Afval scheiden, maar waarin?

24-06-2018 21:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben van de week een nieuwe kliko gehad voor plastic afval en de kliko voor restafval is afgehaald door de gemeente. We hadden al een kliko voor papier en en een kliko voor GFT. Glas bewaar je natuurlijk voor in de glasbak. De gemeente wil dus graag dat we nu afval nog meer gaan scheiden, door plastic apart te verzamelen. Het restafval moet dan in een container die ergens in de straat staat.

Effectief heb je dus eigenlijk 4 bakken nodig om alles in je keuken gescheiden te verzamelen.
We hadden altijd een prachtige afval emmer van Wesco, omdat we een open keuken hebben wil ik niet dat er een lelijk bakbeest komt te staan........maar ja: hoe verzamel je dan alles apart? Liefst niet in lege dozen, ook bakjes op het aanrecht vind ik maar zo-zo..We hebben geen ruimte onder het aanrecht voor zo'n bak die je niet ziet. Steeds naar de tuin lopen met een klein stukje plastic/papier etc is niet handig.

De afvalbakken met 2 of 3 (meer bestaat volgens mij niet?) vakken die ik op internet zie, vind ik ook niet echt mooi. Wesco heeft alleen een bak met 2 vakken te koop.
Wie heeft de gouden tip? Of in elk geval een oplossing die er nog een beetje redelijk uit ziet in een open keuken?
Ik ben zo blij met mijn bijkeuken! Als je geen berging/garage/bijkeuken bij je keuken in de buurt hebt lijkt het me echt zwaar irritant, al dat scheiden.

In de keuken heb ik een gewone pedaalemmer voor het restafval. In de bijkeuken heb ik een grote afvalbak voor plastic, en een torentje van die stapelbare grote bakken die van voren half open zijn: oud papier, glas, statiegeldflessen en en textiel. Verder staan in de bijkeuken drie emmertjes voor groenafval: eentje voor de konijnen, eentje voor de kippen, eentje voor de composthoop.

Hier wordt de ene week het restafval en de andere week het groenafval opgehaald; we hebben dus 2 containers. Met je basisbedrag voor afvalinzameling mag je ze beiden eens per maand buiten zetten; elke keer extra (dus als je om de twee weken wilt) kost €6,50 per bak per keer. Wij kunnen meestal toe met eens per maand maar het is wel fijn dat je zo nodig tussentijds kunt laten legen als je eens wat meer afval hebt. Het plastic gaat in zakken en wordt eens per maand aan huis opgehaald. Ook oud-papier eens per maand aan huis.

Voor ons prima te doen, maar als je geen bijkeuken en/of weinig buitenruimte hebt lijkt het me lastig hoor. Eens per maand de groene bak legen gaat echt stinken in de zomer; als je dat ding dan op je terrasje naast je luie stoel hebt staan wordt je daar echt niet blij van. En waar laat je al die zakken plastic van een hele maand als je weinig ruimte hebt. Hier zijn geen inbrengpunten of straatcontainers waar je tussentijds je plastic, groen- of restafval kunt brengen.
Die prullenbak op pootjes is trouwens wel heel mooi! Cool kleurtje ook :heart:
Ik heb de wesco nu voor plasticafval.
Een kleine bak van 6 liter in een van de keukenkastjes voor rest en groen. Gaat samen in de rest kliko. Heb namelijk geen tuin en heel weinig groenafval.
Voor papier en glas heb ik bakken in de schuur.
mel.nl schreef:
25-06-2018 12:08
Exact hetzelfde dorp en hetzelfde probleem :proud:
:proud: gedeelde smart!!!
Wij hebben de Eko Rejoice 2x30 liter. Geen super mooi ding maar hij staat onder het "barretje" naast de kast dus niet echt in hët zicht. En als die dat wel deed nog geen probleem. Ik heb geen prullenbak voor de sier.

In de ene kant gaat restafval in de andere kant plastic afval. Past ook precies een sap- of melk pak opgevouwen in. Gft afval gaat in een klein bakje oo het aanrecht die elke dag geleegd word in de gft container. Voor papier en glas hebben we in de garage 2 bakken staan.
Daarnaast ook nog een prullenbak buiten voor de luiers.
Na jarenlang trouwe afvalscheiding. Ik begin er een bodemloze put in te zien.
Er is zo weinig samenwerking van gemeenten op dat gebied.

Op de zak staat dat er blik in kan.
Op het blik van de winkel staat dat het bij het restafval moet.
Bij die winkel hebben ze keurig alles volgens de regeltjes, maar plastic heroes doet alleen de campagne.

Nu ontdekte ik twee bruine beestjes die een kakkerlak konden zijn.
Dus hier geen bakken meer voorlopig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven