"Bedelaars"

05-07-2018 08:35 75 berichten
Gisteravond had ik nog snel iets nodig voor het avondeten. Voor de deur van de supermarkt stond er een meneer die iedereen aanspraak die daar langs kwam, ook mij: of we niet samen boodschappen konden doen, want hij had eten nodig voor zijn gezin. Ik zei dat ik dat niet ging doen. Hij vroeg of ik dan niet een pak shoarmavlees mee kon nemen dan. Nee, dat ging ik ook niet doen.

Toen ik weer de supermarkt uitliep sprak hij mij weer aan. Dit keer of ik geen centjes had, dit met een sigaret in zijn hand. Ik zei dat ie maar beter kon gaan stoppen met roken. Hij zei dat ie dat gekregen had.

Als men lang aandringt dan geef ik vaak toe. Maar dit keer wilde ik voet bij stuk houden. Nu vraag ik me af of dat wel terecht was, of zou hij echt een gezin kunnen hebben?

Hoe doen jullie dat normaal? Hoe wegen jullie af of iemand iets krijgt of niet?
Ik geef eigenlijk nooit aan bedelaars. Ik kom er elke ochtend zeker 5 tegen onderweg naar m’n werk (zowel zittend als je bijna aanklampend), en recent is er een nieuwe bijgekomen. Ik zeg de vaste bedelaars wel altijd gedag, en ben gelukkig niet de enige.

‘s Avonds zijn het andere bedelaars met kinderen, hondjes en zelfs een konijn. Eten voor hun huisdier moeten ze niet hebben, dus dan houdt het op voor mij.
Alle reacties Link kopieren
ik roep goedemorgen en ren er aan voorbij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Aangezien de bedelarij een industrie is geworden geef ik niets. 'Echte' bedelaars kom ik nooit tegen.
Ik heb nog nooit iets gegeven. ik heb gewoon geen zin om te stoppen om mijn leesbril op te zetten en dan in mijn portemonnee te gaan grutten, ook niet voor andere goede doelen.

Ik maak wel af en toe iets over naar een goed doel hoewel ik het moeilijk vind om er een te kiezen. De doelen waar ik het meeste achtersta krijgen al erg veel.
retrostar wijzigde dit bericht op 05-07-2018 10:23
12.48% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb altijd wat losgeld voor bedelaars. Je hebt nou eenmaal mensen die ergens ondanks alles van het pad zijn geraakt.

Of ze daar nu sigaretten, drugs, hondenvoer of appels mee kopen maakt mij niet uit.

Als ik geen losgeld heb geef ik niets. Ik wil niet in mijn tas hoeven zoeken. Maar ik heb eigenlijk altijd wel wat in m’n zak.

[edit: opdringerige bedelaars houd ik niet van, dan gaat het over. Ik woon in het centrum van een stad, dan zijn er nou eenmaal bedelaars]
Ja ik vind het lastig.

Ik heb namelijk dat hier vaak bij het station 's avonds laat wordt gebedeld voor wat geld om naar daklozen opvang te kunnen. Het is niet dat ik hem dat niet gun, maar ik weet niet waar het geld naar toe gaat.
Daarbij voel ik mij altijd enorm onprettig als hij zo op mij afstapt als 30-40 jarige man naar een vrouw van begin 20. Dan maakt het mij niet uit of het om bedelen gaat of om hoi zeggen gaat ik vind dat altijd ontzettend onprettig.
Zo ook een keer gehad dat ik in de trein zat en toevallig tegenover iemand die net gebedeld had, maar zei dat hij geen geld van mij wou maar als hij een camera had wel een foto van mijn mooie benen had willen nemen.
Voor de rest kom ik niet veel bedelaars tegen dus ik geef niets, heb meestal ook alleen een pinpas bij mij.
De enige die ik dus tegen kom zijn in de trein of op het station.. In de trein bedelen mag uberhaubt niet en ik wil dit zeker niet aanmoedigen dus ik geef daarom daar zeker nooit (wat anderen ook zouden moeten doen, want het is een ontzettend vervelende manier van bedelen en de zakdoekjes zijn vaak grote bendes met inderdaad gloednieuwe mercedessen en huizen etc)
Het is dus een oneerlijke beeldvorming maar ik voel mij dus meestal vrij onprettig als een bedelaar mij om geld komt vragen onder andere dus door hoe andere mij voorheen hebben benaderd.

Ik geef liever aan collectantes en goede doelen.
JackyBee schreef:
05-07-2018 09:45
Echt lief van je Tessaa, ik denk dat dit veel voor hem betekent.
Ik denk ook dat de echte dakloze heel blij is met dat beetje aandacht voor hemzelf.
Je kan niet eens ff rustig boodschappen doen wanneer je uit je werkt komt. Misschien wat folders van de voedselbank in je tas doen. Alleen zeggen: Nee en dan zo een folder in iemands hand drukken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als ik contant geld op zak heb geef ik meestal wel iets, 50 cent of een euro, soms twee euro. Mensen die om geld bedelen doen dat meestal niet uit luxe. En het gaat me niet lukken om hem van zijn verslaving af te krijgen door niets te geven. Als 10 mensen een euro geven wordt er in ieder geval één fiets minder gestolen.

Aan muzikanten geef ik altijd wat, die doen hun best. (Dus niet aan de heen en weer trekzak sjengelaar, dat is geen muziek).

Ik geef niets aan de straatkrantverkoper omdat ik die toch niet lees.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 05-07-2018 11:23
54.76% gewijzigd
Ik geef door aan de cassiere van de Jumbo dat er weer een oostblokker staat te bedelen en dan jaagt de politie diegene wel weg. Wat heb ik de schurft aan die schooiers
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-03-2019 19:11
Reden: privacy
99.42% gewijzigd
Loullah schreef:
05-07-2018 09:21
Een keer met kerst heb k 50 euro gedoneerd aan een vader en zn zoontje van een jaar of 10. Ik vond het zo zielig dat ze in de kou stonden te bedelen, net voor kerst.
Waarom denk je dat hij zijn "zoontje" bij zich had? :facepalm:
Nee ik geef nooit meer wat.
Ik heb trouwens ook vaak alleen maar mijn pin pas bij me, dus heb niet eens los geld.

Ik ben absoluut niet gierig maar ik geef zelfs niks meer aan " kennissen " die een gat in hun hand hebben.Ik irriteer me dood als ik zie dat geld naar de verkeerde dingen gaan en niet naar hun vaste lasten.Ze krijgen van mij gratis advies om naar een instantie te gaan die ze kan helpen om goed met geld om te gaan.
Te vaak op mijn bek gegaan en te goed van vertrouwen.
Ik las een keer een verhaal van een forummer die ook benaderd werd door een bedelaar. Deze vroeg om geld want hij had niets te eten, zei hij. De forummer bood aan eten voor hem te kopen, maar weigerde geld. Daar ging de bedelaar niet mee akkoord. "Je kunt eten van mij krijgen, maar geen geld," zei ze tegen hem. Toen liep de bedelaar zonder geld en zonder eten weg.
World of Warcraft: Legion
Fijn om zoveel reacties te lezen. Tot een aantal jaar geleden gaf ik bijna altijd geld als iemand er om vroeg. Ik dacht namelijk dat je echt lager dan laag moet zitten om jezelf toe te staan om te bedelen. Nadat ik mensen leerde kennen die in de daklozenhulpverlening werken, begon ik me af te vragen of er niet al genoeg werd aangeboden wat bedelen overbodig maakt. Zoals velen ben ik nu ook wantrouwend, en vind ik het eigenlijk naar dat ik waarschijnlijk voorgelogen word (zoals diegene uit mijn OP die zegt een gezin te hebben).

Ik blijf het lastig vinden.
Waar ik woon heb je gelukkig geen bedelaars.
Aan de meeste collectanten geef ik niets meer sinds ik weer dat deze meewerken aan dierproeven.
Ik geef eigenlijk alleen aan goede doelen voor dieren maar dan wel enkel de non-profit organisaties / stichtingen. Meestal in de vorm van geld maar koop ook vaak voeding voor bijvoorbeeld het plaatselijke dierenasiel.
Overigens heb ik eens in de klas gezeten bij een jongen. En die vertelde dat hij weleens ging bedelen in de stad. Had lange haren, trok oude/vieze kleren aan. En “verdiende” zo wat extra zakgeld.

Dus bedelaars iets geven, zou ik mijn twijfels over hebben denk ik.
paabs schreef:
05-07-2018 15:34
Overigens heb ik eens in de klas gezeten bij een jongen. En die vertelde dat hij weleens ging bedelen in de stad. Had lange haren, trok oude/vieze kleren aan. En “verdiende” zo wat extra zakgeld.

Soort heitje voor karweitje
paabs schreef:
05-07-2018 15:34

Of je geeft of niet moet iedereen zelf weten, maar om dat aan deze anekdote te verbinden lijkt me wat overdreven. Het is echt niet normaal dat een tiener verkleed als dakloze aan het bedelen gaat.
hans66 schreef:
05-07-2018 12:39
Ik las een keer een verhaal van een forummer die ook benaderd werd door een bedelaar. Deze vroeg om geld want hij had niets te eten, zei hij. De forummer bood aan eten voor hem te kopen, maar weigerde geld. Daar ging de bedelaar niet mee akkoord. "Je kunt eten van mij krijgen, maar geen geld," zei ze tegen hem. Toen liep de bedelaar zonder geld en zonder eten weg.
Als je geeft, moet je inderdaad niet de illusie hebben dat iemand er eten mee koopt. Kan, maar dat is meestal niet het geval. Voor mij maakt dat niet uit, maar daar moet je niet naïef in zijn.
Tessaa schreef:
05-07-2018 09:34
Ik heb goed contact met een dakloze die iedere dag op het plein voor mijn werk staat. Ik neem hem regelmatig mee voor een kopje koffie op een terras in mijn pauze, en dan praten we wat. Af en toe geef ik een tientje als ik hoor dat het even tegen zit.

Van deze man weet ik dat hij een angst heeft om vergiftigd te worden, waardoor hij geen eten wil opeten dat hij van onbekenden krijgt. Hij neemt het dan wel aan en geeft het vaak weer weg aan iemand anders. Maar dan heeft hij er dus uiteindelijk zelf niks aan.
Dat vergiftigingsverhaal geloof ik niks van. Een kopje koffie gemaakt door een onbekende kan wel? Zo zorgt hij ervoor dat hij geld krijgt ipv eten. Wel creatief bedacht.

Ik geef alleen af en toe een muzikant als ik weet dat hij er al jaren staat en vaak ook wel bekend is in de regio. Voor de voedselbank zou ik wellicht nog wel wat doen (maar doe dat soort dingen liever zelf proactief). Voor de rest geloof ik al die bedelaars niet dus krijgen ze niks.

Ik geef wel aan goede dierendoelen. Met name de wat kleinere of de lokale asielen. We hebben hier ook een speelotheek waar je dingen kunt doneren. Dat vind ik ook goede initiatieven. Grote doelen voor mensen steun ik niet. Die krijgen genoeg en verdwijnt in de zakken van de directeuren.
Ik geef altijd wel geld als ik dat bij me heb.
Ik kan het missen en die ander heeft het nodig.
Wat ik weleens doe is iets te eten kopen voor sommige verkopers van de daklozenkrant, iets van 2 of 3 euro, zoiets. Dan vraag ik wat ik voor ze mee kan nemen ( met handen en voeten, want vaak Bulgaren of Roemenen).
De Daklozenkrant koop ik niet, ik heb al veel te veel te lezen liggen.
Wie ik geef, dat doe ik puur op gevoel (uitstraling van iemand).

Heel soms geef ik weleens wat geld aan een duidelijk verslaafde dakloze. Alleen aan vrouwen, omdat ik weet dat die op straat, en in de opvang, extra kwetsbaar kunnen zijn voor seksuele uitbuiting en geweld.

Ik moet zeggen dat ik het morele beroep wat op je gedaan wordt (ze staan er altijd, en smeken soms bijna) weleens irritant vind, samen met de wetenschap dat er georganiseerde bedelarij bestaat.
Zelf heb ik ook nog eens niet veel geld (maar altijd meer dan zij, natuurlijk)
nounou
Ik herken het smekende en zielige dan weer helemaal niet. De bedelaars voor mijn supermarkt zijn gewoon opgewekt en beleefd. Ook helemaal niet opdringerig en als je niets geeft, of het komt niet uit, dan even goeie vrienden.
Cafetière schreef:
05-07-2018 16:18
Dat vergiftigingsverhaal geloof ik niks van. Een kopje koffie gemaakt door een onbekende kan wel? Zo zorgt hij ervoor dat hij geld krijgt ipv eten. Wel creatief bedacht.

Ik geef alleen af en toe een muzikant als ik weet dat hij er al jaren staat en vaak ook wel bekend is in de regio. Voor de voedselbank zou ik wellicht nog wel wat doen (maar doe dat soort dingen liever zelf proactief). Voor de rest geloof ik al die bedelaars niet dus krijgen ze niks.

Ik geef wel aan goede dierendoelen. Met name de wat kleinere of de lokale asielen. We hebben hier ook een speelotheek waar je dingen kunt doneren. Dat vind ik ook goede initiatieven. Grote doelen voor mensen steun ik niet. Die krijgen genoeg en verdwijnt in de zakken van de directeuren.
Zou jij het gesmeerde brood van een vreemde opeten dat je ip straat krijgt? Ik niet in elk geval maar eet genoeg in restaurants.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven