Afval scheiden, maar waarin?
zondag 24 juni 2018 om 21:22
Wij hebben van de week een nieuwe kliko gehad voor plastic afval en de kliko voor restafval is afgehaald door de gemeente. We hadden al een kliko voor papier en en een kliko voor GFT. Glas bewaar je natuurlijk voor in de glasbak. De gemeente wil dus graag dat we nu afval nog meer gaan scheiden, door plastic apart te verzamelen. Het restafval moet dan in een container die ergens in de straat staat.
Effectief heb je dus eigenlijk 4 bakken nodig om alles in je keuken gescheiden te verzamelen.
We hadden altijd een prachtige afval emmer van Wesco, omdat we een open keuken hebben wil ik niet dat er een lelijk bakbeest komt te staan........maar ja: hoe verzamel je dan alles apart? Liefst niet in lege dozen, ook bakjes op het aanrecht vind ik maar zo-zo..We hebben geen ruimte onder het aanrecht voor zo'n bak die je niet ziet. Steeds naar de tuin lopen met een klein stukje plastic/papier etc is niet handig.
De afvalbakken met 2 of 3 (meer bestaat volgens mij niet?) vakken die ik op internet zie, vind ik ook niet echt mooi. Wesco heeft alleen een bak met 2 vakken te koop.
Wie heeft de gouden tip? Of in elk geval een oplossing die er nog een beetje redelijk uit ziet in een open keuken?
Effectief heb je dus eigenlijk 4 bakken nodig om alles in je keuken gescheiden te verzamelen.
We hadden altijd een prachtige afval emmer van Wesco, omdat we een open keuken hebben wil ik niet dat er een lelijk bakbeest komt te staan........maar ja: hoe verzamel je dan alles apart? Liefst niet in lege dozen, ook bakjes op het aanrecht vind ik maar zo-zo..We hebben geen ruimte onder het aanrecht voor zo'n bak die je niet ziet. Steeds naar de tuin lopen met een klein stukje plastic/papier etc is niet handig.
De afvalbakken met 2 of 3 (meer bestaat volgens mij niet?) vakken die ik op internet zie, vind ik ook niet echt mooi. Wesco heeft alleen een bak met 2 vakken te koop.
Wie heeft de gouden tip? Of in elk geval een oplossing die er nog een beetje redelijk uit ziet in een open keuken?
zondag 24 juni 2018 om 21:51
Hij is ook erg praktisch met schoonmaken dankzij die pootjes.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 juni 2018 om 21:53
Wat een leukerd!fashionvictim schreef: ↑24-06-2018 21:44Ha, ik had hier ook ooit een topic over. Ik heb de Brabantia Bo op pootjes.
Ik heb hem met 3 bakken van 11 liter, en daar gooi ik gft, rest en papier in. En in mijn ouwe bak heb ik nu het plastic, en die heb ik op een andere plek gezet.
Heb nu een ander systeem van 3x 15L wat prima werkt maar er niet echt gezellig uitziet. Ik ga die bo zeker onthouden voor onze nieuwe keuken.
zondag 24 juni 2018 om 21:54
Ik ben stiekem al overtuigd alleen al door hoe deze eruit ziet, is helemaal mijn smaakfashionvictim schreef: ↑24-06-2018 21:50Och ja, ik vond het ook zo'n rib uit mijn lijf. Maar aan de andere kant: een prullenbak gebruik je wel heeeeeeel erg veel. En dan is ie eigenlijk weer heel goedkoop vergeleken met andere dingen in huis die je een stuk minder gebruikt. Hahaha, zo ga ik dan redeneren.
zondag 24 juni 2018 om 22:01
Ja dat geloof ik. Maar het is vooral de eerste afvalbak die ik zie die niet zo duidelijk een afvalbak is.fashionvictim schreef: ↑24-06-2018 21:51Hij is ook erg praktisch met schoonmaken dankzij die pootjes.
Overigens heb ik 3 bakken in de lade onder de gootsteen: 2x groot voor plastic en restafval en een kleine voor gft.
En in de bijkeuken heb ik twee Ikea Filur bakken met deksel voor glas en papier.
Overigens hebben wij veel meer plastic/verpakkingsafval dan restafval dus die moeten we vaak legen.
zondag 24 juni 2018 om 22:04
Ik heb alleen een prullenbak voor restafval in huis, GFT gaat stinken dus dat doe ik gelijk in de container buiten.
Papier en plastic verzamel ik per dag in een zak en loop ook meerdere keren per dag naar buiten om dat in de container te doen. Ik vind het gewoon niet zo fijn, al die afvalbakken in huis, dan loop ik liever wat vaker.
Papier en plastic verzamel ik per dag in een zak en loop ook meerdere keren per dag naar buiten om dat in de container te doen. Ik vind het gewoon niet zo fijn, al die afvalbakken in huis, dan loop ik liever wat vaker.
zondag 24 juni 2018 om 22:10
Wij vonden het ook prijzig en hebben lang getwijfeld/gespaard. Maar oh, wat ben ik blij met dat ding, elke dag weer.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
zondag 24 juni 2018 om 22:20
Ik heb een heel simpel ladeblokje in een hoekje staan. Gebruik er 2 voor papier en 1 van plastic. Bakken zijn ook makkelijk schoon te maken. https://www.blokker.nl/p/iris-sdc-303-l ... Q8QAvD_BwE
zondag 24 juni 2018 om 22:28
zondag 24 juni 2018 om 22:51
Hier een klein bakje voor groen afval op het aanrecht, krat voor glaswerk in de kelder, papier gaat in een doosje en indien vol in de container. Verder afvalbak voor plastic en rest in de keuken. Hier hebben we duo bakken voor papier/plastic en gft/rest. Glasbak staat een paar stralen verder en textiel container bij de supermarkt. Buurvrouw heeft een keer een waarschuwing gehad omdat er teveel kleding bij het restafval zat.
zondag 24 juni 2018 om 22:56
Hier betaal je per x dat je de ondergrondse container gebruikt (pasjessysteem), jullie niet? Ik doe dus echt wel mijn best om zo min mogelijk restafval te hebben.Lady_Day schreef: ↑24-06-2018 22:28Glas gaat naar de glasbak, papier wordt 1x per maand opgehaald (soms vergeet ik het buiten te zetten) en de rest, dus ook GFT gaat gewoon in de vuilniszak met de rest in de ondergrondse container. Best erg eigenlijk. Ik zou wel willen dat in ieder geval plastic en GFT gescheiden werd.
maandag 25 juni 2018 om 00:23
maandag 25 juni 2018 om 07:30
Mijn boodschappenkrat staat klaar in de bijkeuken en daar stop ik de lege flessen altijd in, dat is dan zowel statiegeld als wegwerp (de glasbakken staan hier bij de supermarkt, dus met boodschappen doen neem ik dat gewoon direct mee). Papier gaat in een doos in de garage. Meestal verzamel ik papier op een stapel op de eettafel en minimaal 1 keer per dag breng ik het dan in de doos. De PMD-bak staat in de bijkeuken. Dat is zo'n mini-kliko van 50 liter of zo en idd de grootste bak in huis. In de keuken staat een bak voor restafval en GFT (restafval is groot, GFT is klein). Als ik aan het koken ben heb ik meestal een bak op het aanrecht waar ik het afval in doe, die leeg ik dan rechtstreeks buiten in de kliko's. Een plastic vleesbakje of een leeg melkpak gaat dan meestal direct mee. Ik doe dan eerst alleen het GFT erin en als ik het dan wegbreng leg ik de rest er bovenop.
maandag 25 juni 2018 om 07:44
Wij scheiden plastic in een grote vuilnisbak die los in de keuken staat en die zakken gaan naar een container bij de supermarkt. Qua volume is dat de grootste hoeveelheid. Glas spoel ik af en als er dan een paar potjes oid staan gaan ze naar onze inpandige garage en dan mee naar de container bij de supermarkt of naar het statiegeldpunt. Papier gaat in een klein bakje in een lade in de keuken, wordt verzameld in een grote doos in onze garage en vervolgens in een buurtkliko die eenmaal per week wordt geleegd. GFT wordt hier helaas niet apart opgehaald, dus in de lade in de keuken zit een tweede klein bakje voor restafval, waar bij ons ook GFT onder valt. Dat gaat ook naar een buurtkliko en deze wordt 2 maal per week geleegd.
maandag 25 juni 2018 om 07:54
Hier wel pasjessysteem, maar ik betaal een vast bedrag. Ik heb best veel afval -- zeker als ik aan het snoeien geweest ben. Dan lees ik over mensen die 5 verschillende afvalbakken hebben en dan denk ik 'mijn buurt flikkert bijna alles bij elkaar'... sja...
maandag 25 juni 2018 om 07:54
Eerlijk gezegd scheiden wij geen plastic. Maar bij ons heeft de gemeente ook bedacht dat de plasticinzameling plaatsvind op dezelfde plek als papier en glas. Dat verzamelen we wel apart, maar we hebben bijna geen papier en glasafval. Koop bijna nooit potjes. En hebben geen folders of kranten, alleen wel eens dozen.
Voor plastic zou ik wekelijks naar de bak moeten rijden (ligt aan de weg en is niet veilig met de fiets te bereiken, zou dus met de auto moeten). Dat doe ik dus niet.
Het blijkt daarnaast in stedelijk gebied goedkoper te zijn om plastic achteraf te scheiden. Ze halen er dan ook meer plastic uit.
Voor plastic zou ik wekelijks naar de bak moeten rijden (ligt aan de weg en is niet veilig met de fiets te bereiken, zou dus met de auto moeten). Dat doe ik dus niet.
Het blijkt daarnaast in stedelijk gebied goedkoper te zijn om plastic achteraf te scheiden. Ze halen er dan ook meer plastic uit.
maandag 25 juni 2018 om 10:10
Hier in mijn gemeente hetzelfde. En ik heb eens een rondleiding bij de afvalverwerker gedaan. Heb inderdaad gezien dat ze dat goed en snel kunnen scheiden. Dus ik vind het wel prima dat zei dat daar pas doen. Hier gaat dus alleen papier en plastic apart, de rest gaat allemaal in 1 restcontainer. De groene container gebruik ik alleen voor tuin (snoei) afval.
maandag 25 juni 2018 om 12:24
Ik heb binnen drie bakken. Een kleintje voor GFT, maar die gebruik ik niet met dit warme weer. Ik loop dus naar buiten met gft.
Plastic en restafval zijn twee verschillende vuilnisbakken binnen. Voordeel van plastic gescheiden houden is dat die zakken niet gaan stinken. Het is bij ons de vuilnisbak die het meest geleegd moet worden. Restafval is hoogstens 1x per drie weken (maar in de rest van het huis doen we niet aan afvalscheiding, ik ga bijvoorbeeld in de badkamer geen onderscheid maken tussen de tampon, het plasticje van de tampon en de lege wc rol).
Plastic en restafval zijn twee verschillende vuilnisbakken binnen. Voordeel van plastic gescheiden houden is dat die zakken niet gaan stinken. Het is bij ons de vuilnisbak die het meest geleegd moet worden. Restafval is hoogstens 1x per drie weken (maar in de rest van het huis doen we niet aan afvalscheiding, ik ga bijvoorbeeld in de badkamer geen onderscheid maken tussen de tampon, het plasticje van de tampon en de lege wc rol).
maandag 25 juni 2018 om 13:34
Hier maar 2 bakken een gft en een rest
Bakken staan val bij de keukenduer, dus ik loop er met een paar passen heen
Plastic in een zak die in de kelderkast hangt, als hij vol is gooi ik hem in de container bij de supermarkt
Glas neem ik dan ook gelijk mee, en papier verzamel ik in een shopper die ook in de kelderkast staat, heb een nee nee sticker dus amper papier
In mijn nieuwe woonplaats zijn er 3 bakken, ook papier heeft een eigen bak.
Niet handig als je maar een enkele keer een verpakking of een envelopje hebt, neemt toch veel plaats in, zou liever een bak voor plastic hebben
Bakken staan val bij de keukenduer, dus ik loop er met een paar passen heen
Plastic in een zak die in de kelderkast hangt, als hij vol is gooi ik hem in de container bij de supermarkt
Glas neem ik dan ook gelijk mee, en papier verzamel ik in een shopper die ook in de kelderkast staat, heb een nee nee sticker dus amper papier
In mijn nieuwe woonplaats zijn er 3 bakken, ook papier heeft een eigen bak.
Niet handig als je maar een enkele keer een verpakking of een envelopje hebt, neemt toch veel plaats in, zou liever een bak voor plastic hebben