Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Alle reacties Link kopieren
Het is inmiddels al een jaar of 20 geleden dat ik heb kennis gemaakt met naakt recreatie. Ik was een jaar of 16-17 toen ik voor het eerst naar de sauna ging. Op de sportschool was dat. Probeerde altijd alleen te zijn omdat ik het naakt zijn bij anderen niet fijn vond. Na een tijdje kreeg ik wel in de gaten dat ik teveel bezig was met mijzelf te verbergen dan met ontspannen. Daarna naar een echte sauna gegaan en binnen een half jaar ook voor het eerst naar het naaktstrand. Toch nog een tijdje geduurd voordat ik echt kon ontspannen, het naakt zijn ging wel steeds makkelijker. Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar naaktheid echt een soort taboe was. Waarschijnlijk voortkomend doordat ik vooral in een buitenlandse cultuur opgroeide. Ook in mijn directe omgeving hoorde ik nooit iemand over naaktrecreatie in mijn jongere jaren. Heb ooit een klasgenootje horen zeggen dat bij hun thuis gewoon naakt van bijvoorbeeld de douche naar de slaapkamer werd gelopen. Kan me nog goed herinneren dat ik dit echt raar vond. Waarom ik dan zelf ooit de stap heb gezet naar naakt recreatie weet ik eigenlijk niet eens.

Sinds een jaar of 2-3 gaat mijn vrouw ook wel eens mee. Ze heeft psoriasis en het was een hele stap om de eerste keer naakt te gaan. Ook de eerste keer in de sauna maar dan op een badkleding mag dag. Ik denk dat die dag haar kijk op haar eigen lichaam positief heeft veranderd. Er liep van alles rond, dik, dun, gespierd, behaard, kaal, cup A, cup D, bloot of aangekleed. Dan zie je dat je er zoveel verschillen zijn maar dat iedereen toch gelijk is. Daarna volgde al snel de eerste keer naakstrand en nu gaan we steeds vaker samen.

Wel heb ik nog een vraag over iets wat ik eigenlijk al die jaren wel zie. In de sauna loopt iedereen bloot. Als ze na de sauna in de kleedkamer staan zie ik wel eens vrouwen hun ondergoed aantrekken maar dan met badjas aan of zo onder de handdoek. Ik moet dan altijd denken aan Mr. Bean in die scene op het strand. Is het lastiger, intiemer, kwetsbaarder in ondergoed dan naakt te zijn? Of is het gewoon een routine?
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gehannes met onderbroeken gezien. Waar was dat?

Ik bezoek meestal kleine saunacomplexen, vroeger Hilberdink in Groningen en nu Dalhuus in Wildervanksterdallen.

Grote complexen met "gechipte vlooienbandjes" voor de gasten trekken me niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dat is in het saunacomplex waar een tijdje geleden die camera’s zijn ontdekt. Dan heeft het eigenlijk wel effect gehad om zo om te kleden blijkt vele jaren later. Afhankelijk van het weer dus de jas uit, schoenen uit, shirt uit, bh uit, badjas aan, broek uit, onderbroek uit. Bij het aankleden blijft de badjas dan aan totdat het echt niet anders meer kan. Nu zijn de kleedkamers daar ook wel klein en staat er altijd wel iemand in de buurt. Misschien viel het mij daarom wel meer op als er iemand het kastje naast je dat doet.

Deze sauna mag echt wel tot de kleinere gerekend worden en heeft ook van die gechipte bandjes. Vroeger hadden ze sleutels met een houten bol en een nummer van het kastje erop. Deze kon je na het omkleden bij het restaurant in een bak doen. Als je de sleutel weer nodig had kon je hem daar weer ophalen. Vrij omslachtig allemaal, ik vind dit met die bandjes wel een stuk makkelijker.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
07-07-2018 08:41
Ik heb nog nooit gehannes met onderbroeken gezien. Waar was dat?

Ik bezoek meestal kleine saunacomplexen, vroeger Hilberdink in Groningen en nu Dalhuus in Wildervanksterdallen.

Grote complexen met "gechipte vlooienbandjes" voor de gasten trekken me niet.
+1
Deel je mening Snoesje666. Wat een ongein. Of is heeft het te maken dat de dames zich niet op hun gemak voelde dan kan ik me er iets bij bedenken.

Hoe dan ook. Sauna of gewoon lekker naakt recreëren is relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag wilden we naar de Hoornse Plas, maar daar aangekomen waaide het stevig en ging de zon verstoppertje spelen.

Wat te doen? Dan maar naar Meerwijck, aan het Zuidlaardermeer. Daar kan de noordenwind haast niet komen en konden we heerlijk liggen.

Het is een gedeeld strandje, surfers en naturisten samen. Inmiddels is het mooi geworden, de begroeiïng is dicht. Vorig jaar lag het nog een beetje braak.

Blijkbaar lopen er tegenwoordig een soort vrijwillige strandwachten rond, waar de gemeente contact mee heeft. Gefoezel worden mensen nu op aangesproken om te voorkomen dat het strandje alsnog moet sluiten. Veel vaste gasten, maar wel gezellig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-07-2018 18:44
Reden: spam
99.39% gewijzigd
Hey wat goed..gevonden ondanks de slechte zoekfunctie hier :)

Hallo allen, ik ben van plan om in mijn eentje (zonder vrouw en kids) een weekje te gaan camperen op een naturistencamping.

Hebben jullie misschien tips welke camping ook in je eentje wel leuk is? niet alleen rust, ook wat vermaak, en liever niet teveel gezinnen..daarom ga ik juist alleen ;)
Alle reacties Link kopieren
Uomo, hierboven zijn al een paar suggesties gedaan.
Ik zou kiezen voor de commerciele, mijn ervaring is dat in het hoogseizoen alle leeftijden vertegenwoordigd zijn, en gezinnen zeker niet overheersen.
En je bent bepaald niet de enige single, met of zonder kinderen.
Je kunt makkelijk contact maken met anderen als er zwembad, sauna en horecavoorzieningen zijn.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Heb weer gemerkt hoé vervelend kleding is met dit soort idioot warme dagen.
Aan het werk op festival met hoge temperaturen kreeg ik het lumineuze idee dat ik wat uren verkoeling zou krijgen als ik met kleding en al onder de tuinslang ging staan.

En dat heb ik geweten: katoenen ondergoed is géén (sneldrogende) zwemkleding, eind vd dag echt heel pijnlijke (schaaf)plekken aan de randen, moést ik alles wel uittrekken, vaseline op smeren, alleen nog jurkje aan. gelukkig een wat langer exemplaar.
Nooit eerder zoiets gehad dus daar stond ik geeneens bij stil. :facepalm:

Thuis meteen alles uit en volgende dag was eea weer bijgetrokken, weer een jurkje aan en pas de dag daarna kon ik weer ondergoed verdragen..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Tip tegen schaafplekken, ook door schurende bovenbenen en beharandjes. Chamois crème van Assos. Te koop bij fietsenwinkels. Veel goedkoper dan het op viva veelgenoemde Vevina (dat ook goed is).

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Suzy65 schreef:
30-07-2018 13:27
Uomo, hierboven zijn al een paar suggesties gedaan.
Ik zou kiezen voor de commerciele, mijn ervaring is dat in het hoogseizoen alle leeftijden vertegenwoordigd zijn, en gezinnen zeker niet overheersen.
En je bent bepaald niet de enige single, met of zonder kinderen.
Je kunt makkelijk contact maken met anderen als er zwembad, sauna en horecavoorzieningen zijn.
Dank, maar ik had even moeten nuanceren dat ik in Nederland bedoelde. Die in de OP klinken allemaal als in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
@Uomo,

Flevo Natuur is openbaar.

Elsendorp vond ik ook heel leuk.

Op veel Nederlandse (verenigings)terreinen, zoals De Groenlanden, doen ze lastig over alleengaande heren, helaas. Meestal moet je wel een INF/NFN-kaart hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Pfffffff, wát een hufters heb je soms.

Op het terras zit een gezin met (deels) geklede pubermeiden. Blote pa en ma gaan naar zwembad/sauna of zo, en de meiden blijven achter. Worden ze ineens verbaal aangevallen door een oude vent die scheldt dat ze hun kleren uit moeten trekken. Zeg dat waar de ouders bij zijn, maar dat durft hij blijkbaar niet.

Flinke rel, de meiden bleven relaxt en de eigenaar van het restaurant moest erbij komen. Oude vent kreeg de wind van voren hiervan. Pubers MOGEN gekleed op het terras, klaar.

Met zulke types is het niet verwonderlijk dat er steeds minder pubers te vinden zijn... En zo'n oude vent die EIST dat die jonge meiden zich voor hem gaan uitkleden, wat mij betreft een terras-/terreinverbod.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou iemand zich daar zo druk over maken. Lijkt net alsof die oudere vent het meer deed voor zijn eigen “ plezier” dan het handhaven van de regels. Is dat iets wat in het regelement staat, dat pubers gekleed op het terras mogen? Of is dat besloten na het gesprek met de eigenaar? Hoe dan ook meneer had zich gewoon koest moeten houden vind ik. Ik kan me voorstellen dat zo een gebeurtenis op puber leeftijd er toch wel inhakt.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Dat is vaak zo bij campings enzo. Omdat pubers er gewoon meer moeite mee hebben zich naakt te vertonen (lang niet alle, maar veel) En zo kunnen de ouders toch naturistisch op vakantie. Vaak is (voor pubers) alleen het zwembad verplicht naakt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dan was die vent al helemaal zielig bezig. Een beetje begrip had hij wel mogen tonen.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Voor deze puberleeftijd is hier alleen bloot in het zwembad verplicht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik was vandaag in thermen bussloo. Opvallend veel jongeren / pubers die ook echt heel relaxed gezellig met mams en paps meegingen. Een jong meisje (jaar of 12, schat ik) zat elke keer als wij het meertje indoken ook in het meer, was duidelijk aan het genieten. Ik vond het erg leuk om te zien dat er ook jongeren zijn die zich hier prettig bij voelen.

Ik hoop ook echt dat ons zoontje ooit om zal gaan qua sauna. Hij is nu 4 en op vakantie is hij héél even mee geweest in "het warme huisje" zoals wij dat voor hem noemen (zodra we het woord sauna in de mond nemen weigert ie al direct :biggrin: )

We zijn ook net terug van vakantie in Denemarken. Hier ook wel een aparte ervaring gehad. Er waren geen losse kleedhokjes, iedereen kleedde zich om in ofwel de dames- of de herenkleedkamer. En veel mensen gingen daar ook gewoon naakt douchen. Ik vond het eigenlijk wel verfrissend ten opzichte van de preutsigheid die in Nederland blijkbaar toch wel meer een rol speelt; je haalde de Nederlanders er zo uit, die douchten in hun badkleding :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Met 4 jaar is een minuut in het warme huisje genoeg. Zoon heeft het ook langzaam opgebouwd en moet er nu soms uitgeschopt worden omdat hij niet direct voelt dat hij te lang zit.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in de vakantie een paar keer naar het naturistenstrand naast Thermen Bussloo gegaan. Mooi, groot en ruim opgezet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Vond zomaar dit topic, al dertig jaar met gezin naturistisch, van Rene Oltra tot nu Flevonatuur. Kinderen, nu 27 en 23, hebben nog nooit als tiener de behoefte gehad kleding aan te trekken dus dat was voor ons best “makkelijk”.

Maar wilde het volgende even “melden”: mensen die 2e camping van de eigenaar van Flevonatuur kennen, natukreek, deze is per eind oktober verkocht. Het oude nfn terrein gaat volgebouwd worden. Terrein was sinds de overname van nfn, ik meen 2004, verlieslatend.

De bewoners kregen vorige week een mailtje, alles moet eind oktober leeg zijn. Dus nu lopen er vele op flevonatuur om plekje te zoeken voor hun (sta)caravan.

Volgens mij bestaat verenigingsterrein Chamavi in Almere ook nog, vele kennen dat niet.

Wie zijn dit jaar of vorig jaar ook in Cap geweest? Wij vorig jaar na kleine tien jaar weer eens gaan kamperen. Wat vonden wij, best veel gewend, dat een ordinaire bedoening geworden. Niet specifiek te camping “Oltra”, de zonen doen dat best goed, maar het strand. In de ochtend al begint het en ook richting familiestrand is het enkel op seks gericht gedoe. Herkennen mensen dat of was dat enkel in onze periode zo erg? (Eerste drie weken van augustus)

Ga op later tijdstip topic wel eens doorstruinen, voor nu de vraag: staat hier ergens al een verzamellijsten met naturistencampings in bv Nederland?

Alvast bedankt!
Snoesje666 schreef:
01-08-2018 10:42
@Uomo,

Flevo Natuur is openbaar.

Elsendorp vond ik ook heel leuk.

Op veel Nederlandse (verenigings)terreinen, zoals De Groenlanden, doen ze lastig over alleengaande heren, helaas. Meestal moet je wel een INF/NFN-kaart hebben.
Chamavi Almere misschien? Flevonatuur lopen/liepen dit seizoen ook bijzonder veel single mannen en vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen vier jaar zijn we niet meer naar Oltra geweest omdat onze zoon (nu 15) niet meer op de campingplek vastgebonden kan worden. Hij ging Frans leren op school en we hadden ook geen behoefte om hem woorden als "soirée libertine" te laten vertalen. Een paar jaar geen Oltra, jammer voor ons. De jaren ervoor merkten we niet echt een verandering/verloedering. Oltra is voor ons de.camping waar we ons altijd het veiligst voelden, qua criminaliteit. Ook op het strand, je hoeft maar een gardien aan te.spreken en ze sturen het door jou genoemde sujet weg.

Aangezien er bijna geen tieners meer op naturistenterreinen komen gaan we nu maar naar klerecampings met in de buurt een naturistenstrand. De camping van dit jaar bleek helaas een tokkie-verzameling. Een paradijsje voor liefhebbers van het Hollands Lied, shag en onopgevoede kinderen...

Zoon kan zich er echt over verbazen wat voor taal sommige basisschoolkinderen kunnen uitslaan. Toevallig bleken de mensen tegenover ons ook naturisten, die deelden ons gevoel over een aantal opvoeders en hun producten.
Ze hadden nog wat campingtips in Frankrijk voor ons, pubersgewijs. Volgend jaar maar eens proberen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Voor een mooi overzicht van terreinen en stranden kan ik de NFN-app aanraden. Die werkt erg goed.

Het grappige vind ik dat bij de NFN vaak denigrerend wordt gedaan over Cap d'Agde, maar dat ze wel een foto van dat mooie strand gebruiken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@snoesje666

Klopt de Oltra camping daar is totaal niets mis mee en juist relaxter geworden, in onze ogen, dan pakweg 10-12 jaar terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven