"Bedelaars"
donderdag 5 juli 2018 om 08:35
Gisteravond had ik nog snel iets nodig voor het avondeten. Voor de deur van de supermarkt stond er een meneer die iedereen aanspraak die daar langs kwam, ook mij: of we niet samen boodschappen konden doen, want hij had eten nodig voor zijn gezin. Ik zei dat ik dat niet ging doen. Hij vroeg of ik dan niet een pak shoarmavlees mee kon nemen dan. Nee, dat ging ik ook niet doen.
Toen ik weer de supermarkt uitliep sprak hij mij weer aan. Dit keer of ik geen centjes had, dit met een sigaret in zijn hand. Ik zei dat ie maar beter kon gaan stoppen met roken. Hij zei dat ie dat gekregen had.
Als men lang aandringt dan geef ik vaak toe. Maar dit keer wilde ik voet bij stuk houden. Nu vraag ik me af of dat wel terecht was, of zou hij echt een gezin kunnen hebben?
Hoe doen jullie dat normaal? Hoe wegen jullie af of iemand iets krijgt of niet?
Toen ik weer de supermarkt uitliep sprak hij mij weer aan. Dit keer of ik geen centjes had, dit met een sigaret in zijn hand. Ik zei dat ie maar beter kon gaan stoppen met roken. Hij zei dat ie dat gekregen had.
Als men lang aandringt dan geef ik vaak toe. Maar dit keer wilde ik voet bij stuk houden. Nu vraag ik me af of dat wel terecht was, of zou hij echt een gezin kunnen hebben?
Hoe doen jullie dat normaal? Hoe wegen jullie af of iemand iets krijgt of niet?
donderdag 5 juli 2018 om 19:05
Hier in de stad loopt al jaren een oudere dame met rollator rond. De meeste inwoners kennen haar wel en ze is ook bekend bij de politie. Ze is alcoholiste, ze spreekt mensen aan dat ze haar portemonnee is vergeten en of ze geld voor haar hebben voor een buskaartje. Daar koopt ze drank van. Als je het niet geeft of je stelt voor het kaartje voor haar te kopen scheld ze je verrot. Ergens vind ik haar situatie heel verdrietig
donderdag 5 juli 2018 om 19:18
Ha! Ik weet wie je bedoelt! Dat verhaal over dat buskaartje ook elke keer. Ik geef haar altijd meteen geld, maar ze wil echt haar verhaal afmaken. Over ov chip die moet opgeladen en bladibla. Ze denkt zeker dat we het geloven ofzo. Altijd beetje rond ‘t Spui/Nieuwezijds of Leidsestraat.Vergeetmenietje1980 schreef: ↑05-07-2018 19:05Hier in de stad loopt al jaren een oudere dame met rollator rond. De meeste inwoners kennen haar wel en ze is ook bekend bij de politie. Ze is alcoholiste, ze spreekt mensen aan dat ze haar portemonnee is vergeten en of ze geld voor haar hebben voor een buskaartje. Daar koopt ze drank van. Als je het niet geeft of je stelt voor het kaartje voor haar te kopen scheld ze je verrot. Ergens vind ik haar situatie heel verdrietig
Ja, tis treurig.
donderdag 5 juli 2018 om 19:20
Maar dat is dan weer totaal iets anders. Heeft niets met een bedelaar te maken, meer met marketing.Kunstenkitsch schreef: ↑05-07-2018 09:06Ik geef nooit aan bedelaars. Ook niet aan collectes aan de deur die voet bij stuk houden dat ik een handtekening moet zetten bij het kruisje en dat het echt waar altijd opzegbaar is.
Ik geef zeer, zeer zelden iets aan een bedelaar. Dat is sinds ik wat bedelaars een baby zag uitwisselen vanuit een Mercedes in Antwerpen.
donderdag 5 juli 2018 om 19:28
Als er kinderen bij betrokken zijn geef ik nooit wat, dan bel ik de politie.
donderdag 5 juli 2018 om 19:52
Ja, hij zou echt een gezin kunnen hebben. Of zelf stervende honger kunnen lijden. Eten weiger ik nooit.
Geld geef ik meestal ook. Garanties dat het niet besteed wordt aan onbenullige zaken heb je niet en anderzijds is de kans ook aanwezig dat je iemand onwijs ermee helpt en de persoon in kwestie dus wel echt uit bittere noodzaak jou om eten heeft gevraagd.
Dat laatste weegt voor mij het zwaarst..
Geld geef ik meestal ook. Garanties dat het niet besteed wordt aan onbenullige zaken heb je niet en anderzijds is de kans ook aanwezig dat je iemand onwijs ermee helpt en de persoon in kwestie dus wel echt uit bittere noodzaak jou om eten heeft gevraagd.
donderdag 5 juli 2018 om 20:13
Die waren nog best leuk. Werkte tenminste nog voor hun geld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 5 juli 2018 om 20:29
Dat is ook de reden waarom ik dit topic opende. Ik twijfelde en was benieuwd hoe anderen hier over dachten. Maar ben ook erg argwanend, er worden nl ook wel trucjes uitgehaald. En ik koop al jaren geen vlees, dus dat zou ik hoe dan ook niet kopen.Soulsista schreef: ↑05-07-2018 19:52Ja, hij zou echt een gezin kunnen hebben. Of zelf stervende honger kunnen lijden. Eten weiger ik nooit.
donderdag 5 juli 2018 om 20:39
Ja die!LizBakker schreef: ↑05-07-2018 19:18Ha! Ik weet wie je bedoelt! Dat verhaal over dat buskaartje ook elke keer. Ik geef haar altijd meteen geld, maar ze wil echt haar verhaal afmaken. Over ov chip die moet opgeladen en bladibla. Ze denkt zeker dat we het geloven ofzo. Altijd beetje rond ‘t Spui/Nieuwezijds of Leidsestraat.
Ja, tis treurig.
Die heeft me een keer heel erg uitgescholden omdat ik haar zogenaamd had geduwd. Ter compensatie voor haar ellende wilde ze geld
Je hebt ook een hele aparte dame die op cs met een heel ellendig hoofd de daklozenkrant verkocht.
Een hele lieve vrouw die altijd met daklozen in de weer is heeft me een keer bekend dat ze stiekem heel agressief wordt van dat hoofd wat die vrouw trekt, haar het liefst een tik zou verkopen, en sindsdien geef ik die dame uit schuldgevoel geld omdat ik in mezelf daar zo om moet lachen.
Ik zie echt dat lieve mensje een keer uithalen op een dag met haar krulschoenen en in luchtige harembroek.
donderdag 5 juli 2018 om 20:41
Ach om te huilen.
Ik heb daar een keer zo'n horrorverhaal over gelezen dat ik niks meer geef. Al draait mijn maag zich ervan om.
donderdag 5 juli 2018 om 20:44
Ik ken je niet, dus ik weet niet hoe jij functioneert, maar werken is voor mensen met een psychiatrische aandoening (komt veel voor onder daklozen) wel wat lastiger dan voor de meeste werkende mensen. En als het voor jonge, frisse, vrolijke mensen al moeilijk is om aan een baan te komen, moet je nagaan hoe het dan is voor iemand zonder huis, douche of schone kleding.snoopylynn schreef: ↑05-07-2018 20:33Als je kunt bedelen kun je ook werken, moet ik ook voor mijn geld.
donderdag 5 juli 2018 om 21:13
Nee maar ik hoef gelukkig niet te bedelen. Als de nood zo hoog is dat je moet bedelen maar vervolgens wel eisen stellen vind ik nogal inhalig.Whatsinaname1988 schreef: ↑05-07-2018 18:49Zou jij het gesmeerde brood van een vreemde opeten dat je ip straat krijgt? Ik niet in elk geval maar eet genoeg in restaurants.
donderdag 5 juli 2018 om 21:33
Een kind erbij? Dan zou je de politie moeten waarschuwen. Een kind inzetten om te bedelen is puur kindermisbruik. En omdat mensen zoals jij dat "zielig" vinden houd je dit in stand en wordt zo'n kind dus keer op keer ingezet omdat het een goudmijntje is.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
vrijdag 6 juli 2018 om 00:03
Zo sta ik er ook in. Geef wel eens twee euro als ik contant geld op zak heb, ik pin meestal alles. Een keer werd mij om geld gevraagd en had geen contant geld, toen vroeg diegene of ik niet speciaal voor hem kon gaan pinnen en dat vond ik onbeleefd. Maar help bij voorkeur mensen in mijn omgeving die het moeilijk hebben.Lady*Voldemort schreef: ↑05-07-2018 19:33Als mijn pet goed staat geef ik een bedelaar een paar euro, en dan interesseert het me werkelijk geen reet wat ie ermee doet. Al koopt ie er een treetje Euroshopper bier van, mij een zorg.
Qua goede doelen vind ik het moeilijk, ik steun een project voor grote katten (mijn lievelingsdieren) in het wild en wilde een project tegen genitale verminking steunen maar net toen ik het aanmeldformulier open had staan kwam ook die organisatie in het nieuws vanwege schandalen en dat hield me tegen. Heb nu een stichting gevonden die lokaal op meerdere terreinen helpt en ook op dat gebied dus heb ik daarvoor gekozen.
Collectanten komen in mijn buurt nooit. In de bijna twaalf jaar dat ik hier woon een keer een collectant aan de deur gehad voor de Nierstichting en heb toen ook gegeven. Sommige winkels hebben ook een collectebus van het KWF op de toonbank staan, daar doe ik ook wel eens iets in.
vrijdag 6 juli 2018 om 00:32
vrijdag 6 juli 2018 om 00:43
Ik heb toch een zwak voor dat soort mensen, ook al weet ik dat je ze niet helpt. Je kunt zien dat ze ooit betere tijden hebben gekend.Het-groepje schreef: ↑05-07-2018 20:39Ja die!
Die heeft me een keer heel erg uitgescholden omdat ik haar zogenaamd had geduwd. Ter compensatie voor haar ellende wilde ze geld.
Er is ook een vrouw die bedelt in de trein naar Schiphol, of al op het perron. In accentloos Amerikaans Engels vraagt ze om geld voor een kaartje naar Schiphol, omdat haar Amerikaanse pas niet zou werken in de NS automaat. Ze doet zich voor als toerist. Natuurlijk betaalt ze dat dan zogenaamd op Schiphol meteen terug. Het is natuurlijk maar een paar euro, dus mensen geven haar dat dan gewoon en hoeven dat niet terug. Maar soms valt ze uit haar rol en dan blijkt ze gewoon Nederlands te spreken en mensen uit te schelden die er niet in trappen. Je kunt aan alles bij haar zien dat ze van goede komaf is. Beetje chique kleding, heel Goois accent. Ze verzorgt zichzelf nog enigszins en doet haar haar netjes enzo. Ik verzin er misschien van alles bij, maar ze komt op mij over als iemand die ergens een verkeerde afslag heeft genomen, of er is iets gebeurd en zo aan lagerwal is geraakt. Dat vind ik confronterend, want dat zou mij ook kunnen gebeuren. Dus daarom kijk ik misschien anders naar mensen op straat dan de meesten hier. Hoewel ik deze vrouw zelden wat gaf. Ik zit dagelijks in die trein en dan wordt het wel wat veel steeds.
Ze is overigens bekend bij het NS personeel en wordt er meteen uitgezet als ze weer gesignaleerd is.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 06-07-2018 00:52
1.04% gewijzigd
vrijdag 6 juli 2018 om 00:55
Zie niet zo vaak bedelaars, heb ik losgeld in mijn zak kunnen ze het van mij krijgen, ik ga ervanuit dat niemand voor de lol staat te bedelen maar om drugs of alcohol te kopen.
Misschien ook weleens eten, kan best.
Ik vind dat als je iemand wat geeft en vervolgens eisen gaat stellen waar je euro aan besteedt gaat worden je gewoon niks moet geven. Zal me een zorg zijn of ze er een appel of peuken voor kopen. Of drugs. Of alcohol.
Maak me drukker om het bedrag wat er in al dat drukwerk op naam of t.a.v. 'de bewoners van dit adres' van allerlei loterijen en goede doelen omgaat. Dat moet een hoop geld zijn, om over het verzenden enz. nog maar te zwijgen.
Van dat bedrag kunnen alle bedelaars een jaar lang zonder te hoeven bedelen hun verslaving, eten en drinken + een dak boven hun hoofd van betalen.
Collectanten krijgen niks, ik doe ook niet open voor ze. Niet meer van deze tijd.
De stichtingen waar ze voor collecteren maken in die weken al tonnen (of meer) op aan reclamezendtijd alleen. En dan aan je deur komen bedelen? Ga dan met je collectebus naast de daklozenkrantenverkoper staan.
Moet lachen om 'daklozenkrant' want de dakloze die hier staat heeft al 8 jaar een zelfstandig huis vertelde hij me in uitstekend Nederlands en is bijna klaar; doet nog een laatste cursus en gaat dan een normale, betaalde baan doen. Hij maakt zich best druk of hij wel rond kan komen straks want hij verdient goud geld nu
Geweldig toch
Misschien ook weleens eten, kan best.
Ik vind dat als je iemand wat geeft en vervolgens eisen gaat stellen waar je euro aan besteedt gaat worden je gewoon niks moet geven. Zal me een zorg zijn of ze er een appel of peuken voor kopen. Of drugs. Of alcohol.
Maak me drukker om het bedrag wat er in al dat drukwerk op naam of t.a.v. 'de bewoners van dit adres' van allerlei loterijen en goede doelen omgaat. Dat moet een hoop geld zijn, om over het verzenden enz. nog maar te zwijgen.
Van dat bedrag kunnen alle bedelaars een jaar lang zonder te hoeven bedelen hun verslaving, eten en drinken + een dak boven hun hoofd van betalen.
Collectanten krijgen niks, ik doe ook niet open voor ze. Niet meer van deze tijd.
De stichtingen waar ze voor collecteren maken in die weken al tonnen (of meer) op aan reclamezendtijd alleen. En dan aan je deur komen bedelen? Ga dan met je collectebus naast de daklozenkrantenverkoper staan.
Moet lachen om 'daklozenkrant' want de dakloze die hier staat heeft al 8 jaar een zelfstandig huis vertelde hij me in uitstekend Nederlands en is bijna klaar; doet nog een laatste cursus en gaat dan een normale, betaalde baan doen. Hij maakt zich best druk of hij wel rond kan komen straks want hij verdient goud geld nu
Geweldig toch
vrijdag 6 juli 2018 om 21:08
Ik geef ook nooit iets aan bedelaars, toch heeft een vrouw me jaaaaaren geleden op een station mijn ogen geopend; er kwam een jongen bij ons bedelen, denk een jaar of 25 en duidelijk verslaafd. Wij (clubje meiden van 18 jaar) gaven niets. De vrouw langs ons gaf wel, ze zij; "het zou ook mijn zoon kunnen zijn en ik hoop dat er dan ook iemand wat geeft, als is het maar voor koffie. Het blijft iemands kind".
Nu ik zelf een zoontje heb en iemand in armoede zie dan denk ik er nog wel eens aan.
Edit: onlangs verkochten wij een auto aan een Roemeense jongen, werkte hier in de glastuinbouw. We moesten overschrijven bij een geldwisselkantoor ivm uitvoer en dat €100 extra kostte (normaal voor kopende partij), maar het arme jong had niks meer in zijn portemonnee als het bedrag voor de auto. Dus hebben we hem die €100 maar geschonken, je had zijn blik eens moeten zien. (Naast dat we van die auto af wouden hadden we ook echt geen zin in die mensen aan de deur). Ook laatst Poolse mensen blij gemaakt met een zak babykleding voor een klein bedrag, had er nog vanalles extra bij gedaan, ze was zo dankbaar.
Nu ik zelf een zoontje heb en iemand in armoede zie dan denk ik er nog wel eens aan.
Edit: onlangs verkochten wij een auto aan een Roemeense jongen, werkte hier in de glastuinbouw. We moesten overschrijven bij een geldwisselkantoor ivm uitvoer en dat €100 extra kostte (normaal voor kopende partij), maar het arme jong had niks meer in zijn portemonnee als het bedrag voor de auto. Dus hebben we hem die €100 maar geschonken, je had zijn blik eens moeten zien. (Naast dat we van die auto af wouden hadden we ook echt geen zin in die mensen aan de deur). Ook laatst Poolse mensen blij gemaakt met een zak babykleding voor een klein bedrag, had er nog vanalles extra bij gedaan, ze was zo dankbaar.
vrijdag 6 juli 2018 om 21:23
ik geef nooit wat op straat..
ik steun in de december maanden een particulier initiatief die mensen voorziet van een tas met boodschappen (zijn gezinnen in mijn eigen omgeving die het heel slecht hebben), daar draag ik ieder jaar aan bij. En ik doe mee met een actie waarbij ik een gezin met sinterklaas steun met kado's voor de kinderen. Maar dan zijn mensen die zelf nergens om vragen die voorgedragen worden door anderen , het wordt gecontroleerd etc. Ik geef dan anoniem .
ik steun in de december maanden een particulier initiatief die mensen voorziet van een tas met boodschappen (zijn gezinnen in mijn eigen omgeving die het heel slecht hebben), daar draag ik ieder jaar aan bij. En ik doe mee met een actie waarbij ik een gezin met sinterklaas steun met kado's voor de kinderen. Maar dan zijn mensen die zelf nergens om vragen die voorgedragen worden door anderen , het wordt gecontroleerd etc. Ik geef dan anoniem .