Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

woensdag 11 juli 2018 om 12:23
Hier ook geen strafhoek. Ik heb een beetje de indruk dat peuter het type is dat er niet van onder de indruk is. Wat wel werkt is gedrag en consequentie duidelijk maken. Eerst je pap opeten, dan pas de cracker. Blijven zeuren om de cracker terwijl je eerst om pap vroeg heeft geen zin. Ik noem maar zo even een voorbeeld.
woensdag 11 juli 2018 om 14:12
Hier wel een strafhoek. Nou ja, hoek.. elke willekeurige muur is een strafplek waar hij met zijn rug tegenaan moet zitten. Al het andere is onze peuter totaal niet van onder de indruk. Even tegen de muur moeten zitten en flink uitjanken, lijkt de patronen veel beter te doorbreken.
Maar goed, hij is ook bijna 3,5 jaar, dus dat is een heel andere fase ook dan die eerder werd omschreven. Hij is soms gewoon echt verrekte slim of strategisch, dus een alternatief speeltje waar hij net zo stout mee kan doen is zo gevonden als je iets van hem weg neemt. En zijn handelingen zijn meestal allang niet meer zo impulsief, maar goed overdachte stiekeme acties.
Dus ja, het wordt er niet gezelliger op om echt straf te moeten geven, maar so be it.
Maar goed, hij is ook bijna 3,5 jaar, dus dat is een heel andere fase ook dan die eerder werd omschreven. Hij is soms gewoon echt verrekte slim of strategisch, dus een alternatief speeltje waar hij net zo stout mee kan doen is zo gevonden als je iets van hem weg neemt. En zijn handelingen zijn meestal allang niet meer zo impulsief, maar goed overdachte stiekeme acties.
Dus ja, het wordt er niet gezelliger op om echt straf te moeten geven, maar so be it.
zaterdag 14 juli 2018 om 08:00
zaterdag 14 juli 2018 om 19:02
Haha ja mooi hè! Zo creatief!
Die van mij ziet overal een brug in.
Of een tent. Ik vind 't zo leuk!
Hier een pittige dag gehad met peuterlief. Ze weigert te slapen. Ze was doodmoe, en dus heel vervelend. Overal om krijsen en alles is NEEEE!!! ze is net uitgeput in slaap gevallen en wij zijn ook helemaal op haha!

maandag 16 juli 2018 om 18:46

maandag 16 juli 2018 om 20:02
Ik kan alleen vanuit mijn 3 jarige bedenken dat hij absoluut niet los zou durven. Op 2 jarige leeftijd ook echt niet volgens mij. Toen klemde hij zich nog enorm aan mij vast.
En tegen de tijd dat ze dat wel durven (dat begint bij die van mij dus nu pas), denk ik dat zo’n eenvoudige zwemband met vleugeltjes ook al afdoende is. In de meeste zwembaden mogen peuters ook niet zonder vleugeltjes.
En tegen de tijd dat ze dat wel durven (dat begint bij die van mij dus nu pas), denk ik dat zo’n eenvoudige zwemband met vleugeltjes ook al afdoende is. In de meeste zwembaden mogen peuters ook niet zonder vleugeltjes.

dinsdag 17 juli 2018 om 11:01
Lijkt me prima. Niet in zee of een rivier natuurlijk, want dan kan ie meegenomen worden door de wind en stroming. Hier krijg ik kind er absoluut niet in. Die wil z'n eigen gang kunnen gaan en heeft zwemvleugels. In diep water blijf ik er steeds bij (naast).
dinsdag 17 juli 2018 om 13:49
Mijn dochter draagt zwembandjes sinds ze ongeveer 11 maanden is. Die wil ook echt de vrijheid in het water. Los lopen kon ze toen nog niet, maar in water van ongeveer 50 cm diep, liep ze vlot rond met haar bandjes om. En uiteraard er altijd bij in de buurt blijven. Dat heb ik laatst weer gemerkt dat dat geen overbodige luxe is. Dochter was zittend in bad aan het spelen en gleed weg en was anders zo op haar rug met haar hoofd onder water terecht gekomen... En het is ook altijd erg gezellig om op het krukje ernaast of in bad zelf erbij te zitten.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

dinsdag 17 juli 2018 om 14:36
Ja, ze blijft zeker drijven als ze zin heeft. Nu is dochter een echte waterrat en gek op 'duiken', dus ze gooit haar hoofd om de haverklap expres onder water. En haalt hem net zo makkelijk weer omhoog. Het scheelt misschien dat we wekelijks met haar zwemmen. We zijn begonnen met babyzwemmen toen dochter 11 weken oud was.

donderdag 19 juli 2018 om 14:19
Dochter is nu dus net twee. We hebben voor haar sinds enkele weken een eenpersoonsbed met uitvalbescherming gekocht. Deze staat nu ook op haar slaapkamer naast haar ledikant. De eerlijke hoofdreden hiervoor is dat ik nu ruim 38 weken zwanger ben van ons tweede kind. De baby gaat straks in een wieg slapen, dus veel haast is er gelukkig niet. Dochter kan prima zelf in en uit haar grote bed klimmen. Ze speelt er dagelijks in. En we betrekken het bed zowel 's middags als 's Avonds bij het bedritueel door daar een boekje in voor te lezen. Haar drie bedknuffels heeft ze er dan ook altijd bij. Zodra het boekje uit is, klimt ze er echter meteen uit en wil echt niet in het grote bed slapen en roept ook letterlijk dat ze in haar kleine bed wil. Heeft er iemand tips om de overgang wat fijner voor haar te maken? Of is het slim om het compleet te laten rusten? Of als tussenstap de zijwand uit haar ledikant te halen?
donderdag 19 juli 2018 om 14:56
@chiao: wij hebben hier zo'n beetje hetzelfde (zoon wordt over 6wk trouwens pas 2). Wij hebben het hier laten rusten en gaan rond verjaardag van zoon op vakantie, waar we dit keer geen kinderbed hebben geregeld. Stiekem hoop ik erop dat hij daar wel in het grote bed wil, als dat gebeurd staat mijn broer thuis standby om het ledikant op zolder te dumpen, zodat we thuis gelijk kunnen doorpakken.
Overigens hebben wij een extra ledikant gehaald bij ikea toen we doorhadden dat het grote bed hem nog niet ging worden. Gelukkig maar, want zijn zusje is nu 4mnd en past niet meer in haar wieg, dus we hadden dat ledikant ook wel echt nodig
Er gaat uiteindelijk al zoveel veranderen voor je oudste, als ze nu al aangeeft dat ze nog in het ledikant wil, zou ik het grote bed niet gaan opdringen.
Overigens hebben wij een extra ledikant gehaald bij ikea toen we doorhadden dat het grote bed hem nog niet ging worden. Gelukkig maar, want zijn zusje is nu 4mnd en past niet meer in haar wieg, dus we hadden dat ledikant ook wel echt nodig

Er gaat uiteindelijk al zoveel veranderen voor je oudste, als ze nu al aangeeft dat ze nog in het ledikant wil, zou ik het grote bed niet gaan opdringen.
donderdag 19 juli 2018 om 16:05
Ik bedoel denk ik te zeggen dat je er rekening mee moet houden dat je over een maand of 4 alsnog bij de ikea staat voor een extra ledikant

Maar als het ons over 6wk gelukt is met onze tactiek laat ik het je weten!

donderdag 19 juli 2018 om 19:59
Geen tips Chiao. Maar we hebben ook niet de plek om ee groot bed naast het ledikant te zetten. En ik denk dat ik meer van de ‘niet zeuren, gewoon slapen’ aanpak ben en samen met dochter een nieuw bed koop, in elkaar zet op de plek van de oude en ze het dan daarmee moet doen. Maar goed, voor nu slaapt ze nog in het ledikant, waar eventueel nog de zijkant uit kan, dus we hebben nog even voor ik hier kan vertellen of mijn idee klopte

donderdag 19 juli 2018 om 21:09
Daar houden we inmiddels al rekening meeMaartje2016 schreef: ↑19-07-2018 16:05Ik bedoel denk ik te zeggen dat je er rekening mee moet houden dat je over een maand of 4 alsnog bij de ikea staat voor een extra ledikant![]()