Werk & Studie alle pijlers

schrijversacademie

17-08-2018 16:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
De schrijversacademie, daar heb ik wel zin in.
Nou zijn de cursusgelden erg hoog en ik vraag me af of het wel de moeite waard is.
Wie oh wie kan me meer vertellen?
Sara9876 schreef:
17-08-2018 18:07
Zoals voor ieder vak heb je een bepaald talent nodig, en een groot deel training. En een gedegen training is het aan je talent en creativiteit om de juiste technieken op de juiste manier toe te passen.

Als dit soort dingen alleen talent nodig zouden hebben kunnen ook alle kunstacademie's sluiten en zelfs allerlei culturele trainingen en workshops voor hobbyistenworden gestopt. Als je talent hebt hoef je volgens jouw gedachte ook niet te leren hoe je moet schilderen of beeldhouwen (of schrijven).
Als iedereen kan leren om een Stephen King of Dean Koontz te worden, of een Rembrand of Rodin dan is dat vrij jammer voor getalenteerde mensen, want die zijn dan geen uitzondering meer. En dus ook geen icoon, of hun werk iets van waarde.
Dat is best wel zonde van getalenteerde mensen.
Ik begrijp overigens wel dat je technieken kunt aanleren, maar artiest zijn is wat anders.
Maar daar zijn die cursussen ook niet voor.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
18-08-2018 12:33
Als iedereen kan leren om een Stephen King of Dean Koontz te worden, of een Rembrand of Rodin dan is dat vrij jammer voor getalenteerde mensen, want die zijn dan geen uitzondering meer. En dus ook geen icoon, of hun werk iets van waarde.
Dat is best wel zonde van getalenteerde mensen.
Ik begrijp overigens wel dat je technieken kunt aanleren, maar artiest zijn is wat anders.
Maar daar zijn die cursussen ook niet voor.
Sommigen van de grootste schilders, zoals bijv. Rafael en Michelangelo zijn jarenlang leerling geweest en hebben zich wel geschoold in allerlei basistechnieken. Degenen die wij dan nu nog kennen waren inderdaad uitzonderlijk, en heel getalenteerd. Maar het idee dat iemand als ster geboren wordt is grotendeels uitzondering. Er zijn er maar een paar, zoals Mozart of Leonardo da Vinci die dat niveau halen.
Daarnaast, wat iconisch is, of van artistieke waarde is ook relatief. Soms heel tijdgebonden, soms heel smaakgebonden.
Zelf hou ik erg van Caravaggio en hij wordt nu sowieso heel erg gewaardeerd. Maar dat is ook eeuwenlang niet het geval geweest.

En.....als je ziet hoeveel middelmatige boeken er uit worden gegeven en verslonden hoef je ook geen groot talent te zijn om succesvol te zijn of van "waarde". Zat mensen die artiest zijn en ook maar weinig talent bezitten, buiten het talent zichzelf en hun werk te verkopen.
Niet iedereen heeft dat per se in zich, maar een ruw talent moet je wel ontwikkelen en voor sommige mensen helpt een cursus daarbij, en soms weet je helemaal niet van tevoren hoe getalenteerd je bent en kom je daar pas achter als je het vaker doet en nieuwe technieken uitprobeert.

In dit geval maakt het ook niet uit, TO wil helemaal geen professioneel auteur worden, ze wil gewoon beter leren schrijven. En daar is niks mis mee. Schrijven kan ook een prima hobby zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Head* schreef:
18-08-2018 13:00
Sommigen van de grootste schilders, zoals bijv. Rafael en Michelangelo zijn jarenlang leerling geweest en hebben zich wel geschoold in allerlei basistechnieken. Degenen die wij dan nu nog kennen waren inderdaad uitzonderlijk, en heel getalenteerd. Maar het idee dat iemand als ster geboren wordt is grotendeels uitzondering. Er zijn er maar een paar, zoals Mozart of Leonardo da Vinci die dat niveau halen.
Daarnaast, wat iconisch is, of van artistieke waarde is ook relatief. Soms heel tijdgebonden, soms heel smaakgebonden.
Zelf hou ik erg van Caravaggio en hij wordt nu sowieso heel erg gewaardeerd. Maar dat is ook eeuwenlang niet het geval geweest.

En.....als je ziet hoeveel middelmatige boeken er uit worden gegeven en verslonden, of schilderijen verkocht of muziek, hoef je ook geen groot talent te zijn om succesvol te zijn of van "waarde". Zat mensen die artiest zijn en ook maar weinig talent bezitten, buiten het talent zichzelf en hun werk te verkopen.
sinnombre schreef:
18-08-2018 06:20
Maar jij stelt ook geen hoge eisen, want jouw niveau als docent is, zo te lezen, niet van een hoog en professioneel niveau. Je teksten zijn slordig en staan boordevol fouten. Wat jij doet klinkt meer als hobby dan als een serieuze baan.
Voor jou is TO een topcursist, bij een serieuze opleiding zouden ze eerst een duidelijker beeld willen van het doel van TO.
ik ben niet aan het werk als ik hier op het forum schrijf
je hebt geen idee hoe fout je het hebt :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven