? Misschien kunnen we hier op het forum je adviseren welke vereniging bij jou zou passen.
Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties! Ik studeer in Maastricht en hier zijn ook veel student sportverenigingen.. maar de enige sport die mij aanspreekt is roeien, dus daar ga ik zeker ook naar kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven