Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Alle reacties Link kopieren
Felice, tis wat jij voelt, en daar is geen goed of stom of verkeerds aan.
Jullie kind is dus al gewend aan vreemden naakt te zien.
Wat dat betreft zal het voor haar niet vreemd zijn om jullie nieuwe partners ook zo te zien, het is eerder dat het voor jou onnatuurlijk voelt, zo dichtbij in intieme thuissfeer heb je toch nog (logischerwijs) vers in het geheugen het beeld wat "hoort": of klopt bij een kind: van de echte ouders en niet van nieuwe partners.

Ik denk dat je gewoon aan het idee moet wennen, en dat jullie dochter sneller gewend is daaraan dan jij. Zij is hier immers mee opgegroeid, dit klopt met haar normaalwaardes, zij zal daar vermoedelijk relaxt in zijn.

Ken div mensen in die situatie en die hebben dat soort vakanties gewoon voortgezet met nieuwe partner + jongere of oudere kind(eren) zonder problemen.
Het maakt denk ik wel uit hoe je als ouders hier zelf over denkt, ik denk dat als je het zelf prima vindt over en weer, dat het kind daar ook makkelijk in zal zijn.

En daar wringt nu ff de schoen: het botst ergens met jóuw normaalwaarde.
Waar zit hem dat in, vind je dat nieuwe partners een bepaalde (gezonde?) afstand horen te houden, nooit helemaal "eigen" worden (of zouden horen te worden) dan hoe close je bent/leeft tussen eigen ouders-kind?
Vind je dat het iets exclusiefs en bijzonders was voor jullie gezinnetje toen het nog compleet was en eigenlijk zo wil houden, als iets van jullie samen?
Dat partners die "plek" niet moeten inpikken?
Zowel jouw plek niet als die van ex niet op dit vlak inwisselbaar is voor een kind, omdat jullie nu eenmaal andere partners hebben?
Of wil je die herinnering exclusief houden?

Als je zelf weet wáár nu precies dat gevoel vandaan komt, (en zonder oordeel, een gevoel is nooit stom), kun je daar misschien overheen stappen.

Een half jaar is misschien ook nog wel erg vers, zowel voor dochter als voor jullie zelf, een hele omslag, en zo snel na scheiding allebei al andere relaties, ik kan me wel voorstellen dat dat erg snel is gegaan voor jullie dochter.
Maar dan meer in het algemeen: meestal wachten ouders langer met hun kinderen uberhaupt te confronteren met nieuwe partners, oa tot ze zeker weten dat het een stabiele nieuwe relatie is.

Ik denk dat dat misschien kan meespelen bij jou, dat zij al genoeg veranderingen heeft meegemaakt om te verwerken en aan te wennen en dit -close- daar nog bovenop?
Ik weet wel dat na scheiding ik de kinderen helemaal niet wou opzadelen met evt nieuwe relaties, scharrels enz in hun eigen huis, waar zij niet om gevraagd hebben, en niks mee hebben, alleen de ouder gevoelens voor heeft en close mee is/wil zijn, maar voor hun nog altijd een vreemde is (en al dan niet een ongewenste indringer, die de aandacht van die ouder wegneemt, moet delen met die vreemde).

Dat is voor de meeste kinderen al behoorlijk wennen en aanpassen, zeker als het ene nog niet verwerkt is en de volgende aanpassing zich alweer aandient.
MIsschien komt daar jouw moeite vandaan, om je dochter zo snel al te confronteren met het intieme van zo'n nieuwe partner (zo ook met seks, kinderen willen dat doorgaans al niet merken van eigen ouders, laat staan van ouder met nieuwe partner).

Om die reden wordt contact, seks, blijven slapen enz met zo'n nieuwe partner vaak toch langere tijd buiten het kind om gedaan.
Ik denk dat elkaars partners naakt zien in die richting komt, dat je dat (nu) nog te vroeg en not done vindt, en je gevoel is dan een signaal wat je serieus kunt nemen.

Hoe heeft zij gereageerd op die vroege kennismaking met jullie nieuwe partners?
Kwamen die meteen al over de vloer, bleven slapen, ontbijten, en andere (gezins/relatie)aktiviteiten meteen al samen met kind, die voorheen met eigen ouders waren (uitjes, samen eten, boodschappen doen, avonden doorbrengen, vakanties en tripjes)?
Dus als het ware de andere ouder al snel vervingen in allerlei opzichten?

En heeft ze zich daar makkelijk aan aangepast, of misschien schijnbaar (geen keuze in immers, maakt er het beste van)?
Hoe close is ze met die nieuwe partners, hoeveel exclusieve aandacht van de eigen ouders als ze bij de ene of de andere is en hoeveel moet ze al delen daarvan?

Ik zou vooral kijken hoe zij zich eronder voelt, en hoe snel en vertrouwd en prettig de band (tegen die tijd dat het vakantie is, duurt nog ff he) is (voor haar) met de nieuwe partners..
(mijn kinderen maakten destijds pas kennis met ex zijn vriendin minstens een jaar nadat we uit elkaar waren. Was geen naturisme bij, kan me ook niet heugen dat de kinderen moeite hadden met haar over de vloer en blijven slapen enzo, maar dat is dus geleidelijk gegaan en was niet dagelijks, af en toe een weekend waar zij erbij was en vakanties, overegend bij mij was meer hun "thuis" en niet aan de orde. Je ziet dit vaker gebeuren als 1 partner al vrij snel een andere relatiie heeft, dat de andere ouder dan juist erg vasthoudt aan dat de kinderen 1 woning hebben waar ze hun (t)huis niet hoeven delen met een -voor hun- nieuwe/"niet-eigen" partner.

Achteraf gezien had ik er meer moeite mee dan de kinderen zelf, dus ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Ik weet niet hoe dat geweest zou zijn als ik toen ook een nieuwe relatie had gehad en vrij snel de kinderen met nieuwe relaties waren geconfronteerd.

Mijn kinderen zijn niet met naturisme opgegroeid, en de ene moet er niks van hebben en de andere wel.
Ik hoor dat evengoed van mensen wiens kinderen wel van jongs af aan met naturisme zijn opgegroeid, dat later het ene kind dat wel en de andere dat niet voortzet (of zich zelfs tegen af zet) in eigen leven.
Dus dat verschilt per kind, dus ik zou zeggen: blijf goed in de gaten houden hoe jouw dochter is en eea oppakt, zich thuis- en vertrouwd voelt bij zowel die partners als bij naturisme (en de combi van die 2).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Mooi geschreven, Suzy. :flower:

Ik denk dat je scheiding nog maar zo kort geleden is, dat je het nog een plekje moet geven. Ook al heb je zelf ook een nieuwe relatie, je bent nog met duizend draadjes aan je ex verbonden, niet alleen via je dochter.

Geef het tijd, de vakantietijd is nog 7 maanden ver.

Stel dat jullie niet naturistisch waren, maar altijd naar "Camping De Identieke Fietsen En Matchende ANWB-windjacks" gingen. Zou je er moeite mee hebben als ex met zijn nieuwe partner én matchend windjack daar naartoe ging?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Suze, wat heb je dat mooi opgeschreven, geeft me stof tot nadenken. Ik denk dat er in ieder geval ook een stukje irritatie vanuit mij nu bij zit hoor, dat zij nu alles heeft wat ik had. Zij loopt nu in mijn huis, gaat op vakantie naar mijn camping, vaart in mijn boot en doet dan ook nog gezellig met mijn kind. Gelukkig heeft ze nu ook een enorme zak als partner

Het duurt inderdaad nog lang tot de zomer, ze gaan over 2 maanden ook op wintersport, naar het dorp waar ik graag kwam, wat ik via mijn ouders heb laten kennen. En nu gaan zij dus met mijn kind, wat hij acht jaar geleden het liefst had laten weghalen.

Terwijl ik dit schrijf merk ik een hoop frustratie en irritatie bij mij. Ik moet zien dit een plekje te geven, los van naturistencampings.

Snoesje, ik moet wel erg lachen om jouw camping. Maar zoals je misschien al leest zit mijn gevoel inderdaad erg diep :-?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Logisch, je scheiding is nog maar vers, de scherpe kantjes zijn gewoon nog aanwezig. :hug:
Genieten jullie ook zo van dit heerlijke zonnetje? Ik heb de relaxstoel van zolder gehaald en lig al uren lekker bloot in de tuin.
in de tuin zal niet lukken, die heb k niet... met warm weer wel op de bank!
Afgelopen weekend heerlijk tot half acht 's avonds bij de Hoornse Plas gelegen. Komend weekend hopelijk weer.

:sun:
Oh heerlijk!!!

Voor mij helaas geen naturisme dit jaar, tenminste niet op vakantie. Heb een bijzonder leuke man ontmoet met puberzoon. En no way dat ze uit de kleren gaan. Dus dit jaar gewoon een textielvakantie.. zal wel even wennen zijn!

Misschien in september bij mooi weer een weekendje Elsendorp.. mag hij langskomen als hij durft :lol:
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Snoesje: wat een luxe, in eigen tuin!
Geen buren die daar moeilijk over doen?
(houd je rekening met je buren, bleek hier na verhuizing van buren dat buurman zelf ook naturist was, haha).

Ik ga hopelijk vanaf zondag weer paar dagen naar naturistenterrein met dat heerlijke weer! Mensen weten niet wat ze missen!

Volgens de voorspellingen wordt het prachtig weekend, dus geniet! :proud:
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik heb afgelopen week wel even topless in de tuin gezeten. Was een grapje naar m'n man toe, ik wilde winnen bij een spelletje :proud: , maar echt veel inkijk hebben we niet. Maar ik houd dus wel rekening met het beetje inkijk, dat we kunnen hebben.

Snoes heeft volgens mij een hele grote tuin.

Eigenlijk heb ik qua badkleding vooral problemen met bovenstukjes. Als er textielcampings zouden zijn, waar je zonder problemen topless mag, zou ik daar ook wel voor kunnen gaan.
Later is nu
Onze tuin is behoorlijk begroeid. Als iemand ons niet (bloot) wil zien, dan moet die maar niet door zijn/haar slaapkamerraam koekeloeren.

Als je naar een klerecamping gaat, dan raad ik je aan om een kaftan/strandjurk mee te nemen. Dan loop je niet met ondergoed en kleren te hannessen in te kleine, natte hokjes.
Klerecamping :hihi:

We gaan wel naar een camping maar naar een stacaravan dus douche aan boord. Ik ga het wel missen hoor!
Tegelijkertijd kan je een hoop hebben als je verliefd bent... en dat ben ik... :heart:
Wij gaan als gezin al jaren op de bonnefooi naar Frankrijk. Met een tent, vaak 2 of 3 campings. Reserveren doen we nooit, of enkele dagen van te voren. Ook in Spanje en Italië hebben we dit gedaan. Maar, wel altijd de wat kleinere campings. In 15 jaar tijd hebben we 1 keer gehad dat er geen plek was en we iets anders moesten zoeken.

Maar nu overwegen we naar Kroatië te gaan. Laatste week juli, eerste 2 weken augustus. Superhoogseizoen. En megacampings...

Hebben jullie hier ervaring mee? Is op de bonnefooi gaan te doen, of zou ik sowieso niet die kant op moeten gaan als ik Couderc in de zomer al veel te massaal vind. En zo ja, wat zijn dan fijne campings. Voor een gezin met kinderen van 9 en 11 en een kleine tent.

Waarom Kroatië: vorig jaar gesnorkeld en gedoken toen we in Spanje op Relax Nat waren. En dat kan ook goed in Kroatië.
Zes jaar geleden ben ik in Kroatië op Valalta geweest. Wel een mega camping maar ik moet toegeven dat het zo helemaal niet voelde. Erg goed verzorgd.

Wat ik echt de allerfijnste kleinschalige camping ever vind is Costalunga in Italië. Wij hebben 'm vanaf le Betulle geboekt, want dat vonden we niks. We boekten voor een paar dagen en zijn veel langer gebleven. Heerlijk daar! Ook voor de kinderen
Costalunga is top inderdaad! Dat is de andere overweging. Rondje dreilander Eck in Zwarte Woud, Costalunga en dan terug via 1 of 2 Provençaalse campings.

Vanuit Costalunga is Genua ook goed te doen: geweldige stad!!
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2119732 ... est-gewoon

HELLEVOETSLUIS - In je blootje naar buiten. Gek? Nee hoor, zegt NFN Open en Bloot, zo’n twee miljoen Nederlanders doen aan een vorm van naaktrecreatie. We hebben het er alleen niet zo openlijk over. Vandaar dat de belangenbehartiger en het informatiepunt voor naaktrecreanten dit weekend open dag hield.

Wie zich meldde aan de poort van naturistencamping De Brongaard in Hellevoetsluis, trof gisteren een gekleed welkomstcomité. Maar daarna was het bloot wat de klok sloeg. De geklede verslaggever en fotograaf waren de uitzondering.

Maar de dresscode is hier duidelijk: kledingloos. Tenzij het koud is, natuurlijk. „Al wen je daaraan. Zaterdag was het 17 graden, dan hebben we ook niks aan”, zegt Olga, een van de 250 leden van De Brongaard. De met groen omzoomde camping is een oase van rust, die baadt in de zon.

Blote kont
Een jong Eindhovens stel dat de open dag heeft aangegrepen voor een bezoek ravot dan ook poedelnaakt met een waterfiets op de zwemvijver. Kinderen die op de camping verblijven klimmen aan boord, alsof de bezoekers vaste speelkameraden zijn. „Een van die meiden is mijn kleindochter. Het leuke is: kinderen vinden bloot zijn niet raar. Ze is negen en zei laatst: het is fijn om in je blote kont te zijn”, zegt Emma, een vaste gast op de camping. Haar vriend is moslim, vertelt ze. Die houdt zijn kleren aan als hij op bezoek komt. Maar ze wil maar zeggen: iedereen is welkom.Ze is sinds haar negende naturist. „Al wist ik toen nog niet dat dat zo heette.”

Tegelijk is bloot kamperen maar één van de verschijningsvormen van naaktrecreatie, benadrukt NFN-directeur Christine Kouman. „Wij hebben als NFN Open & Bloot 58.000 leden, de naturistenverenigingen samen 15.000. Maar al met al doen zo’n twee miljoen Nederlanders aan een vorm van naaktrecreatie.” Dat zijn mensen die af en toe naar het naaktstrand gaan, bloot in hun tuin liggen, op vakantie graag bloot zijn of tijdens een vaartochtje besluiten hun kleding uit te trekken.

Toch is erover praten niet heel gebruikelijk. Naar de sauna? Dat is geaccepteerd en kun je vertellen. Maar bloot door je tuin banjeren? Nee, dat houden we liever voor ons. „Daar hebben we nog werk te doen”, zegt Kouman. Vandaar ook de open dag, en de uitgifte van het blad UIT! bijvoorbeeld. „We willen laten zien dat het helemaal niet zo gek is en dat je er niet lacherig over hoeft te doen.”

Dat weten ze op De Brongaard als geen ander. De camping ligt er piekfijn bij, omdat de leden hem zelf onderhouden. Er zijn volop activiteiten, voor jong en oud. En aangezien iedereen naturist is, gaat alles in harmonie met de natuur. De zwemvijver? Gezuiverd door planten. Snoeien? Graag, maar let wel even op het broedseizoen. En bloot zijn past volledig in die filosofie, benadrukt Emma.

Dwarsdoorsnede
De overtuiging dat naakt prettig is, levert een dwarsdoorsnede van de samenleving op. Het ding is alleen: je ziet het niet. Niemand draagt merkkleding en aan iemands blote bast zie je niet of hij directeur is of vakkenvuller. Een ongenode gast op het campingterrein is wel snel gespot. „We doen erg ons best om een veilig terrein te maken om bloot te kunnen zijn, je komt er niet zomaar op”, vertelt voorzitter Rob.

Op grotere schaal heeft ook de NFN vaak gesprekken over veiligheid en toegankelijkheid. Het komt voor dat gemeenten worstelen bijvoorbeeld met naaktstranden, omdat die plekken soms verworden tot openbare seksplekken. „Daar moeten we dan over in gesprek. Maar volgens de wet mag je overal naakt recreëren, zolang het niet aan de openbare weg is en niet aanstootgevend”, aldus Kouman.

Seksbelust
En ook de vooroordelen over naaktrecreanten wil Kouman graag bestrijden. Zijn het op seks beluste mensen? „Nee, juist niet”, zegt ze. Ze haalt een anekdote aan. „Op een camping in Frankrijk komen veel jongeren. Zijn de hele dag bloot en er gebeurt niks. ’s Avonds gaan ze stappen met kleding aan en dan gaan ze flirten.”

Rob, Olga en Emma lachen om de anekdote en bevestigen die van harte. Rob vervolgt: „Het is ook absoluut geen geitenwollensokken-wereld. Iedereen die ervoor open staat, kan dit leren kennen. En als ze eenmaal over die drempel zijn, willen ze vaak niet anders meer.”
We bestaan 11 jaar !!! Hieperdepiep hoera !!
Oh nee, 12 jaar. 😄

Afbeelding
Ik zeg taart :cheer: :cheer2:
Afbeelding

Ik heb Cake Boss Buddy gebeld.
Ik was afgelopen weekend heerlijk een dag in de sauna.. god ik ga naakt lopen deze vakantie wel missen hoor!!! Maar heel veel dagjes sauna dan :|
Wie heeft er ervaring met naturisme in Zweden en Denemarken?
geneet van 't laeve
Ik weet niets over Scandinavië, misschien dat de NFN meer info heeft?

Gelukkig loopt mijn puber nog heerlijk bloot rond. Thuiskomen, kleren uit. Helaas zitten op.de naturistenterreinen weinig pubers, dus zijn we al twee jaar naar Zuidlimburg gegaan, waar we zoon de hele dag niet zien en zelf blote strandjes kunnen gaan zoeken.

Vlakbij het Drielandenpunt zit een Duits verenigingsterrein, eens zien of die ook aaan dagbezoek doen.
http://www.scandinavianaturist.org/nl/naturisme_kaart

https://www.nfn.nl/locaties/denemarken/ ... enemarken/
Tip dat ik mijn post om mijn vragen voor een eerste naturistenervaring hier te posten.

Mijn eerste naaktcamping bezoek hangt af of ik de uitdaging aandurf i.v.m. 'teveel informatie', mannen die ik niet ken of vaak de zelfde
leeftijd hebben van rond mijn ouders als ik mijn vriendin moet geloven. Ik ga gewoon naar de naaktcamping van mijn vriendin en dan merk ik het wel. Bevalt het niet dan ben ik zo weg.
Op die camping waar ik uitgenodigd ben heb je ook dagrecreatie.
Dat spreekt me aan omdat het meer lijkt op sauna, ze een relaxed zwembad hebben. Lekker zonnen, zwemmen, en bijkletsen.
Bij dagrecreatie net als kamperen kan ik weg wanneer ik wil.

Op een naaktcamping (nooit geweest, moet ik bekennen) lijkt het me allemaal toch net wat 'teveel informatie', en zeker met mannen die ik niet ken zit ik daar niet zo op te wachten. Op een camping heb je meerdere dagen met je buren te maken, en die kun je niet uitzoeken.
In de sauna is het toch wat meer van kortdurende aard, na een paar uur ben je weer weg, en het is gemakkelijker en sociaal acceptabeler om iemand te negeren. Toch intrigeert naaktcamping mij omdat een naaktstrand afvalt omdat ik niet weet wie er komt. Lees de sociale controle zoals in Zandvoort minder is i.t.t. een blootcamping of ontbreekt.

Sauna is voor mij een dagje uit. En belangrijk voor mijn rust. Heerlijk relaxen. Voor of namiddag arriveren en na de opgietingen in de avond vertrekken vindt ik heerlijk. Meer dan een paar uurtjes. Ik twijfel of ik het niet beter bij de sauna kan houden i.p.v. sauna en misschien naaktcamping. Sauna zet ik gemakkelijker op Tinder i.p.v. naaktcamping net zoals mijn nieuwe match die ook van de sauna houdt.
Bedoel; zou de sauna/stoombad/massage op de naaktcamping missen wat naar mijn mening een onderdeel vormt van dat relaxte gevoel van naaktrecreatie (zonnen, zwemmen). :-? kl**** keuzes maken.

Heb gehoord dat de gemixte saunadagen relaxter zouden zijn dan de vrouwendagen. Is dit waar? Kan ook helpen om de schroom voor gemengd naaktreactie via een saunabezoek op te lossen.
anoniem_371110 wijzigde dit bericht op 13-06-2018 00:23
Reden: verduidelijking
25.27% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven