Niet mogen versnellen

14-07-2018 21:09 73 berichten
Mijn zoon zat het afgelopen jaar in een klas 2/3. De IB’er stelde voor dat mijn zoon volgend jaar naar groep 4 gaat ipv 3 omdat hij nu al zo goed als alles beheerst nadat we eerder besloten dat hij zoveel mogelijk mag meedraaien met de kinderen van groep 3.
Hij beheerst met het lezen inmiddels zelfs al M4 niveau.

Nu heeft de school besloten dat het versnellen niet door gaat. Waarom? Mijn zoon is van 2012 en in de komende groep 4 zitten een paar kinderen geboren in schooljaar 2009/2010.

Mijn zoon moet dus eigenlijk opdraaien voor problemen die van de school zelf zijn (een aantal zittenblijvers dus) en moet dus komend jaar naar groep 3 waar hij feitelijk al met succes aan deel heeft genomen. Vanwege dat hij uit 2012 komt mag hij ineens niet naar groep 4.

Ik heb de andere basisscholen in Osdorp al gebeld maar die geven aan dat zonder een overgangsbewijs naar groep 4 ze hem niet kunnen plaatsen.

Wat kan ik doen om mijn zoon toch komend schooljaar in groep 4 te krijgen? Hij krijgt nu geen overgangsbewijs omdat ze hem te jong vinden om tussen 8-jarigen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef: ↑
14-07-2018 22:00
Ik vind het echt storend dat dit onderwerp hier op Viva vaak zo negatief bekeken wordt, want het is echt een probleem voor slimme kinderen in ons onderwijs.
Absoluut. Iedereen snapt wel dat moeilijk mee kunnen komen een probleem is, maar dat veel te snel denken en werken voor het gemiddelde dat net zo goed is, is dan weer moeiljker te bevatten. En omdat hoge cijfers halen 'goed' is, is een klas overslaan 'beter dan goed'; daarom wordt dat snel gezien als pochen, denk ik. Want dan ben je vast aan het overdrijven.

En waarom is blijven zitten wel logisch? Daarover hoor ik eigenlijk nooit dat dat slecht zou zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het zou dan toch net zo goed niet goed zijn om altijd de oudste van de klas te zijn?
dg2015 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 22:28
0.31% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
EngeLiene schreef: ↑
14-07-2018 21:20
Hoezo sociaal-emotioneel achterhaald? I
Nou vrij simpel. Als we het dan toch over soc-emo willen hebben: een heel jaar lang zwaar onder je niveau werken en je kapot vervelen kan soc-emo veel meer kapot maken dan je lief is. Mijn dochter is er tenminste aardig aan onderdoor gegaan, aan dat goed bedoelde gemekker over sco-emo. Die mocht ook niet versnellen, want ze liep zogenaamd soc-emo zo achter. Dat ze cognitief drie jaar voorliep deed niet terzake, want soc-emo he. Na dat jaar had ik geen dochter meer in huis, maar een dood vogeltje. Had in de klas geen enkele aansluiting meer, want ze moest wegens die belachelijke voorsprong altijd apart werken of de mindere goden in haar klas bijspijkeren. Doodongelukkig was ze.

En uiteindelijk bleek het met die soc-emo achterstand reuze mee te vallen, want toen ze toch maar werd versneld bleek ze in haar nieuwe klas ineens wel vrienden te kunnen maken en op feestjes uitgenodigd en zo. Ze wisten niet wat ze zagen, die juffen.

En mijn dochter is echt de enige niet hoor. Je wil niet weten hoe vaak een soc-emo voorsprong door juffen wordt gelabeld als een achterstand, omdat er zo ongeveer wordt geëist dat die kinders met leeftijdgenoten moeten kunnen omgaan.

Zo achterlijk, dat leeftijdjaarklassensysteem. Je gaat toch zelf ook niet alleen maar om met mensen die precies even oud zijn als jij? Nou dan.
Eens betreft het sociaal-emotionele gebied. Mijn dochter van 14 is een keer “blijven zitten” en heeft helemaal geen voorsprong op dit gebied. Ook al zou dat in theorie wel zo moeten zijn. Uit persoonlijke ervaringen kan ik zeggen dat iets als bij deze en deze leeftijd hoort deze ontwikkeling niet klopt.
Dat een school eerst zelf bedenkt dat een kind zou moeten versnellen, en daarna als het kind er klaar voor is toch maar niet omdat ze ineens bedenken dat er 2 jaar leeftijdsverschil in een klas kan zitten, is trouwens wel ontzettend slordig.
Overigens zaten mijn kinderen op een Montessorischool, waar 3 groepen bij elkaar zitten en twee jaar leeftijdsverschil binnen 1 klas dus heel normaal was.
Toen mijn versnelde jongste naar de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) ging was hij nog net 7 en de oudste in zijn klas was ooit een keer blijven zitten en was al 12. Ja, dat verschil was wel erg groot, maar er zitten nog meer kinderen in zo'n klas hè, hij hoeft niet bij iedereen aansluiting te vinden.
Your opinion matters. Just not that much.
Week 40 van de Extremely Demotivational Calendar
Lady*Voldemort schreef: ↑
14-07-2018 22:27
Nou vrij simpel. Als we het dan toch over soc-emo willen hebben: een heel jaar lang zwaar onder je niveau werken en je kapot vervelen kan soc-emo veel meer kapot maken dan je lief is. Mijn dochter is er tenminste aardig aan onderdoor gegaan, aan dat goed bedoelde gemekker over sco-emo. Die mocht ook niet versnellen, want ze liep zogenaamd soc-emo zo achter. Dat ze cognitief drie jaar voorliep deed niet terzake, want soc-emo he. Na dat jaar had ik geen dochter meer in huis, maar een dood vogeltje. Had in de klas geen enkele aansluiting meer, want ze moest wegens die belachelijke voorsprong altijd apart werken of de mindere goden in haar klas bijspijkeren. Doodongelukkig was ze.

En uiteindelijk bleek het met die soc-emo achterstand reuze mee te vallen, want toen ze toch maar werd versneld bleek ze in haar nieuwe klas ineens wel vrienden te kunnen maken en op feestjes uitgenodigd en zo. Ze wisten niet wat ze zagen, die juffen.

En mijn dochter is echt de enige niet hoor. Je wil niet weten hoe vaak een soc-emo voorsprong door juffen wordt gelabeld als een achterstand, omdat er zo ongeveer wordt geëist dat die kinders met leeftijdgenoten moeten kunnen omgaan.

Zo achterlijk, dat leeftijdjaarklassensysteem. Je gaat toch zelf ook niet alleen maar om met mensen die precies even oud zijn als jij? Nou dan.
Hear hear!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
SaskiaBrain schreef: ↑
14-07-2018 22:36
Dat een school eerst zelf bedenkt dat een kind zou moeten versnellen, en daarna als het kind er klaar voor is toch maar niet omdat ze ineens bedenken dat er 2 jaar leeftijdsverschil in een klas kan zitten, is trouwens wel ontzettend slordig.
Inderdaad. Maar ik heb ook meegemaakt dat een school vijf weken na een gemaakte afspraak ineens radicaal anders dacht over wat er met mijn dochter zou gebeuren, dus het verbaast mij niet helemaal.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik ben absoluut niet tegen versnellen maar ik vind lezen op m4 niveau daar geen reden toe. Een kind moet op alle gebieden dus ook rekenen etc voorlopen om een versnelling zinvol te maken
Verder is een versnelling niet zaligmakend. Ga met school in overleg hoe zoon uitgedaagd kan worden in groep 3. Misschien blijkt dat prima te werken en is versnellen niet nodig
Uitgaande van dat de kinderen uit 2009 op z”n vroegst rond september zijn geboren en het kind van TO neem ik aan (als dit de eerste keer versnellen is) niet veel later dan juni 2012, is het leeftijdsverschil maximaal 2,5 tot 3 jaar.
Waarvan ik me af vraag of in dit geval daar ook echt sprake van is en zoja om hoeveel kinderen die zoveel ouder zijn het echt gaat. 1 of 2 is verwaarloosbaar, 10 of 15 wordt al een ander verhaal.

Dat de leeftijdsverschillen zo groot zijn zegt alleen nog niets over wie de kinderen zijn en hoe ze met elkaar om gaan.
lisbeth schreef: ↑
14-07-2018 22:47
Ik ben absoluut niet tegen versnellen maar ik vind lezen op m4 niveau daar geen reden toe. Een kind moet op alle gebieden dus ook rekenen etc voorlopen om een versnelling zinvol te maken
Verder is een versnelling niet zaligmakend. Ga met school in overleg hoe zoon uitgedaagd kan worden in groep 3. Misschien blijkt dat prima te werken en is versnellen niet nodig
Als het kind alles van groep 3 beheerst en dan met lezen zelfs nog wat voorloopt is komend jaar groep 3 natuurlijk wel erg onder zijn niveau.
Your opinion matters. Just not that much.
Week 40 van de Extremely Demotivational Calendar
:popcorn: ga door, ga door
ik geef mn bek ook maar een douw
Solomio schreef: ↑
14-07-2018 22:51
Als het kind alles van groep 3 beheerst en dan met lezen zelfs nog wat voorloopt is komend jaar groep 3 natuurlijk wel erg onder zijn niveau.
Draai het voor de grap eens om. Als het kind al in groep 4 zat en nu naar groep 5 zou moeten? en nog zou lezen op M3 niveau en de stof van groep 4 sowieso nog niet goed beheerst, zou iedereen roepen dat je zittenblijven serieus moet overwegen.
Het is dan wel een behoorlijke kleine school als er maar 1 groep 4 is

Wat wij vroeger met oudste hebben gedaan is haar overgezet naar montesorri onderwijs. Vlak voor het einde van het jaar. Ze zat in 2. Kwam in de nieuwe school in groep 3. Mocht daar als test een paar weken meedraaien en dat ging zo goed dat ze met de groep meestroomde naar 4

Of een school met combi klassen. Dan is het makkelijker tussen klassen dn niveaus schakelen
Wat ik in elk geval graag zeker zou willen weten; hoeveel zittenblijvers zijn er eigenlijk???

Aangezien een jaar overdoen eigenlijk niet zo vaak wordt aangeraden, vind ik het erg opvallend dat er hier ineens een paar zouden zijn. Alleen al daarom zou ik mezelf afvragen of een andere school sowieso niet beter is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Uit je post blijkt niet zo duidelijk waarom je het versnellen zo graag wilt. Lezen op m4 niveau vind ik nog niet zo schokkend qua voorlopen moet ik zeggen. Maar alles hangt af van de aanpak qua differentiatie op deze school. Bij ons lezen ze meteen in groepjes op AVI niveau en dus volledig door alle groepen heen.

Mijn zoon is van 2011 en heeft dit jaar groep 3 gedaan. Loopt op veel fronten voor (AVI m6 en hoge cito scores) en heeft zeker extra uitdaging en aandacht nodig gehad. Maar dat kreeg hij allemaal terwijl hij in zijn eigen groep bleef. Waar hij zich helemaal goed in voelt. Dus dat kan ook.

Vraag eens door hoe de school dat doet want jouw beeld dat jouw kind dan altijd apart aan een tafeltje zit te werken is in ons geval helemaal niet juist.
Ik vind het eerder bizar dat er kinderen uit 2009 volgend jaar in groep 4 zitten. Dan zijn die toch 2x gedoubleerd? Mijn eind december 2009-zoon gaat naar groep 6.
if we all light up, we can scare away the dark...
En lezen op M4 vind ik eigenlijk best een goede reden om naar groep 4 te gaan, aangezien groep 3 voornamelijk bestaat uit leren lezen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Ceylon schreef: ↑
14-07-2018 23:02
Wat ik in elk geval graag zeker zou willen weten; hoeveel zittenblijvers zijn er eigenlijk???

Aangezien een jaar overdoen eigenlijk niet zo vaak wordt aangeraden, vind ik het erg opvallend dat er hier ineens een paar zouden zijn. Alleen al daarom zou ik mezelf afvragen of een andere school sowieso niet beter is.

Wij wonen in Osdorp, dus het zal je vast niets verbazen dat hier relatief veel kinderen zijn die sowieso een jaartje doorkleuteren. Dat heeft onder andere te maken met dat, ook op de school van mijn zoon, veel kinderen van buitenlandse komaf zijn en thuis geen Nederlands praten.

Ik heb helaas geen concrete cijfers.
Het merendeel is wel geboren in schooljaar 2010/2011.
Mijn zoon is geboren op 30 januari 2012.

Ik heb het er inmiddels met wat vriendinnen over gehad en begrepen dat mijn zoon net buiten een bepaalde grens valt. Was hij niet 30 januari geboren maar 31 december 2011, dan zou hij in principe vallen onder de reguliere 2010/2011 groep?
Een vriendin noemde zelfs dat in de media vaak onterecht wordt genoemd dat onze kroonprinses is versneld, maar omdat zij in december is geboren daar eigenlijk helemaal geen sprake van is.

Ik vrees nu eigenlijk dat er geen sprake had moeten zijn van het woord versnellen, dat de school verkeerde leeftijdsgrenzen aanhoudt en er ook nog eens veel te star mee om gaat.
Maar dat moet ik de komende week nog eens goed gaan uitzoeken of dit ook wel klopt.
tatlitatli schreef: ↑
14-07-2018 23:12
Ik vind het eerder bizar dat er kinderen uit 2009 volgend jaar in groep 4 zitten. Dan zijn die toch 2x gedoubleerd? Mijn eind december 2009-zoon gaat naar groep 6.
Ik ken die kinderen niet maar het zullen wel kinderen zijn uit het najaar die nu dus 8 jaar zijn. Of het zijn kinderen met serieuze leerproblemen die een paar jaar geleden nog op speciaal onderwijs zouden zitten maar nu op de reguliere school kunnen blijven zitten.
tatlitatli schreef: ↑
14-07-2018 23:14
En lezen op M4 vind ik eigenlijk best een goede reden om naar groep 4 te gaan, aangezien groep 3 voornamelijk bestaat uit leren lezen.
Dat kan hij al meer dan prima. Hij heeft in 12 dagen Jip en Janneke uitgelezen. Na de vakantie zal hij waarschijnlijk ook verder dan M4 zijn en dat ga ik niet remmen.
Lezen op M4 niveau is geen reden tot versnellen. Lezen kun je heel makkelijk doen op je eigen niveau. Het wordt een ander verhaal als de voorsprong bij alle vakken zichtbaar is. In dit geval is de versnelling in feite al ingezet en wordt deze teruggedraaid. Dat kan alleen maar met een heel goed plan voor komend jaar. Je kind is ongetwijfeld niet de enige die (goed) lezend en rekenend naar groep 3 gaat. Maar hij heeft dus wel alle stof al gehad. Dat maakt het lastig en daar moet een plan voor komen.

Versnellen zou ik zelf alleen doen als de voorsprong heel erg groot is, ook op sociaal emotioneel vlak. En ze dus aansluiting hebben met oudere kinderen.
Nee hoor, volgens de scholen die de 1januari grens hanteren, en dat zijn veel scholen, hoort je kind aankomend jaar naar groep 3 te gaan. Dus dat doet school prima, afgezien van het feit of hij wel of niet zou moeten versnellen.

(Ook afgezien van het feit dat het niet altijd even handig is om deze grens te hanteren, en dat officieel deze ‘grens’ helemaal niet bestaat, maar dat terzijde)

Onze oudste is ook van Jan 2012, zit nu in groep 3 omdat hij vorig jaar is versneld, maar had eigenlijk in groep 2 gehoord.
En inderdaad, was hij van november/december 2011 geweest, was het geen versnellen geweest en had hij regulier in groep 3 gezeten.

Onthoud echter dat groep 3 echt wel meer inhoudt dan alleen maar leren lezen. Een beetje school heeft ook een plusprogramma, werken op maat en uitdaging naast de reguliere stof. Hij moet ook leren schrijven, duidelijker met taken werken, minder spelen wat netjes wordt afgebouwd, rekenen enz. Ga gewoon in gesprek met school en vraag wat voor extra uitdaging ze kunnen bieden.
Waarom wil je zo graag dat hij gaat versnellen?

Ik lees veel onvrede met de school, die zich nu uit in deze discussie.
Ik vind een camping altijd een prima plaats om te kijken hoe je kind gedragsgewijs aansluit bij welke leeftijd. Kinderen leren elkaar kennen en zoeken passende vriendjes. Niet op leeftijd, maar op 'klik'.

Mijn middelste komt steevast thuis met oudere vrienden. Mijn oudste met jonger, ouder en gelijk. Mijn jongste tot de puberteit altijd met jongere of gelijke leeftijd. Voor mij klopt dat ook met het beeld dat ik zelf van hen heb/had.

Natuurlijk zijn al die andere kinderen op de camping ook niet exact volgens het boekje ontwikkeld dus er zijn wel eens uitzonderingen in de vriendjes. Na één jaar kun je daar ook niet meteen iets van vinden, maar na enkele jaren zie je soms een trend.
SaskiaBrain schreef: ↑
14-07-2018 22:53
Draai het voor de grap eens om. Als het kind al in groep 4 zat en nu naar groep 5 zou moeten? en nog zou lezen op M3 niveau en de stof van groep 4 sowieso nog niet goed beheerst, zou iedereen roepen dat je zittenblijven serieus moet overwegen.
Sorry hoor dat ik blijkbaar dom ben, maar wat wil je nu precies beweren?

Oh laat maar, ik heb me in de war laten brengen door je quote :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven