werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?
maandag 18 juni 2018 om 11:41
Deze vraag is voor alle werkende mama's,
Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.
Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.
Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?
Disclaimer
Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!
Groetjes,
tweelingzusje
Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.
Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.
Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?
Disclaimer

Groetjes,
tweelingzusje
maandag 25 juni 2018 om 14:47
tweelingzusje schreef: ↑18-06-2018 13:05Geen onderzoekje, ook niet uithalen naar werkende moeders, echt niet!
Fijn wel om te lezen dat er meer mensen zijn die twijfels hebben.
Wat betreft eigen kinderen in de toekomst niet op een kdv, ik snap helemaal dat dat vragen oproept. Zal het proberen uit te leggen, al is het vooral een gevoel. (De BSO is een ander verhaal, dat is even na school, kinderen krijgen veel vrijheid en daarnaast veel aangeboden. Zijn ook groot genoeg om zelf te kiezen wat ze leuk vinden.)
In de afgelopen jaren heb ik op veel KDV's in de regio gewerkt, want inval, en hoewel er onderling grote verschillen zijn, vind ik de kwaliteit wat betreft voorschoolse educatie en pedagogisch werken vaak ontzettend tegenvallen. En de groepen zijn, voor als een kind er de hele dag is, erg groot en onrustig.
Heel vaak, vooral op verticale groepen, heb ik het gevoel dat de hele dag draait om binnenkomen- eten- spelen - eten- slapen- omkleden-spelen-eten- spelen- huis. Activiteiten en een duidelijk thema/programma/activiteitenplan/kring komen vaak op de tweede plaats. Al wordt dat in alle toonaarden ontkend. Zelf en samen onbegeleid spelen is erg goed voor kinderen, maar als dit tussen alle eet/drink/verschoon momenten door het geval is voelt het snel als een kind aan zijn lot overlaten.
Ik heb zelf dan dus het gevoel dat ik kinderen niet voldoende aandacht kan geven, omdat er nog 15 rondlopen die ook dezelfde aandacht verdienen, waarbij veel tijd (die je dus niet aan activiteiten met de kinderen kan besteden) opgaat aan verschonen, eten klaarmaken en geven, naar en uit bed, mappen bijwerken, schriftjes schrijven etc.
Dat vind ik op zo'n moment heel vervelend, want ik zou er het liefst voor alle kinderen zijn, de hele tijd. Spelen, lezen, gezellig op schoot.. Net als wanneer ze thuis zouden zijn. Met de hele groep een kringactiviteit, interactief lezen en daarna knutselen over het verhaal aan tafel.
Daarnaast tref ik vaak collega's bij wie ik het idee heb dat ze heel anders zijn wanneer er ouders binnen zijn.
Maar er is ook een groot verschil in het aantal dagen. Voor een kind dat 2 dagen in de week van 9 tot half 6 komt, is het heel anders dan voor een kind dat 4 of 5 dagen van half 8 tot half 7 komt. Als zo'n kindje dan op donderdag om 16.00 moe en huilend vraagt wanneer mama komt, sta ik bijna zelf te janken.
Natuurlijk leert een kind op het KDV veel, en elk kind is verschillend, maar als het zo blijft zoals het nu is, zou het zeker niet mijn eerste keus zijn.
Dit precies! Tijdens mijn tijd op kdv deden de leidsters ontzettend leuk tegen de ouders maar eenmaal weg was het echt niet altijd zo leuk meer..
Is vast (hopelijk) niet te vergelijken met alle kdv maar vind het soms wel typerend dat als 1 van de ouders op een kdv verblijft (heeft) gewerkt hun kinderen daar niet naar toe brengen..

maandag 25 juni 2018 om 15:14
Zoon gaat naar kleinschalige opvang, en herken dat helemaal niet. De twee eigenaressen ken ik persoonlijk, hele lieve vrouwen. Er zijn in totaal iets van 6 leidsters naast de eigenaressen zelf, leuke meiden en vrouwen. En ondanks zijn beperking is hij gewoon welkom.
Snap dat dit niet overal het geval is, dan lijkt het me niet prettig om mijn kind daar achter te laten. Wij mogen in onze handjes knijpen wat dat betreft.
Snap dat dit niet overal het geval is, dan lijkt het me niet prettig om mijn kind daar achter te laten. Wij mogen in onze handjes knijpen wat dat betreft.
maandag 25 juni 2018 om 15:15
Mijn man heeft bij beide kinderen na de bevalling 2 weken vakantie opgenomen en nadat mijn verlof afgelopen was nog 2-3 weken. Heel fijn, ik zou het iedereen aanraden! Bij de aanstaande baby neemt hij weer 2 weken vakantie na de bevalling en als mijn verlof is afgelopen een maand 2 dagen per week (de 2 dagen die anders opvangdagen zouden zijn, de andere 3 dagen is een van ons al standaard thuis).Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑25-06-2018 14:37Mijn man heeft trouwens een maand vakantie opgenomen na de bevalling, dat kan natuurlijk ook gewoon. We wisten immers 8 maanden van te voren dat dubbeltje eraan kwam.
Maar dit was wel flink vooruitplannen en puzzelen. Zeker nu we al twee kinderen hebben: tussen kerst en oud & nieuw is het kdv dicht (en we vinden het zelf ook belangrijk om die tijd als gezin door te brengen), de oudste vindt de lange dagen van de vakantie-BSO niet heel erg leuk (dus we proberen dat een beetje te beperken, lukt nu wat minder omdat man niet teveel dagen kwijt wil zijn) en de kinderen kijken enorm uit naar met het gezin op vakantie gaan in de zomer (en wij vinden dat ook heel erg leuk en waardevol), dus de zomervakantie wordt niet heel lang maar slaan we niet over. Dan is het dus echt een kwestie van heel vroeg al gaan sparen en sprokkelen en als er onverwachte dingen gebeuren (bijv. kinderen vaak ziek waarvoor dagen opgenomen moeten worden) dan lukt het al niet meer. En dan zit mijn man in de luxe positie dat hij relatief veel vakantiedagen per jaar krijgt en dat hij geregeld heeft dat hij dmv ouderschapsverlof 2 uur minder betaald wordt per week en die uren als extra vakantie op mag bouwen. Dat moet maar net mogelijk zijn en je moet het dus ook echt wel heel erg graag zo willen om die hoeveelheid vakantie nog over te hebben. Dus ik vind het daarom toch erg goed dat dit vanaf 2019 door de overheid gefaciliteerd en gestimuleerd wordt.

maandag 25 juni 2018 om 15:21
Mijn man krijgt geloof ik 27 dagen. We moesten er wel dagen voor sparen, zijn die zomer niet op vakantie geweest. Niet zo erg, lekker in de eigen achtertuin.
Bij mensen die zo zeuren over die twee dagen, denk ik altijd: dan had je toch vakantiedagen kunnen opsparen? Je weet toch dat dat kindje komt? Ga je een jaartje niet, heb je gelijk geld gespaard voor spullen voor de baby.
Bij mensen die zo zeuren over die twee dagen, denk ik altijd: dan had je toch vakantiedagen kunnen opsparen? Je weet toch dat dat kindje komt? Ga je een jaartje niet, heb je gelijk geld gespaard voor spullen voor de baby.
maandag 25 juni 2018 om 15:27
Ik geloof prima dat er onder kdv's en onder leidsters er best wel tussen zitten waar het minder fijn is. Net zoals het in sommige gezinnen er minder fijn aan toe gaat dan in andere gezinnen (en in welke gezinnen doen de ouders het 100% perfect?). Maar zolang mijn kinderen met een grote glimlach op de leidsters afrennen en als ik ze op kom halen niet met me mee willen, dan zal het op hun kdv wel meevallen met dat als ik mijn hielen licht de leidsters opeens heel vervelend tegen de kinderen zouden doen. Ze praten inmiddels beiden ook prima en ik hoor nooit verhalen over niet-lieve juffen.
Ik denk ook dat als je ergens werkt je het meest kritisch erop bent. Zelfs al is het objectief niet slechter dan een alternatief, je weet alles, dus ook waar de haken en ogen zitten. Ik heb zelf altijd geroepen dat ik in het ziekenhuis waar ik werkte nooit als patient behandeld zou willen worden. Totdat ik er noodgedwongen toch terecht kwam en ze hebben het gelukkig uitstekend gedaan.
Ik denk ook dat als je ergens werkt je het meest kritisch erop bent. Zelfs al is het objectief niet slechter dan een alternatief, je weet alles, dus ook waar de haken en ogen zitten. Ik heb zelf altijd geroepen dat ik in het ziekenhuis waar ik werkte nooit als patient behandeld zou willen worden. Totdat ik er noodgedwongen toch terecht kwam en ze hebben het gelukkig uitstekend gedaan.
maandag 25 juni 2018 om 15:35
Maar zou je ook niet op vakantie gaan als je zoals ik al kinderen van bijna 6 en 3 hebt rondlopen? Die nog regelmatig enthousiast ophalen hoe geweldig de vakantie van vorig jaar was en die als je geen vakantie opneemt noodgedwongen 6 weken lang naar de opvang moeten? (waar de oudste zoals ik al zei het niet heel erg leuk vindt om de hele dag te zijn) Ik ben het deels wel met je eens (we hebben het niet voor niks zelf ook zo gedaan zoals ik hierboven al beschreef) en ik zou het ook echt niet willen als mijn man het bij die 2 dagen zou houden en dan "tabee, zoek het maar lekker uit met de baby!" zou roepen. Daarin zit deels ook echt wel eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind wel dat het voor de man veel lastiger gemaakt wordt dan voor de vrouw om in de eerste babytijd veel bij het kind te zijn en daarmee ook om in een routine te komen waarbij de verhouding tussen zorg en werk voor hem hetzelfde eruit ziet als bij zijn partner.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑25-06-2018 15:21Mijn man krijgt geloof ik 27 dagen. We moesten er wel dagen voor sparen, zijn die zomer niet op vakantie geweest. Niet zo erg, lekker in de eigen achtertuin.

maandag 25 juni 2018 om 15:41
Ik heb er nooit problemen mee gehad. De KDV/BSO was een welkome aanvulling op ons als ouders. Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten vraag ik me wel eens af hoe ideaal het is om 24/7 moeder of vader te zijn. Juist dat kunnen werken haalt je uit een sleur en geeft je ook weer een nieuw soort energie. Als ik van die 24/7-moeders zie - die hun kinderen niet naar de KDV/BSO - dan zie ik daar niet altijd de energie van afspatten: ze lijken dikwijls in een soort sleur te zitten van altijd maar met die kinderen te moeten slepen.tweelingzusje schreef: ↑18-06-2018 11:41

maandag 25 juni 2018 om 15:56
@nicole, ja snap dat niet op vakantie gaan niet zo leuk is voor de andere kinderen. Wij gaan überhaupt niet elk jaar op vakantie, soms gebruiken we het geld liever voor wat anders.
Wij lopen volgend jaar ook wel tegen die 6 weken zomervakantie aan. Zoveel dagen hebben we niet, dan zal hij toch naar kdv moeten.
Maar goed, ik denk altijd maar zo, we hebben zelf voor een kind gekozen en in Nederland is het eigenlijk prima geregeld. Tuurlijk had man wel liever maand kindverlof gehad en wel op vakantie, maar de bomen groeien nu eenmaal niet tot de hemel. Of in de hemel. Naar de hemel. (Hoe gaat de uitdrukking ook alweer?)
Wij lopen volgend jaar ook wel tegen die 6 weken zomervakantie aan. Zoveel dagen hebben we niet, dan zal hij toch naar kdv moeten.
Maar goed, ik denk altijd maar zo, we hebben zelf voor een kind gekozen en in Nederland is het eigenlijk prima geregeld. Tuurlijk had man wel liever maand kindverlof gehad en wel op vakantie, maar de bomen groeien nu eenmaal niet tot de hemel. Of in de hemel. Naar de hemel. (Hoe gaat de uitdrukking ook alweer?)
maandag 25 juni 2018 om 16:05
Om voor mezelf te spreken zou dat bij mij inderdaad zo zijn als ik thuisblijfmoeder zou zijn. Ik zou er zeker geen gezelliger mens van worden, niet voor mezelf en niet voor anderen. Ik houd enorm van mijn kinderen, maar vind ze zoveel leuker en heb zoveel meer geduld met hun buien als ik ze niet continu om me heen heb. Voor mijn man geldt precies hetzelfde. Wij zouden ze ook geen leuker programma bieden dan een kdv, integendeel. Als ik dan lees dat TO het het kdv kwalijk neemt dat ze niet genoeg met een thema zouden doen en daarom zelf haar kinderen liever thuis zou houden dan denk ik: hoeveel ouders doen thuis met hun kinderen voortdurend dingen rondom een thema dan? Ik niet in ieder geval. Thuis is het gewoon eten-spelen-slapen, juist wat TO een nadeel vindt van het kdv. Elk van beiden 2,5 dag werken (of 2 om 3) zou voor mij wat dit betreft nog wel een optie zijn, maar voor het sociale aspect voor de kinderen niet en voor ons werk ook niet mogelijk.Bombus-Sylvarum schreef: ↑25-06-2018 15:41Ik heb er nooit problemen mee gehad. De KDV/BSO was een welkome aanvulling op ons als ouders. Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten vraag ik me wel eens af hoe ideaal het is om 24/7 moeder of vader te zijn. Juist dat kunnen werken haalt je uit een sleur en geeft je ook weer een nieuw soort energie. Als ik van die 24/7-moeders zie - die hun kinderen niet naar de KDV/BSO - dan zie ik daar niet altijd de energie van afspatten: ze lijken dikwijls in een soort sleur te zitten van altijd maar met die kinderen te moeten slepen.
Ik ken ook mensen die het zodanig regelen dat de een vooral doordeweeks overdag werkt en de ander 's avonds en in het weekend en die op die manier elkaar afwisselen. Ze hebben daardoor niet of nauwelijks opvang nodig. Hierbij is het eigenlijk altijd de vrouw die die avond- en weekenddiensten draait (in de zorg of horeca meestal, dus fysiek aardig zwaar) en dan overdag doordeweeks voor de kinderen zorgt. Als ik de verhalen van die vrouwen hoor dan lijkt me dat misschien nog onaantrekkelijker dan een kostwinner/thuisblijfouder model. Je ziet elkaar als partners nog maar heel weinig, hebt vrijwel geen tijd als volledig gezin maar zorgt steeds in je eentje voor de kinderen en die vrouwen hebben vrijwel geen tijd voor zichzelf met overdag de kinderen, daarna nog moeten werken en dan direct naar bed om 's ochtends direct weer de kinderen te verzorgen. Ik heb veel respect voor hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ik zou absoluut niet willen ruilen!

maandag 25 juni 2018 om 16:08
Inderdaad. Ik vind raar dat forummers na dit te lezen nog gaan zeggen dat zij wel leuke leidsters op het kdv hebben. Echt, je kan het niet weten. Ook de leidsters die populair zijn bij de kinderen zijn niet altijd de liefste leidsters.Noalien schreef: ↑25-06-2018 14:47Dit precies! Tijdens mijn tijd op kdv deden de leidsters ontzettend leuk tegen de ouders maar eenmaal weg was het echt niet altijd zo leuk meer..
Is vast (hopelijk) niet te vergelijken met alle kdv maar vind het soms wel typerend dat als 1 van de ouders op een kdv verblijft (heeft) gewerkt hun kinderen daar niet naar toe brengen..

maandag 25 juni 2018 om 16:12
Dat doen ze niet. Ze hebben er recht op, maar in de praktijk nemen ze wel minder op. Het is niet verplicht, het is take it or leave it, en vaders gebruiken gemiddeld maar 25% van waar ze recht op hebben.

maandag 25 juni 2018 om 16:18
Volledig mee eens. En hoeveel van die thuisblijfmoeders of 24/7-moeders zetten hun kind - omdat 24/7 op kinderen pas niet per se de hele tijd leuk is - voor een tablet/iPad/televisie?nicole123 schreef: ↑25-06-2018 16:05Om voor mezelf te spreken zou dat bij mij inderdaad zo zijn als ik thuisblijfmoeder zou zijn. Ik zou er zeker geen gezelliger mens van worden, niet voor mezelf en niet voor anderen. Ik houd enorm van mijn kinderen, maar vind ze zoveel leuker en heb zoveel meer geduld met hun buien als ik ze niet continu om me heen heb. Voor mijn man geldt precies hetzelfde. Wij zouden ze ook geen leuker programma bieden dan een kdv, integendeel. [...]
Ik ken ook mensen die het zodanig regelen dat de een vooral doordeweeks overdag werkt en de ander 's avonds en in het weekend en die op die manier elkaar afwisselen. Ze hebben daardoor niet of nauwelijks opvang nodig. Hierbij is het eigenlijk altijd de vrouw die die avond- en weekenddiensten draait (in de zorg of horeca meestal, dus fysiek aardig zwaar) en dan overdag doordeweeks voor de kinderen zorgt.
Onze KDV en BSO had juist een uitdagend en leuk programma voor die kinderen. Ze hebben er veel en uitdagend speelgoed. Alleen het niveau mag af en toe wel wat omhoog wat betreft de wat uitdagender spelletjes. En verder herkenbaar: ook wij houden van de kinderen, maar werken is een aangename afleiding van de huiselijke sfeer. Beide parttime werken in combinatie met de KDV en BSO is echt ideaal voor zowel ouders als kinderen.
Dat laatste wat je beschrijft vind ik enorm geforceerd. Vrouw die avonden, 's nachts en in de weekenden werkt en de man overdag. Zodat altijd 1 ouder thuis is. Uiteindelijk hebben die ouders geen tijd meer voor elkaar, waardoor het in de relatie gaat schuren. Ouders die altijd moe zijn... het is geen goede combinatie. Ik snap niet waarom (aankomende) ouders zo ontzettend moeilijk over de KDV en BSO doen, terwijl het echt een verrijking is voor de opvoeding van die kinderen.
Ook kun je nog je grootouders inschakelen. Maar heel gezond is het ook niet als je je eigen ouders of schoonouders in de opvoeding betrekt. In de familie wel voorbeelden van, maar die grootouders komen er dan niet echt aan toe om echt opa of oma te zijn. Dus ondanks alle beperkingen en gebreken aan de KDV en BSO denk ik dat het per saldo beter is voor kinderen, ouders en grootouders. Het ouderschap wordt er ook echt leuker van.

maandag 25 juni 2018 om 16:18
Voor een kind op kdv-leeftijd (die eendjes voeren en een bezoekje aan de kinderboerderij nog een spektakel vindt) is het in mijn ogen ook alweer anders dan een kind van 6 om de vakantie over te slaan. Al hebben wij ook toen we alleen nog 1 baby/dreumes/peuter hadden alle jaren wel de vakantie door laten gaan, want ook dan vonden wij het fijn en belangrijk om elk jaar een tijd te hebben waarin je wat langer als gezin bij elkaar bent. Of dat nou in je eigen achtertuin is of in een ver buitenland of iets ertussenin. Wel gaan we maar 10 dagen tot 2 weken, terwijl ik het liefste 3 weken zou gaan. Maar dat heb ik er dan wel weer voor over om die dagen te besparen.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑25-06-2018 15:56@nicole, ja snap dat niet op vakantie gaan niet zo leuk is voor de andere kinderen. Wij gaan überhaupt niet elk jaar op vakantie, soms gebruiken we het geld liever voor wat anders.
En het is ook geen absolute must en in Afrika hebben ze het zwaarder enzo (en vergeleken met bijv de VS zijn onze regelingen al zeer riant), maar ik vind 2 dagen voor de vader versus 16 weken voor de moeder wel een enorm verschil en een boodschap geven dat de vader na het rijden naar het ziekenhuis en de aangifte bij het stadhuis zijn taak wel vervuld heeft. Nu hoeft de vader ook niet te bevallen en ervan te herstellen, maar wat meer tijd (en mentaliteit) om voor zijn eigen kind te zorgen zou van mij wel gefaciliteerd en gestimuleerd mogen worden. Het zou de emancipatie erg ten goede komen denk ik (en daarmee de arbeidsparticipatie van moeders en daarmee de economie, dus die investering komt ook nog (deels) weer terug). Dus vandaar dat ik de regeling zoals die in 2019 start erg goed vind. Helaas vissen wij zelf net achter het net, want dit wordt voor ons wel echt de laatste en de baby tot 2019 binnen houden zal niet lukken.
maandag 25 juni 2018 om 16:19
Hm dat heb ik dan verkeerd begrepen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

maandag 25 juni 2018 om 16:21
Ik ken ze bijna allemaal persoonlijk, en ik weet daarom zeker dat ze als ik er niet ben net zo aardig en lief doen als wanneer ik er niet ben. Van mij mogen ze ook wel eens een slechte dag hebben. Die heb ik ook wel eens, ik heb soms erge hoofdpijn en dan ben ik ook wel eens kortaf tegen mijn kind. We zijn allemaal net mensen hè;)watdachtjehiervan schreef: ↑25-06-2018 16:08Inderdaad. Ik vind raar dat forummers na dit te lezen nog gaan zeggen dat zij wel leuke leidsters op het kdv hebben. Echt, je kan het niet weten. Ook de leidsters die populair zijn bij de kinderen zijn niet altijd de liefste leidsters.
Overdag voor kind zorgen en dan in het weekend en savonds werken zou ik echt niet trekken trouwens.

maandag 25 juni 2018 om 16:25
Dat begrijp ik van Zweedse vrienden ook. Veel nemen zelfs nog minder dan 25% als ik hun verhalen zo hoor.

maandag 25 juni 2018 om 16:28
Hebben jullie allemaal van die goede inkomens dan? Wij hadden (nog los van dat ik van mijn werk hou etc, mijn man zou best flink minder willen werken) simpel gezegd 2 keuzes: in de achterstandswijk 3 hoog zonder ruimte of lift blijven wonen op 1 fulltime inkomen (in welke vorm dan ook) of beide meer werken en in een fijn dorp in een normale eengezinswoning en ons kind wat meer kansen bieden. Ik denk oprecht dat scenario 1 onze zoon meer "beschadigd" zou hebben dan de 2 dagen kdv die we nu nodig hebben.
Maar door al die mensen die maar eindeloos mogelijkheden lijken te hebben om minder te werken krijg ik soms bijna het gevoel dat wij heel slecht verdienen terwijl dat best meevalt
Maar door al die mensen die maar eindeloos mogelijkheden lijken te hebben om minder te werken krijg ik soms bijna het gevoel dat wij heel slecht verdienen terwijl dat best meevalt

maandag 25 juni 2018 om 16:29
Wat een hoop vooroordelen zeg.Bombus-Sylvarum schreef: ↑25-06-2018 16:18Volledig mee eens. En hoeveel van die thuisblijfmoeders of 24/7-moeders zetten hun kind - omdat 24/7 op kinderen pas niet per se de hele tijd leuk is - voor een tablet/iPad/televisie?
Onze KDV en BSO had juist een uitdagend en leuk programma voor die kinderen. Ze hebben er veel en uitdagend speelgoed. Alleen het niveau mag af en toe wel wat omhoog wat betreft de wat uitdagender spelletjes. En verder herkenbaar: ook wij houden van de kinderen, maar werken is een aangename afleiding van de huiselijke sfeer. Beide parttime werken in combinatie met de KDV en BSO is echt ideaal voor zowel ouders als kinderen.
Dat laatste wat je beschrijft vind ik enorm geforceerd. Vrouw die avonden, 's nachts en in de weekenden werkt en de man overdag. Zodat altijd 1 ouder thuis is. Uiteindelijk hebben die ouders geen tijd meer voor elkaar, waardoor het in de relatie gaat schuren. Ouders die altijd moe zijn... het is geen goede combinatie. Ik snap niet waarom (aankomende) ouders zo ontzettend moeilijk over de KDV en BSO doen, terwijl het echt een verrijking is voor de opvoeding van die kinderen.
Ook kun je nog je grootouders inschakelen. Maar heel gezond is het ook niet als je je eigen ouders of schoonouders in de opvoeding betrekt. In de familie wel voorbeelden van, maar die grootouders komen er dan niet echt aan toe om echt opa of oma te zijn. Dus ondanks alle beperkingen en gebreken aan de KDV en BSO denk ik dat het per saldo beter is voor kinderen, ouders en grootouders. Het ouderschap wordt er ook echt leuker van.
Fijn dat jij jullie manier van opvang als ideaal ervaart maar dat kan voor een ander heel anders zijn.
maandag 25 juni 2018 om 16:31
Hoezo? Ik liep laatst - schreef ik al eerder hier - binnen terwijl de leidster kusjes op mijn zoons buik gaf bij het verschonen en vervolgens al liedjes zingend zijn haren zat te borstelen en ik zag hem genieten. Nou heb ik écht niet de illusie dat dit bij elke verschoning gebeurt, maar ik weet 100% zeker dat zij mij niet hoorde of zag, anders had ze zich in die meerdere minuten dat ik daar stond toe te kijken toch wel zich omgedraaid lijkt me.watdachtjehiervan schreef: ↑25-06-2018 16:08Inderdaad. Ik vind raar dat forummers na dit te lezen nog gaan zeggen dat zij wel leuke leidsters op het kdv hebben. Echt, je kan het niet weten. Ook de leidsters die populair zijn bij de kinderen zijn niet altijd de liefste leidsters.
En mijn zoon is hartstikke blij als hij zijn leidsters ziet, ze appen hoe het bij de dokter was/hoe het met hem gaat als hij een paar dagen ziek thuis is, hij komt vrolijk thuis en ze hebben daar overigens altijd een thema volgens een of ander Ukkepuk programma ofzo. Moet voortdurend vanalles van huis meenemen voor al die thema’s iig

Ik kijk iig niet naar wat de leidsters doen als ik binnenkom, maar naar hoe mijn kind gedijt. Ik ben ook wel eens ongeduldig/kortaf/chagrijnig/ongezellig. Dat maakt me niet meteen een slechte moeder.
Edit: En ik baseer mijn mening over mijn zoons kdv al helemáál niet op wat een of andere wildvreemde miep op een forum schrijft

lux- wijzigde dit bericht op 25-06-2018 17:17
13.19% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 25 juni 2018 om 16:31
Als mijn kind met een glimlach op ze afstormt en na afloop niet mee naar huis wil, denk je dan echt dat het heel vervelende juffen zijn? Dat vind ik een belangrijker indicatie dan of een ex-werkneemster op een heel ander kdv ooit iets gesignaleerd heeft (en dat omlijst met andere kritische kanttekeningen waar ik mijn vraagtekens bij heb, zoals de een die ermee komt dat alle kinderen 5 dagen gaan en de ander die kdv's kwalijk neemt dat ze niet genoeg doen met het thema, alsof dat thuis wel zo is). Als je er zo in staat, durf je je kind dan wel naar de basisschool te sturen, of naar een sportclub? Daar heb je maar 1 juf/meester/trainer en vaste breng- en haaltijden. Juist op een kdv met een 4-ogen-principe heb je tenminste nog controle en kunnen er op verschillende tijdstippen opeens ouders binnenlopen. Ik word regelmatig binnengelaten door een andere juf, dus ze weten lang niet altijd dat ik eraan kom en hebben het niet altijd direct door, dus ik zie ze ook regelmatig even in hun 'zonder-ouders-modus' en andere ouders ook.watdachtjehiervan schreef: ↑25-06-2018 16:08Inderdaad. Ik vind raar dat forummers na dit te lezen nog gaan zeggen dat zij wel leuke leidsters op het kdv hebben. Echt, je kan het niet weten. Ook de leidsters die populair zijn bij de kinderen zijn niet altijd de liefste leidsters.
maandag 25 juni 2018 om 16:39
Soms is het bewust, soms is het ook het type baan (zorg, horeca) die die avond- en weekenddiensten automatisch met zich meebrengt. Al kiezen degenen die ik ken er dan wel bewust voor om hun diensten zoveel mogelijk 's avonds en in het weekend te laten plannen. Niet alleen omdat ze opvang niet fijn vinden voor hun kinderen overigens, het financiele aspect speelt ook duidelijk mee (geen/minder opvang = geen/minder opvangkosten). Ik zie bij de stellen die ik ken ook inderdaad dat het ze in hun relatie geen goed doet en dat ze langs elkaar heen gaan leven en er fricties ontstaan. Dat zal per stel heel verschillend zijn en zeker geen wet van meden en perzen, maar ik zou het zelf echt niet zo willen, terwijl het in theorie in eerste instantie heel mooi kan klinken om elkaar zo af te wisselen thuis.Bombus-Sylvarum schreef: ↑25-06-2018 16:18Dat laatste wat je beschrijft vind ik enorm geforceerd. Vrouw die avonden, 's nachts en in de weekenden werkt en de man overdag. Zodat altijd 1 ouder thuis is. Uiteindelijk hebben die ouders geen tijd meer voor elkaar, waardoor het in de relatie gaat schuren. Ouders die altijd moe zijn... het is geen goede combinatie. Ik snap niet waarom (aankomende) ouders zo ontzettend moeilijk over de KDV en BSO doen, terwijl het echt een verrijking is voor de opvoeding van die kinderen.