woedeaanval dochter

20-07-2018 21:24 181 berichten
Mijn dochter van 6 had vanavond een echte woedeaanval (heeft ze wel vaker last van, maar niet zo heftig). Ze leek wel helemaal doorgeslagen. De aanleiding was dat ze geen pakje drinken meer mocht (ze had er al 2 gehad vandaag en mocht wel water of limonade). Ze begon te gillen, krijsen, huilen, schoppen, slaan, ze rende het huis uit en gilde over straat dat ze op zoek ging naar een andere moeder en dat ik haar had pijn gedaan!! Gelukkig weet ik zelf dat dit niet zo is, ik heb haar met geen vinger aangeraakt en ben juist heel rustig gebleven (wat ik best knap vond van mezelf). Ik heb haar wel een straf opgelegd voor haar gedrag dat ze morgenavond niet mee mag naar het strand (maar twijfel nu of ik goed heb gedaan aan deze sanctie). Het is echt wel een uur doorgegaan, ze bleef maar doorgaan. Daarna ging het over tanden poetsen, morgen spelen enz enz. Ik denk te weten dat het vooral oververmoeidheid is, maar toch tolereer ik dit gedrag niet.
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
anoniem_51582 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:29
7.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zo'n driftbui als to beschrijft is niet zomaar even iets, dat is flink heftig. ik kan me voorstellen dat to daar niet zomaar aan voorbij wil gaan. Ik vind het eigenlijk wel een goede straf. In plaats van naar het strand moet ze thuis blijven dus echt straf voor wat ze deed.... maar dan wel samen met haar moeder. Kan geen kwaad om na zo'n heftige driftbui een dagje samen met mama te hebben. 1-op-1 tijd, om samen weer helemaal op 1 lijn te komen. goed plan.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik denk dat ik in dit geval ook had gekozen voor de koude douche. Dit alleen omdat het zo heftig en lang was.

Wat bij mijn kinderen wel eens werkte is het kind zelf een straf te laten bedenken. Dus wat zou kind zelf bedenken als straf ipv niet meegaan naar het strand. De dag van je man, zoon en jou is ook verpest als jij en je dochter thuis moeten blijven.

Je zal verbaasd staan wat je kind kan bedenken als straf. Ik had bij mijn kinderen verwacht dat ze een heel lullige straf zouden bedenken maar ze kozen voor behoorlijke strenge straffen. Ik heb dat niet vaak gedaan maar de enkele keer dat ik hier voor heb gekozen werkte heel goed.

Wel bij een klein kind de straf direkt laten volgen nadat ze iets verkeerd hebben gedaan.
retrostar schreef:
20-07-2018 22:24
Nee, er zit een veel te lange tijd tussen het strafbare feit en de straf. Tenminste te lang voor kinderhersentjes.
Is dat zo? We hebben het hier over de dag erna. Als er nu een week tussenzat.

Denk dat kind het echt nog wel weet.

En ja, het is best sneu want kind is morgen waarschijnlijk gewoon weer lief en vrolijk en dan ineens slaat de sfeer om want ze mag morgenavond niet mee.

Is dat erg? Vind ik niet. Noem mij maar wreed dan. Ik heb de berichten van TO nog eens gelezen en ik vind het gedrag van haar dochter echt buiten proportie. Tegen deuren schoppen en gooien met spullen, krijsen etc etc.. Ik krijg er de kriebels van. Vind het echt abnormaal.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Jufjoke schreef:
20-07-2018 22:18
Ja, dit. Ik vind het omschreven gedrag behoorlijk extreem en ik kan dit echt geen normaal 'mijn-zesjarige -heeft-gewoon -een-driftbui' gedrag noemen.
Waar komt dit gedrag vandaan, to? Kun je dat doorzien? Is het om aandacht, is het manipulatief? Kun je er op een rustig moment over praten?

Ik zou haar hier ook niet met een sorry vanaf laten komen. Maar niet mee naar het strand is niet echt een handig gekozen straf.
Overleg met haar vader en kom tot een aantal passende straffen (geen spelcomputer, geen zakgeld, strafhoekje, weet ik veel). Daar staan jullie dan beide achter, en dan kun je kiezen als er zich iets voordoet.
Je kan ook als kind morgen in een betere bui is terugkomen op de driftbui van vandaag. Benoemen dat je het vervelend vindt en waarom. Benoemen dat ze wel straf heeft verdient, maar dat je wel graag met het hele gezin naar het strand wil.
Vraag haar zelf eens wat ze een passende straf vindt. Kinderen kunnen vaak best goede straffen voor zichzelf bedenken. Als in geen tv kijken, geen ipad, geen snoepje.

Je zou haar ideeen daarover kunnen opschrijven en die in een bakje kunnen doen. Uitvoerbare straffen, voor haar en voor jou. Eventueel met een paar passende straffen van jezelf. Dan kan je ook afspreken dat ze bij/na de volgende driftbui een straf uit het bakje moet pakken als ze gekalmeerd is.

Nu riep jij die straf in je onmacht omdat zij niet uit die driftbui kwam. Dat is voor beiden niet handig. Waarschijnlijk als je straf had gegeven nadat ze sorry had gezegd en je hebt het er nog even over had je zelf ook voor een minder zware straf gekozen. Of in elk geval voor een straf waarbij je jezelf minder hebt. Nu kan jij namelijk zelf ook niet naar het strand.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:35
Dan leer ik mijn kind dus dat iets je doet wat buiten proporties is en je sorry zegt, alles weer vergeven en vergeten is. Sorry maar dat vind ik wel erg makkelijk!
Ik vind dat je het goed aanpakt, wel je straf uitvoeren anders word je ongeloofwaardig.

Sterkte!
Maar als antwoord op jouw vraag To. Tijdens of vlak na een driftbui heeft praten bij mijn zoon geen enkele zin. Een straf op dat moment zal het alleen maar erger maken (olie op het vuur idd, wat iemand schreef). En als hij moe is, ga ik niet meer op de inhoud in maar dirigeer ik hem zo snel mogelijk naar bed. Maar misschien heb ik het 'geluk' dat mijn boos worden voor hem al straf genoeg is. En hij niet de boel kort en klein slaat tijdens een bui, want dan 'moet' je er ter plekke wat mee, terwijl ik hem nu vooral met rust moet laten. Pas na een bui praat ik er met hem over.
Vergeet niet dat het hebben van zo'n woedeaanval voor het kind zelf ook vreselijk is, en ze er op dat moment geen controle over hebben (op zo'n jonge leeftijd). Daarna bespreken wat ze wél kan doen, tijdens boosheid, helpt haar misschien om ander gedrag af te leren?
En heel eerlijk, als ik merk dat mijn zoon op zijn tax zit, ben ik iets milder in mijn benadering. Niet toegeeflijk, maar ik hou er wel rekening mee door bijvoorbeeld direct iets anders (wat wel mag) aan te bieden en sneller af te leiden (en dus snel naar bed of een ruststand te dirigeren).
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 22:17
Koude douche heb ik zelf nooit gedaan, maar ik kan me zo'n straf nog beter voorstellen dan het onthouden van een uitje een dag nadat het 'vergrijp' heeft plaatsgevonden.
Echt? Dat vind ik echt een verschrikkelijke straf. Soïso moet een kind daarnaartoe gesleept worden lijkt me :nope:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Duma83 schreef:
20-07-2018 21:42
Er zijn grenzen waar een kind overheen kan gaan en buiten op straat gaan rennen en roepen dat mama je pijn gedaan heeft....daar zou je bij mij met een sorry niet vanaf komen.
Precies, gaat echt te ver.
Nouschi schreef:
20-07-2018 22:41
Echt? Dat vind ik echt een verschrikkelijke straf. Soïso moet een kind daarnaartoe gesleept worden lijkt me :nope:
Mijn ding is het ook niet hoor. Maar een straf direct volgend op het Vergrijp kan ik me altijd beter voorstellen dan zo'n rare uitgestelde straf. Ik heb in mijn wanhoop ook wel eens huisarrest uitgedeeld, en dat hield na een dag ook altijd weer op :rofl:
De straf lost het probleem niet op. Zo'n driftbui heeft dochter niet onder controle, een dagje strand missen zorgt er niet voor dat de driftbuien wegblijven. Leren om iets anders te doen tijdens zo'n bui, leren om meer controle te krijgen, is veel zinvoller. Straffen kan prima, maar kijk dan idd of je samen met je dochter iets kan bedenken. Leg uit hoe het voor jou is, zo'n bui en wat ze allemaal roept, en leer haar nadenken over consequenties. Een straf moet m.i. gevoelsmatig ook iets 'oplossen', zodat het erna echt klaar is (iets herstellen wat kapot is gegaan bv). Een leuk uitje missen maakt alleen maar dat de frustratie weer toeneemt, ipv afneemt.
Wat een soft gedoe zeg allemaal, kind gaat even bepalen hoe het er in huis toegaat.
Zie al dat mijn kind op straat staat te gillen dat ik hem pijn doet omdat hij geen pakje drinken krijgt.

Terecht dat TO haar straft en ik vind het nog mild, niet mee naar het strand.

Dit meisje van 6 is echt al heel manipulatief, streng aanpakken!
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 22:49
Mijn ding is het ook niet hoor. Maar een straf direct volgend op het Vergrijp kan ik me altijd beter voorstellen dan zo'n rare uitgestelde straf. Ik heb in mijn wanhoop ook wel eens huisarrest uitgedeeld, en dat hield na een dag ook altijd weer op :rofl:
:-D Dat moment waarop je beseft dat jij eigenlijk de zwaarste straf ondergaat i.p.v. de ‘dader’...
Voornu schreef:
20-07-2018 22:50
De straf lost het probleem niet op. Zo'n driftbui heeft dochter niet onder controle, een dagje strand missen zorgt er niet voor dat de driftbuien wegblijven. Leren om iets anders te doen tijdens zo'n bui, leren om meer controle te krijgen, is veel zinvoller. Straffen kan prima, maar kijk dan idd of je samen met je dochter iets kan bedenken. Leg uit hoe het voor jou is, zo'n bui en wat ze allemaal roept, en leer haar nadenken over consequenties. Een straf moet m.i. gevoelsmatig ook iets 'oplossen', zodat het erna echt klaar is (iets herstellen wat kapot is gegaan bv). Een leuk uitje missen maakt alleen maar dat de frustratie weer toeneemt, ipv afneemt.
Dus TO moet naar de pijpen van haar 6 jarige dochter dansen. Het gaat hier om een driftbui die buiten proportie is om een pakje drinken. En dan moet TO oppassen met straffen omdat het weer een driftbui in de hand kan werken?

Moet niet gekker worden.
lemoos2 schreef:
20-07-2018 22:52
:-D Dat moment waarop je beseft dat jij eigenlijk de zwaarste straf ondergaat i.p.v. de ‘dader’...
Dat ook ja :D

Dat zei mijn moeder ook altijd. Leuk dat je huisarrest hebt, maar wil je nu alsjeblieft opsodemieteren naar buiten?
Vera8 schreef:
20-07-2018 22:34
Is dat zo? We hebben het hier over de dag erna. Als er nu een week tussenzat.

Denk dat kind het echt nog wel weet.

En ja, het is best sneu want kind is morgen waarschijnlijk gewoon weer lief en vrolijk en dan ineens slaat de sfeer om want ze mag morgenavond niet mee.

Is dat erg? Vind ik niet. Noem mij maar wreed dan. Ik heb de berichten van TO nog eens gelezen en ik vind het gedrag van haar dochter echt buiten proportie. Tegen deuren schoppen en gooien met spullen, krijsen etc etc.. Ik krijg er de kriebels van. Vind het echt abnormaal.
Nee, ik denk dat je de dag in vrede moet afsluiten en de volgende dag weer met een schone lei moet beginnen. Ze zal nog wel weten dat er iets vervelends was gisteren maar voor een kind gaat de tijd veel langzamer, dagen duren veel langer als je jong bent.

Ze heeft niet toegegeven, het kind heeft sorry gezegd, dan heeft TO het conflict gewonnen en zou ik het verder zo laten. Ik zou wel alvast bedenken wat er moet gebeuren als zich iets dergelijks herhaalt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sjaantje37 schreef:
20-07-2018 22:53
Dus TO moet naar de pijpen van haar 6 jarige dochter dansen. Het gaat hier om een driftbui die buiten proportie is om een pakje drinken. En dan moet TO oppassen met straffen omdat het weer een driftbui in de hand kan werken?

Moet niet gekker worden.
Ik zeg maar wat geks hoor, maar misschien is het ook wel interessant om te kijken waar dergelijke driftbuien precies vandaan komen. De meeste kinderen van zes zijn er echt niet doelbewust op uit om hun ouders voor gek te zetten.
Ik denk uiteindelijk dat je het beste wat ondersteuning kan vragen TO. Ik kan wel van alles bedenken, maar ik ken jou, je dochter en de interactie niet en reageer alleen vanuit mijn eigen perspectief en het gedrag van mijn zoon (wat reuze meevalt en die doorgaans bij een stemverheffing al stopt).
Ik zeg bijvoorbeeld automatisch bij het tweede pakje drinken/ijsje of wat dan ook: dit is dan wel de laatste van vandaag hé, hierna geen pakje/ijsje meer'. Of 10 minuten voor we ergens vertrekken: over 10 minuten gaan we'. Kleine dingen die een grote uitwerking hebben (want anders inderdaad mekkeren, protest of boosheid).
Het is misschien goed als iemand hier eens met jou samen naar kijkt, om te zien waar winst te behalen valt.
Herkennen jullie hier dan allemaal het gedrag van TO’s dochter? Hebben jullie ook deze ervaring met jullie eigen kind?

Ik totaal niet. Kan me er echt niks bij voorstellen. Zou werkelijk perplex staan wanneer mijn kind zich zo zou gedragen. Zou in zo’n geval zelfs gaan vrezen of er niet iets meer aan de hand zou zijn.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
https://www.apetrotsekinderen.nl/zo-hel ... l-boos-is/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 22:56
Ik zeg maar wat geks hoor, maar misschien is het ook wel interessant om te kijken waar dergelijke driftbuien precies vandaan komen. De meeste kinderen van zes zijn er echt niet doelbewust op uit om hun ouders voor gek te zetten.
Misschien niet doelbewust, maar ze weet wel dat ze een reactie uit kan lokken van de buitenwereld door op straat te roepen dat haar moeder haar pijn doet. Ze is zich inderdaad nog niet bewust genoeg van wat daar de gevolgen van zouden kunnen zijn.

Maar ze gaat zwaar over alle grenzen heen om haar zin te krijgen, want daar gaat het hier om, dit meisje van 6 wil haar zin krijgen en gaat daarvoor zover dat ze het huis sloopt en op straat loopt te gillen en dreigt uit het raam te springen.

Dus een dagje thuis houden en haar niet naar het strand te laten gaan vind ik een goede straf en ook al is het geen goede straf, TO zal hem moeten uitvoeren om consequent over te komen, anders gaat dochter ook denken mijn moeder geeft mij straf maar voert het toch niet uit.
Gatekeeper* schreef:
20-07-2018 21:31
Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!

Zo zo en voel je je nu een hele grote dame?!
Wauw wat een reactie zeg. Volgens mij vraagt to alleen maar om hulp en niet om jou nietszeggende kleinerende commentaar
Vera8 schreef:
20-07-2018 23:00
Herkennen jullie hier dan allemaal het gedrag van TO’s dochter? Hebben jullie ook deze ervaring met jullie eigen kind?

Ik totaal niet. Kan me er echt niks bij voorstellen. Zou werkelijk perplex staan wanneer mijn kind zich zo zou gedragen. Zou in zo’n geval zelfs gaan vrezen of er niet iets meer aan de hand zou zijn.
Ja. Alleen zat mijn zoon op zijn vierde al te krijsen dat ik niet zijn moeder was toen het tijd was om de indoorspeelhorror te verlaten en hij dat te vroeg vond. Schijnbaar overtuigend genoeg om mensen te alarmeren. Leuke verhalen voor later maar ik heb ruime ervaring met het gevoel onder de eerste de beste stoeptegel te willen duiken uit schaamte.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 20-07-2018 23:07
0.47% gewijzigd
driftaanvallen zijn echt normaal voor kinderen van 6
je kind heeft een driftbui, en heeft dit vaker.

Wat leert ze door je straf?

Ik mag geen driftbui meer hebben, want dan wordt mama boos.

Maar de emoties die de driftbui veroorzaken gaan niet weg.

ik zou daar ook naar op zoek gaan, sommige kinderen hebben nu eenmaal meer temperament en zijn intenser. Maar aan een driftbui gaat vaak wat vooraf.

Hier hebben we veel baat bij het boek "temperamentvolle kinderen" van Eva Bronsveld, wie weet is het ook wat voor jou TO.
Sjaantje37 schreef:
20-07-2018 22:53

Moet niet gekker worden.
Ja, zie je dat zo? Als mijn man of een vriendin een rotdag heeft, moe is en/of overprikkeld, hou ik daar rekening mee door op dat moment bijvoorbeeld geen moeilijke gesprekken te beginnen of ruzie te zoeken over kleine dingen. Kan later wel. En gelukkig doen zij dat bij mij ook, en ben ik inmiddels volwassen genoeg om dit (moe, overprikkeld) aan te geven.
En bij mijn kind hou ik er dus ook rekening mee. T is gewoon een mens hoor. Dan probeer ik er van tevoren inderdaad voor te zorgen dat er zich geen 'pakjesincidenten' voordoen. Of als kind bleek van moeheid op de bank zit, hij zijn taakje de dag erna mag doen. Of als hij dan net een glas water omgooit, dat hij dat op dat moment niet op hoeft te ruimen en ik niet in een tantrum schiet maar zeg 'je bent moe he, ik ruim het nu wel op' (ook al heb ik daar dan geen zin in). En hoppa, dan naar bed dirigeren.
anoniem_65f406179499f wijzigde dit bericht op 20-07-2018 23:08
0.13% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven