Afval scheiden, maar waarin?

24-06-2018 21:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben van de week een nieuwe kliko gehad voor plastic afval en de kliko voor restafval is afgehaald door de gemeente. We hadden al een kliko voor papier en en een kliko voor GFT. Glas bewaar je natuurlijk voor in de glasbak. De gemeente wil dus graag dat we nu afval nog meer gaan scheiden, door plastic apart te verzamelen. Het restafval moet dan in een container die ergens in de straat staat.

Effectief heb je dus eigenlijk 4 bakken nodig om alles in je keuken gescheiden te verzamelen.
We hadden altijd een prachtige afval emmer van Wesco, omdat we een open keuken hebben wil ik niet dat er een lelijk bakbeest komt te staan........maar ja: hoe verzamel je dan alles apart? Liefst niet in lege dozen, ook bakjes op het aanrecht vind ik maar zo-zo..We hebben geen ruimte onder het aanrecht voor zo'n bak die je niet ziet. Steeds naar de tuin lopen met een klein stukje plastic/papier etc is niet handig.

De afvalbakken met 2 of 3 (meer bestaat volgens mij niet?) vakken die ik op internet zie, vind ik ook niet echt mooi. Wesco heeft alleen een bak met 2 vakken te koop.
Wie heeft de gouden tip? Of in elk geval een oplossing die er nog een beetje redelijk uit ziet in een open keuken?
Ik zou alles behalve je tuinafval in vuilniszakken doen en dan in die straatkliko werpen.
In een keukenkastje ook geen optie?
redbulletje schreef:
24-06-2018 21:24
Ik zou alles behalve je tuinafval in vuilniszakken doen en dan in die straatkliko werpen.
Waarom? Afvalscheiden is heel nuttig
Ik vind het best verwonderlijk dat jullie nu pas plastic gaan scheiden? Is hier al jaren! Wij hebben 1 afvalbak in de keuken voor restafval en 1 voor klein plastic, boodschappentas in meterkast voor glas, krat in de trapkast voor het groot plastic (wasmiddelflessen/saladebakken/dat wat de vuilnisbak te snel vol maakt) en ook daar een grote kartonnen doos voor papier en tenslotte een kliko in de tuin voor GFT. Klinkt moeilijker dan het is.
gojohnnygo wijzigde dit bericht op 24-06-2018 21:30
11.19% gewijzigd
Ik heb op het aanrecht een klein bakje voor groente en fruitafval. Ben ik ook niet echt kapot van maar een betere manier heb ik nog niet gevonden.

Verder heb ik een afvalemmer me 3 vakjes 1 voor plastic 1 voor rest en 1 voor papier.
Deze https://www.waschbaer.nl/shop/pedaal-ec ... =1&K=58654
Ik lees even mee. Hebben nu 2 prullenbakken in de keuken. 1 voor plastic, 1 voor rest. Een klein bakje op het aanrecht voor groen, een doos voor papier en in de kast staat een zak voor glas. Vind het niet ideaal.
Ik heb een klein bakjes in de keuken voor groenafval. Eens in de zoveel tijd gooi ik dat leeg in de groene kliko. Ik heb in de de kelder een soort stellage waar kratjes instaan. Daar bewaar ik het glas, blik, plastic etc. en dat breng ik eens in de zoveel tijd weg. Papier wordt hier één keer per maand opgehaald. Meestal neem ik bij de supermarkt een grote doos mee om dat in te bewaren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het meeste afval die ik heb is die van plastic. Dus gebruik ik mijn afvalemmer voor plastic en de restafval in de container buiten. Misschien is dat de tip voor jouw Wesco afvalemmer?

Groente/fruitafval in Mepal-afvalbakje op het aanrecht. In verschillende kleuren te koop.
angelb wijzigde dit bericht op 24-06-2018 21:36
19.91% gewijzigd
Woon je in hetzelfde dorp als ik :proud:
If you can dream it, you can do it.
Ik heb 4 kleine afvalbakken in een keukenkastje. Mocht je daar geen ruimte voor hebben nog een 2e wesco bak in de keuken? En anders keuzes maken. Gft en papier is het best recyclebaar.
Wij hebben onder de wasbak een diepe la. Daar zitten twee grote shoppers, een voor glas en een voor papier. Daarnaast een bak voor plastic. En twee bakjes op het aanrecht, voor groenafval en restafval.
Twee van deze
Afbeelding
De grote bak staat buiten maar is vaak niet handig met koken enzo.

Hier gewoon alleen een kliko voor groenafval, rest moet of naar de ondergrondse container of glas/plastic/papier bij de supermarkt.
Wij zagen ooit het systeem van Authentics:

https://www.shop.floetotto.de/Authentic ... fallsystem

Was even zoeken, want niet in NL verkrijgbaar, en uiteindelijk hebben we drie bakken gekocht via een Franse website. Door de verschillende kleuren deksels (die je bijv. kunt laten corresponderen met je container-kleur), de vormgeving en het feit dat je ze aan de muur kon hangen, gaf bij ons de doorslag. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wij moeten al een aantal jaren afval scheiden en toen was er nog niet veel keuze qua bakken. Inmiddels zijn er meer opties in Nederlandse (web)winkels.
Wij hebben de Brabantia Bo Touch Bin (die op pootjes) met daarin 2 vakken. Het grote vak is voor PMD (plastic/blikjes/drinkpakken) en het kleine vak voor restafval. Glas en papier bewaren we in bakken in de trapkast. Groen gooien we direct in de kliko.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 24-06-2018 21:40
0.20% gewijzigd
Wij hebben de Intelligent Waste van Joseph Joseph gekocht. Grote vak voor plastic/verpakkingsafval, daarin verstopt hangt een klein bakje voor GFT, met deksel. Onderin zit een la met twee vakken, daarin doen we glas en papier. Onder de gootsteen (en dat is maar een kleine ruimte bij ons) staat nog een heel klein Ikea-bakje voor het restafval. Maar dat is dan ook bijna niets meer als je eenmaal verpakkingsafval scheidt.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Ik heb verschillende afvalemmers (IKEA systeem) in een lade onder mijn gootsteen. Je kunt bij IKEA ook iets kopen dat je in je kastje kunt monteren als je een kastje met deur hebt. Dan kan je ook die afvalemmers uittrekken.

Brabantia heeft er ook iets voor ontwikkeld: https://www.brabantia.com/nl/bo
AngelB schreef:
24-06-2018 21:30
Het meeste afval die ik heb is die van plastic. Dus gebruik ik mijn afvalemmer voor plastic en de restafval in de container buiten. Misschien is dat de tip voor jouw Wesco afvalemmer?

Groente/fruitafval in Mepal-afvalbakje op het aanrecht. In verschillende kleuren te koop.
Ja ik denk dat het toch maar zoiets gaat worden. Heb geen ruimte voor kratten of afvalemmers in kasten helaas.
mel.nl schreef:
24-06-2018 21:32
Woon je in hetzelfde dorp als ik :proud:
Hahaha geen idee, laat ik het zo zeggen: in de buurt van Haarlem, maar ook in de buurt van IJmuiden ;-)
Ha, ik had hier ook ooit een topic over. Ik heb de Brabantia Bo op pootjes.

Afbeelding

Ik heb hem met 3 bakken van 11 liter, en daar gooi ik gft, rest en papier in. En in mijn ouwe bak heb ik nu het plastic, en die heb ik op een andere plek gezet.
Am Yisrael Chai!
[quote=fashionvictim post_id=28676426 time=1529869453 user_id=6290]

Die is wel erg leuk :)
anoniem_371492 wijzigde dit bericht op 24-06-2018 21:46
7.01% gewijzigd
botanietje schreef:
24-06-2018 21:34
Wij hebben de Intelligent Waste van Joseph Joseph gekocht. Grote vak voor plastic/verpakkingsafval, daarin verstopt hangt een klein bakje voor GFT, met deksel. Onderin zit een la met twee vakken, daarin doen we glas en papier. Onder de gootsteen (en dat is maar een kleine ruimte bij ons) staat nog een heel klein Ikea-bakje voor het restafval. Maar dat is dan ook bijna niets meer als je eenmaal verpakkingsafval scheidt.
Het eerste systeem wat ik wel mooi vind en wat me enorm handig lijkt! Maar wel fors aan de prijs. Toch denk ik dat ik hiervoor ga sparen, bedankt voor de tip!!!
Ik gebruikte de afvalemmer voor plastic, papier en gft direct buiten in de container, glas in de boodschappentas (de glasbak kwam ik dan langs met boodschappen doen) en een klein emmertje voor de rest. Ik had ongeveer 1 boterhamzakje per week voor 2 personen. Als je je afval goed scheidt, dan heb je echt heel weinig rest over.
fashionvictim schreef:
24-06-2018 21:44

Afbeelding

Ik heb hem met 3 bakken van 11 liter, en daar gooi ik gft, rest en papier in. En in mijn ouwe bak heb ik nu het plastic, en die heb ik op een andere plek gezet.
Ohja, die vind ik ook mooi. Doet me een beetje denken aan de stijl van Wesco! Ook niet erg goedkoop, maar begrijp al dat ik het idee moet laten varen om te slagen voor iets wat onder de 150 euro komt haha!
fashionvictim schreef:
24-06-2018 21:44

Afbeelding

Wat een mooi ding zeg!
Venusss schreef:
24-06-2018 21:48
Ohja, die vind ik ook mooi. Doet me een beetje denken aan de stijl van Wesco! Ook niet erg goedkoop, maar begrijp al dat ik het idee moet laten varen om te slagen voor iets wat onder de 150 euro komt haha!
Och ja, ik vond het ook zo'n rib uit mijn lijf. Maar aan de andere kant: een prullenbak gebruik je wel heeeeeeel erg veel. En dan is ie eigenlijk weer heel goedkoop vergeleken met andere dingen in huis die je een stuk minder gebruikt. Hahaha, zo ga ik dan redeneren.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven