Sociale huurwoning accepteren overlast

13-07-2018 12:32 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Eindelijk! Na 10 jaar wachten staan we plots nummer 1 voor een sociale huurwoning in onze woonplaats. Normaliter is de wachttijd voor een eengezinswoning 12 tot 13 jaar, soms zelfs langer. We hebben dus geluk, maar er is een vervelende bijkomstigheid die mede gezorgd heeft dat we nu op nummer 1 staan. Er is overlast. Structurele geluidsoverlast.

Even over de woning. Die is perfect, vlakbij het centrum, ideale busverbinding naar het werk/universiteit. Tuin op het zuiden, 2 slaapkamers en vele male ruimer dan onze huidige studio. Er hoeft haast niks aan gedaan te worden, op een likje verf na. De overnamekosten voor de vloer e.d. zijn laag en de vloer is mooi. De nieuwe huur is wel wat duurder maar nog wel betaalbaar.

Nu het probleem. Volgens de woningcorporatie is er al jaren overlast. De meeste mensen die in dat blokje huizen heeft gewoond vertrekt binnen 2 tot 5 jaar door deze geluidsoverlast. Het zijn 3 woningen naast elkaar, waarvan wij de middelste zouden krijgen. De verstandhouding tussen de vertrekkende bewoners en de buren van rechts is enigszins prima, er valt mee te praten en tot compromissen te komen. Hun woonkamer grenst aan 'onze' (voor de uitleg noem ik het maar even onze woonkamer). De buren van links hebben wel veel geluidsoverlast van 'onze' trap, badkamer, en voordeur die aan hun woonkamer en slaapkamers grenst. Werkelijk alles klinkt voor hen (volgens hen), heel hard. Nu speelt ook mee dat niet de meest sociale en vriendelijke, begripvolle mensen op dat adres hebben gewoond. De man van buurvrouw links is een meneer uit Noord-Afrika en snel boos, heeft ook gevochten met de huidige vertrekkende bewoner (tevens ook uit Noord-Afrika). De huidige vertrekkende bewoner gaf aan ook licht ontvlambaar te zijn en zich niet laat commanderen door de buren en dus erop af gaat, wat uitmondde in vechtpartijen op straat en politiebezoek. Hij benoemde dat zijn temperament niet mee hielp. Ook de buren rechts hebben enkele jaren geleden flinke ruzie gehad met de vorige bewoners van de huidige vertrekkende bewoners (4 jaar geleden). Dat is ook uitgemond in een vechtpartij. Toen ik met deze buren praatte kwamen zij wat gespannen over. Ik denk ook dat de voorgaande en vertrekkende bewoners niet bereid waren om elkaars ergernissen te erkennen of naar elkaars overlast te luisteren (even bij elkaar in de woning staan om te horen hoe het echt klinkt), waardoor iedereen zich niet gehoord voelde.

De buurvrouw van links is haastig op zoek naar een andere woning en vertrekt waarschijnlijk binnenkort. Dit is vrijwel zeker. Zij gaf aan dat ze alle toiletgeluiden uit 'onze' badkamer in haar slaapkamer hoort en daar wakker van wordt. Ook de deur en trap zijn een probleem.
De rest van de straat is erg rustig, wonen veel oudere alleenstaande vrouwen.

Nu zijn wij best rustige mensen en ben ik best bereid rekening met haar te houden, tot op zekere hoogte. Het bekleden van de trap of onderzoeken of isoleren een optie is behoren tot die mogelijkheden. Wij hebben in tegenstelling tot de buren van links en rechts geen kinderen, geen auto en geen honden. We zijn niet druk en ontvangen niet vaak bezoek. Enerzijds denk ik dat het wel mee valt. Maar als zij inderdaad vertrekt dat weten we niet wat we daarvoor in de plaats krijgen.

De woningcorporatie geeft ons tot dinsdag om een besluit te nemen, en wil ons absoluut niet helpen mochten we overlast gaan ervaren. Zij stellen dat ze door ons voorafgaand te informeren, en door wat ze al gedaan hebben (bemiddeling bij vorige bewoners) al voldoende hebben gedaan. Juridisch mag dit niet, toch proberen ze zich daarop te beroepen.

Onze huidige woonsituatie is voor eind-twintigers zoals wij niet houdbaar. 1 Klein raam wat open kan, de woning is slecht geïsoleerd, we horen alles van onze huidige buurjongens die vaak (4 keer per week) schreeuwend bezoek over de vloer hebben. Enorme bassgeluiden en veel (wiet)gerook wat onze woonkamer binnenkomt. Daarnaast leven we op elkaars lip, vriend en ik leven op 25m2, er is geen tuin of balkon. Het wordt bloedheet in de huidige woning. Bovendien als ik over een jaar klaar ben met de studie dan moeten we hier sowieso uit. Vriend vind het een goed idee toch te kiezen voor de nieuwe woning, omdat dit een verbetering is in m2, een tuin heeft en ik in een aparte ruimte kan studeren.

Ons lange termijnplan is om tussen de 2 tot 5 jaar iets te kopen in de provincie van vriend zijn familie, waar huizen nog wel betaalbaar zijn. Dan heb ik ook wat relevante werkervaring opgedaan waardoor ik daar hopelijk sneller aan een baan kom en we een goede hypotheek kunnen krijgen. Dat kan nu namelijk niet. Vrije sector of particulier kunnen we in deze regio niet betalen en er is geen aanbod momenteel (afgelopen 6 maanden). De enige optie tot verbetering is dus het aannemen van deze sociale huurwoning. Ook speelt mee dat vriend over 1 jaar samen met mijn inkomen van bijbaan te veel verdient voor sociale huur. Maar te weinig voor particulier of vrije sector.

Wat zouden jullie doen? Welke argumenten hebben jullie voor wel of niet kiezen voor de nieuwe woning?
anoniem_318847 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 12:37
Reden: aanvulling
8.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij weet je best al wel wat je gaat doen, het aannemen namelijk, en probeer je het voor jezelf goed te praten hier. Dat hoeft helemaal niet.

Ik geef je ook gelijk hoor, je hebt nu al geluidsoverlast en je kan een groter huis krijgen. Ik zou het dus ook doen, en je direct weer opnieuw inschrijven en je ogen open houden voor iets anders.
Wat lezen sommigen slecht. Er is toch al vermeld dat woningbouw er niets aan gaat doen en dat de inschrijftijd komt te vervallen.
Ik zit heel de tijd te bedenken wat ik zelf zou doen maar ik kom er niet uit.

Wel weet ik (zoals hierboven ook al een paar keer geschreven is ) dat je met koop ook zwaar overlast kan hebben.
Wij hebben het namelijk zelf ook gehad.

Ik ben wel benieuwd of de huizen echt zo gehorig zijn of dat de buren voornamelijk zeikerds zijn.
Als het zeikerds zijn zullen ze altijd wat te zeiken hebben en het is echt niet fijn om ergens te wonen waar er een rot sfeer hangt en zelfs vechtpartijen uitbreken.

Ook zou ik niet veel geld in een huis stoppen waarvan ik weet dat het maar voor een paar jaar is.
Bij het verhaal van de woningbouw zou ik ook zo mijn bedenkingen hebben.
En stel dat jullie het huis accepteren en na een tijdje blijkt het echt vreselijk te zijn..Je inschrijfjaren ben je dan kwijt.

Mijn buurvrouw is ook best een zeikerd.Die hoort van alles terwijl ik dezelfde dingen helemaal niet hoor van mensen.Of in ieder geval niet zo erg als hoe zij het beschreef.
anoniem_372410 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 14:41
7.16% gewijzigd
dubbel
anoniem_372410 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 14:40
99.01% gewijzigd
dubbel
No way, dat ging ik niet accepteren. Een groot verloop, de woningbouw die al aangeeft er niets aan te willen doen terwijl ze dit wettelijk verplicht zijn, een buurman naast je die al agressief is en niet tegen normale leefgeluiden kan. Je bent je inschrijfgeld kwijt en hebt uitzicht op problemen. Daar zou ik echt voor passen. Zeker omdat je niet weet water over 5 jaar veranderd op de huizenmarkt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
13-07-2018 13:30
Ik zou gaan kijken en 2 mensen mee nemen. Dan bij de buren iemand laten luisteren en kijken in hoeverre er idd overlast is als iemand in "jouw" woning traploopt, deur dichtdoet etc. Kun je meteen de reactie van de buren pijlen ten opzichte van jouw beleving van het geluid.
Klinkt het idd hard dan weet je dat je daar rekening mee kan houden en dat het geen zeikerds zijn. Hoor je niet veel en beginnen ze daar al over te klagen zou ik de woning niet nemen want dan doe je het toch nooit goed.
Dit vind ik een goed idee! Het scheelt al heel veel als je weet of het notoire zeikerds zijn of dat het idd erg gehorig is waar je rekening mee kan houden.
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
koosje-87 schreef:
13-07-2018 14:08
Ja, de bewoners zijn vandaag verhuist. Dus dat gaat niet meer.
Maar dan kan je toch ook testen hoe gehorig het is? Sleutel ophalen en dan kan je met iemand testen hoe gehorig het nu echt werkelijk is.
Don't get high on your own supply.
*** schreef:
13-07-2018 14:53
Maar dan kan je toch ook testen hoe gehorig het is? Sleutel ophalen en dan kan je met iemand testen hoe gehorig het nu echt werkelijk is.

Een wbv gaat echt geen sleutel meegeven als er nog geen huurcontract is.
Habbekratz schreef:
13-07-2018 13:27
De woningbouw heeft je toch vooraf gewaarschuwd.Als je dan toch ja zegt is het je eigen keus.Dan moet je ook niet meer bij de woningbouw aankloppen want ze hebben het je toch gezegd.Wat kunnen ze er überhaupt aan doen?

Ik weet niet of dat zo is. Soms gaat de wet vóór gemaakte afspraken, juist om huurders te beschermen tegen allerlei regels die de verhuurder verzint om onder zijn verplichtingen uit te komen. TO zou kunnen uitzoeken of dat in dit geval ook zo is.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-07-2018 12:53
Ik denk dat ik het wel zou doen.

De kans dat jullie wéér een aanbod krijgen, is klein omdat er normaal veel langer gewacht moet worden.
De heethoofdbewoner in ‘jullie’ huis verhuisd.
De buurvrouw-die-alles-hoort gaat binnenkort verhuizen.
En ja, je weet niet wat er dan in komt, maar misschien ook wel rustige mensen zonder kinderen en huisdieren. Als je een koophuis hebt en je buren verhuizen, weet je ook niet wat er in komt.
Als de overlast aan blijft houden, kun je ook de huurdersraad/Woonbond inschakelen. Het ‘we hebben je gewaarschuwd’ door de WBV is natuurlijk onzin; jullie betalen huur en mogen daar woongenot voor verwachten, en overlast moet worden aangepakt (tenzij je klaagt over normale leefgeluiden).
Het is tijdelijk, jullue willen er een paar jaar blijven wonen. En het is verder een prima huis/locatie.
Eens, ik zou het dus ook doen.
Am Yisrael Chai!
Ik zou het niet doen.

Er loopt hier op het forum een heel naar topic over een forumster die heel veel last heeft van haar buurman en zich niet meer veilig voelt in haar huis. Een nachtmerrie!
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
13-07-2018 14:31
Het is niet relevant en ik vond het zelfs uitlokkend.
Natuurlijk is het wel relevant. Ik zou bv niet naast israeliers willen wonen Heb er met 2 gewerkt en ik dacht de eerste paar keer echt dat ze ruzie hadden, maar zo vertelde ze lachend, praten ze zou eenmaal. Zo is een bepaalde cultuur nou eenmaal sneller geneigd naar een bepaald soort handelen dan een andere cultuur. Een japanner reageert over het algemeen echt heel anders op een klacht of onenigheid dan een noord afrikaans iemand. Kun je hoog en laag springen maar iedere cultuur heeft zijn eigen gewoontes en eigenaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk te bizar voor woorden dat die woningbouw niks wil doen aan agressieve huurders. Straatterreur, hey prima!

De omgekeerde wereld wat mij betreft.

Gooi zulke criminelen er gewoon uit.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
13-07-2018 16:39
Eigenlijk te bizar voor woorden dat die woningbouw niks wil doen aan agressieve huurders. Straatterreur, hey prima!

De omgekeerde wereld wat mij betreft.

Gooi zulke criminelen er gewoon uit.

Vind ik ook.
Sociale woningverhuurders zouden vel strenger moeten zijn.
Na 3 keer een waarschuwing huurders het huis uitzetten.Er is een enorme wachtlijst van mensen die zich wel weten te gedragen!!
*** schreef:
13-07-2018 14:53
Maar dan kan je toch ook testen hoe gehorig het is? Sleutel ophalen en dan kan je met iemand testen hoe gehorig het nu echt werkelijk is.
geluiden uit en in een lege woning klinken heel anders dan in een bewoonde woning. Dus dat is geen goed eikpunt
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
13-07-2018 16:55
geluiden uit en in een lege woning klinken heel anders dan in een bewoonde woning. Dus dat is geen goed eikpunt
Aangezien heel veel mensen zo'n minimalistische inrichting aanhouden, inclusief koude harde vloer, zal het niet heel veel schelen. Vorige bovenburen hadden gordijnen en tapijten en ik hoorde bijna niks. Nu hebben de bovenburen laminaat en geen gordijnen of veel ander stoffen spul en dat hoor je echt wel hoor.
Kun je na de zomer geen particuliere recreatiewoning huren?
nina1966 schreef:
13-07-2018 16:35
Natuurlijk is het wel relevant. Ik zou bv niet naast israeliers willen wonen Heb er met 2 gewerkt en ik dacht de eerste paar keer echt dat ze ruzie hadden, maar zo vertelde ze lachend, praten ze zou eenmaal. Zo is een bepaalde cultuur nou eenmaal sneller geneigd naar een bepaald soort handelen dan een andere cultuur. Een japanner reageert over het algemeen echt heel anders op een klacht of onenigheid dan een noord afrikaans iemand. Kun je hoog en laag springen maar iedere cultuur heeft zijn eigen gewoontes en eigenaardigheden.
Ja, alle Nederlanders zijn per slot van rekening ook hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker wel doen. Het is een forse verbetering tov je huidige huis en je weet dat je hier niet voor altijd wilt blijven zitten. Mocht het echt zo verschrikkelijk zijn als je ergste nachtmerries dan zijn jullie samen financieel in staat om te verhuizen naar particuliere huur.
Om te gaan luisteren in het leegstaande huis hoe normale geluiden klinken, zou ik zeker doen. De wbv wil vast meewerken door jullie de sleutel even te geven.
You go girl!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-07-2018 17:14
Kun je na de zomer geen particuliere recreatiewoning huren?

Gezellig tussen de arbeidsmigranten? Ook vaak niet de meest ideale buren, want ze zitten er maar tijdelijk en voelen zich niet erg betrokken bij of verantwoordelijk voor hun woonomgeving.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
13-07-2018 17:25
De wbv wil vast meewerken door jullie de sleutel even te geven.

Je kunt het proberen, maar ik denk dat ze daar niet aan beginnen; de bezichtiging is tenslotte al geweest, de ervaring van eventueel geluid maar een momentopname op 1 moment van de dag. En voor hetzelfde geld laat degene die ze de sleutel hebben gegeven 23 ‘we-are-here’ krakers binnen. Om maar wat te noemen.

Als TO het niet neemt zullen er vele andere wachtenden zijn die het wél willen hebben. Het is geen huis wat al 2,5 jaar te koop staat ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quattro35 schreef:
13-07-2018 16:39
Eigenlijk te bizar voor woorden dat die woningbouw niks wil doen aan agressieve huurders. Straatterreur, hey prima!

De omgekeerde wereld wat mij betreft.

Gooi zulke criminelen er gewoon uit.

Waar moeten ze naartoe dan?
RoseHip schreef:
13-07-2018 14:30
Het grootste probleem is in mijn ogen dat ze haar 10 jaar inschrijving kwijt is als ze deze woning accepteert.
nou en ze wil over 2 jaar een huis kopen
quattro35 schreef:
13-07-2018 16:39
Eigenlijk te bizar voor woorden dat die woningbouw niks wil doen aan agressieve huurders. Straatterreur, hey prima!

De omgekeerde wereld wat mij betreft.

Gooi zulke criminelen er gewoon uit.
mogen ze dan bij jou? of moeten deze mensen op straat leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven