Algemeen vluchtelingentopic deel 8

06-11-2016 21:16 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5

Deel 6: Algemeen vluchtelingentopic deel 6

Deel 7: Algemeen vluchtelingentopic deel 7



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA



Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Gebruna schreef:
16-06-2018 19:27
Uit dat artikel (NOS):

"...De autoriteiten moeten hun verantwoordelijkheid nemen, zegt hij. "De internationale wetten op zee zijn duidelijk. Niemand mag sterven op zee. De autoriteiten moeten altijd prioriteit geven aan de veiligheid van mensen in nood..."

Alternatief:
"Afrikanen moeten hun verantwoordelijkheid nemen. De internationele wetten over illegaliteit zijn duidelijk. Niemand mag zomaar illegaal naar een ander land riezen. De autoriteiten in Europa zouden hun eigen mensen moeten beschermen tegen illegaal binnenkomen van mensen uit andere werelddelen".
Hoe weet je dat het om illegalen gaat en niet om vluchtelingen?
popita schreef:
16-06-2018 21:15
Als je een man in de gracht ziet liggen die niet kan zwemmen dan is dat in principe niet jouw probleem. Maar omdat je er langs loopt en het ziet, wordt je ongewild onderdeel van het probleem. Alles wat je doet: doorlopen alsof je niets gezien hebt, 112 bellen, zelf in de gracht springen, iemand anders ertoe bewegen om dat te doen; het heeft allemaal een op dat moment nog niet te voorspellen invloed op de uitkomst van het probleem, zowel voor de drenkeling als voor jezelf.
Hetzelfde geldt voor het migrantenprobleem. Wat we ook besluiten te doen of niet te doen, het zal op de een of andere manier invloed op ons hebben. En dus hebben we ermee te maken of we willen of niet.
Natuurlijk hebben we ermee te maken, maar dan nog blijft de vraag of we hier miljoenen Afrikanen willen opvangen. Zoveel staan er namelijk te trappelen om hierheen te komen. Op de manier waarop het nu gaat, blijven de immigranten komen, want er is in Afrika een enorme bevolkingsexplosie gaande.
Pientjexxxx schreef:
16-06-2018 21:52
Natuurlijk hebben we ermee te maken, maar dan nog blijft de vraag of we hier miljoenen Afrikanen willen opvangen. Zoveel staan er namelijk te trappelen om hierheen te komen. Op de manier waarop het nu gaat, blijven de immigranten komen, want er is in Afrika een enorme bevolkingsexplosie gaande.
Begrijp me niet verkeerd; dat is voor mij ook een schrikbeeld. Ik ben alleen van mening dat het geen simpel probleem is waar wij helemaal geen aandeel in hebben en niets mee te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
16-06-2018 21:15
Als je een man in de gracht ziet liggen die niet kan zwemmen dan is dat in principe niet jouw probleem. Maar omdat je er langs loopt en het ziet, wordt je ongewild onderdeel van het probleem. Alles wat je doet: doorlopen alsof je niets gezien hebt, 112 bellen, zelf in de gracht springen, iemand anders ertoe bewegen om dat te doen; het heeft allemaal een op dat moment nog niet te voorspellen invloed op de uitkomst van het probleem, zowel voor de drenkeling als voor jezelf.
Hetzelfde geldt voor het migrantenprobleem. Wat we ook besluiten te doen of niet te doen, het zal op de een of andere manier invloed op ons hebben. En dus hebben we ermee te maken of we willen of niet.
Maar ik heb al eerder geschreven ik kan me prima vinden in het EU plan de Libische kustwacht te voorzien van boten om de drenkelingen te redden.

Uiteraard binnen hun internationale wateren.

Het Deens / Oostenrijkse plan om de opvang te verplaatsen naar Albanië ligt ook nog op de plank.

Een ding is glashelder, augustus 2015 "nie wieder"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
16-06-2018 22:06
Begrijp me niet verkeerd; dat is voor mij ook een schrikbeeld. Ik ben alleen van mening dat het geen simpel probleem is waar wij helemaal geen aandeel in hebben en niets mee te maken hebben.

Klopt

Er komt misschien een moment dat Europa geweld moet gaan gebruiken of dat uitbesteden.

Het zal ook Europa verdelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
16-06-2018 22:12
Klopt

Er komt misschien een moment dat Europa geweld moet gaan gebruiken of dat uitbesteden.

Het zal ook Europa verdelen.
Voor dat soort dingen ben ik ook bang ja :-(
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-06-2018 22:12
Klopt

Er komt misschien een moment dat Europa geweld moet gaan gebruiken of dat uitbesteden.

Het zal ook Europa verdelen.
Dat is nu al gaande. Italie die niets meer wil opvangen, Geen enkel Europees land dat vrijwillig de boel overneemt. En Spanje dat schoorvoetend dan maar doet.

Waar ik banger voor ben is dat Europeanen onderling elkaar de tent uit gaan vechten.
Veni, vidi, vagina.
Hij kwam en zag dat het kut was
VictimadelAmor schreef:
16-06-2018 22:25
Dat is nu al gaande. Italie die niets meer wil opvangen, Geen enkel Europees land dat vrijwillig de boel overneemt. En Spanje dat schoorvoetend dan maar doet.

Waar ik banger voor ben is dat Europeanen onderling elkaar de tent uit gaan vechten.
Ik hoop maar dat iedereen zijn hoofd een beetje koel houdt.
Alle reacties Link kopieren
VictimadelAmor schreef:
16-06-2018 22:25
Dat is nu al gaande. Italie die niets meer wil opvangen, Geen enkel Europees land dat vrijwillig de boel overneemt. En Spanje dat schoorvoetend dan maar doet.

Waar ik banger voor ben is dat Europeanen onderling elkaar de tent uit gaan vechten.
Het is iets genuanceerder.


Italië accepteert geen schepen onder vreemde vlag meer.
Woensdag namen ze nog een schip op met 903 migranten die op een Italiaans schip zaten.

Spanje gaat nog wel even door.
Die hebben tot nu toe weinig migranten over vloer gehad dus die willen het braafste jongetje van de EU klas zijn.
Let maar op, die gaan een "Merkeltje" doen en volgend jaar hebben ze een variant op de PVV in hun parlement.

Frankrijk heeft aangeboden boten op te vangen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Net op Nieuwsuur
Zeldzaam genuanceerd

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/223689 ... iteit.html

Bengaalse invasie'

De meeste Bengalen reisden illegaal via Libië per boot naar Italië. En nog steeds heeft een deel van hen geen papieren. Placido de Martino, een gezaghebbend ondernemer, vecht al vier jaar tegen de - in zijn ogen - "Bengaalse invasie".
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
16-06-2018 21:24
Hoe weet je dat het om illegalen gaat en niet om vluchtelingen?
Uit dat artikel o.a.:
Velen zijn getraumatiseerd door wat ze hebben meegemaakt onderweg naar Libië, van waaruit de migranten zijn vertrokken richting Europa. "
Ze komen vooral uit Sudan, Eritrea en Nigeria", zegt Vimard. "Ze hebben te maken gehad met extreem geweld en martelingen." De littekens van de martelingen zijn zichtbaar bij veel van de migranten. Een migrant vertelde tegen een medewerker van Artsen zonder Grenzen wat hij in Libië meemaakte voordat hij in een migrantenboot naar Europa probeerde te komen. "We gingen naar Libië om te werken, maar toen we aankwamen werden we geveild en verkocht.


De genoemde landen zijn buitengewoon groot; kijk maar eens op Google maps.
En er zijn meer landen in de omgeving dan alleen Libië.

Ze hebben bijna allemaal internet.
En ze weten dat ze in Libie moeten zijn om te proberen op en migrantenboot naar Europa te komen.
Maar ze kunnen dus ook weten dat ze geveild en verkocht en gemarteld kunnen worden als ze naar Libië gaan…..

Als je vlucht om elders een bestaan op te bouwen, dan vlucht je als weldenkend mens die zijn gezin wil beschermen, in een logische (vooral veilige) richting. Dus vooral niet naar Libië.
…maar ja, dáár moet je zijn om op een migrantenboot richting Europa te komen.

Het is dus maar wat je vluchten noemt.
Iemand die vlucht, wil vooral weg van de plek waar hij gevaar loopt.
Als je een heel specifiek reisdoel hebt, is de bestemming belangrijker dan het vluchten....
En het reisdoel is alijd Europa, niet "overal, zolang mijn gezin en ik maar veilig zijn".

Willens en wetens een buitengewoon risicovolle situatie opzoeken vanuit de overweging ‘persoonlijk gewin’ (namelijk Europa bereiken) betekent dus dat je zelf bewust het risico hebt genomen om in die buitengewoon risicovolle situatie terecht te komen.
Nota bene, mét je kinderen.

Artsen zonder grenzen pikt de mensen daar op als zij nog maar net de kust uit zijn gevaren. Om hen naar Europa te brengen.
Want het zouden drenkelingen zijn.

Welnu, prima natuurlijk om een drenkeling te redden.
Dat doet de reddingsbrigade van Texel ook als er ergens tussen Den Helder en Texel een drenkeling in het water ligt.
Maar die zetten die drenkeling vervolgens dan toch ook niet (op bestelling van de drenkeling) in Libië/Canada/Zweden af?
hollebollegijs schreef:
16-06-2018 22:12
Klopt

Er komt misschien een moment dat Europa geweld moet gaan gebruiken of dat uitbesteden.

Het zal ook Europa verdelen.
Daarom zou -onder het motto= 'beter weinigen die lijden dan velen' men de eerste 10 boten al hebben moeten doen kelderen met agressieve grensbewaking. Het afschrikwekkend effect had duizenden doden voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Hoe verrassend in Nieuwsuur vanavond, de migratie baby
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Boten terug sturen naar Afrika
Een plan van de EU nog wel.

Jeetje, toen Wilders & co dat jaren geleden voorstelde sprak men er schande van.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
20-06-2018 22:34
Afbeelding

Hoe verrassend in Nieuwsuur vanavond, de migratie baby
Ja, alles is geoorloofd om de EU samenleving te destabiliseren. Het blijken echt volidioten bij de redacties van de NPO. De tijd dat het volk wel dom gehouden kon worden is wel voorbij. Tenminste, wie weer dat een internetfiltertje nog helpt...
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het, naast alle doffe ellende, ook weleens aardig om aandacht te hebben voor de positieve effecten van immigratie. Onderzoekers hebben in een grote studie (n = 30 landen) gekeken naar effecten van immigratie op de economie, en vonden dat de werkeloosheid afneemt, en het BNP stijgt, als gevolg van de komst van vluchtelingen. Vooral dat eerste vond ik interessant:
'(...) En in plaats van dat ze lage banen ‘afpakken’, blijken ze autochtone laagopgeleiden in praktijk soms naar beter betaalde posities te duwen, doordat die de taal beter beheersen en beter zijn geïntegreerd. ‘Vluchtelingen beginnen als kostenpost’, zegt d’Albis. ‘Maar als ze eenmaal mogen werken, blijken ze die kosten weer te compenseren, en zien we na een paar jaar zelfs een bescheiden positief effect.’’

Ook weleens fijn om goed nieuws te horen, toch?
Het artikel in de VK vind je hier:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
21-06-2018 10:54
‘Maar als ze eenmaal mogen werken, blijken ze die kosten weer te compenseren, en zien we na een paar jaar zelfs een bescheiden positief effect.’’
Dan moeten ze wel gaan werken zodra ze het mogen. En laat dat nu juist het probleem zijn
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
21-06-2018 10:54
Misschien is het, naast alle doffe ellende, ook weleens aardig om aandacht te hebben voor de positieve effecten van immigratie. Onderzoekers hebben in een grote studie (n = 30 landen) gekeken naar effecten van immigratie op de economie, en vonden dat de werkeloosheid afneemt, en het BNP stijgt, als gevolg van de komst van vluchtelingen. Vooral dat eerste vond ik interessant:
'(...) En in plaats van dat ze lage banen ‘afpakken’, blijken ze autochtone laagopgeleiden in praktijk soms naar beter betaalde posities te duwen, doordat die de taal beter beheersen en beter zijn geïntegreerd. ‘Vluchtelingen beginnen als kostenpost’, zegt d’Albis. ‘Maar als ze eenmaal mogen werken, blijken ze die kosten weer te compenseren, en zien we na een paar jaar zelfs een bescheiden positief effect.’’

Ook weleens fijn om goed nieuws te horen, toch?
Het artikel in de VK vind je hier:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Ik vrees dat deze onderzoeken op de loonlijst van de vluchtelingen werk Frankrijk staat.

In Nederland zitten vluchtelingen - scheelt per land van herkomst - vaak langdurig in de bijstand.

Wat ik ook niet teruglees in het onderzoek zijn de honderdduizenden die geen asiel krijgen maar ook niet terug gaan naar hun eigen land.

Die gaan rovend door Europa of werken zwart en dragen geen belasting af.

Daarbij hebben ze wel heel veel groepen migranten op een hoop geveegd staat in het artikel.
Zeg maar de Poolse metselaars met illegalen in Calais
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 21-06-2018 13:38
Reden: Ik had een fout gemaakt
6.19% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-06-2018 13:31
Ik vrees dat deze onderzoeken op de loonlijst van de vluchtelingen werk Frankrijk staat.

In Nederland zitten vluchtelingen - scheelt per land van herkomst - vaak langdurig in de bijstand.

Wat ik ook niet teruglees in het onderzoek zijn de honderdduizenden die geen asiel krijgen maar ook niet terug gaan naar hun eigen land.

Die gaan rovend door Europa of werken zwart en dragen geen belasting af.

Daarbij gaat het onderzoek over de laatste 5 jaar, de economie klom toen al weer uit een dal dus om het nu aan migranten toe te schrijven is erg kort door de bocht.
Mijn vader zei altijd al "Geef me een vraag en het antwoord wat je wil en ik zorg voor een kloppend onderzoek met de uitkomsten die je wil"
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-06-2018 13:31
Ik vrees dat deze onderzoeken op de loonlijst van de vluchtelingen werk Frankrijk staat.

In Nederland zitten vluchtelingen - scheelt per land van herkomst - vaak langdurig in de bijstand.

Wat ik ook niet teruglees in het onderzoek zijn de honderdduizenden die geen asiel krijgen maar ook niet terug gaan naar hun eigen land.

Heb jij het onderzoek gelezen dan?
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
21-06-2018 14:16
Heb jij het onderzoek gelezen dan?
Andere deskundigen hebben in het artikel dat jij plaatst deze kritiek:

’ Toch houdt hij een slag om de arm: zo zijn de gegevens die de Fransen gebruikten erg grof, waarschuwt de demograaf.
‘Ze kijken bijvoorbeeld niet waar de asielzoekers vandaan komen en in hoeverre ze blijven.’ Ook maakt het onderzoek geen verschil tussen Noord- en Zuid-Europa,


Kortom jammer maar hier kun je niets mee.

Uit dezelfde VK maar dan 2 jaar terug

Afbeelding
Afbeelding

Welk onderzoek klopt?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Op zich hebben ze een punt, beetje zot, schepen varen vaak vlak onder de Libische kust om taxi te spelen en zetten hun passagiers af in Italië
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-06-2018 21:01
Andere deskundigen hebben in het artikel dat jij plaatst deze kritiek:

’ Toch houdt hij een slag om de arm: zo zijn de gegevens die de Fransen gebruikten erg grof, waarschuwt de demograaf.
‘Ze kijken bijvoorbeeld niet waar de asielzoekers vandaan komen en in hoeverre ze blijven.’ Ook maakt het onderzoek geen verschil tussen Noord- en Zuid-Europa,


Kortom jammer maar hier kun je niets mee.

Uit dezelfde VK maar dan 2 jaar terug

Afbeelding
Afbeelding

Welk onderzoek klopt?
Zou ik heel interessant vinden: beide onderzoeken opsnorren, naast elkaar leggen, en analyseren welke studie-aspecten tot de verschillende uitkomsten leiden. Kost een hoop tijd. En eerlijk gezegd, gezien de bovenstaande reacties, verwacht ik niet perse een heel inhoudelijke discussie. Dus dan is het wellicht wat zonde van mijn spaarzame vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef de Italianen gelijk, en voorzie binnenkort een verbod voor schepen die varen onder Nederlandse vlag om zich te begeven in de wateren bij Libië.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
22-06-2018 08:09
Ik geef de Italianen gelijk, en voorzie binnenkort een verbod voor schepen die varen onder Nederlandse vlag om zich te begeven in de wateren bij Libië.
Het EU plan voorziet in meer boten voor de Libische kustwacht.

Mensen redden in de Libische wateren is primair hun taak.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven