Contact met vader
zondag 5 augustus 2018 om 19:19
Om met de deur in dit topic te vallen: ik geef niet om mijn vader en eigenlijk wil ik geen contact meer. Maar er is geen ruzie, hij is momenteel behoorlijk aan het kwakkelen (grotendeels door een ontzettend slechte levensstijl), maar ik ga met zo’n ontzettende tegenzin bij hem langs dat het mij een rotgevoel geeft en bijna mijn leven beheerst.
Ik heb nooit een goede band met hem gehad, er is totaal geen interesse in mij en mijn vriend en kinderen en alles draait om hem. Ik heb door hem een nare jeugd gehad en het lijkt wel of ik hem dat steeds meer kwalijk neem hoe ouder ik word.
Hij is een alcoholist, nemen we hem mee uit eten dan drinkt hij bier alsof het water is en ik mag er niks van zeggen. Ik zeg er wel wat van, maar hij heeft er maling aan. Hij drinkt al heel lang alcohol, dat hij nog leeft is een wonder.
Ik heb hier gesprekken over gehad met een psycholoog en vriendinnen en die geven eigenlijk allemaal hetzelfde aan; probeer ermee te dealen, hij verandert toch niet.
Maar ik wil er niet meer mee dealen, het gaat niet alleen om het drinken, maar om de band die ik niet met hem heb. De dingen die hij geflikt heeft en waar ik niet over met hem kan praten. Ik ben hem gewoon zat.
Is het erg dat ik dit voel? Maar vooral, hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Verhaal is in een notendop, ik kan er niet heel veel over uitweiden, omdat het dan echt te privé wordt. Ik ben misschien vooral benieuwd naar tips en verhalen, misschien met beide benen op de grond te worden gezet.
Ik heb nooit een goede band met hem gehad, er is totaal geen interesse in mij en mijn vriend en kinderen en alles draait om hem. Ik heb door hem een nare jeugd gehad en het lijkt wel of ik hem dat steeds meer kwalijk neem hoe ouder ik word.
Hij is een alcoholist, nemen we hem mee uit eten dan drinkt hij bier alsof het water is en ik mag er niks van zeggen. Ik zeg er wel wat van, maar hij heeft er maling aan. Hij drinkt al heel lang alcohol, dat hij nog leeft is een wonder.
Ik heb hier gesprekken over gehad met een psycholoog en vriendinnen en die geven eigenlijk allemaal hetzelfde aan; probeer ermee te dealen, hij verandert toch niet.
Maar ik wil er niet meer mee dealen, het gaat niet alleen om het drinken, maar om de band die ik niet met hem heb. De dingen die hij geflikt heeft en waar ik niet over met hem kan praten. Ik ben hem gewoon zat.
Is het erg dat ik dit voel? Maar vooral, hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Verhaal is in een notendop, ik kan er niet heel veel over uitweiden, omdat het dan echt te privé wordt. Ik ben misschien vooral benieuwd naar tips en verhalen, misschien met beide benen op de grond te worden gezet.
claudia2010 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 09:35
0.07% gewijzigd
zondag 5 augustus 2018 om 20:35
Ik vind het logisch dat je geen contact meer wilt. Ook al is hij je vader, familie kies je niet. Het duidelijkst is om het gewoon te zeggen of mailen. Als je dat te moeilijk kun je het beter laten verwateren. Uit jezelf geen contact meer opnemen. Als hij contact opneemt doen wat jij wilt.
Ik heb ook geen goed contact met mijn vader meer sinds de scheiding van mijn ouders. In mijn jeugd was hij goed voor me, maar de laatste jaren met ons gezin veranderde hij in een botte hork. Liegen en bedriegen. Na de scheiding ging ik bij mijn moeder wonen. Vader betaalde ons niks. Door hem stonden we een tijdje in de min. Hij hield geld van mij achter. Toen ik in het begin nog bij hem op bezoek kwam had hij weinig tijd voor me. Was nooit met hem alleen, altijd zat zijn vriendin erbij. Daarom ben ik gestopt met die bezoekjes. Een paar jaar geen contact gehad tot we Facebookcontact kregen. Dat doen we nu sporadisch. Hij gaf eens aan weer contact te willen. Ik sta er op zich wel voor open, maar kan niet beloven dat het weer als vanouds wordt. Dat begreep hij, maar deed verder geen poging om het te herstellen. Ik laat het maar zo. We zijn van elkaar vervreemd. Mocht het ooit goed komen, prima. Maar zo niet, ga ik op de oude voet verder. Ik weet niet eens of ik nog van hem houd.
Ik heb ook geen goed contact met mijn vader meer sinds de scheiding van mijn ouders. In mijn jeugd was hij goed voor me, maar de laatste jaren met ons gezin veranderde hij in een botte hork. Liegen en bedriegen. Na de scheiding ging ik bij mijn moeder wonen. Vader betaalde ons niks. Door hem stonden we een tijdje in de min. Hij hield geld van mij achter. Toen ik in het begin nog bij hem op bezoek kwam had hij weinig tijd voor me. Was nooit met hem alleen, altijd zat zijn vriendin erbij. Daarom ben ik gestopt met die bezoekjes. Een paar jaar geen contact gehad tot we Facebookcontact kregen. Dat doen we nu sporadisch. Hij gaf eens aan weer contact te willen. Ik sta er op zich wel voor open, maar kan niet beloven dat het weer als vanouds wordt. Dat begreep hij, maar deed verder geen poging om het te herstellen. Ik laat het maar zo. We zijn van elkaar vervreemd. Mocht het ooit goed komen, prima. Maar zo niet, ga ik op de oude voet verder. Ik weet niet eens of ik nog van hem houd.
zondag 5 augustus 2018 om 20:44
In mijn geval bepaalde de kinderrechter dat hij geen contact meer met mij mocht, vervolgens ben ik hem gaan leren haten als de aanstichter van alle ellende in ons gezin, tot hij doodging. Het mooiste moment was toen ik hem kon vergeven, al was het toen te laat voor hem en mij.onzichtbarevrouw schreef: ↑05-08-2018 20:30Mijn vader is 11 jaar geleden overleden. Ik had de laatste 8 jaar van zijn leven geen contact meer met hem. Vanaf het moment dat ik het contact verbrak voelde ik opluchting en vervolgens onverschilligheid. Dat gevoel is gebleven, ook na zijn overlijden.
Nooit spijt van gekregen. Alleen maar van het feit dat ik het contact niet eerder heb verbroken.
A diamond is a piece of charcoal that handled stress exeptionally well.
zondag 5 augustus 2018 om 20:45
Ik benoem wel eens dingen en dan is het allemaal nooit zo erg, ook veel dingen die hij ontkend. Maar het gaat gewoon zoveel verder. Het gaat om respect en warmte, de aandacht niet alleen voor mij, maar ook voor mijn kinderen.
zondag 5 augustus 2018 om 20:50
De kans dat hij zich kan voorstellen hoe het voor jou was vroeger is dan erg klein. De keuze blijft echter bij jou liggen.Claudia2010 schreef: ↑05-08-2018 20:32Die heeft het inderdaad niet meegemaakt en is een zoon die zijn vader en moeder eert (en zijn ook hele lieve mensen)
Mijn vader is nu wat ouder en kwakkelend, mijn vriend vind het dus vooral sneu. Mijn vader is zo’n “leukerd” dat hij weinig tot niemand heeft om zich heen.
Ik ben zeer onveilig opgegroeid vanaf baby. Mijn partner kan zich dat eigenlijk ook niet voorstellen hoe dat voor mij was en is. Hoeveel invloed dat nog steeds heeft. Ik blijf het uitleggen wanneer er iets gebeurt en dan begrijpt hij het maar dat invoelen blijft toch moeilijk. Wanneer je in een liefdevol, veilig gezin bent opgegroeid is het moeilijk voorstellen hoe het is om in een onveilig gezin op te groeien.
Sterkte.
zondag 5 augustus 2018 om 20:51
Spreek het eens goed uit voor je banden verbreekt.Claudia2010 schreef: ↑05-08-2018 20:45Ik benoem wel eens dingen en dan is het allemaal nooit zo erg, ook veel dingen die hij ontkend. Maar het gaat gewoon zoveel verder. Het gaat om respect en warmte, de aandacht niet alleen voor mij, maar ook voor mijn kinderen.
zondag 5 augustus 2018 om 20:59
zondag 5 augustus 2018 om 21:08
Gelukkig hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Jammer dat je het zo stellig beweert.
Maar in mijn geval was er ook geen kwaadheid meer, alleen nog onverschilligheid. Ik gaf dus zo weinig om hem dat ik niet eens meer kwaad was. Zijn dood was een verademing en dat ik al jarenlang geen contact meer had met hem heeft mij een beter mens gemaakt. Nooit spijt gehad. Ik ben blij dat hij dood is, en dat ik hem lang voor zijn dood uit mijn leven heb geschrapt.
Sommige mensen zijn nou eenmaal giftig, en je tijd en aandacht niet waard. Dat hij je moeder ooit heeft geneukt maakt werkelijk geen verschil.
zondag 5 augustus 2018 om 21:09
Dat het zo vaak gezegd is geeft m.i. alleen maar aan dat mensen elkaar napraten.
Want ik ken verder niemand die daadwerkelijk het contact met een ouder verbroken heeft en daar later heel veel spijt van heeft gehad.
Dus het wordt niet gezegd omdat mensen ergens die wijsheid hebben opgedaan door ervaring.
Daarom is het een loze kreet.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 5 augustus 2018 om 21:11
Eens, iedereen die ik ken die het contact heeft verbroken is alleen maar opgelucht. Ik ken echt niemand met spijt.Solomio schreef: ↑05-08-2018 21:09Dat het zo vaak gezegd is geeft m.i. alleen maar aan dat mensen elkaar napraten.
Want ik ken verder niemand die daadwerkelijk het contact met een ouder verbroken heeft en daar later heel veel spijt van heeft gehad.
Dus het wordt niet gezegd omdat mensen ergens die wijsheid hebben opgedaan door ervaring.
Daarom is het een loze kreet.
zondag 5 augustus 2018 om 21:17
Dat sommigen nogal giftig zijn heb ik wel gemerkt, en inderdaad, als ze niet belangrijk zijn krijgen ze ook geen aandacht van mij. Ik vind het niet nodig om bij elke post waar nota'bene mijn nick bovenstaat een disclaimer te zetten dat ik uit eigen ervaring put, dan maar mensen die giftig reageren, interesseert me niets.Annelleke schreef: ↑05-08-2018 21:08Gelukkig hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Jammer dat je het zo stellig beweert.
Maar in mijn geval was er ook geen kwaadheid meer, alleen nog onverschilligheid. Ik gaf dus zo weinig om hem dat ik niet eens meer kwaad was. Zijn dood was een verademing en dat ik al jarenlang geen contact meer had met hem heeft mij een beter mens gemaakt. Nooit spijt gehad. Ik ben blij dat hij dood is, en dat ik hem lang voor zijn dood uit mijn leven heb geschrapt.
Sommige mensen zijn nou eenmaal giftig, en je tijd en aandacht niet waard. Dat hij je moeder ooit heeft geneukt maakt werkelijk geen verschil.
zondag 5 augustus 2018 om 21:19
Er is er maar eentje die het woord 'onzin' heeft gebruikt.
Verder schreef jij zeer stellig dat TO er spijt van zou gaan krijgen. Niet als jouw mening, maar als een feit.
Terwijl Jolly en ik aangaven dat wij er iig geen spijt van hebben gekregen.
zondag 5 augustus 2018 om 21:26
Ik ken ook een aantal vrouwen uit één gezin die nooit spijt hebben gehad, maar wat hun vader heeft gedaan is ook onvergeeflijk en in hun geval kan ik er niet anders dan begrip voor opbrengen. Verder ken ik niemand die permanent het contact met zijn ouders heeft verbroken.
De meeste stemmen zullen wel gelijk hebben. Niemand krijgt er spijt van, TO. Niemand is perfect.
zondag 5 augustus 2018 om 21:28
Niemand heeft er spijt van, alleen ik. Lachwekkend dit.
zondag 5 augustus 2018 om 21:36
Wat denk je dat zwaarder zal gaan wegen.
1. Het contact zoals het nu is, maar dan korter maken of in mindere mate. Met het besef dat hij waarschijnlijk nooit tot zelfinzicht komt en dat jij het niet meer op jezelf betrekt, maar het ziet als een onvermogen van hem.
2. Je sluit het contact af en leert omgaan met het schuldgevoel wat je eraan over kan gaan houden.
Met een traumatisch verleden dealen blijft altijd lastig denk ik.. Dat zou je eventueel na de keuze die je gaat maken, als een apart stukje kunnen beschouwen, los van de voorgenoemde keuzes.
Het verleden afgebakend als één geheel, wat je een plekje moet zien te geven. Of je je vader nu wel of niet blijft zien. Ik wens jou heel veel sterkte en vooral gemoedsrust
1. Het contact zoals het nu is, maar dan korter maken of in mindere mate. Met het besef dat hij waarschijnlijk nooit tot zelfinzicht komt en dat jij het niet meer op jezelf betrekt, maar het ziet als een onvermogen van hem.
2. Je sluit het contact af en leert omgaan met het schuldgevoel wat je eraan over kan gaan houden.
Met een traumatisch verleden dealen blijft altijd lastig denk ik.. Dat zou je eventueel na de keuze die je gaat maken, als een apart stukje kunnen beschouwen, los van de voorgenoemde keuzes.
Het verleden afgebakend als één geheel, wat je een plekje moet zien te geven. Of je je vader nu wel of niet blijft zien. Ik wens jou heel veel sterkte en vooral gemoedsrust
zondag 5 augustus 2018 om 21:39
Wel een groot verschil dat jij er niet zelf voor gekozen hebt om het contact te verbreken.
Dat lijkt me heel naar, maar is wel wezenlijk anders dan wat TO meemaakt.
Wat is er trouwens lachwekkend aan? In dit topic ben jij idd de enige die er spijt van heeft.
solomio wijzigde dit bericht op 05-08-2018 21:40
14.24% gewijzigd
zondag 5 augustus 2018 om 21:40
Nee ik heb geen contact meer. Dat is klaar voor altijd. Het is wel anders want t zijn niet mijn eigen ouders maar heb wel daar in huis gewoond vanaf mijn 10e voor een groot deel.Claudia2010 schreef: ↑05-08-2018 19:47Maar heb je dan nog contact met die mensen? Ik ben ook boos en kan daar niet mee omgaan. Ik ben helaas erg slecht in confrontaties, als ik deze aanga ben ik te fel. Ik kan gewoon niet op een rustige manier mijn punt maken.
Mijn vriend staat er totaal niet achter dat ik het contact verbreek, dat maakt het voor mij ook lastig.
Ik heb het lang geaccepteerd, maar nu is emmer vol.
Vind wel echt dat je vriend je moet steunen in zoiets hoor! Alleen jij weet hoe je voelt en wat je met je vader hebt mee gemaakt. Als jij t boek wilt sluiten zou hij je moeten steunen dat is zo helpend!
where ever you go, go with your heart
zondag 5 augustus 2018 om 21:41
Als je tegen alle verwachtingen in toch het contact met je vader wil behouden dat adviseer ik je om hem niet meer mee uit eten te nemen, want dan kun je er gif op innemen dat hij weer bier gaat drinken. Sterkte met de keuze die je maakt.
zondag 5 augustus 2018 om 21:42
Spijt krijgen van het contact verbreken, hoeft helemaal niet. Jij weet immers zelf als geen ander hoe jouw vader was en wellicht nog steeds is. Als hij is overleden, is daarmee niet jullie geschiedenis veranderd. Dus spijt is wat dat betreft onzinnig.
Je kunt hoogstens spijt krijgen van hoe je het verbreken van contact hebt aangepakt. Daar heb je nu alle tijd voor om rustig over na te denken hoe je dat wilt doen.
Je kunt hoogstens spijt krijgen van hoe je het verbreken van contact hebt aangepakt. Daar heb je nu alle tijd voor om rustig over na te denken hoe je dat wilt doen.
zondag 5 augustus 2018 om 21:48
Ik wist als kind niet beter dan dat anderen voor mij keuzes maakten en ik vond het niet naar, ik was toen juist opgelucht dat ik van hem bevrijd en verlost was.
zondag 5 augustus 2018 om 21:55
Ik vind het wel schattig dat men hier TO nog vraagt om alles aan haar vader uit te leggen. Als het je helpt, moet je het vooral doen, maar weet dan dat je dat alleen voor jezelf doet: een alcoholist is te ziek en te verslaafd om ook maar even na te denken over wat hij/zij andere mensen aandoet en aangedaan heeft.
Ik vind het rot voor je, TO. Jij moet op zoek naar wat het beste werkt voor jou. Als dat geen contact meer is, dan is dat zo. En als andere mensen dat stom vinden, dan is dat ook zo. Zij weten niets van jullie geschiedenis en ze zouden beter hun grote snuit houden, maar ja, slaan mag je ze niet.
Ik vind het rot voor je, TO. Jij moet op zoek naar wat het beste werkt voor jou. Als dat geen contact meer is, dan is dat zo. En als andere mensen dat stom vinden, dan is dat ook zo. Zij weten niets van jullie geschiedenis en ze zouden beter hun grote snuit houden, maar ja, slaan mag je ze niet.
zondag 5 augustus 2018 om 21:56
Dat geldt voor de meeste kinderen, dat anderen keuzes voor ze maakten.
Ik moest koste wat het kost contact houden met mijn vader, want dat is heel erg belangrijk na een scheiding.
Daar ben ik het in theorie mee eens, maar in mijn geval was het dan weer helemaal niet zo verkeerd geweest als er iemand voor mij beslist had dat ik hem niet meer hoefde te zien.
zondag 5 augustus 2018 om 21:59
Zo mee eens.vrouwjagersma schreef: ↑05-08-2018 21:55Ik vind het wel schattig dat men hier TO nog vraagt om alles aan haar vader uit te leggen. Als het je helpt, moet je het vooral doen, maar weet dan dat je dat alleen voor jezelf doet: een alcoholist is te ziek en te verslaafd om ook maar even na te denken over wat hij/zij andere mensen aandoet en aangedaan heeft.
Als je het aan hem kon uitleggen was wrsch het hele probleem er niet geweest.