Stiefmoeder meeschrijftopic

09-01-2018 21:04 534 berichten
Hier een stiefmoedertopic.

Dit topic is bedoeld voor stiefmoeders om ervaringen uit te wisselen omtrent het stiefmoederen. Graag zonder oordeel en met respect.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:13
25.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja Nienke...zeer herkenbaar. Dat vind ik dus ook het moeilijkste. We zitten voor mijn gevoel met zn 3en in een relatie. En dat heeft idd flnke impact op ons prive leven.
Ik denk wel eens....waar ben ik aan begonnen. Ondanks dat ik veel van mijn man houd.
Herkenbaar.. :(
Nou ja.. dat dus..
kataravrouw schreef:
19-06-2018 20:27
En ja..ik realiseer mij terdege dat ik eigenlijk niets ben voor de kinderen, behalve dan de vriendin van papa.
Daar doe je jezelf mee te kort.

Mijn ouders zijn gescheiden en allebei opnieuw getrouwd. Zowel stiefvader als stiefmoeder zijn belangrijk voor mij, al van kind af aan. Ze spelen een andere rol dan mijn ouders, natuurlijk, maar niet onbelangrijk. Mijn stiefmoeder zorgt er bijvoorbeeld op de achtergrond voor dat het contact met mijn vader makkelijk en gezellig verloopt. Ze doet dat onopvallend maar ze regelt bijvoorbeeld een gezellig etentje, ze belt af en toe op om te horen hoe het gaat, zij is de sociale smeerolie en daar ben ik haar heel erg dankbaar voor.
Toen het met mijn zusje helemaal niet zo lekker liep, diep in de pubertijd, kon ze haar op een vanzelfsprekende manier helpen. Ze dronk gewoon af en toe thee met mijn zus zodat die haar ei kwijt kon, en dat hielp al. Ze geeft ons allebei het gevoel dat we belangrijk zijn en dat we er helemaal bij horen. Noem dat nou niet niets. Het is gewoon een lieve schat en ik ben heel blij dat mijn vader met haar is getrouwd. Een leuk mens, waar ik mee kan lachen en die af en toe net een ander perspectief heeft op situaties, en dat werkt heel goed.

Ik denk dat je als stiefmoeder een hele waardevolle aanvulling kunt zijn in het leven van je stiefkind. Op je eigen manier, dus zonder een moederrol te spelen of iemand anders ergens te kort te doen. Gewoon door er te zijn, door vriendelijk en open te zijn en door van je stiefkinderen te houden.
Wat eten we vanavond?
Wat mooi geschreven makreel! En wat fijn dat je zo'n band hebt met je stiefmoeder.

Voor de andere stiefouder, kunnen jullie hierover goed praten met je partner? Bij ons heeft het best lang een soort gevoel van onmacht opgeroepen bij ons allebei. Laatste jaren gaat het beter. We kunnen het er over hebben dat we ons soms allebei, op een andere manier weliswaar, in een spagaat voelen zitten. Het gevoel je af en toe kan bekruipen dat er in dit soort situaties altijd wel iemand is die je tekort doet.
Tuurlijk Makreel kun je er zijn op de achtergrond ed. Dat doe ik best wel. Ik praat met man laat m ventileren. Ik regel, organiseert, adviseer en hoor aan.
Maar je hebt nooit een beslissende rol. Ik adviseer en zeg wat ik vind. Maar besluit niks.
Enige waar ik over beslis zijn mijn eigen grenzen. Die moet ik ook zelf bewaken.

Man zegt bijv dat ik moeder ben voor de inwonende zoon (hij weigert contact met moeder). Ik ben zijn moeder niet. Ik verzorg hem. Maar zal nooit zijn moeder zijn. Ambieer dat ook niet.
flowery schreef:
19-06-2018 10:06
Het heeft niet geholpen omdat kind zo gewend was aan slachtofferrol dat t daar niet uit wilde komen. School werkte er ook aan mee. Hij loog en bedroog de hele boel bij elkaar. Dat doet hij nog steeds helaas. Het is natuurlijk wel iets verbeterd maar zie niet waarom bij ons beter zou zijn als daar.

Verder zoveel mogelijk los moeten laten. Uiteindelijk is dat het beste. Ook al ben je het niet eens met de ander zijn opvoeding. Gewoon los laten en thuis jouw regels volgen. Vechten heeft geen nut. Je creëert alleen maar meer onrust.

Idd ze gaan het zien. Daar is niets aan te doen helaas.
Hier ook 1 stiefkind wat alles bij elkaar liegt/loog. Zijn gedrag komt ergens vandaag. Probeer de onderliggende boodschap te achterhalen.
Is het loyaliteit? Zit er een verborgen boodschap in? Probeer en dan zo goed mogelijk op in te spelen.
Echt mooi geschreven Makreel en geeft mij het gevoel mss toch iets goed te doen.
Ik heb belangstelling voor mijn stiefkinderen, vraag nu ze bv toetsenweek hebben hoe de toets is verlopen enz. En vorige week kreeg mijn oudste stiefkind de uitslag van zijn examen...belde hij mij als eerste op , zelfs nog eerder dan zijn vader!! Voelde me wel vereerd hoor.
Als ze komen zorg ik dat er lekker eten op de tafel staat en dat we gezellig lang natafelen. Ik hoop zo dat ik toch een beetje mee tel voor ze.
Over een paar weken is het weer zomervakantie. Dan zijn we dus drie weken met zijn allen. Ik ben erg aan het denken wat leuk is om te doen met zijn zessen waarbij de kinderen uiteen lopen van zestien tot 0. We gaan ook in losse groepjes wel dingen ondernemen maar het lijkt me ook leuk om een paar keer wat samen te doen. Hebben jullie leuke ervaringen met jullie samengestelde gezin wat leuk was voor iedereen?
@Christel, hier doen musea het goed, bijv. het Scheepvaartmuseum in Amsterdam of het Watermuseum in Arnhem. Verder een dagje strand (waarbij de oudsten dan lekker een muziekje of boekje meenemen), dag naar de dierentuin (m.n. Amersfoort vonden de oudsten hier leuk!).

Ook een attractiepark doen we wel; in de meivakantie naar Toverland geweest, echt voor alle leeftijden, de oudsten kunnen daar zelf rondstruinen. We spreken dan een vaste tijd en plek voor koffie / lunch af.
Strand, dierentuin, centerparcs tropisch zwembad of iets dergelijks doen het hier ook altijd goed met kindjes van 0 tot 10 jaar.
Bedankt voor de tips! We gaan komende weken zeker eens bekijken wat we met zijn allen kunnen doen. Ik hou zelf wel erg van interactieve musea. Dus leuke tips!

Hele andere vraag, hoe wordt er in jullie omgeving gereageerd op stiefmoeders? Merk in topics hier dat er zo veroordelend wordt gereageerd. Vooral nergens mee bemoeien, vooral niet denken dat je iets betekent, sowieso ben je eigenlijk een stoorzender. In mijn persoonlijke omgeving gebeurt dat helemaal niet zo. Wordt het veel meer geaccepteerd. Hoe is dat bij jullie?
@Christel, even meegelezen in het andere topic waar je naar verwijst. Ik vond je dapper hoor ;-) Ik ben maar gestopt met mezelf verdedigen tegen de anti-stiefmoeder-brigade die hier rondwaart. M’n huwelijk is gedoemd te mislukken en m’n stiefzoons zijn voor het leven getekend door het heen-en-weer-gesleep tussen twee huizen. Gelukkig weet ik zelf dat het anders zit ;)

In het leven van alledag hoor(de) ik vooral bewonderende reacties (‘Dat je dat ziet zitten, een man met drie kinderen!’). De veroordelende reacties durven ze waarschijnlijk niet hardop uit te spreken. Of in deze omgeving zijn mensen milder dan in het randstedelijke, dat zou ook kunnen.
Hier werden trouwens wat tranen vergoten vanavond: stiefzoons gaan nu voor ruim 3 weken naar hun moeder. Altijd zo’n sneu moment voor m’n man en z’n jongens!
Ik herken het ook niet hoor.. randstedelijk als dat ik ben. Dat gelul met de man moet maar op z'n kinderen passen en je laten lenen als gratis oppas. Opbokken, de eerste die me dat durft te zeggen krijgt gelijk een lel voor z'n harses.. serieus.

Tuurlijk weet ik dat stiefdochter mijn kind niet is, maar ik verzorg haar wel als dat ze mijn dochter is. En ik bemoei me niet met gesprekken tussen man en zijn ex, maar ik smeer voor haar in de ochtend net zo'n bammetje als dat ik dat voor m'n eigen zoon doe..

Hier hebben we overigens wel te maken met een ex met zo'n gedachtegang. Dus ik mag niet voor haar dochter zorgen, woest was ze toen ze hoorde dat ik maandelijkse verschoning was gaan kopen met stiefdochter. Dat moest vader doen, díé is haar vader.. en ik, ik ben niks.. Sja.. Opbokken..
Nou ja.. dat dus..
-Nienke- schreef:
11-07-2018 19:00
Hier werden trouwens wat tranen vergoten vanavond: stiefzoons gaan nu voor ruim 3 weken naar hun moeder. Altijd zo’n sneu moment voor m’n man en z’n jongens!
@( ... ik voel het, naar hè?! Bah..
Nou ja.. dat dus..
Mijn omgeving is ook niet neerbuigend. Ik probeer haar gewoon net zo te behandelen als zoon, al merk ik nu zoon geboren is dat liefde gewoon anders is dan voor eigen kind. En ben drukker met zoon maar kind van 1,5 moet nu eenmaal meer op worden gelet dan kind van 6.

Ik bemoei me niet rechtstreeks met ex, maar adviseer hem wel wat hij best kan zeggen als hij zich weer op zijn tenen laat trappen.
bloosje schreef:
11-07-2018 20:01
@( ... ik voel het, naar hè?! Bah..
Ja, ik vraag me ook af hoe dat gaat zijn als de jongste door gaat hebben dat hij z’n broers zo lang niet ziet... Nu vraagt hij hooguit ‘s ochtends naar ze en trekt dan een teleurgesteld smoeltje als ze er niet zijn, maar gaat dan weer verder met spelen. Hopelijk komen de oudsten als ze wat ouder zijn ook tussendoor eens langswaaien (nu doet die van 13 dat sporadisch al). Drie weken is echt lang.
Oh ja de vakantie, lastig he, op verschillende manieren. Enerzijds leuk maar anderzijds aan de andere kant gemis. En na 3 weken vice versa. En ik vind het toch wel een uitdaging met 4 kids voor iedereen zorgen dat ze aan hun trekken komen. Grappige is dat ik verwacht dat anderen zeggen, dat wist je toen je begon aan een relatie met een man met kinderen. Terwijl mijn nicht ook 4 kinderen heeft, ze wilden nog graag een derde en dat werd een tweeling. Als zij zegt dat ze 4 pittig vindt is iedereen begripvol. Maar goed, ik laat het maar zo. Maar soms, in sommige topics probeer ik nog wel eens wat te zeggen. Heeft echt nul effect.

Ach ja, de maandelijkse periode. Hier kreeg stiefdochter haar eerste menstruatie toen ze hier was. Was haar van alles wel uitgelegd maar toen het moment daar was toch paniek. Ze vond steun vanuit vader best prettig maar uitleg en hulp wilde ze toch echt niet van een man. Dus dan doe ik dat natuurlijk. Juist om dit soort dingen denk ik ook, het idee dat je wel in 1 huis leeft maar niet mede opvoed vind ik zo'n rare gedachtengang.
@Bloosje, Haha, jij wordt ook echt fel van dat soort opmerkingen! Ik heb er ook een reuze-hekel aan. Ik heb zelf heel bewust voor deze man gekozen en wil juist graag een rol spelen in het leven van m’n stiefzoons. En dan niet als oppas.

Gelukkig ziet hun eigen moeder dat ook niet zo. Op persoonlijk vlak matchen we niet zo, maar ze waardeert het wel dat ik zo goed voor haar jongens zorg (bijv. ook een keertje kleding of schoolspullen met ze kopen, naar de kapper). Dat doe ik ook met veel liefde.
Hier ook geen oordeel vanuit de omgeving. Juist veel steun en ook complimenten voor hoe we het vormgeven als systeem. Zowel moeder, vader als ik vormen dat systeem. Door gezondheidsgedoe kon mijn vriend er minder zijn voor zijn kind, dan sta ik er en doe het samen met moeder. Ze accepteert ons als gezin volledig. Ik prijs me rijk met haar als co-ouder. En ik meen dat zij hetzelfde vindt van mij als stiefouder. Onze omgeving merkt dit en vindt het enkel fijn dat het zo loopt. Nooit commentaar gehad. Ook niet van vreemden. En zo wel, dan is daar bij mij geen ruimte voor. Ik ben trots op mijn rol en mijn gezin.

@nienke: ja, die vakantie, herkenbaar. Bij ons valt de vakantie later, maar het is vreemd 'aftellen' zo. Drie weken zonder is hartstikke lang.
Hips, hopsakee en pierlala.
@merlot wat mooi dat jullie allen onderling zo'n goed contact hebben. Dat is echt kostbaar. Voor de kinderen ook enorm fijn.
Hier ligt dat iets gecompliceerder. Ik heb lang m'n best gedaan het te verbeteren maar dat is niet gelukt. Nu is het een rustige status quo en dat is denk ik het hoogst haalbare. Maar als ik jouw stukje lees dan kan ik me goed voorstellen dat je trots bent
@Christel lief wat je zegt, maar alle credits gaan naar moeder! Zij heeft me echt geaccepteerd. En dat maakt het verschil. Zo kan ik namelijk zijn wie ik ben. Ze kende mij al van voor deze relatie en heeft nogal een flinke stap moeten zetten om mij te accepteren. Die stap heeft ze volledig genomen. Veel respect dus voor haar. En dat respect is de basis van onze omgang.
Dochter is nu 2 weken bij ons en straks 3 weken bij moeder. Ben ook benieuwd hoe onze zoon van 1,5 dit zal trekken want die ziet nu zus natuurlijk continue. Volgend jaar hebben we twee kinderen samen dus is het ook weer anders want is zoon nooit 'alleen'.
Zo beladen en moeilijk als alles gaat met de ex van mijn man, zo goed gaat het met mijn ex en zijn vrouw. Ex heeft een fijne vrouw getroffen en ik ben super blij dat ze onze zoon zo in haar hart gesloten heeft. Zoon heeft daar ook een broertje erbij gekregen en dat is een heerlijk jongetje. Komt hier ook logeren en een paar keer per jaar gaan we samen eten of dagje uit met z'n allen.

Goud waard..
Nou ja.. dat dus..
bloosje schreef:
11-07-2018 21:58
Zoon heeft daar ook een broertje erbij gekregen en dat is een heerlijk jongetje. Komt hier ook logeren en een paar keer per jaar gaan we samen eten of dagje uit met z'n allen.

Wat ontzettend lief :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven