Meerderjarige samen met minderjarige

12-07-2018 00:40 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Dag iedereen, dit is de eerste keer dat ik hier een topic open. Daarbij heb ik een vraag omdat ik nergens een specifiek antwoord voor kon vinden om een duidelijk te geven voor me eigen. Ik ben een 23 jarige man die bezig is met een 16 jarige meid. Bij deze is mijn vraag, is dit strafbaar? Qua relatie, seks, etc,.. Kunnen hun ouders een klacht indienen? Ook al kan ik bijvoorbeeld bewijzen dat ik niks heb gepusht en dat het echt liefde is van beide kanten? Dank u alvast voor de reacties.
Pergamon schreef:
12-07-2018 06:57
Je bent het hopelijke met me eens dat met jouw verhaal eerder de uitzondering op de regel bent dan de ‘standaard’ :) We weten niet hoe het met dit meisje is, maar bij ons gaan allemaal alarmbellen af. Ik ga er niet vanuit dat zij al op zichzelf woont en extreem zelfstandig is voor een 16 jarige.
Deze to klinkt inderdaad niet fris.
Alleen maar bezig met sex en eventuele juridische consequenties ten nadele van hem, dus: met zichzelf.
In mijn jeugd was het heel normaal en zelfs geaccepteerd dat meisjes in de tweede helft van hun tienerjaren en jongens in de eerste helft van hun twintiger jaren elkaar opzochten. Die pasten vaak beter bij elkaar voor wat betreft ontwikkelingsniveau dan jongens en meisjes van dezelfde leeftijd. Ik ben zelf - decennia later - nog altijd samen met de man die ik leerde kennen toen hij 23 jaar was en ik nèt 17. Dus zo schokkend vind ik het allemaal niet, en de opmerkingen over pedo’s en niet sporen vind ik nogal misplaatst.

Dat gezegd hebbende, zeggen algemeenheden natuurlijk heel weinig over een relatie tussen twee specifieke mensen. Of het echt past, is volledig afhankelijk van de twee personen in kwestie, en hoe zij in hun ontwikkeling en hun relatie staan.

“Bezig zijn met een meid” is een behoorlijk respectloze manier om over een liefdesrelatie te spreken. En je druk maken om bewijzen, ouders en strafrechtelijke gevolgen - in plaats van om de gevoelens van het meisje in kwestie - dat roep toch wel een heel vieze bijsmaak op.
De tijden zijn inderdaad wel flink veranderd zeg. In mijn jeugd in de jaren '80 was dit ook niet abnormaal. En tegenwoordig ben je opeens een vieze pedo en weet ik wat. Ik vind het wel goed dat het minder vanzelfsprekend is en dat er over wordt na gedacht dat je zo'n meisje tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Maar aan de andere kant mijn moeder trouwde op haar 18e, ook niet abnormaal in de jaren '60. Toen was ze 18 jaar en 2 maanden. Stel dat dit meisje 16 jaar en 11 maanden is, wat voor leeftijdsverschil heb je het dan over. Mijn vader was toen 21, dus niet zo'n groot leeftijdsverschil als bij TO overigens. Ze zijn na 52 jaar nog samen, dus blijkbaar ben je op die leeftijd in sommige gevallen toch wel in staat om de juiste keuzes te maken.
En dan is de ene 16 jarige ook echt de andere niet. Datzelfde geld voor een 23-jarige. Mijn zoon is 20, maar hij ging pas heel laat puberen, hij is heel lang een jochie gebleven, het onderdeurtje, maar ook kinderlijk in zijn gedrag. Terwijl zijn vrienden met alcohol en meisjes experimenteerden zat hij te gamen. Hij heeft nog steeds geen serieuze vriendin (en ook geen seks) gehad, waar veel meisjes van 16 dat al wel gehad hebben. Nou is 20 en 23 nog wel een groot verschil op deze leeftijd, maar even om aan te geven, dat een oudere jongen niet altijd de meer ervarene hoeft te zijn.
Wat een kortzichtige reacties zeg!
Ik geloof zelf ook niet zo in het meisje van 16 dat oh zo volwassen is, maar 23 vind ik nu ook niet echt de leeftijd van een volwassen en ontwikkelde man.
Op die leeftijd zijn mensen vaak nog erg zoekende naar hun identiteit, aan het studeren en vooral aan het genieten van eigen keuzes maken.

Beste TO, als je zo bezig bent met of het wettelijk oké is kun je dan niet beter nog even wachten met seks? Geeft je tijd om haar te leren kennen (en haar ouders ;-) )
anoniem_371735 wijzigde dit bericht op 12-07-2018 09:37
0.10% gewijzigd
Wauw, ik ben even oud als TO. Moest toch niet denken aan een kind van 16. Bij relaties tussen volwassenen en tieners ga ik er altijd vanuit dat de volwassene ze alle 24 niet in het krat heeft.
Koffielepel schreef:
12-07-2018 09:26
Wauw, ik ben even oud als TO. Moest toch niet denken aan een kind van 16. Bij relaties tussen volwassenen en tieners ga ik er altijd vanuit dat de volwassene ze alle 24 niet in het krat heeft.
Leuk om er eens wat theorieën op na te slaan wat wordt gezien als adolescentie en wat als volwassenheid. Dan zie je dat het best meevalt met niet alle 24 in de krat hebben (en dank voor deze leuke uitspraak :mrgreen: )
Koffielepel schreef:
12-07-2018 09:26
Dat klopt inderdaad wel, je hersens zijn tussen je 20e en 25e pas volgroeid. Zal bij jou ongetwijfeld op je 20e zijn geweest, want je komt enorm volwassen over, en bij TO is dat proces misschien nog gaande.
YouWish schreef:
12-07-2018 06:24
Ben je verstandelijk beperkt dat je aansluiting vindt bij een kind?
Dat was ook het eerste dat bij mij opkwam. Ook door zijn schrijfstijl.
zazamaenade schreef:
12-07-2018 07:42
Nou, ik had op mijn 16de iets met een jongen van 22, en dat had niets met misbruik te maken, we waren gek op elkaar, en het is voor mij een mooie herinnering. Nee, het was geen langdurige relatie, maar hij was geen pedo of zo. Seks wilde ik niet met hem, en daar was hij zelf ook terughoudend in, het was een beetje vrijen. Ik was dus zo'n meisje dat extreem zelfstandig was en ik woonde toen bijna op mezelf. Verstandig was ik dan weer niet, maar dat is op die leeftijd tamelijk zeldzaam.

Ik vind wel dat deze TO echt een vreemde woordkeuze heeft, 'bezig met een 16-jarige meid', dat klinkt niet goed. En dat hij zich afvraagt of hij strafbaar is (in plaats van of hij schade toebrengt aan haar) vind ik ook niet geruststellend.

Als ik haar moeder was zou ik dus met een flink vergrootglas naar jou kijken, Cola 2030. Dat het 'echte liefde' is is natuurlijk niet uitgesloten, maar dan zou je je hier niet op deze manier druk over maken, maar contact met haar ouders willen.
Als je haar ouders niet in de ogen durft te kijken laat haar dan met rust.
Ik bedoelde meer te zeggen: het is niet 'standaard' dat je op je 16e al zelfstandig woont en dankzij je levenspad al een heel 'eigen' leven hebt.

Als 13 jarige was ik knetterverliefd op een 21 jarige gozer, dus die verliefdheid voor een ouder iemand begrijp ik heel erg goed. Daar is overigens niks mee gedaan hoor, buiten een dagboek volschrijven. Die verliefdheid an sich snap ik dus prima, en als je op die leeftijd daar klaar voor bent, dan schrik ik ook echt niet van seksueel actief zijn. Maar ik kan me ook voorstellen dat er 16 jarige meisjes zijn die nog heel erg bleu zijn, hun eerste grote liefde hebben, en als dat een ouder iemand is zoals TO, dan kan dat vervelend uitpakken omdat ze in hun verliefdheid verder over hun grens gaan dan dat zij eigenlijk zouden willen. Bij de meeste posters (bij jou ook) slaan we vooral aan op de toon van TO en vinden we dát niet prettig, omdat het de suggestie wekt dat er 'iets niet klopt'. Dat doet natuurlijk niks af aan het feit dat je al 16 jarige best een relatie kan hebben met iemand die een paar jaar ouder is (gevoelsmatig vind ik 21 dan al wel weer anders dan 23)
Wat ziek dat 16 legaal is volgens de wet. Ik word hier ook misselijk volwassene die als het goed bijna zijn studie heeft afgerond seks met een kind van 16
Ik ben 3 jaar jonger dan to, maar ik hoef echt geen relatie met een 16 jarige. Inderdaad vanwege het verschil in fases. Zoek iemand die meerderjarig is.
Dank u allemaal voor de reacties. Ook al is het bij de meeste negatief dan positief. Ik wil hierbij mijn excuses aanbieden aan mijn woordkeuze dat ik had gebruikt bij “bezig ben met haar” daarbij bedoelde ik letterlijk gewoon dat ik misschien wel relatie wou proberen en daarbij wou ik gewoon weten of het wel niet tegen de wet is qua relatie, seks,.. mijn eerste bedoeling is sowieso niet op seks bedoelt moesten jullie dit denken. Moest dit strafbaar geweest zijn was ik gelijk gestopt.

Maar stel dat ik bv 21 was of 22 en ik ben samen met iemand van 16 zou dit dan anders geweest zijn voor jullie? Ik ken relaties dat de vrouw 18 was en de man 28. Toen vond ook niemand dat het een tabou was?
Ben je Vlaming?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Nee, voor mij was in jou geval 21 of 22 jaar niet anders gweest, omdat ik vind dat je heel erg vanuit jezelf praat en niet bezig bent met haar belang. Omdat je, ook met 21 of 22, de 'volwassen partij' bent zou je m.i. haar belang voorop hebben moeten staan.
Er zijn meerdere optieken dan alleen de juridische. Het is ook gewoon niet zo fris om het om een puber/tiener gaat en er dus per definitie sprake is van ongelijkwaardiheid. Ik had op mijn 15te een relatie met iemand van 21. Ik had geen inkomen en zat nog op de middelbare school, wilde studeren, sporten en met vrienden omgaan.

Hij wilde mij eigenlijk elke dag zien (wat niet ging) trouwen, een huis kopen, verweet mij dat ik nooit geld had en niet alleen op vakantie mocht. Hij wilde vlak na mijn 18de verjaardag trouwen en mijn bezwaren werden niet gehoord wat er toe heeft geleid dat ik het uiteindelijk maar uit heb gemaakt. Ik heb het niet ervaren als een slechte relatie want het was verder een hele aardige knul. We hebben nog steeds contact na 25 jaar. Ik heb wel het feit dat hij verder was dan ik aangevoeld als een constante druk, meedoen aan theatervoorstelling, trainingen op dansgebied andere buitenschoolse activiteiten vormden vaak een discussie in de zin van minder tijd voor hem. Wanneer ik een vriendje had gehad van mijn eigen leeftijd dan had ik 1 of 2 x per week in de stad wat gehangen bij de mac, samen naar het schoolfeest, ...etc. En was er verder niet zo veel gedoe geweest.

Ik vond mezelf ook best volwassen maar was dat gewoon echt niet. Ik zie hier ook vaak topics van mensen die gaan twijfelen omdat zij in de 20 zijn, vast zitten daar zij maar 1 sekspartner hebben gehad en 0 levenservaring. Zij hebben een fase overgeslagen en dat levert later weer problemen.

Het is wel zo dat jouw levensstijl en beleving niet aansluit bij die van iemand van 16. Mogelijk heb je ook overwicht omdat jij volwassen bent en zij niet. Met die reden zou ik echt uitkijken naar iemand van 18 jaar of ouder. Dat is meer gelijkwaardig.

We hebben alleen jouw verhaal om van uit te gaan en gezien je schrijfstijl kwam het erg louche over. Ik zou het gewoon niet doen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-07-2018 12:14
26.04% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jeetje wat een berichten allemaal zeg. Ik was 15 en had een vriend die 23 was. Natuurlijk was m'n moeder er in eerste instantie helemaal niet blij mee, maar ze heeft het later wel geaccepteerd. We zijn nu overigens 12 jaar verder en nog steeds samen ;)

Iedereen is anders, en er zijn inderdaad tieners die volwassener zijn dan hun leeftijdsgenoten, net als dat er volwassenen zijn die zich kinderlijker gedragen. Of het strafbaar is weet ik niet, interesseerde mij en mijn vriend toen weinig. Ik hield van hem en hij van mij, en dat is wat telt.
Pergamon schreef:
12-07-2018 12:00
Nee, voor mij was in jou geval 21 of 22 jaar niet anders gweest, omdat ik vind dat je heel erg vanuit jezelf praat en niet bezig bent met haar belang. Omdat je, ook met 21 of 22, de 'volwassen partij' bent zou je m.i. haar belang voorop hebben moeten staan.

Hier ben ik het zeer mee eens.

Cola 2030, zoals je erover schrijft ('relatie proberen') klinkt het meer alsof je toevallig tegen haar bent aangelopen en denkt "laat ik eens zien of ik kans maak". Ook al vindt ze jou écht leuk, dan nog moet je terughoudend zijn.
Je hebt een extra verantwoordelijkheid omdat jij zoveel ouder bent. Als je dat niet ziet moet je het echt laten, vind ik.
Wat je zeker niet moet willen is tussen haar en haar ouders komen. Daarom vroeg ik ook : zou je haar ouders in de ogen kunnen kijken ?
nounou
Meisjes van 16 zijn niet toe aan een volwassen vaste relatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
cola2030 schreef:
12-07-2018 11:50
Dank u allemaal voor de reacties. Ook al is het bij de meeste negatief dan positief. Ik wil hierbij mijn excuses aanbieden aan mijn woordkeuze dat ik had gebruikt bij “bezig ben met haar” daarbij bedoelde ik letterlijk gewoon dat ik misschien wel relatie wou proberen en daarbij wou ik gewoon weten of het wel niet tegen de wet is qua relatie, seks,.. mijn eerste bedoeling is sowieso niet op seks bedoelt moesten jullie dit denken. Moest dit strafbaar geweest zijn was ik gelijk gestopt.

Maar stel dat ik bv 21 was of 22 en ik ben samen met iemand van 16 zou dit dan anders geweest zijn voor jullie? Ik ken relaties dat de vrouw 18 was en de man 28. Toen vond ook niemand dat het een tabou was?
Vraag: waarom heb je dit dan onder 'seks' geplaatst en niet onder 'relaties'?
Pergamon schreef:
12-07-2018 12:18
Waarschijnlijk omdat hij wil weten of het strafbaar is mocht het zo ver komen. Op seks staat denk ik een hogere straf dan een relatie.
Pergamon schreef:
12-07-2018 12:18

:cheer:
@cola203: als je dit meisje echt heel leuk vindt, ga je dan netjes voorstellen bij haar ouders en kijk hoe dat loopt.
Uit de aard / toon van dat bezoekje valt best op te maken of zij jou zien zitten als vriendje van hun dochter.
Wil jouw zgn vriendinnetje het allemaal stiekem houden, bouw dan geen relatie met haar op want dan vinden haar ouders haar niet zo volwassen als ze zichzelf beschouwt.
Head* schreef:
12-07-2018 06:59
Dit.

Toen ik 15 was had ik een relatie met iemand van 20. En hij was zeker geen vieze pedo en ik was zeker geen kind waar misbruik van werd gemaakt.
Ik gooi er nog een knuppeltje bij: man was 17 en ik 7 jaar ouder. Dat was 26 jaar geleden. Intussen zijn we 20 jaar getrouwd :whistle:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zomaar-iemand-1991 schreef:
12-07-2018 12:20
Waarschijnlijk omdat hij wil weten of het strafbaar is mocht het zo ver komen. Op seks staat denk ik een hogere straf dan een relatie.
Dan is hij nu dus al wél met de mogelijkheid bezig, i.t.t. wat hij in zijn bericht zegt.

Zoas eerder aangegeven: er zijn vast 16 jarige met wie een relatie met een twintiger prima gaat (zie je eigen verhaal). Echter, deze TO is al bezig met het schoonvegen van zijn eigen straatje voordat er iets is gebeurd, beweert nog niet bezig te zijn met seks (maar plaatst dit onder seks en wil weten of HIJ strafbaar is, heeft het nergens over de belangen van het meisje in kwestie ('er is een flink leeftijdsverschil, hoe kan ik zorgen dat ik niet over haar grenzen heen ga / waar moet ik op letten / hoe voelt ze zich veilig / etc.') en DAT maakt dat ik het een kwalijke situatie vind en het niet vertrouw.
Oudblond schreef:
12-07-2018 12:24
Ik gooi er nog een knuppeltje bij: man was 17 en ik 7 jaar ouder. Dat was 26 jaar geleden. Intussen zijn we 20 jaar getrouwd :whistle:
Haha, het gaat mij ook niet zozeer om het verschil in leeftijd. Maar meer om de manier waarop to overkomt. Nog steeds. Het nieuwste bericht haalt de kriebels bij mij niet weg iig...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven