verhuizen met katten
dinsdag 12 juni 2018 om 12:36
Wij hebben een huis gekocht, super leuk natuurlijk, maar wij hebben heel lang in ons huidige huis gewoond. Ik heb dus niet veel ervaring met verhuizen. Maar dat zal wel los lopen. Het enig is dat wij 4 (!) katten hebben.
Wie heeft er ervaring met verhuizen met katten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Het zijn katten die gewend zijn naar buiten te gaan. Ik weet dat zij als laatste moeten verhuizen en dat ze daarna een tijd binnen moeten blijven, maar wie heeft er nog meer tips of dingen waar ik rekening mee moet houden.
Het nieuwe huis is trouwens 15 min van het "oude" huis.
Bedankt alvast
Wie heeft er ervaring met verhuizen met katten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Het zijn katten die gewend zijn naar buiten te gaan. Ik weet dat zij als laatste moeten verhuizen en dat ze daarna een tijd binnen moeten blijven, maar wie heeft er nog meer tips of dingen waar ik rekening mee moet houden.
Het nieuwe huis is trouwens 15 min van het "oude" huis.
Bedankt alvast
dinsdag 12 juni 2018 om 12:45
Ik ben verhuisd met 2 buitenkatten, ik heb ze 10 dagen binnen gehouden en toen ging het niet langer meer en zijn ze naar buiten gegaan. Ze hebben eerst de tuin grondig verkend en bij alles wat eng was kwamen ze hard naar binnen rennen.
Eigenlijk geen problemen gehad !
Zijn die 15 minuten op loopafstand, dan is het handig om je oude buren in te seinen als je een kat mist want ze zeggen dat katten soms teruglopen naar het oude huis.
Eigenlijk geen problemen gehad !
Zijn die 15 minuten op loopafstand, dan is het handig om je oude buren in te seinen als je een kat mist want ze zeggen dat katten soms teruglopen naar het oude huis.
dinsdag 12 juni 2018 om 13:10
Wij zijn 3 minuten lopen van ons oude huis verhuisd.
We zijn op 1 juni erin gegaan en we hebben ze t/m onze zomervakantie binnen gehouden. Ik wilde met een gerust hart op vakantie.
Daarna nr buiten. Eentje hebben we 2x in de oude straat moeten ophalen (niet eens bij het oude huis). De ander heeft hier achter in de sloot gelegen (dacht dat kroost asfalt was...). Voor de rest is alles prima gegaan.
Moet ik wel zeggen dat onze katten niet verder komen dan in onze tuin (we hebben een grote tuin rondom). Op straat en bij de buren komen ze niet. S Nachts en als we werken zijn ze alt binnen.
We zijn op 1 juni erin gegaan en we hebben ze t/m onze zomervakantie binnen gehouden. Ik wilde met een gerust hart op vakantie.
Daarna nr buiten. Eentje hebben we 2x in de oude straat moeten ophalen (niet eens bij het oude huis). De ander heeft hier achter in de sloot gelegen (dacht dat kroost asfalt was...). Voor de rest is alles prima gegaan.
Moet ik wel zeggen dat onze katten niet verder komen dan in onze tuin (we hebben een grote tuin rondom). Op straat en bij de buren komen ze niet. S Nachts en als we werken zijn ze alt binnen.
dinsdag 12 juni 2018 om 13:15
Dank je wel!
Ja, ik dacht zelf ook wel aan 2 weken binnenhouden, maar of dat gaat lukken.
dinsdag 12 juni 2018 om 13:20
Ik ben binnen katten, dus misschien toch anders.
Op de verhuisdag hebben we haar in de badkamer opgesloten. En haar als laatste meegenomen.
In het nieuwe huis heeft ze de eerste paar weken op zolder gezeten (ook ivm verbouwing) en daarna langzaam het huis laten ontdekken.
Pas een paar maanden later is de voor het eerst buiten geweest. Wij zijn verhuisd in de winter en onze kat was toch geen buiten gewend.
Ondertussen weet ze prima hoe het kattenluik werkt
Op de verhuisdag hebben we haar in de badkamer opgesloten. En haar als laatste meegenomen.
In het nieuwe huis heeft ze de eerste paar weken op zolder gezeten (ook ivm verbouwing) en daarna langzaam het huis laten ontdekken.
Pas een paar maanden later is de voor het eerst buiten geweest. Wij zijn verhuisd in de winter en onze kat was toch geen buiten gewend.
Ondertussen weet ze prima hoe het kattenluik werkt
dinsdag 12 juni 2018 om 15:21
Dit is eigenlijk te kort, ze moeten het huis en de geur echt goed kennen.
(Iedere kat is anders, sommige katten zullen daar wat snellerin zijn, maar ik neem liever geen risico)
Ik houd ze daarom altijd minstens 6 weken binnen.
Verder: feliway gebruiken in het nieuwe huis!
Ik stopte ze in het oude huis in de badkamer, tussen het verhuisgeweld is ook geen pretje voor ze.
dinsdag 12 juni 2018 om 15:45
Zijn ze gewend om (in mandjes) vervoerd te worden? Anders wordt dat ook nog een vechtpartijtje. Zet de mandjes al dagen van tevoren in het zicht, kunnen ze er aan wennen.
Werk de gegevens van de chips bij ( www.chipnummer.nl ) zodat een eventueel verdwaald exemplaar toch weer bij jou terecht komt.
Werk de gegevens van de chips bij ( www.chipnummer.nl ) zodat een eventueel verdwaald exemplaar toch weer bij jou terecht komt.
dinsdag 12 juni 2018 om 16:03
Wij hebben destijds van de dierenarts als tip gekregen om eenmaal in het nieuwe huis de pootjes in te smeren met boter. Ze likken dan de boter eraf en smeren dan tijdens het rondwandelen hun speeksel over de vloer waardoor het als 'eigen' gaat ruiken. Klinkt heel goor trouwens zoals ik het omschrijf, maar het heeft bij ons goed geholpen
dinsdag 12 juni 2018 om 16:56
Minimaal 3 weken binnen houden, ramen dicht houden en helaas een kattenbak voor hun die periode. Dit heeft voor- en nadelen ze voelen zich wel sneller thuis met de geur van hun zelf. Als alle laatste de dieren vervoeren naar het nieuwe huis. Het vervoeren in katten manden indien je die hebt of gewoon los in de auto.
veel s6 met verhuizen
Ohja, hebben de vorige bewoners dieren gehad...….. zo ja, nog beter schoonmaken het moet hun plek worden.
veel s6 met verhuizen
dinsdag 12 juni 2018 om 21:39
Wij hebben het gedaan dmv tips uit een boek over kattengedrag.
Voor katten is het super stressvol als er met meubels geschoven wordt, dus we hebben ze daar van weg gehouden. We hebben 1 kamer in het oude huis eerder leeg gemaakt en tijdens de verhuizing daar de katten in gezet met al hun eigen spullen (krabpaal, kattenbak, etc.). zodat ze zich wat veiliger voelden. Ze hoorden de geluiden van de verhuizing wel, maar hebben dus niks gezien of meegekregen en bleven redelijk rustig. Was sowieso wel handig, dat er geen katten rondrennen terwijl je met zware meubels aan het sjouwen bent.
Aangekomen bij het nieuwe huis, zelfde gedaan. Katten in een aparte kamer met hun eigen spullen. Dat betekent dus wel dat je de kattenspullen als laatste inpakt en als eerste weer uitpakt. Deur dicht en een briefje op de deur dat de katten daar zitten en niemand binnen mag. Dan heb je zelf ook geen stress over ontsnappende katten als de voordeur open blijft staan. En op die manier maken de katten die kamer hun eigen veilige haven, waar ze ook naar kunnen terugkeren als het ze allemaal even te veel wordt. Die kamer ruikt dan naar hen, en bevat hun spullen dus is wat vertrouwder.
Toen de verhuizers weg waren, de deur van hun kamertje open gezet. Mijn tip is om niet direct alle deuren in het hele huis open te zetten want het kan voor een kat nogal overweldigend zijn, een nieuwe omgeving die direct zo groot is. De ene kat was sneller met het huis verkennen dan de andere, de een bleef langer in de veilige kamer en de ander was al 3 kamers verder. Zodra je merkt dat ze zich veilig en vertrouwd voelen in een ruimte, zet je weer een nieuwe deur open. En zo blijft je je kat ook entertainen door steeds nieuwe dingen ontdekken!
Toevoeging: uiteindelijk hebben we de kattenspullen natuurlijk verplaatst naar andere ruimtes (woonkamer, hal, etc.) en onze katten gebruiken hun eerste kamertje helemaal niet meer. Maar tussen het verhuisgeweld is het fijn als ze een eigen plekje hebben.
Voor katten is het super stressvol als er met meubels geschoven wordt, dus we hebben ze daar van weg gehouden. We hebben 1 kamer in het oude huis eerder leeg gemaakt en tijdens de verhuizing daar de katten in gezet met al hun eigen spullen (krabpaal, kattenbak, etc.). zodat ze zich wat veiliger voelden. Ze hoorden de geluiden van de verhuizing wel, maar hebben dus niks gezien of meegekregen en bleven redelijk rustig. Was sowieso wel handig, dat er geen katten rondrennen terwijl je met zware meubels aan het sjouwen bent.
Aangekomen bij het nieuwe huis, zelfde gedaan. Katten in een aparte kamer met hun eigen spullen. Dat betekent dus wel dat je de kattenspullen als laatste inpakt en als eerste weer uitpakt. Deur dicht en een briefje op de deur dat de katten daar zitten en niemand binnen mag. Dan heb je zelf ook geen stress over ontsnappende katten als de voordeur open blijft staan. En op die manier maken de katten die kamer hun eigen veilige haven, waar ze ook naar kunnen terugkeren als het ze allemaal even te veel wordt. Die kamer ruikt dan naar hen, en bevat hun spullen dus is wat vertrouwder.
Toen de verhuizers weg waren, de deur van hun kamertje open gezet. Mijn tip is om niet direct alle deuren in het hele huis open te zetten want het kan voor een kat nogal overweldigend zijn, een nieuwe omgeving die direct zo groot is. De ene kat was sneller met het huis verkennen dan de andere, de een bleef langer in de veilige kamer en de ander was al 3 kamers verder. Zodra je merkt dat ze zich veilig en vertrouwd voelen in een ruimte, zet je weer een nieuwe deur open. En zo blijft je je kat ook entertainen door steeds nieuwe dingen ontdekken!
Toevoeging: uiteindelijk hebben we de kattenspullen natuurlijk verplaatst naar andere ruimtes (woonkamer, hal, etc.) en onze katten gebruiken hun eerste kamertje helemaal niet meer. Maar tussen het verhuisgeweld is het fijn als ze een eigen plekje hebben.
dinsdag 12 juni 2018 om 22:14
Zo hebben wij het ook gedaan ongeveer. Jij beschrijft het echt super.Pijnboompitje25 schreef: ↑12-06-2018 21:39Wij hebben het gedaan dmv tips uit een boek over kattengedrag.
Belangrijk om ook aan de chip te denken als je gaat verhuizen
woensdag 13 juni 2018 om 10:55
kijk, dat is een goede tip, dank je!Beter.Laat schreef: ↑12-06-2018 15:45Zijn ze gewend om (in mandjes) vervoerd te worden? Anders wordt dat ook nog een vechtpartijtje. Zet de mandjes al dagen van tevoren in het zicht, kunnen ze er aan wennen.
woensdag 13 juni 2018 om 10:55
oh echt? wat bizar. maar inderdaad miss de moeite waardJeMappelle schreef: ↑12-06-2018 16:03Wij hebben destijds van de dierenarts als tip gekregen om eenmaal in het nieuwe huis de pootjes in te smeren met boter. Ze likken dan de boter eraf en smeren dan tijdens het rondwandelen hun speeksel over de vloer waardoor het als 'eigen' gaat ruiken. Klinkt heel goor trouwens zoals ik het omschrijf, maar het heeft bij ons goed geholpen
woensdag 13 juni 2018 om 10:56
alleen als ze naar de dierenarts moeten, en dat is inderdaad een drama.Beter.Laat schreef: ↑12-06-2018 15:45Zijn ze gewend om (in mandjes) vervoerd te worden? Anders wordt dat ook nog een vechtpartijtje. Zet de mandjes al dagen van tevoren in het zicht, kunnen ze er aan wennen.
woensdag 13 juni 2018 om 10:57
dank je, nee geen dieren volgens mijedda8 schreef: ↑12-06-2018 16:56Minimaal 3 weken binnen houden, ramen dicht houden en helaas een kattenbak voor hun die periode. Dit heeft voor- en nadelen ze voelen zich wel sneller thuis met de geur van hun zelf. Als alle laatste de dieren vervoeren naar het nieuwe huis. Het vervoeren in katten manden indien je die hebt of gewoon los in de auto.
veel s6 met verhuizenOhja, hebben de vorige bewoners dieren gehad...….. zo ja, nog beter schoonmaken het moet hun plek worden.
woensdag 13 juni 2018 om 10:58
thanks voor de tips, hier kan ik zeker wat meePijnboompitje25 schreef: ↑12-06-2018 21:39Wij hebben het gedaan dmv tips uit een boek over kattengedrag.
woensdag 13 juni 2018 om 11:03
Waarom als laatste verhuizen?
Wij hebben onze kat juist als eerste verhuisd, grotendeels zoals Pijnboompitje beschrijft. Eerst een kamer in het nieuwe huis helemaal klaar gemaakt, met eigen spullen, en de kat 2 dagen voor de verhuizing al daar naartoe verhuisd. We zijn er toen wel regelmatig geweest in die twee dagen.
Op deze manier kreeg de kat de verhuizing in het oude huis niet mee, alleen de geluiden in het nieuwe huis (terwijl de kamer dicht bleef).
Werkte prima.
Toen het weer rustig was in huis de deur open gezet. Het duurde nog een dag of twee voor hij naar buiten wilde komen, we hebben hem gewoon alle tijd gegeven die hij nodig had. Na een paar weken helemaal gewend.
Wij hebben onze kat juist als eerste verhuisd, grotendeels zoals Pijnboompitje beschrijft. Eerst een kamer in het nieuwe huis helemaal klaar gemaakt, met eigen spullen, en de kat 2 dagen voor de verhuizing al daar naartoe verhuisd. We zijn er toen wel regelmatig geweest in die twee dagen.
Op deze manier kreeg de kat de verhuizing in het oude huis niet mee, alleen de geluiden in het nieuwe huis (terwijl de kamer dicht bleef).
Werkte prima.
Toen het weer rustig was in huis de deur open gezet. Het duurde nog een dag of twee voor hij naar buiten wilde komen, we hebben hem gewoon alle tijd gegeven die hij nodig had. Na een paar weken helemaal gewend.
woensdag 13 juni 2018 om 11:04
Eerst een paar dagen aan een kamer laten wennen, daarna de rest van het huis laten verkennen. Deuren en ramen ontsnappings-proof houden. Na een kleine maand de achterdeur openzetten, achtertuin laten verkennen en dan hopen dat ze niet terug naar het oude adres lopen. Chippen zal de dierenarts vast wel met je besproken hebben. Succes.
We should have each other with cream.
woensdag 13 juni 2018 om 14:11
Zo kan het inderdaad ook. Als laatste verhuizen was voor ons de enige optie, omdat ons nieuwe huis 1 uur rijden was en we dus minder in het nieuwe huis waren. Maar zie dat het bij TO maar 15 minuten is, dan kan dit makkelijk!spraakwater schreef: ↑13-06-2018 11:03Waarom als laatste verhuizen?
Werkte prima.
woensdag 13 juni 2018 om 14:37
ja, dat is misschien ook wel een goeie, bedankt!spraakwater schreef: ↑13-06-2018 11:03Waarom als laatste verhuizen?
Werkte prima.