Huis bezichtigen
donderdag 19 juli 2018 om 13:43
Is het mogelijk om een huis te bezichtigen alvorens de financiering geregeld te hebben? M.a.w. niet wetende of je dit wel kan betalen, maar gaat zeer moeilijk worden. Dit, omdat ik anders verwacht te laat te zijn bij de makelaar.
De mensen zijn de woning overigens al uit dus daar wordt geen tijd van "verpest". De makelaar heeft immers verder toch niets met de financiering van doen al snap ik dat het niet handig is, maar vooral voor mezelf niet.
De mensen zijn de woning overigens al uit dus daar wordt geen tijd van "verpest". De makelaar heeft immers verder toch niets met de financiering van doen al snap ik dat het niet handig is, maar vooral voor mezelf niet.
vrijdag 20 juli 2018 om 10:16
Zorg nou eerst eens dat je weet wat je kunt lenen. Kijken kan natuurlijk altijd, maar kijk naar huizen die je kunt betalen. Nu heb je geen idee wat je kunt betalen.
Ik heb 2 jaar terug mijn huis verkocht, de kopers hadden niet voldoende spaargeld om de kosten koper te voldoen. De taxatie was gelijk aan de vraagprijs en zij dachten nadat ik akkoord was met hun bod en alles in gang was gezet dat ze nog wel even 5000 euro konden afdingen.
Ik had heel veel geluk dat ik 7 biedingen had waaronder 3 de vraagprijs hadden geboden en dat zij niet in de tussentijd al een ander huis hadden gevonden.
Ik heb 2 jaar terug mijn huis verkocht, de kopers hadden niet voldoende spaargeld om de kosten koper te voldoen. De taxatie was gelijk aan de vraagprijs en zij dachten nadat ik akkoord was met hun bod en alles in gang was gezet dat ze nog wel even 5000 euro konden afdingen.
Ik had heel veel geluk dat ik 7 biedingen had waaronder 3 de vraagprijs hadden geboden en dat zij niet in de tussentijd al een ander huis hadden gevonden.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
vrijdag 20 juli 2018 om 10:20
@ to dan heb je in een dag tijd al heel veel geleerd over hypotheken.
Vraag aan vrienden en familie een fijne hypotheek adviseur en bel deze voor een afspraak voor een oriënterend gesprek. Dan weet je in welke prijs klassen dat je na huis kan kijken en aan welke voorwaarde je moet voldoen om een starterslening te krijgen.
En welke formulieren dat je al kan regelen zodat je hypotheek dadelijk vlot geregeld kan worden ( ga er vanuit dat je geen zzp bent) .
En als je dat allemaal weet kan je aan het leukste en spannendste deel beginnen een huis zoeken.
Vraag aan vrienden en familie een fijne hypotheek adviseur en bel deze voor een afspraak voor een oriënterend gesprek. Dan weet je in welke prijs klassen dat je na huis kan kijken en aan welke voorwaarde je moet voldoen om een starterslening te krijgen.
En welke formulieren dat je al kan regelen zodat je hypotheek dadelijk vlot geregeld kan worden ( ga er vanuit dat je geen zzp bent) .
En als je dat allemaal weet kan je aan het leukste en spannendste deel beginnen een huis zoeken.
vrijdag 20 juli 2018 om 11:29
Ik zou voor een vrijstaande hypotheek adviseur gaan aangezien deze bij meerdere hypotheek verstrekkers terecht kan en vanuit daar de beste deal voor jouw kan halen. De bank wel alleen maar hun eigen hypotheek verkopen en dat hoeft niet de beste voor jouw te zijn.
vrijdag 20 juli 2018 om 11:35
Hebben wij ook gedaan en hebben een veel betere deal weten te krijgen qua looptijd, rente en leenbedrag.Browniechocolate schreef: ↑20-07-2018 11:29Ik zou voor een vrijstaande hypotheek adviseur gaan aangezien deze bij meerdere hypotheek verstrekkers terecht kan en vanuit daar de beste deal voor jouw kan halen. De bank wel alleen maar hun eigen hypotheek verkopen en dat hoeft niet de beste voor jouw te zijn.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
vrijdag 20 juli 2018 om 11:53
Ik zou niet naar de bank gaan. Of in ieder geval zeker ook naar een zelfstandige hypotheekadviseur.
Ik zou rondvragen bij familie en vrienden of zij iemand kennen.
Je kunt maar de bank, we zijn er bij twee geweest maar dat was een verspilling van onze tijd. We hadden beter meteen naar twee zelfstandige adviseurs kunnen gaan...
Een zebra is geen paard met strepen
vrijdag 20 juli 2018 om 13:13
Bij ons in de regio gaan huizen ook absoluut niet onder de vraagprijs weg.
Als ze in de verkoop komen moet je ook meteen reageren en snel beslissen na een bezichtiging of je het zou willen kopen.
Bij ons zijn eerst 3 huisjes aan onze neus voorbij gegaan omdat we overboden zijn.
Uiteindelijk is het ons toch gelukt, maar wel 6 duizend euro boven de vraagprijs.
Gelukkig werd het huisje ook 6 duizend boven de vraagprijs getaxeerd
31 augustus krijgen we de sleutel, en zal blij toe zijn als al het geregel (notaris, bank etc) allemaal voorbij is.
Als ze in de verkoop komen moet je ook meteen reageren en snel beslissen na een bezichtiging of je het zou willen kopen.
Bij ons zijn eerst 3 huisjes aan onze neus voorbij gegaan omdat we overboden zijn.
Uiteindelijk is het ons toch gelukt, maar wel 6 duizend euro boven de vraagprijs.
Gelukkig werd het huisje ook 6 duizend boven de vraagprijs getaxeerd
31 augustus krijgen we de sleutel, en zal blij toe zijn als al het geregel (notaris, bank etc) allemaal voorbij is.
vrijdag 20 juli 2018 om 14:04
De bank voelt wat toegankelijker voor me en veiliger/zuiverder.
Ik heb vandaag de stap gezet om in ieder geval een afspraak te krijgen voor een oriënterend gesprek.
Denken jullie dat het nut heeft de makelaar al te benaderen? Ergens heb ik het idee dat ik het dan enigzins kan rekken. Maar dat zal wel niet. Ik ben gewoon bang te laat te zijn in het zeer kleine geval het wel mogelijk zou zijn. Aan de andere kant dit is ook niet iets wat je zo 1 2 3 doet.
Ik heb vandaag de stap gezet om in ieder geval een afspraak te krijgen voor een oriënterend gesprek.
Denken jullie dat het nut heeft de makelaar al te benaderen? Ergens heb ik het idee dat ik het dan enigzins kan rekken. Maar dat zal wel niet. Ik ben gewoon bang te laat te zijn in het zeer kleine geval het wel mogelijk zou zijn. Aan de andere kant dit is ook niet iets wat je zo 1 2 3 doet.
vrijdag 20 juli 2018 om 14:52
Wanneer heb je de afspraak met de bank?
En vraag ook wat je kan lenen /Wat de rente word als je de hypotheek 20 of 30 jaar wilt vast zetten.
2 grote banken hier in nl wilde bij ons alleen maar 10 jaar doen. Maar de kans dat de rente over 10 jaar net zo laag is als nu is heel klein. ( en dan ga je na 10 jaar opeens veel meer betalen)
Onze hypotheek staat voor 20 jaar vast en dat was maar 0.2 % meer renten als 10 jaar vast.
En vraag ook wat je kan lenen /Wat de rente word als je de hypotheek 20 of 30 jaar wilt vast zetten.
2 grote banken hier in nl wilde bij ons alleen maar 10 jaar doen. Maar de kans dat de rente over 10 jaar net zo laag is als nu is heel klein. ( en dan ga je na 10 jaar opeens veel meer betalen)
Onze hypotheek staat voor 20 jaar vast en dat was maar 0.2 % meer renten als 10 jaar vast.
vrijdag 20 juli 2018 om 15:28
Toen ik ging orienteren op mijn woning hebben de artikelen op knab (toen nog eyeopen) mij erg veel geholpen: https://bieb.knab.nl/hypotheken
vrijdag 20 juli 2018 om 15:40
Ik wordt vandaag of maandag gebeld om een afspraak te maken. Maar ik twijfel nu wel of dat überhaupt nut heeft. Ik heb de berekening op internet gedaan en ik kan het vergeten. Het maandbedrag kan ik wel gewoon betalen. Het zit hem in die idiote hoge kosten die erbij komen en dat je die uit eigen zak moet betalen...
En toch kan ik het niet bevatten dat het zo'n verschil is. Ik heb geen interesse in een kasteel of zo. Ik heb geen hoog inkomen, maar ook geen minimum.
Ik moet het maar uit mijn hoofd zetten, zucht..
Aan iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd.
Fijn weekend
En toch kan ik het niet bevatten dat het zo'n verschil is. Ik heb geen interesse in een kasteel of zo. Ik heb geen hoog inkomen, maar ook geen minimum.
Ik moet het maar uit mijn hoofd zetten, zucht..
Aan iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd.
Fijn weekend
vrijdag 20 juli 2018 om 21:52
Ik werk in het notariaat en wij krijgen de koopovereenkomst na ondertekening in verband met het voorbereiden van de levering.
Het komt gemiddeld zo’n een keer in de drie weken voor dat iemand zijn financiering niet rond krijgt en als je dan een beetje doorvraagt blijkt vaak dat de volgorde niet helemaal klopt: ze hebben in een dolle bui dat huis gekocht en zijn zich daarna pas gaan oriënteren op het bedrag dat ze konden lenen.
En met een beetje pech is er in alle eufeurie ook nog geen financieringsvoorbehoud overeengekomen en dan wordt het helemaal mooi...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
vrijdag 20 juli 2018 om 21:57
eckano schreef: ↑20-07-2018 21:52Ik werk in het notariaat en wij krijgen de koopovereenkomst na ondertekening in verband met het voorbereiden van de levering.
Het komt gemiddeld zo’n een keer in de drie weken voor dat iemand zijn financiering niet rond krijgt en als je dan een beetje doorvraagt blijkt vaak dat de volgorde niet helemaal klopt: ze hebben in een dolle bui dat huis gekocht en zijn zich daarna pas gaan oriënteren op het bedrag dat ze konden lenen.
En met een beetje pech is er in alle eufeurie ook nog geen financieringsvoorbehoud overeengekomen en dan wordt het helemaal mooi...
Wij hebben eerst echt elke cent uitgerekend en kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo doldriest bezig gaan op het kopen van een huis.
En dan ook nog geen financieringsbehoud...die mensen laten zichzelf dan persoonlijk failliet verklaren ofzo? Bankgarantie ed kost ook genoeg en al helemaal als je er vanaf moet zien. Ben heeeeeel benieuwd hoe zoiets dan gaat.
zaterdag 21 juli 2018 om 08:48
Het schijnt zo te zijn dat in deze "voor jou tien anderen" tijd sommige verkopers helemaal geen voorbehouden in hun koopcontract willen. Daar zou ik dus nooit in meegaan. En ik snap het ook niet helemaal, want ze halen zichzelf toch ook ellende op de hals als alles op het laatste moment niet door kan gaan.
zaterdag 21 juli 2018 om 08:55
Voor de verkopers maakt het weinig uit. Die krijgen geloof ik 10% van het aankoopbedrag via de bankgarantie (of als aanbetaling bij de notaris van de kopende partij) als de koop dan niet doorgaat. Alleen moet de ‘kopende’ partij die zich noodgedwongen terug moet trekken dat geld wel terugbetalen aan de bank. Dus de verkoper krijgt het geld en kan opnieuw verkopen. Ze verdienen er dus wat aan en de teruggetrokken kopers hebben gelijk een schuld.popita schreef: ↑21-07-2018 08:48Het schijnt zo te zijn dat in deze "voor jou tien anderen" tijd sommige verkopers helemaal geen voorbehouden in hun koopcontract willen. Daar zou ik dus nooit in meegaan. En ik snap het ook niet helemaal, want ze halen zichzelf toch ook ellende op de hals als alles op het laatste moment niet door kan gaan.
zaterdag 21 juli 2018 om 11:02
Maar toch... Ik heb het gezien bij mensen bij ons in de straat. Het huis moet weer opnieuw in de verkoop, de hele rompslomp weer opnieuw terwijl ze dachten dat alles in kannen en kruiken was. Dat gaf toch wel veel stress. Dat was overigens een paar jaar geleden, toen het nog niet zo'n grote gekte was dat je je huis binnen een week opnieuw kon verkopen. In zo'n geval zou het wel winst zijn.Sue-Heck schreef: ↑21-07-2018 08:55Voor de verkopers maakt het weinig uit. Die krijgen geloof ik 10% van het aankoopbedrag via de bankgarantie (of als aanbetaling bij de notaris van de kopende partij) als de koop dan niet doorgaat. Alleen moet de ‘kopende’ partij die zich noodgedwongen terug moet trekken dat geld wel terugbetalen aan de bank. Dus de verkoper krijgt het geld en kan opnieuw verkopen. Ze verdienen er dus wat aan en de teruggetrokken kopers hebben gelijk een schuld.
dinsdag 24 juli 2018 om 11:06
Om een zo hoog mogelijk bedrag te kunnen lenen (wat niet handig is om aan je max te gaan zitten) is een bezoek bij de bank niet handig. En hypotheek adviseur kan alle banken en geldverstrekkers naast elkaar leggen. Ook geldverstrekkers waar je zonder tussenpersoon niet terecht kunt. Bij ons scheelde dit best een aardig bedrag.Ksenija schreef: ↑20-07-2018 14:04De bank voelt wat toegankelijker voor me en veiliger/zuiverder.
Maar als dit huis al niet haalbaar is volgens je eigen berekening zou ik er niet gaan kijken. En Huis kopen op je max. Wat vervolgens ook nog een hoop aan geklust moet worden en vergeet de kk niet. Is voor jou op dit moment niet haalbaar.
Dat het een klushuis is in de advertentie zegt echt genoeg over de staat. Als alleen de trap en keuken gedaan moeten worden is het geen klushuis. Ga er in dit geval vanuit dat de waterleidingen, electriciteit, wc, douche, groepenkast en dak gedaan moeten worden. Waar wil je dit allemaal van betalen als kk al een lastig verhaal is.
anoniem_63cc130a49eac wijzigde dit bericht op 24-07-2018 15:53
1.38% gewijzigd
dinsdag 24 juli 2018 om 11:23
Als het volgens je eigen berekeningen niet gaat lukken zou ik (nog) niet gaan kijken.
Als het echt te duur is tov wat er nog moet gebeuren dan zal het huis er over een paar weken nog wel zijn en dan weet je tegen die tijd wat meer.
Dus snel met de adviseur om de tafel zodat je weet waar je aan toe bent.
Als het echt te duur is tov wat er nog moet gebeuren dan zal het huis er over een paar weken nog wel zijn en dan weet je tegen die tijd wat meer.
Dus snel met de adviseur om de tafel zodat je weet waar je aan toe bent.
dinsdag 24 juli 2018 om 11:33
Wij deden het ook zo. Ik zie me nog in een dolle bui (op m’n badslippertjes nota bene) in de rij gaan staan om ons huis te bezichtigen. En om jawel de vraagprijs te bieden.eckano schreef: ↑20-07-2018 21:52Ik werk in het notariaat en wij krijgen de koopovereenkomst na ondertekening in verband met het voorbereiden van de levering.
We hadden een kwartier daarvoor op een achterkant van een oude envelop uitgerekend of we het konden betalen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat we ruim de helft van het huis uit eigen zak konden betalen.