Relatie beëindigen

06-07-2018 07:08 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zou graag advies of ervaringen van anderen willen horen. Ik heb een relatie die niet lekker gaat. De liefde is er, van beide kanten, maar het werkt niet. Veel ruzie, verwijten enzo. Ik ben doodmoe en wil niet meer verder. Nu weet ik dat als hij mij niet meer in zijn leven heeft het voor hem geen zin meer heeft. Dan wil hij uit het leven stappen.. het idee maakt me kapot, hoe moet ik hiermee omgaan? Heeft iemand zoiets meegemaakt?
Dus je blijft bij hem uit angst dat Hij zich van het leven beroofd?

In de eerste plaats denk ik dat dat met zo'n vaart wel niet zal lopen (meestal)

En in de tweede plaats, wat wil je dan?
Bij hem blijven en zelf ongelukkig zijn?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Klinkt dramatisch, heeft ie dat tegen je gezegd? Lijkt me de druppel, iemand zo onder druk proberen te zetten om je relatie te behouden. Dus....
Wie is er verantwoordelijk voor zijn leven?

Dit is echt de ultieme vorm van emotionele manipulatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien eerst ook contact zoeken met zijn ouders, broers, zussen, goede vrienden en aangeven dat hij dat soort uitspraken gedaan heeft. En misschien zelfs aangeven dat je heel binnenkort de relatie wilt beëindigen maar dat dit je daarin tegenhoudt en of zij een oogje in het zeil kunnen houden.
Castor1975 schreef:
06-07-2018 07:12
Klinkt dramatisch, heeft ie dat tegen je gezegd? Lijkt me de druppel, iemand zo onder druk proberen te zetten om je relatie te behouden. Dus....
Ja dat heeft hij vaker aangegeven. Niet om mij te manipuleren volgens hem, maar omdat hij dan niks meer heeft. Hij heeft geen vrienden of familie, helemaal niemand. Het hoeft voor hem dan niet meer. Hij heeft geen leuk leven gehad en dan is het voor hem wel klaar..
Ik heb de indruk dat dat typisch een mannendingbis, dreigen met zelfmoord bij verlating. En dat het typisch een vrouwrnding is om daar in te trappen.

Oh ja, en dat het best regelmatig, maar toch vaker niet dan wel, echt tot zelfmoord komt bij verlating.

En is dat dan jouw schuld? Natuurlijk niet. Is het een reden om bij hem te blijven? Natuurlijk niet.

Ga er maar rustig van uit dat hij er alles aan zal doen je een zo groot mogelijk schuldgevoel te bezorgen. Dat maakt hem niet zielig, dat maakt hem een slappe zak.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Kamerplantje55 schreef:
06-07-2018 07:24
Ja dat heeft hij vaker aangegeven. Niet om mij te manipuleren volgens hem, maar omdat hij dan niks meer heeft. Hij heeft geen vrienden of familie, helemaal niemand. Het hoeft voor hem dan niet meer. Hij heeft geen leuk leven gehad en dan is het voor hem wel klaar..
En waarom, heel bot gezegd, is dat jouw probleem?
(Dead Kennedys)
Goede tip, Poppie.
Kamerplantje55 schreef:
Schakel zijn huisarts in?
Of een psycholoog, mocht hij die hebben?
Dit is wel manipuleren hoor en echt heel functioneel want nu durf jij niet bij hem weg. Natuurlijk geeft hij het niet toe. De ergste bedreigingen zijn: ik ga je vermoorden of ik vermoord mezelf. Het is echt heel ongezond om dit patroon in stand te houden en ik durf te wedden dat jullie ruzies ook voorkomen uit emotionele manipulatie. Eigenlijk zou je het boek Emotionele manipulatie van Susan Forward eens moeten lezen.
Ook relatietherapie waarbij dit soort patronen bloot worden gelegd kan je wellicht helpen om op een veilige manier afstand van hem te nemen.

https://www.bol.com/nl/p/emotional-blac ... oductImage
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Of hij het nou manipulerend bedoelt of niet, hij zet je verschrikkelijk klem. Uit dit topic blijkt dat jij je verantwoordelijk voelt voor zijn toekomst.

Hoe ziet jullie relatie eruit? Samenwonend, kinderen?
Kamerplantje55 schreef:
Emotionele chantage heet het met een mooi woord wat jouw vriend zegt.
Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn leven, dat is hij echt zelf.
Bedankt, ik ben me nu aan het verdiepen in emotionele manipulatie, wat dat precies inhoudt. Als ik zo terugdenk kan ik opeens zoveel voorbeelden bedenken.. ik snap niet hoe ik zo diep hier in gerold ben..
yette schreef:
06-07-2018 08:04
Of hij het nou manipulerend bedoelt of niet, hij zet je verschrikkelijk klem. Uit dit topic blijkt dat jij je verantwoordelijk voelt voor zijn toekomst.

Hoe ziet jullie relatie eruit? Samenwonend, kinderen?

Wij wonen nog niet samen, was wel de planning maar omdat de relatie niet stabiel is durf ik die stap niet te zetten. Hij geeft juist aan dat al onze problemen verdwijnen zodra we samenwonen.. ik zie dit niet zo, en zo ontstaat er ruzie
Niet gaan samenwonen hoor en naar de huisarts: die stap kan hij ook zelf zetten. Neem de verantwoordelijkheid niet over en houd vast aan je grenzen.
viva-amber schreef:
06-07-2018 07:15
Wie is er verantwoordelijk voor zijn leven?

Dit is echt de ultieme vorm van emotionele manipulatie.
helemaal mee eens...!
Kamerplantje55 schreef:
06-07-2018 08:15
Bedankt, ik ben me nu aan het verdiepen in emotionele manipulatie, wat dat precies inhoudt. Als ik zo terugdenk kan ik opeens zoveel voorbeelden bedenken.. ik snap niet hoe ik zo diep hier in gerold ben..
Zo gaat dat, verwijt jezelf niets, maar rol er wel zsm weer uit
(Dead Kennedys)
poppie0022 schreef:
06-07-2018 07:41
Schakel zijn huisarts in?
Of een psycholoog, mocht hij die hebben?
Want TO is zijn moeder?
(Dead Kennedys)
Welnee. Dat doet pijn hoor. Ik zou hem wat suggesties doen die minder pijn doen en dan moet hij zelf maar kijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ook niet met zijn ouders of vrienden gaan praten. Straks ben jij het rare wijf dat leugens over zijn geestelijke gesteld verspreid en zit hij daar 100% normaal te doen terwijl je ondertussen steeds minder netwerk hebt. Wanneer hij dreigt met een concrete poging en hij doet iets waar je echt van schrikt dan zoek je contact met 113. Je zou ook nu al advies bij 113 kunnen vragen zonder hem of zijn omgeving in te lichten.
Probeer om niet meer in zijn patronen te stappen en ga bijvoorbeeld weg wanneer hij dreigt of manipuleert. Zeg bijvoorbeeld: ik wil best e.a. met je bespreken maar wel vrij van dreigementen of manipulatie. Wanneer je nog maals dreigt met zelfmoord dan stop k het gesprek en ga ik naar huis. En ook doen wanneer hij er weer op terug komt.

Trap ook niet in zaken als: wanneer je echt van mij zou houden dan zou jij dit of dat voor mij doen...dat is ook manipulatie en hoe meer je toe geeft hoe erger het wordt. Geef aan dat jij je vrij wil voelen om je eigen keuzes te maken en dat druk voor jou niet werkt. Stop eventueel het gesprek wanneer hij door gaat en ga weg of naar huis. Zeg dat je op termijn weer beschikbaar bent voor een gesprek wanneer hij niet meer dreigt.
Hopelijk vind je info hoe je het voor jezelf weer veilig kunt maken. Wellicht vindt hij ook de kracht om open en eerlijke te communiceren maar wanneer dat niet zo is dan geef ik je relatie weinig kans.
viva-amber wijzigde dit bericht op 06-07-2018 09:02
3.33% gewijzigd
Je wil toch niet dat iemand tegen heug en meug bij je blijft? Want emotioneel is die ander al vertrokken.
viva-amber schreef:
06-07-2018 08:38
Ook niet met zijn ouders of vrienden gaan praten. Straks ben jij het rare wijf dat leugens over zijn geestelijke gesteld verspreid en zit hij daar 100% normaal te doen terwijl je ondertussen steeds minder netwerk hebt. Wanneer hij dreigt met een concrete poging en hij doet iets waar je echt van schrikt dan zoek je contact met 113. Je zou ook nu al advies bij 113 kunnen vragen zonder hem of zijn omgeving in te lichten.
Probeer om niet meer in zijn patronen te stappen en ga bijvoorbeeld weg wanneer hij dreigt of manipuleert. Zeg bijvoorbeeld: ik wil best e.a. met je bespreken maar wel vrij van dreigementen of manipulatie. Wanneer je nog maals dreigt met zelfmoord dan stop k het gesprek en ga ik naar huis. En ook doen wanneer hij er weer op terug komt.

Trap ook niet in zaken als: wanneer je echt van mij zou houden dan zou jij dit of dat voor mij doen...dat is ook manipulatie en hoe meer je toe geeft hoe erger het wordt. Geef aan dat jij je vrij wil voelen om je eigen keuzes te maken en dat druk voor jou niet werkt. Stop eventueel het gesprek wanneer hij door gaat en ga weg of naar huis.
Hopelijk vind je info hoe je het voor jezelf weer veilig kunt maken. Wellicht vindt hij ook de kracht om open en eerlijke te communiceren maar wanneer dat niet zo is dan geef ik je relatie weinig kans.
Dank je, ik heb er heel veel aan! Ik zit er zo diep in dat ik niet meer helder zie hoe we nu communiceren, en dat het niet gezond is
Ik vind overigens dat iemand vrij moet zijn om te stoppen met leven als hij daarvoor kiest, wat dan ook de aanleiding is.
Zo te lezen zit het behoorlijk scheef in jullie relatie en is zijn zelfmoorddreigement de druppel die jouw emmer doet overlopen.

Maak het dus gewoon uit, want dit gedrag kan echt niet en laat je niet overhalen met mooie praatjes of huilpartijen.

Je hoeft je niet schuldig te voelen, want je hoeft jezelf niet in brand te zetten om een ander warm te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven