Neef-nicht relatie
woensdag 6 juni 2018 om 10:45
Ik heb een nichtje uit Duitsland en heb haar 3 jaar geleden na jaren weer kunnen zien. Zij was toen 14 en ik was 21. Ze ziet er wel een stuk ouder uit en gedraagt zich ook een stuk volwassener. We konden het heel goed met elkaar vinden en al gauw begonnen we wat voor elkaar te voelen. Dat liet ze ook merken en gaf ze ook aan. We hebben enkele maanden contact gehad , maar op een gegeven moment voelde ik me er niet goed bij door het leeftijdsverschil en omdat we neef-nicht zijn. Heb toen het contact verbroken. Afgelopen weekend had ik een bruiloft van een familielid. Zij was er ook bij. Na 2.5 jaar was dit de eerste keer dat we elkaar weer zagen. Zij inmiddels 17 en ik 24. Terwijl ik bang was dat ze nog boos op mij zou zijn omdat ik haar in de steek had gelaten, zocht ze constant ook contact. En op een gegeven moment kon ik zelf ook niet anders. Uiteindelijk heeft ze de volgende dag via facebook contact met mij op gezocht en sinds dien praten we weer , het lijkt opeens of het contact nooit verbroken is. We weten zelf dat het niet heel slim is , omdat we weten dat ons familie dit niet gauw zal goedkeuren. Toch kunnen we ook niet zonder en was het gelijk raak nadat we elkaar na 2.5 jaar weer zagen.
Ik ben benieuwd na jullie mening , of dit wel verstandig is. Gezien het leeftijdverschil en neef-nicht relatie.
Ik ben benieuwd na jullie mening , of dit wel verstandig is. Gezien het leeftijdverschil en neef-nicht relatie.
woensdag 6 juni 2018 om 11:30
En zolang er geen erfelijke ziektes in de familie zitten valt dat ook wel mee dacht ik
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 6 juni 2018 om 11:36
Lady*Voldemort schreef: ↑06-06-2018 11:08Ik zie het probleem niet. Wettelijk mogen neven en nichten ook gewoon met elkaar trouwen. Enige waar je iets van zou kunnen vinden is het leeftijdsverschil, maar over tien jaar is dat ook al niet schokkend meer (als het dat al is).
Dit.
Ik ken een getrouwd stel, ook neef en nicht. Door iedereen geaccepteerd.
Ze hebben helaas wel een kind met een behoorlijke handicap gekregen maar volgens hen ligt dat niet aan dat ze familie zijn.
Het leeftijdsverschil nu vind ik wel een dingetje. Wacht maar mooi even tot ze volwassen is.
woensdag 6 juni 2018 om 11:41
Mijn oudste nichtje is van een eerder huwelijk van haar moeder met volle neef. Niets mis met dat kind hoor. Het risico schijnt klein te zijn. Kleiner dan wij hier in Nederland meestal verwachten. In grote delen van de wereld is het niet zo bijzonder dat neef en nicht trouwen. Daarnaast kan je tegenwoordig laten testen of je drager bent van een erfelijke aanleg. Maar goed wie had het eigenlijk over kinderen krijgen?
https://www.trouw.nl/home/huwelijk-neef ... ~aa97ab10/
woensdag 6 juni 2018 om 11:47
Ik ben er niet zo voor. In sommige families is het net iets te gebruikelijk en dan zie je toch allerlei genetische aandoeningen waar je niet vrolijk van wordt. Het heeft iets incestueus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 6 juni 2018 om 11:59
Ken je de Volendamse ziekte?Gatinmijnsok schreef: ↑06-06-2018 11:41Mijn oudste nichtje is van een eerder huwelijk van haar moeder met volle neef. Niets mis met dat kind hoor. Het risico schijnt klein te zijn. Kleiner dan wij hier in Nederland meestal verwachten. In grote delen van de wereld is het niet zo bijzonder dat neef en nicht trouwen. Daarnaast kan je tegenwoordig laten testen of je drager bent van een erfelijke aanleg. Maar goed wie had het eigenlijk over kinderen krijgen?
woensdag 6 juni 2018 om 14:51
Maar, wacht even, wat me totaal niet duidelijk wordt uit de OP. Zijn jullie verliefd op elkaar? Is dit naar elkaar toe uitgesproken? Of heb je het nu over fijn contact samen? Hebben jullie de mogelijkheid besproken van een relatie? Hebben jullie gesproken over wat jullie contact betekent, hoe jullie je allebei voelen?
Als neef en nicht mag je gewoon met elkaar trouwen. Het risico op aangeboren afwijkingen is zo'n 4-8% wat hoger is dan bij mensen die geen familie van elkaar zijn (2-3%), maar nog steeds wel laag. Juist omdat relaties/huwelijken tussen familieleden niet zo vreemd zijn als je soms zou denken zijn er verschillende ziekenhuizen die dragerschapstesten aanbieden aan partners die familie van elkaar zijn. Het wordt ook gewoon vergoed.
De afstand, hoe je familie er tegenaan kijkt, het leeftijdsverschil zal misschien voor grotere problemen zorgen. Maar goed...vind je haar nou leuk, ben je verliefd op haar? Of hebben jullie beiden naar elkaar echt uitgesproken om meer te willen dat het fijne en gezellige contact?
Als neef en nicht mag je gewoon met elkaar trouwen. Het risico op aangeboren afwijkingen is zo'n 4-8% wat hoger is dan bij mensen die geen familie van elkaar zijn (2-3%), maar nog steeds wel laag. Juist omdat relaties/huwelijken tussen familieleden niet zo vreemd zijn als je soms zou denken zijn er verschillende ziekenhuizen die dragerschapstesten aanbieden aan partners die familie van elkaar zijn. Het wordt ook gewoon vergoed.
De afstand, hoe je familie er tegenaan kijkt, het leeftijdsverschil zal misschien voor grotere problemen zorgen. Maar goed...vind je haar nou leuk, ben je verliefd op haar? Of hebben jullie beiden naar elkaar echt uitgesproken om meer te willen dat het fijne en gezellige contact?
woensdag 6 juni 2018 om 14:53
Ja die ken ik. Maar de kans op erfelijke afwijkingen is echt niet zo enorm hoog en ook nog vooraf te testen.
woensdag 6 juni 2018 om 14:55
Wat wil je hiermee zeggen? Een probleem kan (kán) ontstaan wanneer je familie drager is van een bepaald gen. Maar dat hoeft helemaal niet aan de hand te zijn. De kans op aangeboren afwijkingen is nog altijd klein, veel kleiner dan dat je gewoon een gezond kind krijgt. Natuurlijk als je met een familielid trouwt is het bij een kinderwens handig en slim om hier rekening mee te houden. Een groter probleem in Volendam was ook juist dat mensen relatief vaak binnen de familie trouwde, dus niet een enkele keer. Als je dan ook nog eens binnen die familie(s) erfelijk belast bent kan je wel in de hele maatschappij een probleem krijgen.
woensdag 6 juni 2018 om 15:00
Doet me denken aan een topic een aantal jaar geleden over een moeder die hier achter kwam. Leek erg veel op dit verhaal maar dan vanuit de optiek van moeder (zoon met minderjarig nichtje, dochter van haar zus die bovendien ook nog verder weg woonden) die het hoog opvatte. Denk me zelfs te herinneren dat er politie aan te pas kwam.
woensdag 6 juni 2018 om 15:04
Even alles wat er rond gebeurt vergeten.. ze is te jong. Punt.
Op 17jarige leeftijd is een leeftijdsverschil van 7 jaar gewoon te groot. Hoe zou je het zelf vinden moest jouw tienerzusje thuis komen met iemand van die leeftijd?
Ik ken trouwens een neef-nicht koppel, allemaal prima. Het gekke is echter dat ze zó hard op elkaar lijken dat je gewoon kan zien dat het familie is. Je zou haast denken dat het broer en zus is. Maar ach, whatever floats their boat. Als ze zelf maar gelukkig zijn. Geldt voor jou en je nichtje ook, maar nu is ze te jong.
Op 17jarige leeftijd is een leeftijdsverschil van 7 jaar gewoon te groot. Hoe zou je het zelf vinden moest jouw tienerzusje thuis komen met iemand van die leeftijd?
Ik ken trouwens een neef-nicht koppel, allemaal prima. Het gekke is echter dat ze zó hard op elkaar lijken dat je gewoon kan zien dat het familie is. Je zou haast denken dat het broer en zus is. Maar ach, whatever floats their boat. Als ze zelf maar gelukkig zijn. Geldt voor jou en je nichtje ook, maar nu is ze te jong.
woensdag 6 juni 2018 om 15:11
Maar wat zou TO daar dan mee moeten, dat jij er niet zo voor bent? Wettelijk zijn neef-nicht relaties gewoon gesanctioneerd dus er is geen probleem, behalve dan wat 'men' vindt.viva-amber schreef: ↑06-06-2018 11:47Ik ben er niet zo voor. In sommige families is het net iets te gebruikelijk en dan zie je toch allerlei genetische aandoeningen waar je niet vrolijk van wordt. Het heeft iets incestueus.
En wat de genetische kant betreft: als ik een nicht was die een relatie aanging met haar neef compleet met kinderwens en zo zou ik wel even langs de dokter gaan om bepaalde recessieve dingen uit te sluiten ja. Dat dan weer wel.
woensdag 6 juni 2018 om 15:48
Ja, we zijn verliefd op elkaar en hebben het vaker hierover gehad, hoe we nou verder moesten en wat verstandig was.tu1nhek schreef: ↑06-06-2018 14:51Maar, wacht even, wat me totaal niet duidelijk wordt uit de OP. Zijn jullie verliefd op elkaar? Is dit naar elkaar toe uitgesproken? Of heb je het nu over fijn contact samen? Hebben jullie de mogelijkheid besproken van een relatie? Hebben jullie gesproken over wat jullie contact betekent, hoe jullie je allebei voelen?
woensdag 6 juni 2018 om 15:55
Ik vind n leeftijdsverschil van 7jr nou ook nog niet echt wereldschokkend.. Mijn man is ook 6,5 jaar ouder
Wacht alleen ff tot ze volwassen is ofzo.
De afstand en gedoe in de familie lijkt mij echt het grootste probleem
Ben ik overigens de enige die meteen aan haar eigen neven en nichten moet denken en zich echt niet voor kan stellen dat ik daar ooit wat voor zal gaan voelen, laat staan mee wil beginnen
maar das offtopic
Wacht alleen ff tot ze volwassen is ofzo.
De afstand en gedoe in de familie lijkt mij echt het grootste probleem
Ben ik overigens de enige die meteen aan haar eigen neven en nichten moet denken en zich echt niet voor kan stellen dat ik daar ooit wat voor zal gaan voelen, laat staan mee wil beginnen
woensdag 6 juni 2018 om 16:19
Probeer eerst maar eens die verliefdheid te consumeren want zonder blijft die spanning bij elke familie-reunie aanwezig. Ze voelt heel waarschijnlijk net als elke andere 17-jarige even lekker maar ook in een andere levensfase dan jij. Als dat al lukt heb je misschien een beter idee mbt de wenselijkheid om hiermee door te gaan.
woensdag 6 juni 2018 om 22:50
Mwah, ik geloof dat dat draaide om een meisje van een jaar of 14, met een neef uit het buitenland die haar om naaktfoto's vroeg. Nichtje uit OP is inmiddels wat ouder, en tot nu toe is nergens uit gebleken dat TO creepy met haar omgaat.Buufie66 schreef: ↑06-06-2018 15:00Doet me denken aan een topic een aantal jaar geleden over een moeder die hier achter kwam. Leek erg veel op dit verhaal maar dan vanuit de optiek van moeder (zoon met minderjarig nichtje, dochter van haar zus die bovendien ook nog verder weg woonden) die het hoog opvatte. Denk me zelfs te herinneren dat er politie aan te pas kwam.
Ik zou het zelf niet kunnen/willen. Omwille van het leeftijdsverschil, dat in deze levensfase wel degelijk verschil maakt, de afstand en het feit dat jullie familie zijn.
The eyes are useless when the mind is blind.
woensdag 6 juni 2018 om 22:58
Ik heb niet alles gelezen en wat ik gelezen heb was vluchtig maar toevallig werd er een Belgische reportage uitgezonden op één...
Het kijken waard!
Terug te vinden via:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/op-een/1/op-een-s1a7/
Wel even een account maken maar het is de moeite waard gezien het onderwerp hier...
Het kijken waard!
Terug te vinden via:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/op-een/1/op-een-s1a7/
Wel even een account maken maar het is de moeite waard gezien het onderwerp hier...
woensdag 6 juni 2018 om 23:02
Ik zou me er niet zo druk om maken. Kijk wat het wordt, en neem hobbels een voor een. 7 jaar leeftijdsverschil lijkt veel, maar ik ken genoeg mensen die meer hebben (en waarvan de jongste jonger dan 17 was bij de start van de relatie) en die zich er al 25-40 jaar prima mee redden, dat zegt niet zoveel.
woensdag 6 juni 2018 om 23:10
Ik vind het niet raar dat jullie verliefd geworden zijn. Je bent jong en ontmoet een leuke jongen/meisje in een bekende omgeving. Het is veilig en vertrouwd, maar ook weer niet te vertrouwd (want ander land, etc). Het had voor je gevoel ook je buurmeisje van vroeger kunnen zijn.
Maar rationeel weet je best dat het niet handig is. Hoopte je hier misschien dat mensen zouden zeggen 'kan best, ga ervoor?'.
Ik begrijp waarom jullie verliefd geworden zijn, maar je moet ook beseffen dat juist die familieband hier aan bijgedragen heeft, ironisch genoeg.
Het is nog pril, ze is nog steeds erg jong voor een lange relatie... dit kan je toch echt beter afkappen.
Maar rationeel weet je best dat het niet handig is. Hoopte je hier misschien dat mensen zouden zeggen 'kan best, ga ervoor?'.
Ik begrijp waarom jullie verliefd geworden zijn, maar je moet ook beseffen dat juist die familieband hier aan bijgedragen heeft, ironisch genoeg.
Het is nog pril, ze is nog steeds erg jong voor een lange relatie... dit kan je toch echt beter afkappen.
donderdag 7 juni 2018 om 06:50