Kat kwijlt veel, tips?
zaterdag 4 augustus 2018 om 12:23
Hoi,
Gisteren ben ik met onze kat (net 2 jaar) naar de dierenarts geweest omdat hij regelmatig kwijlt. Hij is helemaal nagekeken: geen tandsteen, geen bultjes/plekjes in z'n bekkie en hart/buik enz klinkt/voelt gezond.
De dierenarts denkt aan overmatige speekselproductie.
Iemand die ook een kat heeft die hier last van heeft? Na het eten verergert het, misschien zijn er tips voor bepaalde brokjes? Hij krijgt nu voer van Smölke. Heel af en toe een kattensnoepje (vaak anti-haarbal) en verder alleen brokjes. Natvoer is 'ie niet gek op.
Door het kwijlen heeft ie af en toe moeite de brokjes goed weg te krijgen en aangezien hij maar 2.5kg is, is het wel belangrijk dat 'ie voldoende binnen krijgt
Bedankt voor de eventuele tips alvast!
Gisteren ben ik met onze kat (net 2 jaar) naar de dierenarts geweest omdat hij regelmatig kwijlt. Hij is helemaal nagekeken: geen tandsteen, geen bultjes/plekjes in z'n bekkie en hart/buik enz klinkt/voelt gezond.
De dierenarts denkt aan overmatige speekselproductie.
Iemand die ook een kat heeft die hier last van heeft? Na het eten verergert het, misschien zijn er tips voor bepaalde brokjes? Hij krijgt nu voer van Smölke. Heel af en toe een kattensnoepje (vaak anti-haarbal) en verder alleen brokjes. Natvoer is 'ie niet gek op.
Door het kwijlen heeft ie af en toe moeite de brokjes goed weg te krijgen en aangezien hij maar 2.5kg is, is het wel belangrijk dat 'ie voldoende binnen krijgt
Bedankt voor de eventuele tips alvast!
zaterdag 4 augustus 2018 om 12:48
Nier- en lever zijn niet gecheckt. Alleen een algemeen onderzoek en dat zag er allemaal goed uit.
Voornamelijk vind ik t nogal sneu als hij staat te worstelen met die brokjes en ze in 100 stukjes weer uit z'n bekkie vallen. Maar verder lijkt hij niet anders dan normaal zeg maar. Hij speelt sowieso niet graag, ligt het liefst gezellig op schoot of zit lekker naar buiten te kijken.
Voornamelijk vind ik t nogal sneu als hij staat te worstelen met die brokjes en ze in 100 stukjes weer uit z'n bekkie vallen. Maar verder lijkt hij niet anders dan normaal zeg maar. Hij speelt sowieso niet graag, ligt het liefst gezellig op schoot of zit lekker naar buiten te kijken.
zaterdag 4 augustus 2018 om 14:37
Moeite met eten is heel wat anders dan kwijlen. Maar je bent al naar de dierenarts geweest dus ik neem aan dat hij er goed naar heeft gekeken? Want worstelen met brokjes eten hoort niet bij een kwijlende kat.lilyjo schreef: ↑04-08-2018 12:48Nier- en lever zijn niet gecheckt. Alleen een algemeen onderzoek en dat zag er allemaal goed uit.
zaterdag 4 augustus 2018 om 15:07
Is al wel een tijdje. Niet dagelijks maar toch zeker wel een paar keer per week.
De dierenarts heeft hem inderdaad goed nagekeken en niets geks gevonden. Door al dat overmatige speeksel vallen de brokjes uit elkaar en uit zn bekkie. Op de dagen dat hij niet kwijlt, kan hij wel normaal eten (al maakt ie er altijd wel een zooitje van
)
De dierenarts heeft hem inderdaad goed nagekeken en niets geks gevonden. Door al dat overmatige speeksel vallen de brokjes uit elkaar en uit zn bekkie. Op de dagen dat hij niet kwijlt, kan hij wel normaal eten (al maakt ie er altijd wel een zooitje van
zaterdag 4 augustus 2018 om 15:52
Hij heeft gisteren een pipetje Stronghold gehad. Maar is een binnenkat (dus krijgt niet heel vaak Stronghold).
Vlees eten weet ik eigenlijk niet, behalve als hij met avondeten iets van m'n bord weet te snaaien. Kan wel eens kip proberen!
zaterdag 4 augustus 2018 om 17:34
Maar heeft hij dat kwijlen altijd gehad?
Hier eentje die tegen niets anders dan Stronghold kan, van andere druppels gaat hij schuimbekken
Eentje die gaat speekselen(gaat over) door Stronghold en 2 die geen last hebben. Zou het misschien aan de soort druppels kunnen liggen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 4 augustus 2018 om 17:51
Hier herplaatser van nu een jaar waar ik ook wel eens twijfel over zijn conditie. Ook een kwijlert maar op zich niet zo verontrustend omdat hij dan spint maar ook snel ziek voor wat betreft zijn maagdarmkanaal. Heel kieskeurig alsof hij al misselijk wordt van het door mij gekozen eten en eet het dan ook niet, spugen en diarree met 40 graden koorts ook al gebeurd.
Veel verder dan een overgevoelige spijsvertering ben ik ook nog niet.
Veel verder dan een overgevoelige spijsvertering ben ik ook nog niet.
zaterdag 4 augustus 2018 om 20:49
Hm hij kwijlt wel vandaag maar als hij maar 1x per halfjaar Stronghold krijgt, kan het daar niet van komen lijkt me.
Al heeft hij het wel pas sinds de periode dat hij dit middel gekregen heeft bedenk ik me nu. Maar dat zal toeval zijn. Anders zou het kwijlen toch over moeten gaan.
Kwijlen tijdens het knuffelen doet ie ook met overvloed ja
Miekev, hij krijgt al brokjes van Smölke sensitive. Hij is ook erg kieskeurig wat hij wel en niet wil eten.
Spinnen doet 'ie zo'n beetje de hele dag!
Al heeft hij het wel pas sinds de periode dat hij dit middel gekregen heeft bedenk ik me nu. Maar dat zal toeval zijn. Anders zou het kwijlen toch over moeten gaan.
Kwijlen tijdens het knuffelen doet ie ook met overvloed ja
Miekev, hij krijgt al brokjes van Smölke sensitive. Hij is ook erg kieskeurig wat hij wel en niet wil eten.
Spinnen doet 'ie zo'n beetje de hele dag!
zaterdag 4 augustus 2018 om 21:15
Dat zou fantastisch zijn ja. Het is ook een heel zacht eitje wat telkens van buiten naar binnen komt om te kijken waar ik ben en voor een vette kwijlzoen op mijn wang.
Misschien iets voor de homeopathie.
zaterdag 4 augustus 2018 om 21:18
Hier ook zo'n zachtgekookt ei ja. Binnenkat en al zielsongelukkig als we een dagje weggeweest zijn. Dan staat ie bij de deur te blèren als hij de auto hoort.
We hadden geen oppas voor hem dus hij is mee op vakantie geweest. Hij had het zo naar z'n zin.. thuis was 'ie weggekwijnt denk ik
zaterdag 4 augustus 2018 om 21:24
Hij is gelukkig als hij bij zijn ' mama' is begrijp ik. Dan was hij zeker weggekwijnt, wat mooi dat hij mee kon.lilyjo schreef: ↑04-08-2018 21:18Hier ook zo'n zachtgekookt ei ja. Binnenkat en al zielsongelukkig als we een dagje weggeweest zijn. Dan staat ie bij de deur te blèren als hij de auto hoort.
We hadden geen oppas voor hem dus hij is mee op vakantie geweest. Hij had het zo naar z'n zin.. thuis was 'ie weggekwijnt denk ik![]()