Mijn huis is nog steeds als een studentenkamer

16-08-2018 16:06 158 berichten
Hoe doen mensen dat toch: verhuizen en dan direct ingericht met allemaal spullen die enorm met elkaar kloppen?

Ik ben al jaren geen student meer, maar mijn huis lijkt nog steeds een studentenkamer. Alles is een beetje bij elkaar geraapt. Aan de ene kant omdat het me niet zoveel interesseerde, aan de andere kant omdat het gewoon ook behoorlijk duur is om bv een nieuwe slaapkamer aan te schaffen.

Mijn oudste kind begint de leeftijd te krijgen dat de huidige 'kinderkamer' niet echt meer past. Mijn kind moet nu een nieuw bed, nieuw bureau en een nieuwe kast. Ik begin dan meteen marktplaats af te speuren en ga op zoek naar koopjes. Maar ik merk dat mijn kind graag eens naar een meubelzaak zou gaan om een nieuwe kast, bed en bureau te kopen. Dat het bij elkaar hoort, zeg maar. Maar jeetje, dan ben je zo €500 kwijt!

Mijn vraag is nu eigenlijk: doen jullie dat? Zomaar zoveel geld uitgeven aan meubels? Ben ik een 'zuunigert' dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil?
Ik heb ooit heel ongelukkig zitten zijn in me oh zo netjes ingerichte eensgezinswoning, met in het geheel gekochte meubelsets, perfect en nieuw. Het leek een soort van hotel, ofwel een inrichting zonder ziel.

Ik ben zo blij dat er van die inrichting inmiddels niets meer over is en zo’n beetje alles in mijn huis een eigen verhaal heeft. Ik probeer alles bij elkaar te scoren. Via marktplaats, op rommelmarkten of in de sale bij een meubelzaak. Zelfs in de ikea koop ik nog liever iets in de koopjeshoek dan gewoon uit het schap. Ook maak ik graag dingen zelf, zoals een lamp van een augurkenpot, of een oud stolpje.
Het klinkt wellicht shabby, maar geloof me; ons huis kan zo in de vt-wonen.

Ik begrijp dus niet zo goed waarom iemand in hemelsnaam een meubelset boven zelf bij elkaar gezochte meubels zou willen verkiezen. (Uiteraard heb je wel enige creativiteit en oog voor styling nodig om je bij elkaar gezochte meubeltjes tot een geheel te maken. Maar als je dat niet hebt kun je altijd nog naar winkels als neef louie gaan etc.)
anoniem_69567 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 16:58
0.43% gewijzigd
dolfje schreef:
16-08-2018 16:46
De ziekte van twee vind ik erger dan meubels uit dezelfde serie :P
Allebei verschrikkelijk O_O
Alle reacties Link kopieren
Als het financieel kan, doe dat kind dan een groot plezier door wel een keer samen met hem nieuwe meubels te gaan kopen.
Het is zijn kamer tenslotte, jij hoeft er niet in te leven.
Toen ik het huis uit ging (ik studeerde thuis) heb ik alles nieuw gekocht van Ikea. M'n vriend had het huis gekocht en ik de inboedel. Het heeft mij 10 duizend euro gekost en het is al mn centen waard. Ik heb het er voor over en wou niks tweedehans kopen.
Ik koop eigenlijk nooit iets tweedehands. Ik hou niet van dat bij elkaar geraapte. In ons oude huis hadden we bijna alle meubels uit de Liatorp serie van Ikea. 2 Boekenkasten waarvan 1 met deurtjes, tv-kast ertussen en bovenin een verbindingsplank. In de keuken een servieskast en de onderkant van de buffetkast en dan in de woonkamer nog de salon- en bijzettafel. En ik vind het nog steeds een mooie set, maar paste qua formaat niet in ons nieuwe huis. Het zag er ook niet zo “setterig” uit vond ik. Omdat we wat variatie hadden in deurtjes, wel/geen glas enz.
De bank vervangen we regelmatig. Dit is onze 3e bank sinds we samenwonen, nu 13 jaar geleden. En 1 van de bankjes gaan we nu ook weer vervangen na ruim 4 jaar. Ik hou van verandering. Eens in de zoveel tijd wil ik wat anders. Onze tv-kast is nu wel wat duurder, dus die zal wel een jaar of 10 mee gaan. Is ook gewoon Ikea, maar alles bij elkaar wel €1000,-. Banken koop ik voor rond de 500-600 euro en wissel ik dan dus sneller. Vloerkleed bv ook, er ligt er nu 1 van €150,- en die is 1,5 jaar oud. Over 2 jaar koop ik dan weer wat anders. Ik heb nu geen hele set meer in huis, maar zorg wel dat het qua kleuren bij elkaar past. Ik heb nu alles in beige/rood/oranje/koper, alleen 1 bank is antraciet. De kussentjes erop zijn dan weer oranje en grijs met koper :) nieuwe bankje is oranje, behang is ook rood met oranje en 1 muurtje is koperkleurig. Alleen onze eettafel en stoelen zijn nog wit en daar wil ik nog iets anders voor in de plaats. Maar kan geen goede tafel vinden qua formaat, heb nu 1.30m en veel langer past ook niet. Dus we zoeken rustig verder. Ik ben wel echt heel blij met de eenheid qua kleur. Alles past mooi bij elkaar en dat was in ons oude huis anders en oogde rommelig daardoor. Ik heb ook alle accessoires in beige/rood/oranje en de lampen ook.
Ik vind €500,- voor een bed, bureau en kast niet heel duur. Maar wij geven ook wel graag geld uit daaraan. Ik voel me echt fijn tussen mijn nieuwe spulletjes :mrgreen:
south schreef:
16-08-2018 16:56
Allebei verschrikkelijk O_O

Over het algemeen wel, maar in mijn keukenraam vond ik het wel passen. Het zijn twee gelijke ramen met daartussen een deur, alledrie de delen zijn even breed. Het is dus al symmetrisch van zich zelf, dus ook maar symmetrisch gedecoreerd.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 17:06
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee kasten van Xooon uit dezelfde serie maar omdat de ene veel donkerder is lijkt het ook niet helemaal hetzelfde. Tv meubel hebben we laten maken want we konden in niet een winkel vinden wat we alletwee leuk vonden. Dus een meubelmaker laten komen.

Onze slaapkamerkast en de twee ladekasten naast het bed zijn wel uit dezelfde serie van Ikea. Uit gemakzucht binnen 10 minuten gekocht en het staat al 15 jaar dus.
Maar goed daar zit ik niet de hele dag tegenaan te koekeloeren. :P
sleeping_sun schreef:
16-08-2018 16:59
Toen ik het huis uit ging (ik studeerde thuis) heb ik alles nieuw gekocht van Ikea. M'n vriend had het huis gekocht en ik de inboedel. Het heeft mij 10 duizend euro gekost en het is al mn centen waard. Ik heb het er voor over en wou niks tweedehans kopen.
10.000 euro aan de IKEA uitgegeven! Daar ga ik nou van janken...

TO, het feit dat je tweedehands spullen koopt betekent nog niet dat het een samengeraapt zootje moet zijn. Er zit nog wel iets tussen derdehands oubollig grenen en iets splinternieuws van een designzaak.
Alle reacties Link kopieren
Kopen op MP en zelf alles opknappen aka schilderen zodat het dezelfde kleur is?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ons huis ook wel als een allegaartje gezien kan worden. Bank is nieuw van de Xooon, oud stoeltjes uit het huis van mijn meneer, tafeltjes bij de bank zijn ook niet in dezelfde stijl. Om de boel helemaal af te maken hebben we dan weer een eettafel van Ikea en een kast van de moeder van mijn stiefvader. Om het allemaal bij elkaar te laten passen hebben we dingen in dezelfde kleur geschilderd en hebben we de dingen die we nieuw hebben gekocht wel in een bepaalde kleur gekocht.
Ik heb nu tenminste het idee dat het 'ons' huis is, een huis waarbij de hele inboedel van dezelfde serie is komt op mij altijd over alsof je iemand anders je spullen uit hebt laten zoeken.

Ieder zijn ding, maar ik vind zo'n allegaartje van spullen die passen bij de bewoners leuker dan een anoniem setje van de lokale woonboulevard waarbij het lijkt alsof alles op 1 middag uitgezocht en gekocht is.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik koop alles nieuw, heb nog nooit iets tweedehands gekocht. Ik koop dan wel iets helemaal naar mijn zin waar ik niet snel op uitgekeken raak en wat van goede kwaliteit is. Dan doe ik er ook best lang mee. 500 euro voor een tienerkamer vind ik niet duur. Als je al nieuw gaat kopen dan zou ik dat nooit bij Ikea doen. Geef dan iets meer uit en ga dan voor kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het interieur meer als een levend project: telkens verdwijnt er weer iets en komt er iets anders voor in de plaats. We sparen nu telkens heel lang voor iets waarvan we hopen dat het tijdloos is, slijtvast en tientallen jaren meegaat. In het kader van duurzaamheid en verspilling. 500 euro voor een hele slaapkamer is dan weinig.

Hiervoor had ik veel minder geld te makken en dat betekende vooral creatief zijn. Tweedehands van massief hout kopen, zodat je het kan verven, IKEA-hacks (https://www.ikeahackers.net/), leuke frutsels zoeken. Zo kun je toch een geheel maken van dingen die origineel niet bij elkaar horen.

Of laat je zoon zelf meedenken, geef hem een budget en laat hem zelf zoeken. Toen ik 13/14 was hadden mijn ouders geen geld voor een slaapkamer of leuke kleren, dus was ik zelf goedkope stellingkasten van de bouwmarkt aan het verven, broeken aan het vermaken en t-shirts aan het batiken. Ik vond dat echt leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
500 euro voor kast, bed én bureau vind ik niet echt duur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bij de tv serie Paleis Voor Een Prikkie kun je gratis inspiratie op doen, veel uit de kringloopwinkel.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
16-08-2018 16:59
Als het financieel kan, doe dat kind dan een groot plezier door wel een keer samen met hem nieuwe meubels te gaan kopen.
Het is zijn kamer tenslotte, jij hoeft er niet in te leven.
+1
Mijn ouders zaten niet ruim in het geld,
maar wat was ik toch een partijtje blij toen ik van hun een nieuwe wehkamp witte tienerkamer kreeg!
Een bed met schuifluikjes,kast,bureau en boekenplankje :flirting:
elfjetwaalfje schreef:
16-08-2018 17:37
Bij de tv serie Paleis Voor Een Prikkie kun je gratis inspiratie op doen, veel uit de kringloopwinkel.
Nav die serie ben ik 'ns binnengelopen bij de lokale kringloop voor 't eerst van m'n leven, maar hier staat echt alleen maar oude meuk. Denk dat men hier zuiniger met spullen omgaat en wat nog wat op kan leveren op MP verkoopt. Bij die serie zag ik toch best wat leuke dingen voorbij komen.
Alle reacties Link kopieren
Alles verschillend moefti iid geen in elkaar geraapt zooitje te zijn. Ik snap dat je zoon iets wil wat hij zelf heeft uitgekozen. Ik zou dan naar Ikea gaan, daar hebben ze leuke dingen en kan hij lekker gaan uitzoeken.
Mijn eerste huisje heb ik ook volgegooid met spullen die overal vandaan kwamen, want nog geen geld. Toen ik trouwde wilden we wel zo’n set die bij elkaar paste. Alleen een dure eetkamerset gekocht. Later, na 15 jaar, vonden we dit niet meer leuk en zijn we een en ander gaan vervangen. Dus weer een bij elkaar geraapt zooitje, maar dan van dure meubelen. Helaas hebben we een dure smaak, dus duurt het vervangen ook wat langer. Maar ik vind het een leuk huis, het past bij elkaar en heeft sfeer. En dat is het belangrijkste.
Find people who will make you better (M. Obama)
In een bij elkaar geraapt zooitje zou ik me nooit lekker thuis kunnen voelen.
Bij elkaar passende meubels zijn vreselijk. Datzelfde geldt voor van die strak ingerichte vt wonen kamers. Ik zie liever een "bij elkaar geraapte" inrichting met veel persoonlijke dingen dan een huis dat zo uit een woonblaadje komt. Zo nietszeggend.
elfjetwaalfje schreef:
16-08-2018 17:37
Bij de tv serie Paleis Voor Een Prikkie kun je gratis inspiratie op doen, veel uit de kringloopwinkel.
Ik heb ze gezien in steenrijk/ straatarm en wat ze daar kochten daar zou ik dus niet blij mee zijn geweest met die lelijke spiegel en dan gaan ze ook nog eens spijkers in je muren slaan om lelijke schilderijen op te hangen.
Man en ik zijn al sinds onze tienerjaren samen. Toen we allebei op kamers gingen kochten we ikea meubels met dezelfde kleuren.
Toen we gingen samenwonen op ons appartementje paste dat dus goed bij elkaar.
Als je klein woont kun je beter wel bij elkaar passende meubels hebben, al hoeft dat natuurlijk niet van precies dezelfde serie, maar anders wordt het heel druk.

Toen we het huis kochten ging bijna elke cent naar de aankoop van het huis. Toen hebben we wel een nieuwe bank een eetkamerstoelen gekocht omdat de oude aan gort waren door de kat.

Vrienden van vrienden hadden dus nog zon bij elkaar passende woonkamerset staan die we zo mochten hebben. Ik zou er niet voor kiezen maar het staat hier prima.

Wij zijn nu eigenlijk van kamer tot kamer bezig. Huis was een koopje, maar verouderd. We hebben de slaapkamer een ultieme make over gegeven, zijn nu een tweede slaapkamer aan het doen als kantoor/bibliotheek.

Benedenverdieping is sowieso lelijk op het moment, granol op de muren en vynil met tegelpatroon (baaaaaaah). Maar aangezien we er een uitbouw aan willen doen willen we er nu geen geld aan uitgeven. Dan wordt het aanbouw eraan, strak laminaatje erin, en stuk voor stuk nieuwe meubels kopen. Dat heeft nu geen zin aangezien we met uitbouw de indeling heel anders maken en dan bv een grotere eettafel kunnen hebben.

Hoe mensen het doen? Tja, prioriteiten. Wij zijn echte huismussen dus we geven veel geld uit aan verbeteren van het huis. Plus je moet sowieso niet krap zitten, dan heb je niks te kiezen
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
16-08-2018 16:31
Maar als je iets koopt via marktplaats, kan je toch alsnog iets zoeken dat past in de stijl van de rest van je meubels? Daar moet je dan wel eerst een soort van keus in gemaakt hebben natuurlijk, welke kant je op wilt. Wij kopen nauwelijks meubels nieuw, op bedden en matrassen na.
Dat vind ik juist niet. Een mix en match van verschillende stijlen levert vaak hele leuke effecten op. Als je echt 1 stijl kiest en daar op stuurt, dan wordt het al snel zo... tsja... zo over-gestyled ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen ik mijn appartement kocht niet veel gekocht, een eettafel met stoelen en m'n slaapkamer, die heb ik in guldens betaald :hyper:
Verder zijn de rest van mijn meubels krijgertjes of erfstukken. Ik heb ooit wel eens gekeken naar een nieuwe bank maar kon niets naar mijn zin vinden, dus blijven we het maar met de oude doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook veel tweedehands, maar wel alles in (min of meer) dezelfde kleuren gekozen. Daardoor is het niet heel rommelig.

Ik kreeg vroeger wel alles nieuw. Dan moest ik er wel lang mee doen, dus niet iedere 5 jaar nieuwe spullen. Heb gewoon 1 x een bureau gekregen, 1 x een bed, etc. Ik vond dat eerlijk gezegd wel heel gaaf, iets helemaal nieuw, nieuw beddengoed erbij, etc.
Je kunt ook denken, het is nu een paar honderd euro, maar dan doet hij/zij er ook weer een aantal jaar mee.

Of samen op MP/kringloop kijken. Of bijv een budget afspreken en dan kan ze zelf kijken hoe ze dat verdeelt.

Ik vind het zelf nu wel een verrijking dat ik blij kan zijn met tweedehands dingen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-08-2018 18:07
Dat vind ik juist niet. Een mix en match van verschillende stijlen levert vaak hele leuke effecten op. Als je echt 1 stijl kiest en daar op stuurt, dan wordt het al snel zo... tsja... zo over-gestyled ofzo.
Ik bedoel het ook redelijk globaal hoor, als in landelijk-romantisch, strak-modern, zoiets. En een beetje het kleurenpalet waar je in zoekt. Bij echte mix en match moet je er echt ook voor hebben, anders is het al gauw toch gewoon een bij elkaar gezocht rommeltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven