1 is genoeg - kletstopic

vrijdag 1 juni 2018 om 11:24
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is.
Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.
We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680
Wie schrijven er mee?
* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.
We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680
Wie schrijven er mee?
* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd

woensdag 27 juni 2018 om 09:18

Hier bestaat dat concept niet, maar wordt er op het einde van het jaar wel een cadeau gekocht, gezamenlijk door de hele klas. Net zoals vorig jaar heeft zoontje twee juffen en vraagt de klassenouder 10 euro per kind, waarna de cadeau à rato verdeeld wordt onder de twee juffen (naar gelang werkuren ofzo denk ik).
Ik vind dat best veel geld eigenlijk. Niet dat ik het niet heb hoor, maar ik vind het veel. Ik had me verwacht aan een euro of 2 per kind.
Ok, nu hebben ze echt een bedrag. Ze gingen een bon kopen om hier in de buurt bij een bloemist zelf je bloemen te mogen gaan plukken en een boeket samen te stellen. Leuk idee. Blijkt dat de ene juf 7 boeketten mag gaan plukken en de andere 5.
tof, maar wat is er mis met allebei drie boeketten plukken?

woensdag 27 juni 2018 om 09:26
Wow €10 per kind vind ik ook best veel moet ik zeggen. En dan te bedenken dat ik best redelijk verdien.
Enigme: wat leuk om zulke telefoontjes te mogen plegen! Ik word nog altijd heel blij van positieve IVF verhalen van anderen (en dat gevoel zal ik altijd wel hebben vermoed ik). Komt ook omdat ik lang aan de andere kant heb gestaan en het allemaal niet lukte en ik gewoon bang was dat het nooit zou lukken. En SA was onze allerlaatste cryo - we hadden al donor zaad gesteld voor een volgende poging - en ze is er nu echt against all odds.
Enigme: wat leuk om zulke telefoontjes te mogen plegen! Ik word nog altijd heel blij van positieve IVF verhalen van anderen (en dat gevoel zal ik altijd wel hebben vermoed ik). Komt ook omdat ik lang aan de andere kant heb gestaan en het allemaal niet lukte en ik gewoon bang was dat het nooit zou lukken. En SA was onze allerlaatste cryo - we hadden al donor zaad gesteld voor een volgende poging - en ze is er nu echt against all odds.

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 27 juni 2018 om 09:47
Lunchlover: ik hoop dat mijn man er ook zo over denkt later.
Die vragen van wanneer komt er een tweede of heb je nog geen kriebels krijg ik ook zo vaak.. Ik vind het eigenlijk best onbeschoft dat ze dat vragen. Geen idee wat iemand mee (heeft) (ge)maakt en of ze überhaupt nog kinderen kunnen krijgen, als die wens er is.
Waarom denken mensen dan het kan/mag zulke persoonlijke vragen stellen.
Die sprongetjes inderdaad! Mijn zoontje slaapt dan niet, dus ik ook niet. Manlief hoort het niet eens..
Die vragen van wanneer komt er een tweede of heb je nog geen kriebels krijg ik ook zo vaak.. Ik vind het eigenlijk best onbeschoft dat ze dat vragen. Geen idee wat iemand mee (heeft) (ge)maakt en of ze überhaupt nog kinderen kunnen krijgen, als die wens er is.
Waarom denken mensen dan het kan/mag zulke persoonlijke vragen stellen.
Die sprongetjes inderdaad! Mijn zoontje slaapt dan niet, dus ik ook niet. Manlief hoort het niet eens..

woensdag 27 juni 2018 om 20:00
Het topic heet 1 is genoeg, maar ik lees toch veel twijfels. Zoo herkenbaar!
Is het niet leuker voor dochter met een broertje/zusje, wat als we ouder zijn en zij de enige is die ons kan helpen, wat als we wel een tweede hebben en ik het niet aankan, wat als de tweede een zorgenkindje is, krijg ik geen spijt als we het niet een kans geven, of ga ik spijt krijgen mee twee kids die elkaar niet liggen?
De laatste dagen ben ik ineens ontzettend aan het twijfelen en zie ik op langere termijn een gezin met twee kinderen voor me. Maar die zwangerschap, bevalling en kraamtijd wil ik niet nog een keer meemaken. En of ik dat er dan voor over heb? Ik weet het niet en twijfel nog lekker verder...
Is het niet leuker voor dochter met een broertje/zusje, wat als we ouder zijn en zij de enige is die ons kan helpen, wat als we wel een tweede hebben en ik het niet aankan, wat als de tweede een zorgenkindje is, krijg ik geen spijt als we het niet een kans geven, of ga ik spijt krijgen mee twee kids die elkaar niet liggen?
De laatste dagen ben ik ineens ontzettend aan het twijfelen en zie ik op langere termijn een gezin met twee kinderen voor me. Maar die zwangerschap, bevalling en kraamtijd wil ik niet nog een keer meemaken. En of ik dat er dan voor over heb? Ik weet het niet en twijfel nog lekker verder...

woensdag 27 juni 2018 om 20:06
Daar zou ik dan weer totaal niet tegenop zien, vond ik allemaal geen probleem.Elifantje schreef: ↑27-06-2018 20:00Het topic heet 1 is genoeg, maar ik lees toch veel twijfels. Zoo herkenbaar!

woensdag 27 juni 2018 om 22:15
Dat vind ik niet raar hoor! Hier hetzelfde, altijd gezegd dat we graag 1 kind wilden.Zeemeermin668 schreef: ↑27-06-2018 20:40We hebben altijd gezegd dat. we 1 kind wilden. Hier blijft het bij. Geen medische redenen oid, schijnbaar is dit (zijn wij) raar.![]()
Stel dat ik een 2e zou willen, dan had ik de ongetwijfeld weer lange medische weg er 100% voor over. Maar die wens is er niet meer, dus het hoeft niet en dat voelt goed.

donderdag 28 juni 2018 om 09:02
Ik denk niet dat ik overstag zal gaan. Dan zou ik eerst zelf overstag moeten gaan en dan ook nog mijn man erin meekrijgen. Er zijn wel periodes geweest dat ik ervoor wilde gaan en dat man dan niet wilde, en andersom. Maar allebei tegelijk een tweede willen, dat is hier nog niet gebeurt... En hoe ouder zoontje wordt, hoe minder hij er ook aan 'heeft' (als kind dan, als volwassene zal het anders zijn misschien!)

donderdag 28 juni 2018 om 09:06
Heel iets andders trouwens: we zijn gister begonnen met oefenen met fietsen zonder zijwieltjes
Wat een klus joh, ik weet niet of het me lukt om geduldig te blijven
Hij doet het eigenlijk best goed maar zodra ik hem loslaat: complete paniek! Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ie zich beseft dat ie meer kan dan hij denkt

donderdag 28 juni 2018 om 09:56
Enigma: Ik denk (lees: weet zeker) dat we niet nogmaals de MMM in gaan. Vind het ergens jammer, maar ben ook gewoon enorm dankbaar dat ik een kind heb mogen krijgen - en wat voor een! Daarnaast zie ik ook steeds meer voordelen van het hebben van een kind. En was heel blij dat ik niet jaloers ben/was op bijv. de dochter van mijn man die nu weer zwanger is. Want helemaal zaligmakend zijn 2+ kinderen natuurlijk ook niet. Sterker nog, 1 vind ik soms al best pittig als ze in een sprongetje zit
of gewoon even een moment van “ik wil aandacht” heeft. Ik las toevallig even mee met het topic van Rosings. “Twee in je uppie” en las ook dat best veel ouders de overgang van 1 naar 2 kids best als pittig ervaren (en dat vond ik best ok om te lezen
). We gebruiken overigens geen anticonceptie middelen, dus in theorie zou ik zwanger kunnen worden, maar die kans is nihil.
Lola: De vraag is onbeschoft. Zo kreeg ik laatst ook de vraag van een oud collega (zwanger) die ik zelden spreek of ik van plan was de wieg te doneren “want ik zou toch niet meer voor baby #2 gaan”. Die viel ook niet lekker trouwens, maar ging ook op de manier waarop. Als mensen op een belangstellende manier vragen of er nog een sibling voor SA komt vind ik het minder erg en Ik ben ook open over het IVF/ICSI traject. In Engeland rust er toch een sociaal taboe op dat soort dingen.
Snorrie: wow - zonder zijwielen!! Geweldig! En de paniek snap ik hoor! Komt vast goed. Ik zag van de week @ charity shop (kringloop) een super mooie houten loophond op wielen voor maar £7! Dus die kan SA mooi gebruiken voor over een paar maanden. Ze kan staan mits ze zich ergens aan vasthoudt en heeft commando tijgeren voor gevorderden onder de knie en... er komt tekst uit: “Dadadadadada” voor papa/daddy en “botbot” voor bottle/flesje. Heel schattig!
Aspr. Hoe is het met jou?!
Zeemeermin: Dat is niet gek hoor. Dat de maatschappij het wellicht anders vindt, is een ander verhaal. Het gaat er toch gewoon om wat jullie graag zien en hoe jullie je leven in willen richten. Er is nix mis met een geheel vrijwillige “een is genoeg”

Lola: De vraag is onbeschoft. Zo kreeg ik laatst ook de vraag van een oud collega (zwanger) die ik zelden spreek of ik van plan was de wieg te doneren “want ik zou toch niet meer voor baby #2 gaan”. Die viel ook niet lekker trouwens, maar ging ook op de manier waarop. Als mensen op een belangstellende manier vragen of er nog een sibling voor SA komt vind ik het minder erg en Ik ben ook open over het IVF/ICSI traject. In Engeland rust er toch een sociaal taboe op dat soort dingen.
Snorrie: wow - zonder zijwielen!! Geweldig! En de paniek snap ik hoor! Komt vast goed. Ik zag van de week @ charity shop (kringloop) een super mooie houten loophond op wielen voor maar £7! Dus die kan SA mooi gebruiken voor over een paar maanden. Ze kan staan mits ze zich ergens aan vasthoudt en heeft commando tijgeren voor gevorderden onder de knie en... er komt tekst uit: “Dadadadadada” voor papa/daddy en “botbot” voor bottle/flesje. Heel schattig!
Aspr. Hoe is het met jou?!
Zeemeermin: Dat is niet gek hoor. Dat de maatschappij het wellicht anders vindt, is een ander verhaal. Het gaat er toch gewoon om wat jullie graag zien en hoe jullie je leven in willen richten. Er is nix mis met een geheel vrijwillige “een is genoeg”

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

donderdag 28 juni 2018 om 12:33
Ik ben er redelijk zeker van dat ik niet overstag ga voor een tweede. Zeg 99,9% zeker. Ik heb ook al redelijk veel weggedaan. Enkel de basisstukken zoals autostoel, buggy en maxicosi nog niet. Niet omdat ik het er moeilijk mee heb, eerder omdat ik het meeste van familie cadeau heb gekregen en het toch echt een hoop geld heeft gekost.
Snorrie: hier staat het deze zomer ook op de planning, fietsen zonder zijwieltjes. Ik heb aan zijn kinderfiets zo een stok vastgemaakt en die heeft hij nu echt nog nodig. Moest ik hem loslaten dan kiept hij zo om. Hij heeft wel een goede balans hoor - het voordeel van zo lang zijn loopfiets met twee wielen gebruikt te hebben denk ik - maar hij trapt niet snel genoeg om echt in gang te blijven.
Hier deze voormiddag in het ziekenhuis geweest om zijn open gips te veranderen in een dichte gips. In zijn voetbalpak want we spelen tegen Engeland vanavond. En uiteraard is het dus ook een gips geworden in de Belgische driekleur
Achja, hij is 4, nogal enthousiast, en vertederde alle verpleegsters in de gipskamer. Dus waarom niet.
Snorrie: hier staat het deze zomer ook op de planning, fietsen zonder zijwieltjes. Ik heb aan zijn kinderfiets zo een stok vastgemaakt en die heeft hij nu echt nog nodig. Moest ik hem loslaten dan kiept hij zo om. Hij heeft wel een goede balans hoor - het voordeel van zo lang zijn loopfiets met twee wielen gebruikt te hebben denk ik - maar hij trapt niet snel genoeg om echt in gang te blijven.
Hier deze voormiddag in het ziekenhuis geweest om zijn open gips te veranderen in een dichte gips. In zijn voetbalpak want we spelen tegen Engeland vanavond. En uiteraard is het dus ook een gips geworden in de Belgische driekleur

donderdag 28 juni 2018 om 17:36
Voor mijn gevoel is ie helemaal nog niet groot!! Blijft toch mijn kleine jongen. Terwijl hij toch alweer ruim een half jaar op school zit inmiddels voelt het toch nog steeds alsof hij nog maar net op school zit. Gek hoe dat gaat. Je groeit gewoon mee in 'kleinheid', ofzo.... Vond ik ook altijd zo gek op het consultatiebureau. Toen ons zoontje nog heel klein was vond ik andere kindjes altijd al zo groot lijken. Toen zoontje zelf die leeftijd had kon ik me juist niet meer voorstellen dat ie ooit zo klein was geweest als de jongste bezoekers

vrijdag 29 juni 2018 om 02:40
Ik schrijf/lees ook graag mee! Heb een 15 maanden oude dochter. En op het moment weten we vrijwel zeker dat het bij 1 blijft. In eerste instantie wilden we er allebei twee. Op een gegeven zei m'n man dat 1 toch ook zo z'n voordelen heeft. Het duurde voor mij even om aan het idee te wennen maar nu ben ik volgens mij meer overtuigd dan m'n man
Heb ook een lastige bevalling gehad, dat speelt voor mij wel mee. Maar vooral dat ik nu een duidelijke prioriteit heb - mijn dochter. Terwijl als ik twee kinderen had ik de hele tijd zou moeten schipperen. Weet niet of ik de stress aan zou kunnen. Voor mij is de keuze dus ook niet, geef ik m'n dochter wel of niet een sibling, maar meer, geef ik m'n dochter wel of niet een redelijk stabiele moeder. En dan is het duidelijk. Maar goed, ze is nog jong natuurlijk, wie weet verander ik van gedachten.
Zo, dat ging snel vrij diep... Iets minder serieus, heb vandaag voor het eerst bellenblaas gekocht. Dochter vond het vooral leuk het stokje in het sop te stoppen. Ze heeft het ook nog geproefd. Zoveel te ontdekken voor haar

Zo, dat ging snel vrij diep... Iets minder serieus, heb vandaag voor het eerst bellenblaas gekocht. Dochter vond het vooral leuk het stokje in het sop te stoppen. Ze heeft het ook nog geproefd. Zoveel te ontdekken voor haar

vrijdag 29 juni 2018 om 16:30
Voor degene die twijfelen.. Wat zou voor jou de doorslag/voorwaarde geven/zijn om wel voor een tweede te gaan.
Voor mij zou dat denk ik zijn als ik zelf mentaal stabiel ben en mijn vorige zwangerschappen volledig heb verwerkt. En de wens om er nog 1 te krijgen natuurlijk. Die dingen heb ik nu allemaal niet.
Voor mij zou dat denk ik zijn als ik zelf mentaal stabiel ben en mijn vorige zwangerschappen volledig heb verwerkt. En de wens om er nog 1 te krijgen natuurlijk. Die dingen heb ik nu allemaal niet.

vrijdag 29 juni 2018 om 16:35
Kriebels. Rammelende eierstokken. Gewoon hét gevoel dat je het heel graag wilt, ondanks alle “nadelen”. Net zoals alle “voordelen” er niet toe doen, als je het níet wilt.LiLa30 schreef: ↑29-06-2018 16:30Voor degene die twijfelen.. Wat zou voor jou de doorslag/voorwaarde geven/zijn om wel voor een tweede te gaan.

vrijdag 29 juni 2018 om 19:25
Ja dit precies.Geitenbreier schreef: ↑29-06-2018 16:35Kriebels. Rammelende eierstokken. Gewoon hét gevoel dat je het heel graag wilt, ondanks alle “nadelen”. Net zoals alle “voordelen” er niet toe doen, als je het níet wilt.
vrijdag 29 juni 2018 om 22:28
Als ik van te voren zou weten dat ik ooit spijt krijg niet voor een tweede kind te zijn gegaan.LiLa30 schreef: ↑29-06-2018 16:30Voor degene die twijfelen.. Wat zou voor jou de doorslag/voorwaarde geven/zijn om wel voor een tweede te gaan.
Maar ja, dat kun je niet weten.
vrijdag 29 juni 2018 om 22:49
Wat leuk Zeemeermin dat je zo overtuigd bent van 'één kind is genoeg'. Ik ken ook een paar vrouwen die daar bewust voor hebben gekozen. Ik ken ze niet van heel dichtbij maar heb het er wel eens kort met ze over gehad. En dat vind ik ook best wel fijn, ze zijn gewoon heel positief over hun gezin. Bij een paar is het zelfs zo dat omdát ze enig kind waren en dat goed is bevallen, ze zelf ook voor één kind hebben gekozen.
Ik vind het wel gek dat zo veel mensen vragen krijgen over wanneer de tweede komt. Zijn jullie dan een stuk jonger of zo? Ik heb die vraag echt maar een enkele keer gehad en dan ook nog van goede vriendinnen die gewoon belangstelling toonden.
Ik vind het wel gek dat zo veel mensen vragen krijgen over wanneer de tweede komt. Zijn jullie dan een stuk jonger of zo? Ik heb die vraag echt maar een enkele keer gehad en dan ook nog van goede vriendinnen die gewoon belangstelling toonden.