Stiefmoeder meeschrijftopic

09-01-2018 21:04 534 berichten
Hier een stiefmoedertopic.

Dit topic is bedoeld voor stiefmoeders om ervaringen uit te wisselen omtrent het stiefmoederen. Graag zonder oordeel en met respect.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:13
25.97% gewijzigd
-Nienke- schreef:
07-08-2018 16:02
Aapje, die 5 km is een perfecte afstand, merken wij: aan te raden, dus! Man heeft eerst (ook nog samen met mij) een aantal jaar in z’n oude huis gewoond met de kinderen, maar inmiddels zijn we een dorp verderop gaan wonen dat wij beiden veel leuker vinden en dat toch goed fietsbaar is.
Ja alleen nu nog een huis. Helaas vinden heel veel mensen dit een leuk dorp.
Alle reacties Link kopieren
@telefoon: hier ook een eigen telefoon aanwezig. Maar we hebben de afstemming dat wij als volwassen pas appen als kind heeft geappt. Geen initiatief vanuit ons, om zo geen druk te leggen op contact. En om te voorkomen dat we bijvoorbeeld 'ik mis je' appen als kind net lekker bij ma vakantie viert en niet met ons bezig is.

In de vakantie zoals nu komen er foto's vanuit kind. Maar wij delen nauwelijks tot geen foto's terug. Wel gezellige commentaren erop.
Beide ouders houden het app-gedrag in de gaten, dus de communicatie is volledig transparant.

Edit: de telefoon geeft een klein beetje meer contact. Maar veel minder dan we hadden gedacht. We merken nu dat het huis waar kind is, haar aandacht ook is. Goed teken voor ons, dan zit ze bij beiden goed op haar plek.
Hips, hopsakee en pierlala.
Als de ex van je man zegt dat kind niet wil komen in de komende vakantieweek, wat doen jullie dan?

In mijn ogen komt het vooral doordat moeder heel erg benadrukt dat ze haar gaat missen en kind zich daardoor schuldig voelt. Man voelt zich k.ut en geeft kind de schuld maar daar ligt in mijn ogen probleem niet.
@Aapje, wat heftig. Hier zijn we altijd heel duidelijk geweest: dat kan dat je geen zin hebt, maar je gaat toch. Dat hebben we afgesproken zo. (Hier zeggen ze af en toe dingen als ‘Ik wil niet naar mama’, of ‘Ik heb helemaal geen zin om te gaan’). We gaan daar aan beide kanten hetzelfde mee om.

Dat is overigens in het vertrouwen dat ze het bij de andere ouder ook fijn hebben; na een uur zijn ze alweer vergeten dat ze eigenlijk geen zin hadden.

Ik snap dat je vriend hier echt van slag van is. Ik vind dus eerlijk gezegd dat moeder de poot stijf moet houden en moet zeggen dat ze toch moet gaan. Ze heeft het immers bij jullie naar haar zin, toch?
Ja die ex zegt dan ik zeg zoals ze zich voelt en heb gezegd dat ik daar niet over beslist. Dus ze maakt man sowieso de boeman. Maarja dat doet ze bij alles. Paar maanden terug zei ze psychologische hulp voor dochter in te schakelen maar dat is zover wij weten nog niet gebeurd. Ik denk dat ze bang is dan zelf iets aan haar gedrag te moeten doen.
Wat heftig om te lezen.. zo herkenbaar ook. Moeder van onze dochter zit precies zo in elkaar. Inmiddels komt puberdochter hier graag en speelt dat niet meer zo. Maar moeder stuurt elke dag tig appjes om te laten weten dat ze haar dochter mist en wat voor leuke dingen ze allemaal wel niet aan het doen is.. Emotionele manipulatie is dat..

Aapje, sterkte voor jullie.. :hug:
Nou ja.. dat dus..
Man zit op een punt dat hij zoiets heeft van het zal wel. Ik ben er klaar mee. Maarja als het echt alleen weekendregeling zou zijn, wordt het nooit makkelijker. En met 6 heeft ze nu eenmaal nog niet het vermogen om zelf een mening hierover te vormen en beslissingen te nemen.

Net als dat ze op reactie van man dat haar broertje haar mist zegt dat die straks de baby heeft om mee te spelen. Dat bedenkt een kind van haar leeftijd echt niet zelf.
Nou, 't klinkt inderdaad als ingefluisterd. Ik heb er geen ervaring mee, zoals je 't beschrijft 1-Aapje. Wel dat stiefdochter in 't begin niet wilde wisselen, maar dat was omdat ze de andere ouder dan zielig vond alleen.
Merl0t schreef:
09-08-2018 16:22
Nou, 't klinkt inderdaad als ingefluisterd. Ik heb er geen ervaring mee, zoals je 't beschrijft 1-Aapje. Wel dat stiefdochter in 't begin niet wilde wisselen, maar dat was omdat ze de andere ouder dan zielig vond alleen.
Dat speelt hier ook mee. Wij proberen heel bewust niet te zeggen dat we haar gaan missen en wensen haar altijd veel plezier. Daar het tegenovergestelde.
Lastig hoor. Want wat zeg je nog ter overtuiging tegen kind? Ze zit er sowieso tussen.

Zou voor nu het argument 'zo is het nu eenmaal afgesproken' handhaven.
En ik zou je man adviseren vooral niet te zeggen dat hij het erbij laat. Begin van het einde dan.
We gaan het er ook niet bij laten. Ze komt gewoon volgens afspraak bij ons en dan zien we wel. Meestal klaagt ze helemaal niet dat ze moeder mist als ze hier is.
Misschien kun je afspreken met moeder dat jullie gewoon de afspraak door laten gaan en als het echt niet gaat, jullie haar terugbrengen? In het vertrouwen dat dat never nooit niet gaat gebeuren natuurljk, en ik zou dat ook niet tegen dochter zeggen.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
09-08-2018 17:33
Misschien kun je afspreken met moeder dat jullie gewoon de afspraak door laten gaan en als het echt niet gaat, jullie haar terugbrengen? In het vertrouwen dat dat never nooit niet gaat gebeuren natuurljk, en ik zou dat ook niet tegen dochter zeggen.
Dat doen wij ook als er eentje niet wil. De oudste (10) heeft eens in de zoveel tijd een periode dat ie absoluut niet naar zijn vader (ons) wil. Z'n moeder brengt hem en z'n broertje dan wel gewoon, maar dan met de belofte "als het echt niet gaat..." En natuurlijk gaat het altijd prima.
Dat gaan wij dus niet zeggen. Haar moeder fluistert dan gewoon in dat ze dat na 1 dag moet zeggen. Ik denk dat man en ik prima kunnen beoordelen of het gaat of niet.
Lastig hoor, als je merkt dat kinderen klem zitten en het gevoel hebben te moeten kiezen. Ik denk dat dat vaak toch een gevolg is van dat ze direct of indirect meekrijgen dat een ouder ze niet wil zien gaan. Behalve als ouders de afspraken nakomen kun je volgens mij niet veel anders dan het kind laten merken dat het heel welkom is. En dat de emoties van beide ouders niet hun verantwoordelijkheid is, dat ouders dat bij anderen kwijt kunnen en moeten. Mijn ervaring is dat kinderen in hun puberteit toch meer hun eigen gang gaan, ook daarin. Maar goed, dat is alleen mijn ervaring. En daar heb je nog niet zoveel aan bij een zes jarige. Wel belangrijk denk ik dat ze niet de teleurstelling of frustratie van haar vader mee krijgt. Geen enkel kind wijst op die leeftijd puur vanuit zichzelf een ouder af. Ze zal zich ergens klem voelen zitten.
Hier is het ook regelmatig dat ze niet naar mama of niet naar papa wil. Gewoon omdat het dan toevallig net heel leuk was bij de ene ouder. Wij maken er ook geen groot ding van en als ze eenmaal bij de andere ouder is dan hoor je ze er nooit meer over.
aankleefsjaan schreef:
10-08-2018 07:32
Hier is het ook regelmatig dat ze niet naar mama of niet naar papa wil. Gewoon omdat het dan toevallig net heel leuk was bij de ene ouder. Wij maken er ook geen groot ding van en als ze eenmaal bij de andere ouder is dan hoor je ze er nooit meer over.
Wat we hier de laatste maanden wel terugkerend horen, is dat ze de vriend van hun moeder (onrechtvaardig) streng vinden, bijv. in schermtijd. Blijkbaar ‘overrulet’ hij ook afspraken met hun moeder en hebben moeder en partner daar dan vervolgens ruzie over. Ik merk dat zowel man als ik het wel lastig vinden hoe je daarop reageert. Nu houden we het meestal bij ‘Ja, ik snap dat je dat niet leuk vond’ of iets dergelijks algemeens.

Zouden jullie dit ook (laten) aankaarten bij moeder? Of is dat echt hun pakkie-an?
Ik zou vader en moeder dit samen laten bespreken, zodat moeder dit met haar vriend kan aanpakken. Verder niet mee bemoeien.

Ik merk dat ik zelf ook strenger ben dan mijn vriend, maar ik overrule hem nooit.
Ik zou me er niet mee bemoeien. Ik zou het ook niet waarderen als ex van man hem aanspreekt op ons gedrag in ons huis. Hun huis, hun regels, ons huis, onze regels.
@Aapje, Aankleefsjaan: ja, precies tussen die twee meningen gaan man en ik dus wat heen en weer... Waarom we toch denken aan bespreken, is omdat ex al jaren dezelfde partner heeft, maar ze ineens de laatste tijd hier (ook los van elkaar) meermaals mee komen. Het is dus wel iets wat ze bezighoudt.
Volgens mij zijn de kinderen niet meer heel jong. Is het een idee om ze aan te raden het zelf met hun moeder te bespreken?
Was hier ook jaren zo.....manipulatie van moeders. Heel wat weekenden en vakanties zijn daarom verpest. De kinderen durfden hun mobieltje nog niet eens los te laten, bang om de appjes van mama te missen. Ze vonden mama zielig, want ze was alleen en mama miste hen heel erg. De kinderen konden zo totaal niet genieten van hun vakantie. Vond ik zo zielig!!
Moeder heeft vele jaren er alles aan gedaan om de kinderen zo min mogelijk hier te laten komen. En om de kinderen niet onder druk te zetten, hebben we alles geslikt. Nu zijn het pubers en komen ze graag....nu beslissen ze zelf!! En....merken we dat ze soms twijfelen aan de handelswijze van hun moeder. Ze zijn gaan nadenken....
Mijn (oudste) stiefzoon is vandaag jarig en ik kreeg net felicitaties van beide oma's. Van de moeder van mijn vriend én van de moeder van de ex. Dat maakt mij zo blij en trots dat we één familie zijn.
kindrebel schreef:
14-08-2018 09:18
Mijn (oudste) stiefzoon is vandaag jarig en ik kreeg net felicitaties van beide oma's. Van de moeder van mijn vriend én van de moeder van de ex. Dat maakt mij zo blij en trots dat we één familie zijn.
Van harte gefeliciteerd!! Wat mooi dat dat bij jullie zo gaat :-D
kindrebel schreef:
14-08-2018 09:18
Koesteren... heel erg mooi.. en gefeliciteerd uiteraard!
Nou ja.. dat dus..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven