Mijn huis is nog steeds als een studentenkamer

16-08-2018 16:06 158 berichten
Hoe doen mensen dat toch: verhuizen en dan direct ingericht met allemaal spullen die enorm met elkaar kloppen?

Ik ben al jaren geen student meer, maar mijn huis lijkt nog steeds een studentenkamer. Alles is een beetje bij elkaar geraapt. Aan de ene kant omdat het me niet zoveel interesseerde, aan de andere kant omdat het gewoon ook behoorlijk duur is om bv een nieuwe slaapkamer aan te schaffen.

Mijn oudste kind begint de leeftijd te krijgen dat de huidige 'kinderkamer' niet echt meer past. Mijn kind moet nu een nieuw bed, nieuw bureau en een nieuwe kast. Ik begin dan meteen marktplaats af te speuren en ga op zoek naar koopjes. Maar ik merk dat mijn kind graag eens naar een meubelzaak zou gaan om een nieuwe kast, bed en bureau te kopen. Dat het bij elkaar hoort, zeg maar. Maar jeetje, dan ben je zo €500 kwijt!

Mijn vraag is nu eigenlijk: doen jullie dat? Zomaar zoveel geld uitgeven aan meubels? Ben ik een 'zuunigert' dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil?
Alle reacties Link kopieren
By the way, mocht je toch voor nieuw gaan, het is nu nog net uitverkoop.
Je kunt méér.
Leuk om al die reacties te lezen.

De tip over het geven van een eigen budget voor de slaapkamer, vind ik een hele goeie.
Hij hoeft niet zoals ons te zijn. Misschien geeft hij juist wel heel veel om nieuwe spulletjes.
Laat dat kind een nieuw bed en een nieuw bureau kiezen bij Ikea.
Of vraag aan familie geld voor zijn verjaardag voor een nieuwe kamer.

En koop een kast op Marktplaats / bij kringloop.
Of recycleer zijn huidige kast en schilder ze.

Hoe doen mensen het?
Keuzes. In vakanties, in hoeveelheid werken, in hoeveelheid sparen, ...
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
16-08-2018 19:02
Ik bedoel het ook redelijk globaal hoor, als in landelijk-romantisch, strak-modern, zoiets. En een beetje het kleurenpalet waar je in zoekt. Bij echte mix en match moet je er echt ook voor hebben, anders is het al gauw toch gewoon een bij elkaar gezocht rommeltje.
Ik heb hier landelijk, klassiek, strak-modern, “vintage” en zelfs wat koloniale elementen door elkaar staan, en ik ben er zelf erg blij mee.

En ook het kleurenpalet is divers, maar doordat de kleuren hier en daar wel weer terugkomen, is er toch een soort van samenhang.
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
16-08-2018 17:52
Bij elkaar passende meubels zijn vreselijk. Datzelfde geldt voor van die strak ingerichte vt wonen kamers. Ik zie liever een "bij elkaar geraapte" inrichting met veel persoonlijke dingen dan een huis dat zo uit een woonblaadje komt. Zo nietszeggend.

Vind ik ook! :D
Mijn huis is ook een mix van kringloop, "krijgertjes", en een beetje nieuw (dat dan vaak niet het duurste is). En veel planten en boeken, foto's, wat schilderijtjes. En lekker kleurig. Voor veel mensen een horror-interieur, maar ik voel me er zeer gelukkig bij. ;)

Als ik op bezoek ben bij mensen die ook zo'n soort bij elkaar geraapte inrichting hebben voel ik me ook veel sneller op mijn gemak dan wanneer het zo'n grijze, strakke boel is. Dat laatste kan voor mij nooit écht gezellig worden.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Er echt oog voor hebben moest het zijn. Ik kan me voorstellen dat dat bij jou het geval is Nummerzoveel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meteen heel benieuwd naar jullie inrichtingen Nummer Zoveel en Serengeti! Wij hebben vooral oudere meubelen, donker eiken maar dan niet te zwaar, chesterfield bank, dat soort dingen. Lichte muren en lichte vloer zodat het niet te zwaar wordt.
@TO: leuk om hem zelf een budget te geven! Ik zou hem wel een beetje coachen (ideeën geven wat hij waar kan kopen enzo).
Wij hebben toen onze zoon een mooie slaapkamer gegeven. Als hij zelf een huis koopt dan kan hij die spullen mooi mee nemen en heeft hij gelijk een mooie logeerkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 500 euro voor een kast, bed en bureau wel veel geld, maar ik ben geloof ik de enige ;-D

Als jij en/of je man handig zijn kun je ook zelf iets moois maken. Op de website van bv Karwei vind je heel leuke bouwtekeningen.

Mijn huis is 50% nieuw, 50% tweedehands en dat mixt heel leuk, maar ik ben kritisch op alles wat ik binnenhaal.

Je kunt natuurlijk prima kiezen voor een nieuw bureau, want belangrijk voor school en een tweedehands kast die je zelf verft.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook krijgertjes, oud, ikea, nieuw, nog van studentenkamers door elkaar heen. Er zijn een paar dingen die ik op termijn wil vervangen.
Past het allemaal goed bij elkaar? Waarschijnlijk niet. Maar wij voelen ons prettig in onze woonkamer. Ik ben van de praktisch en comfortabel, niet van de showroom.
Alle reacties Link kopieren
Stel jezelf bij alles wat je koopt een paar belangrijke vragen

- kan ik het betalen
- heb ik het echt nodig
- past het bij wat ik al heb
- kan ik het evt opknappen

Als je niet alle vragen met ja kunt beantwoorden, koop je het niet. Hoe mooi, goedkoop etc etc ook. Dan kan het bijna niet misgaan, ook niet tweedehands.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
16-08-2018 19:20
Ik ben meteen heel benieuwd naar jullie inrichtingen Nummer Zoveel en Serengeti!
Dat oog voor hebben valt denk ik wel mee. Ik kies gewoon wat ik mooi, praktisch of functioneel vind, en dan maar hopen dat het een beetje leuk uitpakt ;-)

Een voorbeeld om je een idee te geven. Ik heb een werkkamer; een niet al te grote ruimte met een schuin dak. Ik heb daarin een rijtje Ikea Pax met strakke hoogglans witte deuren aan de ene kant van de kamer staan (kleur gekozen omdat dit de kamer ruimer laat lijken), een rijtje Ikea Besta met mat lichtgrijze deuren onder het schuine dak (kon wat meer kleur hebben omdat het toch wegvalt onder het schuine dak), een “vintage” vloerkleed in creme/grijs/blauw op een “beige eiken” vloer (licht maar toch warm), een antieke donker/vergrijsd eiken schrijftafel in een (sobere) Queen Anne stijl (omdat ik hem prachtig vond), en een Herman Miller Aeron bureaustoel (omdat ik rugpatient ben). De wanden zijn creme, de gordijnen en lamp grijs. En verder staan er dan nog wat planten in witte en in blauw/grijze potten en bloemen, wat zorgt voor levendigheid en kleur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaaaren met gekregen zooi gedaan. Mijn eerste echte nieuwe bank kwam pas toen ik zwanger was en mijn ouders het niet zo leuk vonden om de kraamvisite in een hippie huis te laten komen :D Je weet wel, véél kussens (iedere keer weer opgestopt met nieuw schuimrubber) met véél lappen er overheen :D
Het heeft altijd bij elkaar gepast en gezellig gestaan. Eigenlijk altijd complimentjes over de warme sfeer en de gezelligheid die mijn huis uitstraalde.
Met een kwastje, kussentje of nieuwe bekleding is het toch altlijd passend te maken?
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
16-08-2018 19:32
Ik vind 500 euro voor een kast, bed en bureau wel veel geld, maar ik ben geloof ik de enige ;-D

Als jij en/of je man handig zijn kun je ook zelf iets moois maken. Op de website van bv Karwei vind je heel leuke bouwtekeningen.
Zelf maken is vaak nog duurder dan nieuw aanschaffen.

Vaak maakt veel verschillende kleuren en houttinten het geheel studentikoos.

Hier staat ook vanalles tussen nieuw en krijgertjes in. Overeenkomt is dat het meeste in wit, lichtgrijs en antraciet. Houten tafel en wat schappen in acaciahout (rode tint)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
16-08-2018 19:59
Zelf maken is vaak nog duurder dan nieuw aanschaffen.
Underlayment kost echt heel weinig en je kunt er toffe dingen mee doen. Soms is het inderdaad wel duurder, het hangt er ook vanaf waarmee je het vergelijkt natuurlijk, tegen IKEA kun je bijna niet op. Maar ik ben zelf niet zo van de fineer in huis.

TO, je kunt altijd nog met een paar blikken verf je huis te lijf gaan. Een mooi behang met de ringen uit je huis erin kan dan ook voor verbinding zorgen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist makkelijk om meubels/accessoires kamer voor kamer uit te zoeken, anders raak ik het overzicht helemaal kwijt. Dus nu zou je kunnen beginnen met de eerste kamer in het huis waarbij je de meubels bij elkaar uitzoekt. Maak samen met je kind eens een bord op Pinterest om te kijken welke stijl hij/zij leuk vind. Dan kun je daarna een beetje gericht gaan zoeken op MP en heb je straks hopelijk meubels die een beetje bij elkaar passen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
In ons eerste gezamenlijke appartement stond ook een ratjetoe aan spullen. Nu zijn we twee huizen verder en nu pas dingen echt aan het vervangen. Stukje bij beetje hoor, en sommige hoekjes zijn nog steeds wel wat studentikoos en rommelig.
Zo hebben we een ontzettende gammele eettafel. Helaas kunnen we niet vinden wat we zoeken dus gaan we deze tafel gewoon “verbouwen” onderstel hergebruiken, bovenop een groter blad maken.

De afwerking van het huis neemt het meeste geld in beslag. Shutters, vensterbanken, nieuwe deuren. Alles hebben we veranderd.
Als dat klaar is sparen we verder voor meubels.

Ik vind vaak dingen via marktplaats of instagram. Zoals een tv kast/dressoir van HK living en een apothekerskast van hetzelfde merk. Goed zoeken want sommige dingen zijn van oude collecties.

Nu gaan we eerst een vernsterbank maken met radiator ombouw, de eettafel dus verbouwen en op zoek naar een salontafel. Op marktplaats want ik vind het in de winkel veel te duur om nieuw te kopen.

Ik vind het trouwens ook helemaal niet leuk om meteen alles pasklaar te kopen en neer te zetten. Als ik dat had gedaan had ik nu spijt gehad.

Een goede tip is om overal dezelfde kleuren en zelfde soorten hout / kleur hout te gebruiken. Dat zorgt voor rust.
Blondie456 schreef:
16-08-2018 17:48
In een bij elkaar geraapt zooitje zou ik me nooit lekker thuis kunnen voelen.
Ik ook niet, ik kan daar niet tegen.
Maar goed, ik wordt dan wel weer heel blij van Ikea. Ik slaag daar op de 1 of andere manier gewoon altijd. Ze hebben precies wat ik zoek. En ik vind de kwaliteit prima voor de tijd die ik ermee wil doen. Ik hoef geen kast die 30 jaar mee gaat. Ik wil na 10 jaar wat anders en in die periode verslijt Ikea-spul echt niet. De meubels uit ons oude huis heb ik na 7 jaar nog doorverkocht ook. Kan prima :)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-08-2018 16:40
Het is een keuze, maar dat zou zeker niet de mijne zijn. Hij is afgezaagd maar ik verzamel liever herinneringen dan spullen.
Maar het gaat hier niet om volwassenen hé maar om een kind dat puber begint te worden.
Ik zou dus idd voor een keertje niet reizen en mijn kind het plezier van een nieuwe kamer gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Koop een boxspring voor je zoon. Die gaat best lang mee zonder te gaan kraken en matras is zo vervangen. Je hebt ze al compleet met matras voor 199 euro.

Afbeelding

Bij Ikea verkopen ze schragen en losse bureaubladen. Ideaal, je kunt een bureau zo groot/klein maken als je wil.

Afbeelding

Neutrale kleur kast en verder "aankleden" met debedovetrekken, gordijnen etc.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik had het hier net met vriend over door dit topic en die roept huh, we hebben toch best veel zelf gekocht? Die lamp, ohnee. Salontafel, ook niet hé? :-D

Om af te sluiten dat je de meubels amper ziet door de planten dus maakt toch niet uit.
Koettie schreef:
16-08-2018 20:25
Ik had het hier net met vriend over door dit topic en die roept huh, we hebben toch best veel zelf gekocht? Die lamp, ohnee. Salontafel, ook niet hé? :-D

Om af te sluiten dat je de meubels amper ziet door de planten dus maakt toch niet uit.
Ik kom er ook zojuist achter dat alleen de bank in mijn woning zelf gekocht is. De rest zijn allemaal krijgertjes :rofl:
Ik vind een bijeengeraapte zootje ook mooier dan zo'n strak doorgestyled interieur.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is absoluut geen showroom, bij vrienden wel en ik word daar heel onrustig van. Durf amper iets te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Bij de gemiddelde bewoner waar je komt binnenvallen is het een slordig ratjetoe dat in niks lijkt op de woonrubrieken in een magazine. Vooral als er pas jonge kinderen zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven