Onkruid tussen grind(pad)
vrijdag 6 juli 2018 om 11:36
Dahlia74 schreef: ↑06-07-2018 10:49Azijn is ook zeer slecht voor het milieu. Ook bereikt dit de wortels niet, waardoor onkruid snel weer terug komt. Gasbrander is een alternatief, maar met deze extreme droogte niet de verstandigste oplossing.
Ik gebruik Luxan onkruidbestrijder. Dit doodt wel de wortels en is zeker niet slechter voor het bodemleven dan azijn, mits je je aan de voorschriften houdt. Azijn moet je veel vaker toepassen dan een onkruidbestrijder.
Maar dat betekent dat het eigenlijk nog steeds zeer slecht voor het milieu kan zijn? Dat iets niet slechter is, maakt het nog niet goed.
Waarom is azijn niet goed?
TO is het geen optie om met alle buren even een halfuurtje het meeste onkruid te plukken? Dan ziet het er vast al stukken beter uit.
vrijdag 6 juli 2018 om 11:39
Blondie456 schreef: ↑06-07-2018 11:15Ik denk dat er geen middelen zijn die helpen die niet slecht voor het milieu zijn. Wij sproeien 2 keer per jaar met Weedol. Het is ook niet goed voor het milieu maar er groeit geen sprietje onkruid meer tussen de tegels.
Als je tegels hebt kun je een mesje gebruiken om het onkruid in de voegen weg te halen. Dat is wel milieuvriendelijk hoor.
vrijdag 6 juli 2018 om 11:43
Glyfosaat mag niet op verharding gebruikt worden. En is bovendien voor particulieren ook niet verkrijgbaar.
vrijdag 6 juli 2018 om 11:46
pat?
Helemaal niet nodig om die troep te gebruiken. Even met de brander erover en het is weken netjes.
vrijdag 6 juli 2018 om 11:52
vrijdag 6 juli 2018 om 11:58
Glyfosaat mag professioneel niet op verhardingen gebruikt worden. In de landbouw is het gebruik van glyfosaat verlengd toegestaan.zazamaenade schreef: ↑06-07-2018 11:52In Luxan 'tegen onkruid' en in Weedol is de werkzame stof glyfosaat (net even opgezocht) dus hoe zit dat, weet jij dat ?
Blijkbaar kun je het als particulieren nog wel verkrijgen, mits je verpakkingen goed leest.
vrijdag 6 juli 2018 om 12:05
Als iedereen zo over roundup denkt..... het is gewoon superslecht, dus ik weiger dat te gebruiken.,
ik geef mn bek ook maar een douw
vrijdag 6 juli 2018 om 12:07
RoundUp is een herbicide en niet schadelijk voor het milieu.Madeliefjees schreef: ↑06-07-2018 12:05Als iedereen zo over roundup denkt..... het is gewoon superslecht, dus ik weiger dat te gebruiken.,
Al die alternatieve middelen zijn veel schadelijker.
Het enige alternatief wat je hebt voor RoundUp, of glyfosaat dus, is zelf wieden.
vrijdag 6 juli 2018 om 12:09
Kinderachtig.
Ik zou ook spuiten. Liefst 1 keer per jaar en dan ervan af voor de rest van het jaar.
vrijdag 6 juli 2018 om 12:09
Particulieren mogen het wel, zie ik nu, vandaar dat het nog in die middelen met de 'leuke' fantasienamen zit.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gebruikt
Gebruik glyfosaat in huis
Thuis kunt u gewasbeschermingsmiddelen met glyfosaat gebruiken in de tuin. Gebruikt u het middel volgens de voorschriften, dan is het niet schadelijk.
, nee hoor, niks aan de hand.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gebruikt
Gebruik glyfosaat in huis
Thuis kunt u gewasbeschermingsmiddelen met glyfosaat gebruiken in de tuin. Gebruikt u het middel volgens de voorschriften, dan is het niet schadelijk.
nounou
vrijdag 6 juli 2018 om 12:12
Plantengroei vormt de basis voor alles wat leeft, dus dit lijkt me een beetje aparte uitspraak.
nounou
vrijdag 6 juli 2018 om 12:13
Dat klopt, maar je gebruikt glyfosaat alleen op dat onkruid, wat je wil bestrijden. Het is niet dat je daarmee de volledige plantengroei tegen gaat.zazamaenade schreef: ↑06-07-2018 12:12Plantengroei vormt de basis voor alles wat leeft, dus dit lijkt me een beetje aparte uitspraak.
vrijdag 6 juli 2018 om 12:19
Lostrekken van onkruid gaat juist heel makkelijk uit grind vind ik, mits je het dan wel regelmatig bij kunt houden. Door het worteldoek hoef je alleen zachtjes te trekken en alles komt eruit met worteltjes en al.
Misschien met zijn allen even een avondje onkruid trekken (het gaat om een gezamenlijk pad schreef je toch?) en daarna regelmatig bijhouden?
Misschien met zijn allen even een avondje onkruid trekken (het gaat om een gezamenlijk pad schreef je toch?) en daarna regelmatig bijhouden?
vrijdag 6 juli 2018 om 12:31
Het komt ook in de bodem en het grondwater. Hoe groot dat probleem is, daar wordt over gesteggeld. Onderzoek van WUR, waterbedrijven, waaronder Vitens, kranten zoals de Gelderlander, die interviews publiceren die niet helemaal accuraat zijn.
Er schijnen vermoedens te zijn dat het gebruik door particulieren veel schadelijker is dan het gebruik in de landbouw, omdat er in de landbouw meegekeken wordt en er (meestal) professioneel en verantwoord mee wordt omgegaan. Particulieren doen maar wat, en gebruiken vaak veel meer dan nodig.
Jaren geleden las ik een onderzoek waaruit bleek dat de grond op volkstuincomplexen behoorlijk vervuild is met onkruidbestrijdingsmiddelen.
nounou
vrijdag 6 juli 2018 om 12:43
Ik haalde het vroeger weg met een mesje maar vond dat zo´n rotwerk. Ik gebruik Weedol juist om te voorkomen dat ik het met een mesje weg moet halen want als je het 2 keer per jaar gebruikt dan groeit er geen onkruid meer tussen de tegels.
vrijdag 6 juli 2018 om 12:45
Sorry, maar waarom denk je dat dit middel verboden gaat worden. Bayer probeert het zo lang mogelijk tegen te houden, maar het verbod komt er aan. Het is echt zeeeeer belastend.
vrijdag 6 juli 2018 om 13:04
vrijdag 6 juli 2018 om 15:31
Dat wist ik niet!Dahlia74 schreef: ↑06-07-2018 13:04Gebruik azijn is zelfs verboden -;)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-onkruid
vrijdag 6 juli 2018 om 15:50
Monsanto bedoel jeouwewijsneus schreef: ↑06-07-2018 12:45Sorry, maar waarom denk je dat dit middel verboden gaat worden. Bayer probeert het zo lang mogelijk tegen te houden, maar het verbod komt er aan. Het is echt zeeeeer belastend.