Moeder vogel al 2 dagen weg
zondag 24 juni 2018 om 22:36
Vorige week zondag ontdekte ik per toeval een vogelnestje in een plant/struik tegen de schutting. Ik wilde deze snoeien en toen de eerste tak viel kwam het nestje tevoorschijn. Ik ben direct gestopt met snoeien zodat het nog goed beschut is. Hij zit erg hoog dus kon net aan op een stoel minimaal 3 eieren zien. Volgens een vogelkennende collega is het een Kramsvogel. Ik heb elke dag gekeken en altijd zat ze op het nest.
Ik helemaal happy, want met 2 katten die bijna dagelijks in de (afgezette) tuin lopen had ik dit niet verwacht. De katten gaan nu even niet naar buiten. Ze hadden het nest voor zover ik kon zien ook nog niet opgemerkt gelukkig.
Nu zag ik moeder vogel gisterochtend niet meer op het nest. De rest van de dag ook niet. Ik dacht haar op de schutting van de buren te zien dus verwachtte haar wel terug. Vandaag heb ik haar ook niet gezien.
Kan ik haar nog terug verwachten? Zo nee, wat kan ik doen?
Ik helemaal happy, want met 2 katten die bijna dagelijks in de (afgezette) tuin lopen had ik dit niet verwacht. De katten gaan nu even niet naar buiten. Ze hadden het nest voor zover ik kon zien ook nog niet opgemerkt gelukkig.
Nu zag ik moeder vogel gisterochtend niet meer op het nest. De rest van de dag ook niet. Ik dacht haar op de schutting van de buren te zien dus verwachtte haar wel terug. Vandaag heb ik haar ook niet gezien.
Kan ik haar nog terug verwachten? Zo nee, wat kan ik doen?
zondag 24 juni 2018 om 23:54
Als de eieren wel bevrucht zijn, overleven de kuikens twee dagen zonder broedende ouder echt niet... Vrees dat je broedsel mislukt is dit jaar! Ik had ook eens zoiets met een mereltje. Haar man was ineens verdwenen en in d'r eentje kon ze niet én voor de eieren én voor zichzelf zorgen. Maar het jaar erop was ze er weer en toen lukte het wel! (of het was een ander natuurlijk, maar goed, het idee is romantisch)
maandag 25 juni 2018 om 09:36
Weet ik dus daarom heb ik niet elke dag met mijn stoel gekeken. Alleen vorige week toen ik het nestje ontdekte. Zien of de vogel er zat kon al van een redelijke afstandje zonder dat ik takken moest weghalen om het te kunnen zien. Ik keek voor mijn werk en erna. Verder is er geen bedrijvigheid in de tuin. Nog rustiger kon ik het dus niet voor haar makenmariska1974 schreef: ↑25-06-2018 09:30Een broedende vogel houdt er niet van om gestoord te worden. Dus dat jij elke dag met je stoel in haar nest bent gaan kijken kan je de volgende keer beter laten. Wellicht is ze een rustiger plekje gaan zoeken.
maandag 25 juni 2018 om 09:47
Sinds ik het nestje heb ontdekt zijn de katten niet meer buiten geweest. Misschien door een buurkat toen ze weg was. Er kunnen geen andere katten in de tuin omdat ik 'm heb afgezet.
Ze zat er net weer niet dus het is echt einde verhaal helaas