grapjes fabeltjes en andere ongein

10-03-2009 06:37 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger als we in de herfst of lente een strandwandeling gingen maken gaf een vriend van mn moeder mij een fotorol busje zout mee; Want als je zout op de staart van de vogels strooit kun je ze aaien zo zei hij bloeserieus.

Als klein yammie geloofde ik m heilig en probeerde de hele dag op elke meeuw zout te gooien.

Laatst pakte ik een pak zout en dacht er aan terug natuurlijk als een vogel tam genoeg is om te aaien dan kun je ook zout op de staart gooien.

Ondanks al het zout vond ik het een zoete herinnering.

zo had mijn vader ook zo een flauw grapje;

waar blijft het licht als je het licht uitdoet?

In de koelkast ga maar kijken!

en met de nodige ooooh en aaaah trok ik de koelkast deur open jaaah pappa ik heb t gevonden ! het licht verstopt zich in de koelkast !

wat voor flauwe grapjes vertel jij je kinderen?

of werd jezelf verteld?
Hihi, leuke verhalen hier!

Die navel-schroef hadden wij hier ook, dan vallen je billen er af.

En als mijn moeder dacht dat we logen, dan kon ze dat aan onze pink voelen.

En inderdaad bij een kleine tunnel: Bukken!!!

(En je doet het ook nog, he?)
quote:Pamster schreef op 10 maart 2009 @ 09:42:

En mijn vader had altijd hele mooie verhalen over waar de achternamen vandaan kwamen:

Heeft napoleon bedacht toen mensen om een een naam kwamen vragen en dat ging dus zo:

Ohw jij woont op een dijk dan noemen we jouw van Dijk en jij bent een visser dan word jouw achternaam Visser

En als ik dan een rare achternaam tegenkwam dan vroeg ik altijd gelijk aan mijn vader hoe napoleon die kon verzinnen hahaha

En zelfs nu kijk ik mijn vader nog wel eens aan als we samen zijn en een rare achternaam tegenkomen en moeten dan altijd ff lachen hahahahaha

Dat is toch gewoon (in een iets minder simpele versie) waar? Ben inmiddels 35 en geloof het nog steeds

Please... zeg me dat het wel waar is....
Kroepoek heette bij ons olifantenoren en ik dacht dus echt dat dat gefrituurde olifantenoren waren... (dit was duidelijk voor mijn WNF rangertijd).

Ik had een Indonesisch vriendinnetje en die snapten echt niet waar ik dat vandaan haalde. Ik was echt heel boos op mijn ouders dat ze me dit wijs hadden gemaakt en dat ik zo voor lul stond.

Trauma is verwerkt en vind het nu wel grappig!
DE GESCHIEDENIS VAN DE ACHTERNAMEN

De officiële vastlegging van achternamen, die inhield dat het hebben van een achternaam verplicht werd, kwam met de invoering van de burgerlijke stand.

In Zuid Nederland was men daar eerder mee dan het Noorden.

In België, Zeeuws-Vlaanderen en een deel van Limburg werd de burgerlijke stand tussen 1790 en 1800 ingevoerd.

In het Noordelijk gedeelte van Nederland was dat in 1811.

Namen werden genoteerd middels de “Verhandeling over de Nederduitse speling ter bevordering van eenparigheid in dezelve” van Matthijs Siegenbeek uit 1804.

De eerste oproep in de noordelijke Nederlanden om een achternaam aan te nemen was op 11 augustus 1811.

Dit hield in dat een ieder binnen een jaar een vaste achternaam diende aan te nemen.

Daarvoor moest men naar het gemeentehuis alwaar een verklaring werd opgenomen.

Onder de mensen die in 1811 naar het gemeentehuis togen waren er een groot aantal bij die het aannemen van een achternaam niet al te serieus namen en een rare achternaam kozen.

Men was van mening dat het dragen van een vaste achternaam wel weer afgeschaft zou worden als er een einde zou komen aan de Franse overheersing.

Men stond destijds nog onder gezag van de Franse keizer Napoleon.

Vanuit de wachtkamer op het gemeentehuis steeg regelmatig een daverend gelach op als iemand het weer eens bont gemaakt had.

Namen als: Simon Boterkop, Kees Platvoet, Auke Armoedzaaier en Karst Schijthuis werden opgegeven. Niets was te gek.

Gelukkig werden dergelijke namen door de dienstdoende klerken veelal geweigerd.

Omdat een jaar na 11 augustus 1811 nog lang niet iedereen gehoor had gegeven aan de oproep tot het vastleggen van een vaste achternaam volgde op 17 mei 1813 een nieuw decreet, met als uiterste termijn 1 januari 1814.

Ook aan dit decreet werd niet massaal gehoor gegeven en er volgde een derde oproep op 8 november 1825 met een termijn van 6 maanden waarbij een boete in het vooruitzicht gesteld voor een ieder die aan deze oproep geen gehoor had gegeven.

Dit hielp. In 1826 had vrijwel iedereen een achternaam zodat begin 1826 op de vraag,”Wat is uw Van? (Van is Frans voor achternaam) nagenoeg niemand meer hoefde te antwoorden,”Ik ben zonder Van”.

Zondervan,.... een naam die heden ten dage nog in Nederland voorkomt.

Voornaamsnamen

Dit zijn namen die zijn afgeleid van voornamen.

Adriaans komt van Adriaan, Klaassen van Klaas en Wesseling van Wessel.

Op het moment dat er nog geen verplichting was tot het aannemen van een vaste achternaam was deze wijze van naamgeving veel gebruikt.

Herkomstnamen

Herkomstnamen bevatten de naam van een specifieke aanwijsbare plaats, rivier, beek of locatie.

Zoals reeds eerder werd aangegeven is de naam VERMEIJ dus een herkomstnaam, die aan geeft dat de aangever kennelijk op nogal wat afstand van een meierij woonde.

Dergelijke namen werden veel gebruikt door personen die leefden van de landbouw.

Namen als Terpstra, iemand die woonde op een terp, Boomgaard iemand die in of in de nabijheid van een boomgaard leefde of Vermeulen, iemand die in de nabijheid van een molen woonde en De Vries ( de Fries) iemand die uit Friesland kwam), komen nog veel voor.

Beroepsnamen

Dat veel achternamen afkomstig zijn van beroepen is makkelijk verklaarbaar.

Men leefde in die tijd in kleine gehuchtjes of gemeenschappen en iemand die een bepaald beroep uitoefende nam dus alras die naam aan.

Jantje SMIT, Cornelis BAKKER of Hendrik HUISMAN (Huisman is de oude benaming voor een boer) of Krelis PAARDENKOPER.

Eigenschapsnamen

Eigenschapsnamen zijn namen die zijn afgeleid van bepaalde kenmerken van een persoon.

Had iemand opvallende krullen dat kreeg hij de achternaam KRUL of KROL. Was iemand opvallend lang dan was de naam DE GROOT voor hem of haar bedoeld.

Veel van deze oorspronkelijke bijnamen zijn later vaste achternamen geworden omdat men de betreffende persoon toch al aan zijn bijnaam herkende.

Relatienamen

Relatienamen zijn namen waarin familiebanden, vriendschapsaanduidingen of maatschappelijke verhouding tot uitdrukking komen.

GEBOERS of NABUUR betekent “buren”.

OVERMANS of PRINS verwezen naar het gildenwezen.

Dierennamen

Hiervan zijn er zeer veel in Nederland.

DE VOS, DE BEVER, DE BIE (de bij) DE HAAN en DE LEEUW.

Aangenomen door mensen die zich op een of andere wijze verbonden voelde met de dieren.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Als je ging slapen dan kwam Klaas Vaak langs om droomzand in je ogen te strooien. Daarom heb je de volgende dag wat in je ooghoek als je wakker wordt. Dat is droomzand. Jaja, en ik maar wachten dat hij langskwam, maar nooit die hele Klaas Vaak gezien.

En mijn moeder vertelde van de tandenfee, dat als je een tand of kies wisselde, legde je hem naast je bed, en als je sliep kwam de tandenfee hem halen en legde er een muntstukje voor in de plaats. Dat was altijd reuzespannend!
Stressed is just desserts spelled backwards
Er schieten me ineens nog een paar te binnen haha!

Toen ik klein was sabbelde ik altijd op een pluk haar. En mijn vader zei dat ik daar blinde darmontsteking van zou krijgen. Geen gesabbel meer dus.

En hij zei dat ik nooit mijn kauwgom door moest slikken omdat mijn darmen dan aan elkaar zouden plakken En dat geloofde ik natuurlijk heilig.
De avond voor onze verjaardag moesten we extra vroeg naar bed (zodat we fit waren op de verjaardag), want dan was het des te sneller morgen. Daar heb ik ook heel lang in geloofd.
Mijn moeder zei vroeger op 31 december altijd: "Vandaag komt er een man langs gelopen die evenveel neuzen heeft als het jaar nog lang is." (Het aantal dagen dus.)

Geen benul van tijd hebbende, stond ik dan voor het raam in de veronderstelling een man te zien lopen met een gezicht vol neuzen...
En met scheel kijken: "Pas op, want als het klokje in Rome 12 uur slaat blijven je ogen altijd zo staan."

Geen idee natuurlijk wanneer het 12 uur zou kunnen zijn en wanneer dus het klokje zou kunnen slaan. Durfde altijd maar een paar tellen scheel te kijken, want je wist maar nooit...
ja en blindedarmontsteking kreeg je ook van nagelbijten... (heeft niet geholpen, ik bijt nog steeds.)

en als je een kersenpit doorslikte, groeide er een boom in je buik!

en dat van de klok en je gezicht dat zo blijft staan.

en als je op je navel drukte, viel je kont er af...
Maleficient, de tandenfee geloofde ik ook in! Ik heb nog een briefje dat ik geschreven had aan de tandenfee. Mn vader heeft wat terug geschreven. Toen herkende ik zijn handschrift nog niet maar nu kan ik het hartstikke duidelijk zien
Als je liegt krijg je een kruis op je voorhoofd, check

Kauwgom plakken je darmen aan elkaar check.

Als je niet gaat slapen, ga je naar een tehuis voor slechtslapende kinderen. OOk zo'n goeie om me snel mn bed in te krijgen.
Vroeger reed ik met mijn gezin door Frankrijk waar van die enorme koeltorens staan waar damp uit komt.

Ik vertelde ze dat daar de wolken worden gemaakt.

Mijn vader vertelde ons altijd dat een rechthoekig blauw verkeersbord met een witte "P" er op betekent dat je daar kan plassen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ken je dat gemaaide gras wat ze dan oprollen en waar ze plastic omheen doen?

Dat zijn koeiensnoepjes. (althans dat denkt onze dochter)

Mijn opa wilde ook altijd even onze pink voelen!!

Mijn dochters oren gaan wiebelen als ze jokt en soms doet zelfs haar neus mee!
Mijn ome G. zag altijd hele mooie vogeltjes voorbij vliegen, met wel alle kleuren van de regenboog, kijk dan, he, net te laat.

Verder zijn de chocoladekoeien me wel bekend evenals het kruis op het voorhoofd (zelf lukt het me helemaal niet om kruizen op voorhoofden te zien, mijn heren liegen er dus lustig op los).

Ik heb mijn Muis behoorlijk over zijn toeren gekregen met de mededeling dat we die avond muizenbilletjes zouden gaan eten. En hoe we die dan zouden klaarmaken. Broertjes deden maar al te graag mee. Hoewel ik hem toen al, en sindsdien meerdere keren, heb verteld dat ik maar een grapje maakte grijpt hij nog steeds zijn billen vast en rent weg als er muizenbilletjes op het menu staan.

Verder was Muis best wel piesig toen ik hem zei dat 'ie vijf zou gaan worden in plaats van zes. En was Middelste opgelucht toen hij toch op zijn eigen dag jarig bleek in plaats van de voorgestelde half jaar later dag.
Dat van dat schaap met die kortere poten is dus niet waar? Heb ik ook ernstig geloofd hoor.
Er werd een nieuwe spoorbrug gebouwd, met zo'n grote boog, en mijn vader maakte mij wijs dat de trein over die boog zou gaan rijden. Hij moest er zelf erg om lachen waardoor ik wel wist dat het een grap was, maar toch heb ik het heel lang spannend gevonden wat die trein zou gaan doen.

En verder zijn Klaas Vaak, de tandenfee, scheel kijken/klok en de kersenpit/boom allemaal herkenbaar.
wij kregen een kauwgomballenboom in onze buik als we onze kauwgom doorslikten... leek me een beetje krap in mijn buik dus ik was altijd als de dood dat ik 'm per ongeluk zou doorslikken.

ps. ikbenikhetisnietanders: bedankt voor je les over achternamen... ook ik was helemaal in de war...!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven