Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Alle reacties Link kopieren
Op verenigingsterreinen proberen ze die verhouding vaak wel krampachtig te houden.

Het sneue bleek dat mijn man in de ogen van sommige personen niet een wandeling in zijn eentje over het terrein leek te kunnen maken. Een man alleen, dat was verdacht. Hij zou wel eens naar een veenlijk andere vrouw kunnen loeren. "En, wat moet dat hier???" Echt op zo'n politietoontje.

Alsof IK wisselgeld ben, man mag blijkbaar naar een ander zijn vrouw loeren als de andere vent terug kan loeren. Zoals de waard is...

Als mijn man alleen aangelijnd mag rondlopen, terwijl ik de riem vasthoud, dan zijn we snel uitgepraat.

Dat is voor ons de reden geweest om het lidmaatschap weer op te zeggen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ja, ik heb ook wel eens gehoord van een terrein waar een man niet meer mocht komen, wiens vrouw overleden was, want 'mannen alleen mag niet, staat in de regels'. Kom je verdorie al 30 jaar op zo'n terrein, veel vrije tijd in gestoken en zo ineens word je afgeserveerd.

Is toen wel met stemming zover gekomen, dat hij toch mocht blijven, maar het blijft toch een raar iets.
Later is nu
Misschien dat mannen ook minder complexen worden aangepraat in de media en in hun omgeving?

Meidenvenijn als "met zo'n flubberbuik kun je je toch niet vertoooonen!!?" tegenover "goed gereedschap hangt onder een afdakje".
Leuk topic! Kende ik nog niet. Door dat topic op Relaties (jawel 😂) en mijn eigen gedachten over vakantiebehoeften is het idee toch wat in mijn hoofd blijven zitten, vooral omdat het allemaal zo relaxed klinkt. Mijn vriend is nu (gekleed 😉) op vakantie, masr misschien ga ik als hij terug is eens polsen of hij ervoor open staat om het eens een dagje of weekend te proberen. En anders misschien alleen. Ik vond de genoemde voordelen mbt bagage ook wel sterk! 🙂
Maar relaxed, mooie rustige plek zonder te veel poespas teken ik voor.
@coolpack2, in welke regio zoek je iets?
Misschien kunnen we meedenken.

Hoe meer mensen, hoe gezelliger. :)

De NFN-app geeft vrijwel alle adressen en plekjes.
Dreamer schreef:
16-06-2018 00:08
Op wikipedia staat trouwens dat naturisten graag naaktlopen, omdat ze zich graag naakt willen laten zien. Omdat ze exhibitionistisch zouden zijn. Het is duidelijk dat deze wiki niet door een naturist is geschreven en puur naar eigen idee van een niet naturist.

Ik ga niet om me 'te laten zien'. Ik ga niet om wat 'te bekijken' Ik recreëer naakt, omdat ik dat zélf prettig vind, naakt zijn. Omdat ik een hekel heb aan een bovenstukje, zoals ik al eerder schreef. Dat heeft niets met de mogelijke mensen om mij heen te maken, maar alles met mijzelf.
Dit dus.
Het gaat juist niét om "kijken en bekeken worden".
Het is het eigen vrije gevoel waar ik het voor doe, geen knellende kleding en gewoon mezelf kunnen zijn, zonder poespas, zonder flatterende of knellende kleding, zonder merkjes, of versieringen, just me, de "kale versie".
Niet omdat dat zo bijzonder is, maar ik juist normaal vind, zo zijn we allemaal onder alle opsmuk, het is bevijdend en vrij zijn voor mij.
Je spreekt ook met mensen hun hoofd, toch? en let juist minder op de rest van hun lijf, je bekijkt ze niet van top tot teen.
Natuurlijk zie je wel, maar zien is iets anders dan (be)kijken.
En het wordt zo gewoon dat je je niet eens meer bewust van dat zien wordt.
Ik denk dat naturisten daar helemaal niet mee bezig zijn.

Ongetwijfeld zal het een podium bieden voor exhibitionisten, gluurders en anderen die dat (seksueel) spannend vinden.
Heb het gelukkig nog niet meegemaakt, of ik zie dat soort dingen gewoon niet?!
Omdat ik het zelf totaal niet associeer met seks, misschien? (projecteer ik datzelfde automatisch op anderen, dat zij dat "dus" ook niet doen?)
En zo wel, dan boeit het me ook niet, ik let niet zo op andere mensen wat ze doen en/of vinden enzo, en ik verbeeld me ook niet dat dat andersom wel zo zou zijn..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik zou niet weten wie me zou willen/kunnen begluren in mijn huis of tuin. Dan zal ik waarschijnlijk niet heel erg exhibitionistisch zijn...
Even op Wikipedia gekeken, het is blijkbaar alweer aangepast/gecorrigeerd, want daar zie ik gewoon de Verklaring uit 1974 van de INF staan.

Naturisme is volgens de Internationale Naturistenfederatie "een manier om in harmonie met de natuur te leven, door samen naakt te zijn, gekenmerkt door zelfrespect, respect voor anderen en hun opvattingen en respect voor het milieu" (a way of life in harmony with nature, expressed through social nudity, linked to self-respect, tolerance of differing views together with respect for the environment).[1]

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Chronol ... _naturisme

De Franstalige wikipedia is uitgebreider.
Snoesje666 schreef:
16-06-2018 22:30
@coolpack2, in welke regio zoek je iets?
Misschien kunnen we meedenken.

Hoe meer mensen, hoe gezelliger. :)

De NFN-app geeft vrijwel alle adressen en plekjes.
Na wat ik gelezen heb tot nu toe lijkt me een mooie stap 1 om een keer bij Flevonatuur te gaan kijken. Dat is hier niet superdichtbij maar volgens mij wel te doen voor een dagje. Ik zit zelf wat meer naar het oosten.

Ik weet niet hoe snel die stap 1 dan komt, ik vind het vaak ook wel prettig om ne rustig een beetje in te lezen en dan te kijken hoe en wat concreet.
Flevo is een openbaar terrein, waar je ook zonder INF-kaart naartoe kunt. Je moet je wel melden bij de receptie.

De sauna's zitten bij de prijs in. Het restaurant is redelijk. Het personeel niet altijd even snel. Er is ook een supermarkt(je).

Op sommige dagen is de dagentree gratis, en is het extra druk. Check de agenda hiervoor.
Thanks voor de info!
Snoesje666 schreef:
17-06-2018 09:40
Ik zou niet weten wie me zou willen/kunnen begluren in mijn huis of tuin. Dan zal ik waarschijnlijk niet heel erg exhibitionistisch zijn...
Hier net zo, Snoesje.
Al kan in de tuin ivm buren niet, maar in huis wel ongezien.
De naturisten die ik ken hebben iig helemaal geen behoefte om andere (geklede) mensen ongewenst te confronteren daarmee.
Ze gaan buitenshuis niet voor niks naar plekken die daar speciaal voor zijn, respecteren dat de eigen vrijheid begrensd wordt door de vrijheid van anderen om iets niét te willen.

imo is dat niet meer dan rekening houden met en respecteren van wat anderen als last of overlast zouden ervaren, net als dat je je buurt niet opscheept met herrie omdat je zelf van harde technomuziek houdt of elke avond tot diep in de nacht gaat klussen of luidruchtige feestjes houdt in de tuin.
Mensen die geen vrijstaand afgelegen huis hebben weten iha best wat iha wel en niet acceptabel is en houden tot op zekere hoogte rekening met de omgeving waarin je je bevindt.
Zelfs als iets allang niet meer de "algemene maatschappelijke opvatting" is, zoals de verruimde winkeltijden en -dagen.
Ik woonde eens in een zwarte kousen-dorpje, daar hield de plaatselijke voetbalclub rekening mee bij feesten, op zaterdagnacht tot 24 u ivm de zondagsrust. En andere nietgelovige inwoners meer of minder qua klussen, grasmaaien, de was buiten hangen of auto wassen enzo, alnaargelang eigen belang afwegen tegenover die ongeschreven regels.

Zo zijn in Katwijk zijn de winkels op zondag dicht, in Noordwijk open.
Het is ook weer niet zo dat een minderheid aan de meerderheid kan (blijven) opleggen dat die meerderheid ook maar zo moet leven naar hun normen/normaalwaarden. Dat maakt het hele tolerantieverhaal zo ingewikkeld, en naarmate meer mensen iets (openlijk) doen, hoe "normaler' iets wordt.
(en andersom lijkt het ook op te gaan: in de jaren '80 was topless voor zover ik me herinner op alle stranden, boten, buitenzwembaden en plassen heel gewoon. Hoe meer protesten/intolerantie, hoe minder normaal we dat anno nu zijn gaan vinden..)

Bij mijn weten ligt de kick van exhibitionisten trouwens juist in het "shock-effect" van zichzelf onverwachts en ongevraagd bloot laten zien op plekken waar dat not done is (dus spannend, want niet "mag" /hoort/ verboden is en mensen niét verwachten).
Dan komen ze op zo'n terrein van een koude kermis thuis, want niemand die op of om kijkt daar :HA:

In mijn ervaring worden op besloten naaktrecreatieplaatsen mensen die zelf gekleed blijven geweerd om eenzelfde reden als andersom: het ongelijke karakter ervan, en om wie alleen komt om naar naakte mensen te gluren ongewenst is.
Zo ook mensen die zich zicht/merkbaar "verlekkeren" aan naaktzijn (en niet per ongeluk), net als in sauna-complexen of anderen lastig vallen.
(en dat laatste kan voor de een al ongevraagd en opdringerig (te dicht)bij je komen zitten zijn en niet weggaan als je duidelijk maakt dat je dat niet wil, laat staan (een vreemde) zomaar aanraken of seksuele insinuaties en opdringerigheid, oid.
Die grenzen liggen volgens mij niet anders in het normale dagelijkse leven, in een kroeg worden mensen er ook op aangesproken of eruitgezet die anderen tot last zijn of zich onbehoorlijk opdringen.

Mijn indruk is tot nu toe iig dat er in besloten (betaalde) omgeving juist op allerlei gebied rustiger is (ook geen luidrustige jongeren met ghettoblasters oid of schreeuwende kinderen en dergelijke) en meer rekening met elkaar wordt gehouden dan elders..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Fijn dat ik dit onderwerp hier heb ontdekt. Heb e.a. teruggelezen en dezelfde zaken spreken me aan. De rust, het zijn zonder mij druk te maken of ik merk x of y kleding draag, een goed fihuur figuur heb, druk maken of ik ongewild op de foto wordt gezet, zonnen, zwemmen en mij niet druk make of mijn bikini nog goed zit. Vrij gevoel. Erna opdrogen in de zon. 's avonds mijn allereerste 1e pizza bestellen. Aangekleed buiten de poort de pizza ontvangen en deze voor het eerst eens zonder knoei risico opeten :-).
Later mijn beste vriendin die bijna om is een uitnodigen.

Wat mij verbaasde was de disbalans tussen vrouwen en mannen . Corrigeer mij als ik me vergis, maar ik ben toch niet de enige vrouw die op zo'n zomerse dag in de sauna heeft opgemerkt dat sommige vrouwen i.t.t mij puur voor het naaktzonnen, zwemmen naar de sauna komen...?

Wat verklaard de disbalans? tussen m/v

Heeft het te maken dat veel verenigingen vergrijzen.... en dan denk ik dat vrouwen het naturisme wat moeizamer omarmen. Bedoel een man is 123 broek uit en hij is klaar. Ik moet twee zones blootgeven... Of is het minder 'een must' i.v.m. mannen. Of laten zij sneller schroom los? Sauna, naaktstrand beide bezocht en toch meiden rond mijn leeftijd gezien. Het lijkt dat een naturistenvereniging een stap te ver is. Of hebben vrouwen ze er misschien een verkeerd beeld bij?
Kan het zijn dat vrouwen gemakkelijker hun bikini of badpak aantrekken om met niet naturistische vriendinnen mee naar het strand, camping te gaan. Heb zelf ervaren in mijn buurt waarbij een dame van mijn leeftijd het recreËren op het naaktstrandje verborgen hield voor haar sociale netwerk. Dus het tegendeel kan ook. In tegenstelling tot mijzelf als powervrouw wil ik wel in mijn eentje lid worden worden van een naturistenvereniging. Maar welke?

Welke punten zijn van belang als je een naturismeverening kiest? :-)
Heb in mijn buurt tijdens die NFN opendag er een paar bezocht. Mijn indruk en mijn lijstjes;

Optie 1:
Een is klein, knus, groot zwembad, dagtoegang naar eigen inzicht voor vijfenzeventig euro. Fijne ligging in de natuur. Geen directe buren of een drukke weg. Goede bereikbaarheid met auto, fietsliefhebber en OV. Leden rond mijn leeftijd 3 aanwezig.

Optie 2:
Groter terein. Niet overzichtelijk. Kleiner zwembad dan optie 1 en duurder dan optie 1 voor dagtoegang of kamperen betaal ik ook nog extra.
4 aanwezig waarvan 2 studenten.

Optie 3
heeft is gelijk aan optie 2. Maar heeft een sauna en ligt langs een snelweg..
Lijkt me niet fijn i.v.m. kamperen.
Sauna is wel fijn. Maar heb 't idee dat een echte sauna beter is.
Geen jongeren aanwezig.
anoniem_371390 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 18:28
Reden: fihuur moet figuur zijn
0.28% gewijzigd
coolpack2 schreef:
17-06-2018 12:01
Thanks voor de info!
Elsendorp kun je ook heen. Mss is dat wat?
FrauenPower schreef:
17-06-2018 18:49
Elsendorp vond ik echt heel relaxed vorig jaar! Ging voor het eerst als single moeder met mijn dochtertje en heb me geen moment ongemakkelijk daarbij gevoeld.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
FrauenPower schreef:
17-06-2018 18:49
Elsendorp vond ik echt heel relaxed vorig jaar! Ging voor het eerst als single moeder met mijn dochtertje en heb me geen moment ongemakkelijk daarbij gevoeld.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
@Frauenpower, optie 1 lijkt mij de aantrekkelijkste.

De aanwezige sauna op verenigingsterreinen is vaak maar één dag in de week open, is mijn ervaring. Dan ga ik liever naar een écht saunacomplex.

Elsendorp is leuk.
Bij gezinnen vragen ze niet naar een inf-kaart, hebben wij gemerkt, dat zouden ze alleen doen bij alleengaande heren werd ons door de receptie verteld. Discriminatie, wat mij betreft.
Welke punten zijn van belang als je een naturismeverening kiest? :-)
Nu met de camping.
Heb in mijn buurt tijdens die NFN opendag er een paar bezocht. Mijn indruk en mijn lijstjes;

Optie 1:
Een is klein, knus, groot zwembad, dagtoegang naar eigen inzicht voor vijfenzeventig euro. Fijne ligging in de natuur. Geen directe buren of een drukke weg. Goede bereikbaarheid met auto, fietsliefhebber en OV. Leden rond mijn leeftijd 3 aanwezig.

Optie 2:
Groter terein. Niet overzichtelijk. Kleiner zwembad dan optie 1 en duurder dan optie 1 voor dagtoegang of kamperen betaal ik ook nog extra.
4 aanwezig waarvan 2 studenten.

Optie 3 heeft is gelijk aan optie 2. Maar heeft een sauna en ligt langs een snelweg..
Lijkt me niet fijn i.v.m. kamperen.
Sauna is wel fijn. Maar heb 't idee dat een echte sauna beter is.
Geen jongeren aanwezig. camping 1: paluda
https://www.nfn.nl/locaties/nederland/l ... da-weert/

camping2:
https://www.nfn.nl/locaties/nederland/l ... ging-zuid/

camping 3:
https://www.nfn.nl/locaties/nederland/l ... g-atlanta/
@Frauenpower

Ik heb deze terreinen zelf nooit bezocht, dus ik kan er ook niets over zeggen.
Snoesje666 schreef:
17-06-2018 20:38
@Frauenpower

Ik heb deze terreinen zelf nooit bezocht, dus ik kan er ook niets over zeggen.
Oke. Op welke punten let jij bij het selecteren van een verenigingsterrein ? Las dat je tijdje lid ben geweest? Heb je ook een soort van ballotage gesprek gehad met twee bestuursleden? Zo ja. Wat kan ik dan verwachten?
Voor ons was het niet te ver rijden, en aantrekkelijk voor een peuter. Dus pierenbad en speeltuintje.

Inderdaad een toelatingsgesprek (geen huisbezoek, dat schijnt soms ook te gebeuren) en we konden eventueel referenties opgeven (vrienden van mijn ouders en een collega).

Verenigingen bleken niets voor ons, gelukkig hebben we genoeg blootterreinen in het noorden, al dan niet openbaar.
Ik heb, buiten open dagen, geen ervaringen met verenigingsterreinen ( ben er ook niet welkom ), maar een openbaar terrein lijkt mij vele malen prettiger. De controle, de corvee, de bekrompenheid zouden mij ontzettend gaan irriteren.
Daarnaast is mij verder ook opgevallen dat het 70+ gehalte hoog was. Niets mis met oudere mensen, maar een beetje mix is ook wel prettig.
De hoge gemiddelde leeftijd is ook de achilleshiel van deze terreinen en zal ze in hun voortbestaan bedreigen.
De verschil tussen de leeftijd en het geslacht is idd een ding.

Dam. Keuzes.
Tsja, als kerels van 80 zich bedreigd voelen omdat die jonge vent van 40 je echtgenote misschien wel als bijvrouw wil hebben, en die veertiger dan maar weggepest moet worden (inclusief gezin), dan blijft er vanzelf een mausoleum over.
Nou, morgen gaat het dan eindelijk gebeuren: mijn gezin gaat voor het eerst naar het naaktstrand! We hebben gekozen voor Kijkduin. Ik vind het erg spannend, maar heb er ook zin in. Ik denk dat het wel mee zal vallen, aangezien we ook sauna gewend zijn. Ik zal blij zijn als ik er eenmaal ben! Want daarvoor vind ik het toch wel spannend denk ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven