Kleuters en depressiviteit / apathie

07-03-2009 00:00 48 berichten
Beste allemaal,

Ik heb het bericht weggehaald omdat ik toch bang ben voor herkenning. Heel vervelend, maar goed.

Bedankt voor al jullie reacties!

Groetjes Koekblikje
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me Koekblikje's frustratie heel goed voorstellen, maar ook die van IvyRosa.

Allereerst heel praktisch: waarom draagt het meisje geen luier als ze zo overduidelijk niet zindelijk is? Dat scheelt al ontzettend veel verschonen en schoonmaakwerk. Er zijn meer kinderen van die leeftijd die nog niet zindelijk zijn, mijn zoon van 5 was er tot 2 weken geleden een van. Plassen op de wc is nooit een probleem geweest, maar poepen op de wc wekte een enorme angst bij hem op, we kregen hem met geen mogelijkheid op de wc, helemaal hysterisch, ondanks bezoeken aan de huisarts en orthopedagoog. Gelukkig gaf hij wel aan dat hij moest poepen en hij kreeg dan een luier om. Op school hield hij het gewoon op, maar de afspraak met de juf was, dat als hij moest, zij hem een luier omdeed en mij belde zodat ik hem kon verschonen.

In december zijn we door de kinderarts doorgestuurd naar een kinderpsychiater voor verder onderzoek. We zijn nog bezig met de intake, maar sinds twee weken heeft hij ineens het licht gezien en poept hij op de wc, zomaar ineens.

De school van onze zoon staat bekend als heel goed voor "probleemgevallen", de begeleiding is enorm goed. Onze andere zoon met een autistische stoornis zit er ook op en doet het prima dankzij zijn juf en de verdere begeleiding. Maar dat staat of valt ook met de medewerking van de ouders. Ik lees van de TO niet veel over de ouders van het meisje. Hoe reageren zij op het feit dat ze elke dag hun dochter moeten ophalen om haar te douchen, soms meerdere keren per dag? Ik zou me doodongerust maken.

Dat zou voor mij als ouder een reden zijn om heel snel alle registers open te gooien om erachter te komen wat er met haar aan de hand is, of dat nu alleen psychisch is of een combinatie van fysiek en psychisch, ik zou eerlijk gezegd niet eens afwachten wat de school er aan doet maar meteen zelf actie ondernemen. Want dat hebben we in het jarenlange traject met autistische zoon wel geleerd; je moet overal zelf bovenop zitten.

Ik vraag me ook af of het meisje geen darmprobleem heeft. Als het langs haar benen naar beneden loopt(meerdere keren per dag) zal ze diarree hebben.

Ivy, idd zijn scholen tegenwoordig verplicht om kinderen met een stoornis toe te laten/op school te houden. Maar niet in alle gevallen. Onze zoon kwam van het mkd en heeft een verplicht proeftraject af moeten leggen, ze wilden eerst aankijken of hij en zij het wel aankonden, anders was het cluster IV-onderwijs geworden. En als het de spuigaten uit loopt(en helaas hebben we daar met oudste zoon mee te maken, hij heeft een klasgenoot die ècht niet op het regulier onderwijs hoort, er vallen nog eens serieuze gewonden als het zo door gaat) heb je als school wel de mogelijkheid een kind te weigeren. Ik ken hier twee scholen in de wijk die weigeren een kind aan te nemen dat niet zindelijk is, dat mag blijkbaar.

Autistische zoon heeft op een medisch kinderdagverblijf gezeten voordat hij naar de basisschool ging, dat zou ook nog een mogelijkheid zijn. MKD is tot 7 jaar, kleine klasjes, ontzettend veel begeleiding, heel veel expertise en onzindelijke kindjes zijn meer regel dan uitzondering.

Overigens heb ik echt ontzettend veel waardering voor de leerkrachten van mijn middelste en jongste zoon. Een klas met 25 kinderen, waar zeker 3 van die kinderen (ernstige) problemen/beperkingen hebben. Met middelste zoon is het best te doen als het rustig is, hij niet te veel prikkels krijgt en veel aandacht krijgt. Maar zie dat als juf maar eens te bewerkstelligen! Natuurlijk is het je vak, maar ga er maar aan staan, ik zou het nooit kunnen.
Ivy Rosa, ik kan me jouw frustratie voorstellen. Maar...bij jouw kind is er duidelijk wat er aan de hand is.

Op zo'n moment kan een professioneel iemand ook aangeven hoe je het beste met een kind met dergelijke problemen om kan gaan. En dan mag je verwachten dat een leerkracht ook alles in het werk stelt om zich daar aan te houden!

Overigens is een school niet verplicht om elke leerling klakkeloos te accepteren hoor.

Het is zo dat ouders tegenwoordig mogen kiezen of ze hun kind naar het speciaal onderwijs sturen, of naar een reguliere basisschool met rugzak. Maar...als bijvoorbeeld een kind 1 op 1 begeleiding nodig heeft, dan mag een basisschool dit weigeren.

Er moet dan wel aan te tonen zijn dat school er alles aan heeft gedaan om zorg te bieden (handelingsplannen, evaluaties, notities van alle incidenten en gesprekken met ouders).

Maar goed, de to wil niet van het kind af, ze wil weten wat ze er mee moet. En dat is toch alleen maar heel positief?

Wat ik niet begrijp: de problemen spelen al een jaar, maar er is nog niets gebeurd?

Ik mis een beetje hoe de ouders van het kind hier in staan.

Hoe gaat het thuis?

Zijn lichamelijke oorzaken al uitgesloten? Vanaf papier een diagnose stellen lijkt me vrij lastig (onmogelijk).

Er kan van alles aan de hand zijn. Zijn er nog meer opvallende gedragingen van deze leerling? Maakt het verder goed contact?
verwijderd..
Bij mijn zoontje in de klas zit een jongentje zonder sluitspier dus daar loopt de poep ook uit maar dat is dan dus een medische reden.

Dit jongentje heeft een luier om aangezien hij het ook niet door heeft en faeces heel gevaarlijk kunnen zijn voor kleine spelende kinderen (perongeluk in de mond ,e-coli ed.).

Een luier dus en als er poep in de luier zit belt de leerkracht de moeder en komt deze de luier verschonen.

Dat lijkt mij de oplossing, gewoon een luier want ze wordt hoe langer hoe onzekerder en wordt gepest bij het leven straks.
Verwijderd..
verwijderd!!
Ook weggehaald!!
quote:zusenzo schreef op 07 maart 2009 @ 08:40:

Bij mijn zoontje in de klas zit een jongentje zonder sluitspier dus daar loopt de poep ook uit maar dat is dan dus een medische reden.

Dit jongentje heeft een luier om aangezien hij het ook niet door heeft en faeces heel gevaarlijk kunnen zijn voor kleine spelende kinderen (perongeluk in de mond ,e-coli ed.).

Een luier dus en als er poep in de luier zit belt de leerkracht de moeder en komt deze de luier verschonen.

Dat lijkt mij de oplossing, gewoon een luier want ze wordt hoe langer hoe onzekerder en wordt gepest bij het leven straks.
Koekblikje, ik vind het alleen maar heel eerlijk en realistisch van je dat je zelf inziet dat je met zo weinig ervaring dit niet in je eentje aan kan!

Ik durf trouwens wel te beweren dat er ook leerkrachten zijn met 20 jaar ervaring die dit ook niet zouden trekken (ik kom op heel veel scholen om leerkrachten te begeleiden).

O, ik heb wel eens de tip gekregen dat je met kinderen die met poep smeren, met scheerschuim moet gaan werken.

Misschien ook leuk voor de andere kinderen? Gewoon als activiteit in een groepje. Scheerschuim op de tafel spuiten, en de kinderen er figuurtjes in laten maken met hun handen. Lekker smeren. Geeft dezelfde "sensatie" als het smeren met poep.

Is geen oplossing natuurlijk voor dit probleem...
Verwijderd!!
Helaas ook weggehaald ivm herkenning!
verwijderd ivm herkenbaarheid
Heel goed dat alles gaat lopen nu. En tot die tijd is de luier misschien een oplossing.

Gebeurt het vaak rond een zelfde tijdstip trouwens? Misschien goed om bij te houden? Dan kan je het misschien voorkomen door voor die tijd het kind op de wc te zetten.

Of sowieso enkele keren per dag even mee lopen naar de wc.
...
Lastig hoor.

Heb je al eens gevraagd (1 op 1) als er niks aan de hand is, of ze het voelt aankomen? Of ze het vervelend vindt? (en of ze geholpen wil worden om dit op te lossen?)

Het is moeilijk hoor. Petje af voor jou dat je al zo lang je geduld hebt kunnen bewaren (leerkrachten zijn ook maar mensen!). Heel vervelend als je steeds poep mag opruimen. Daar ben je geen leerkracht voor geworden.
..
quote:Koekblikje schreef op 07 maart 2009 @ 09:01:

Dankjewel Luna, voor je uitgebreide reactie. Wat jij beschrijft klinkt als een geweldige school, waarin heel goed begeleid wordt.

Klopt, alleen de keerzijde is dus dat er ook leerlingen op deze school zitten die daar beslist niet thuis horen, zoals de klasgenoot van mijn oudste. Ondanks alle begeleiding die voorhanden is weigert de moeder pertinent alle hulp en dan sta je vrij machteloos. Het gaat een keer goed mis, daar ben ik van overtuigd. En ik hoop dat mijn zoon dan eens niet het slachtoffer is

De ouders hebben aan de bel getrokken en lopen nu al in allerlei trajecten. Natuurlijk gaan we nu rond de tafel en bedenken wat het beste is.

Ik zat gewoon te bedenken wat ik (als leerkracht), tot de tijd dat we een duidelijk en helder handelingsplan hebben, voor haar kan doen....Ik zou, als ouder zijnde mijn dochter al lang weer een luier omgedaan hebben. Autistische zoon heeft ook jarenlang ernstige verstopping gehad, met als resultaat overloopdiarree, nog eens versterkt door de forse hoeveelheid laxeermiddelen die hij moest hebben om de prop in zijn endeldarm "op te lossen". Daar was gewoon geen houden aan, hij kon er niets aan doen.
Luna, dat klinkt als een tijdbom, wat eng!

Mijn oudste dochter is ook autistisch, ze gaat vanaf dat ze amper 3,5 was naar een medisch kdv en na een maand of 4 is ze naar het medisch kinderdag centrum gegaan. Ze is nu ruim 6 en ook nog niet zindelijk. Diverse pogingen halen niets uit, ze houdt het gewoon op topt ze haar luier weer aan krijgt en dan laat ze het gaan. Ze is niet bang voor het potje of het toilet an sich, maar ze doet er gewoon niets op.

Ook zij heeft van anderrhalf jaar tot ruim 3 jaar oud loop-diarree gehad, varierend van 2 tot 5 keer per dag liep het gewoon langs en door haar luier heen, langs haar beentjes naar beneden. Omdat de reguliere geneeskunde alleen maar keek naar de voeding en naar de fysieke kenmerken, kwam er niets uit.

Ik ben op eigen initiatief naar een orhomoleculair therapeut gegaan. Hij vertelde me dat het met de darmflora te maken heeft; die is in de war. Hij gaf haar orthiflor junior mee, een dieetlijst met voeding wat ze niet meer mocht (chocolade en kaas bijv.) en met 2 maanden was het probleem over. Het enige wat ze nu nog gebruikt qua voeding is sojamelk, want gewone melk en chocomel ed is weer foute boel (binnen een uur!). Afgelopen week ben ik met optimel vla begonnen ipv soja vla en daar reageren haar darmen gelukkig wel al goed op.

Koekblikjem wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat jij in je OT niet meteen vermeld hebt dat je leerlinge constipatie heeft en daarvoor ook medicijnen slikt. Misschien een idee om de dosering eens opnieuw te bekijken?
Ik vind, zelfs nu er informatie uit de openingspost is weggehaald, dit geen onderwerp om op een forum te bespreken. Er staat mijns inziens te veel expliciete en specifieke informatie in, het is te herkenbaar.

Ik ben moeder en zou het vreselijk vinden als ik zou ontdekken dat de juf van mijn kind professionele informatie over mijn kind via een forum zou delen met duizenden anderen

Daarnaast ben ik zelf schoolmaatschappelijk werkende en twijfel ik er niet over om dit soort informatie over mijn werk op een forum te plaatsen.

Maar dat terzijde. Heb je al contact gezocht met de bovenschoolse zorgstructuur? Bijvoorbeeld schoolbegeleidingsdienst voor onderzoek of jullie samenwerkingsverband voor ondersteuning? Loopt er al onderzoek naar de stoornis bij een GGZ of Jeugdzorg? Misschien is het mogelijk om bij deze instanties richtlijnen te krijgen over hoe om te gaan met dit gedrag. De GGZ bijvoorbeeld kan ook op jullie school komen vertellen over de problematiek en hoe ermee om te gaan, als je dat aan ze vraagt. Je kan het ook voorleggen aan de schoolarts/GGD, die hebben wat meer kijk op de lichamelijke kant van het geheel.

Tenslotte; je kan ook aan jullie schoolmaatschappelijk werk vragen om eea voor je te organiseren samen met moeder/ouders.

Het siert je uiteraard overigens wel dat je jezelf zo betrokken voelt bij dit meisje. Succes ermee!
Ik bedenk me net ook nog dat stel dat er de diagnose 'depressieve stoornis' gesteld wordt door de GGZ of vergelijkbare instantie, het meisje dan in aanmerking komt voor leerlinggebonden financiering (rugzakje, dus extra hulp en zorg)vanuit cluster 4. Maar ik denk dat je intern begeleidster dat dan wel weet. Misschien dat je haar kan vragen het uit te zoeken? Succes nogmaals
hoi koekblik,

(berichtje gewist en opnieuw geschreven)
Wis mijn berichtje ook. Meegedacht maar niet zinvol lijkt het of wel?

Doeg
Dank nog voor de laatste reacties.

Bij nader inzien is dit inderdaad geen goed onderwerp voor op een forum. Bij deze heb ik dus ook alles verwijderd.

Ik zal er alles aan doen, samen met professionele mensen op school om dit kind zo goed mogelijk te begeleiden.

Bedankt voor het meedenken! Koekblik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven