"Bedelaars"

05-07-2018 08:35 75 berichten
Gisteravond had ik nog snel iets nodig voor het avondeten. Voor de deur van de supermarkt stond er een meneer die iedereen aanspraak die daar langs kwam, ook mij: of we niet samen boodschappen konden doen, want hij had eten nodig voor zijn gezin. Ik zei dat ik dat niet ging doen. Hij vroeg of ik dan niet een pak shoarmavlees mee kon nemen dan. Nee, dat ging ik ook niet doen.

Toen ik weer de supermarkt uitliep sprak hij mij weer aan. Dit keer of ik geen centjes had, dit met een sigaret in zijn hand. Ik zei dat ie maar beter kon gaan stoppen met roken. Hij zei dat ie dat gekregen had.

Als men lang aandringt dan geef ik vaak toe. Maar dit keer wilde ik voet bij stuk houden. Nu vraag ik me af of dat wel terecht was, of zou hij echt een gezin kunnen hebben?

Hoe doen jullie dat normaal? Hoe wegen jullie af of iemand iets krijgt of niet?
Bedelaars geef ik niks. Nooit.

Collectes, organisaties die je vragen houdbare producten te kopen voor de voedselbank oid, een bekende die me ergens om vraagt; die krijgen wel.
Alle reacties Link kopieren
Eten geef ik hoor als erom gevraagd wordt.
Ik geef het ook niet en al helemaal niet als het zo brutaal gevraagd wordt. Omdat hij eerst vroeg samen boodschappen te doen. Bovendien heb ik het zelf ook niet heel breed, al zie je daar aan de buitenkant niets van.
ik geef soms aan de 'daklozenkrant'.
Maar heb er eigenlijk een hekel aan, dat ze er staan. Maar goed, ik vind kinderen die zeuren om spaarplaatjes voor de AH ook bloedirritant.
Bedelaars krijgen van mij niets meer, ik wil altijd iedereen helpen maar ik vertrouw dit soort mensen gewoon niet. Ik ben met dit soort dingen alleen nooit zo assertief, ik oefen daarmee maar dat ging laatst ook fout. Ik voelde me die dag heel erg assertief, beetje teveel naar Gooische vrouwen gekeken die week. Ze stonden bij de ingang en spraken me aan, voordat ze een woord konden zeggen gooide ik mijn neus in de lucht en zei op bitse toon "nee hoor, geen interesse" en ik loop zo door. Bleken ze van de voedselbank te zijn en daar had ik dus wel wat voor willen. Maar ik schaamde me zo dat ik niet terug durfde te gaan.

De daklozenkrant vind ik ook zoiets, sommigen wapperen die krant zo in je gezicht.. bah. En bijna altijd oostblokkers.
Ik geef nooit aan bedelaars. Ook niet aan collectes aan de deur die voet bij stuk houden dat ik een handtekening moet zetten bij het kruisje en dat het echt waar altijd opzegbaar is.
Bedelaars in de stad kunnen van mij iets te eten krijgen. Mijn eigen gesmeerde brood, koek of banaan of wat er ook in mijn tas zit of een broodje uit bijvoorbeeld de AH to go met iets te drinken erbij. Geld geef ik niet.

Bedelaars bij de ingang van de supermarkt krijgen van mij niets meer, sinds ik een paar keer bedelaars van die locatie opgehaald heb zien worden met een spiksplinternieuwe Mercedes.

Goede doelen in supermarkten die vragen om producten van een lijst daar doe ik wel aan mee. Vraag dan ook vaak even welke producten ze het minst hebben gekregen en koop die dan voor ze. Ik ben blij dat ik het goed heb en kan delen met anderen die het minder hebben.
Eten geef ik altijd.
groenebroek schreef:
05-07-2018 09:09
Goede doelen in supermarkten die vragen om producten van een lijst daar doe ik wel aan mee. Vraag dan ook vaak even welke producten ze het minst hebben gekregen en koop die dan voor ze. Ik ben blij dat ik het goed heb en kan delen met anderen die het minder hebben.
ik ook, vind ik ook een leuke 'vorm'.
Geld geef ik niet omdat een hoop dakloze vaak er drank van gaan kopen. Nu heb ik in buurthuizen gewerkt waar veel dakloze kwamen en ik schrijnende verhalen gehoord heb. Dus zal ik eerst een praatje gemaakt hebben met de man en van daaruit kijken of ik iets ga geven en eventueel advies waar hij terecht zou kunnen voor hulp.
Nu ik in de catering zit en er veel overblijft gaat dit naar de plaatselijke voedselbank, leger des heils of iets dergelijks.
you go girl
Als ik geld bij me heb, geef ik wat. Als ik alleen een pinpas bij me heb, betaal ik graag wat boodschappen voor ze. Soms zit ik krap en dan sla ik even over. Vind het fijn als ik iets kan doen,
Frizz schreef:
05-07-2018 08:41
Eten geef ik hoor als erom gevraagd wordt.

Ligt bij mij aan de persoon. 1 x meegemaakt met mensen van de voedselbank die zo opdringerig/agressief voor het poortje van de supermarkt gingen staan dat ik er kribbig van werd.

Een individu geef ik als erom gevraagd wordt.
JackyBee schreef:
05-07-2018 09:13
Als ik geld bij me heb, geef ik wat. Als ik alleen een pinpas bij me heb, betaal ik graag wat boodschappen voor ze. Soms zit ik krap en dan sla ik even over. Vind het fijn als ik iets kan doen,
Elke dag?
bij onze AH staat gewoon elke dag wel iemand. Ik loop er nu maar gewoon langs
Kunstenkitsch schreef:
05-07-2018 09:06
Ik geef nooit aan bedelaars. Ook niet aan collectes aan de deur die voet bij stuk houden dat ik een handtekening moet zetten bij het kruisje en dat het echt waar altijd opzegbaar is.
Dat is geen collecte.
Dat zijn donateurwervers. Daar ga ik ook nooit op in.
Ten eerste omdat je donatie het eerste jaar vooral gebruikt wordt om de werver te betalen.
Als ik een doel wil steunen doe ik dat zelf wel.
En ten tweede omdat je na een jaar doneren er steevast bedelbrieven konen om meer.

Rot op met je gezeur.
Samen boodschappen doen vind ik te ver gaan. Maar een zak brood, een pakje kaas en een netje mandarijnen wil ik wel voor ze kopen.

Wat ik een paar keer heb meegemaakt is dat een bedelaar om geld vraagt omdat die honger heeft, als ik dan aanbiedt een broodje oid voor ze te kopen willen ze 9 van de 10x niet. Ze willen perse cash en dat doe ik pertinent niet. Af en toe gooi ik wat munten in een petje bij de street performers. Een keer met kerst heb k 50 euro gedoneerd aan een vader en zn zoontje van een jaar of 10. Ik vond het zo zielig dat ze in de kou stonden te bedelen, net voor kerst.
Helaas heb ik er het geld niet voor om het elke dag te doen :-D, maar gelukkig vraagt niemand mij hier elke dag om geld. Ik geef regelmatig iets en rond kerst bijvoorbeeld, ben ik errug gul. Vind het zo hartverscheurend dat iedereen lekker warm en gezellig thuis zit met heeeeeeel veel eten, en dat sommigen niet eens een dak boven hun hoofd hebben.
Loullah schreef:
05-07-2018 09:21
Samen boodschappen doen vind ik te ver gaan. Maar een zak brood, een pakje kaas en een netje mandarijnen wil ik wel voor ze kopen.

Wat ik een paar keer heb meegemaakt is dat een bedelaar om geld vraagt omdat die honger heeft, als ik dan aanbiedt een broodje oid voor ze te kopen willen ze 9 van de 10x niet. Ze willen perse cash en dat doe ik pertinent niet. Af en toe gooi ik wat munten in een petje bij de street performers. Een keer met kerst heb k 50 euro gedoneerd aan een vader en zn zoontje van een jaar of 10. Ik vond het zo zielig dat ze in de kou stonden te bedelen, net voor kerst.
Hartverscheurend inderdaad...een kind nota bene
Ik doe niet aan bedelaars helpen. Geen dakloze, voedselbank of collectant die iets van mij krijgt. Bekenden wil ik wel helpen en mogen voor eten en onderdak altijd aankloppen.
Zelfs de voedselbank geef ik niks als ze in supermarkten staan. Vind het vaak zo opdringerig als ze bij de ingang staan en ze een lijstje in je handen duwen met was ze nog nodig hebben
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-03-2019 19:11
Reden: privacy
99.61% gewijzigd
Ja ik geef altijd, meestal geen geld maar eten/drinken wat ik in mijn tas heb zitten en ik heb altijd wel veel mee.
Bedelaars hebben wij hier niet gelukkig.
Wel de daklozenkrant, en diegene is nooit opdringerig. Enkel goedemorgen zegt ze.

Ik koop nooit de krant, maar 1 a 2 keer per jaar geef ik dan wat geld.
Meestal voor kerst en voor de vakantie. Gewoon omdat ze daar toch altijd maar staat en altijd vrolijk gedag zegt zonder opdringerig te zijn.
Ik geef nooit wat aan bedelaars of daklozenkrantverkopers. Meestal zijn het Oostblokkers en de vaste daklozenkrantverkoper loopt hier vaak door de stad met een agressieve junkievriendin.
Tessaa schreef:
05-07-2018 09:34
Ik heb goed contact met een dakloze die iedere dag op het plein voor mijn werk staat. Ik neem hem regelmatig mee voor een kopje koffie op een terras in mijn pauze, en dan praten we wat. Af en toe geef ik een tientje als ik hoor dat het even tegen zit.

Van deze man weet ik dat hij een angst heeft om vergiftigd te worden, waardoor hij geen eten wil opeten dat hij van onbekenden krijgt. Hij neemt het dan wel aan en geeft het vaak weer weg aan iemand anders. Maar dan heeft hij er dus uiteindelijk zelf niks aan.
Echt lief van je Tessaa, ik denk dat dit veel voor hem betekent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven