Liefdesverdriet

15-08-2018 21:26 325 berichten
Alle reacties Link kopieren
36 jaar en voor het eerst in mijn leven liefdesverdriet. En wat is dat verschrikkelijk zeg, ik wist niet dat dat zo'n pijn deed. Ik krijg geen hap door mijn keel, kan elk moment op de dag in huilen uitbarsten, alle symptomen zijn er.
Mijn vriend heeft van de een op andere dag gezegd dat hij moet nadenken en dingen op een rij moet zetten voordat hij kan beslissen of hij met mij verder kan.

En nu een emotionele rollercoaster. Ik ben er van overtuigt dat wat wij hadden echt was en heel intens. Iets wat hij verschillende malen naar mij heeft genoemd dat hij niet wist wat hem overkwam en dat hij emoties en gevoelens heeft die hij nooit eerder heeft ervaren. En ook nu laat hij merken verdrietig te zijn.

Maar goed feit is nu dat hij ineens zegt zijn ex nog niet verwerkt te hebben (waar hij weinig positief over heeft gepraat in de 10 maanden die ik hem ken) en hij het mij niet kan aandoen als zij nog tussen ons in staat in zijn hoofd. Hier is maanden geen sprake van geweest en nu ineens wel. Persoonlijk denk ik dat hij bang is voor wat ik in hem losmaak. Ik heb, zoals hij zelf zegt, deurtjes bij hem geopend waardoor hij dichter bij zijn gevoel komt, die al zeker 30 jaar gesloten waren. En deze stap terug, de situatie met zijn ex is veilig. Daar kon hij zijn gevoelens grotendeels afsluiten, want hij wist nooit wanneer ze weer hun relatie zou eindigen (is meerdere malen gebeurd). Hij is niet terug naar ex, dat is ook niet zijn instantie, maar moet onderzoeken wat hij nog voelt voor ex, zoals hij zegt.

Ik weet dat een pauze niet vaak goed afloopt, in de zin dat we weer bij elkaar gaan komen. Dus wie kan me opbeuren, wie heeft tips, wie geeft me een schop onder mijn kont en wie heeft er hoopvolle ervaringen?
:hug: Soumis,

Ik lees door de regels heen dat je er best een weg in aan het vinden bent. Dat het een heftig rotgevoel is, is ook duidelijk. Een weg vinden is dan ook niet hetzelfde als er overheen zijn.

Wat een beetje wringt in mijn begrip over je situatie, is de onduidelijkheid over zijn motieven. Ik ben er over het algemeen wel een voorstander van om elke uitleg voor een relatiebreuk te accepteren; het gaat uiteindelijk om de conclusie die iemand getrokken heeft; namelijk dat deze persoon niet verder kan met de relatie. Het is dan vaak veel makkelijker om te zeggen dat je tijd nodig hebt dan dat je klaar bent met de relatie.

In dit geval speelt echter mee dat het voor jou redelijk uit de lucht komt vallen en hij een gesprek heeft gehad met z'n ex en een verleden heeft met het verbreken en opnieuw oppakken van z'n relatie. Dat hij aangeeft nog te veel met z'n ex bezig te zijn kan er ook op duiden dat hij zelf niet goed uit het patroon kan komen van de relatie verbreken en weer lijmen. Dat is misschien wat z'n relatie met z'n ex hem 'geleerd' heeft. En als dat een soort reflex bij hem veroorzaakt is dat dan op jou gericht (de relatie verbreken hoort bij het hebben van een relatie dus ook bij jullie relatie) of is dat dan op z'n ex gericht (weer bij elkaar komen hoort bij hem en z'n ex).

De vraag is dan of dat aspect mee speelt (de oorzaak is?) of dat hij het als excuus gebruikt om de relatie met jou te beëindigen. En zelfs als het geen excuus is maar daadwerkelijk de oorzaak, is het dan wel iets waar je iets aan wil doen? Ik weet ook niet of je überhaupt dat gesprek nog moet willen aan gaan. Het is alleen iets wat ik niet helder uit je verhaal kan krijgen en daarom vraag ik het me af.

:hug:
Soumis schreef:
18-08-2018 07:47
Ik ben ook gestopt met invullen voor hem of iig met dat naar hem uitspreken.

Ik weet niet of ik het grootser heb gemaakt, ik weet wat hij tegen me heeft gezegd. Binnen de relatie was ik best rationeel en stond ik volgens mij ook echt nog wel met beide voeten op de grond. Ik was terughoudender in dingen uitspreken, maar door zijn vasthoudendheid en duidelijkheid in zijn gevoelens naar mij heb ik mij de laatste 2 maanden ook durven laten gaan. Hij zegt ook dat alles wat hij tegen me heeft gezegd oprecht was en dat hij dat ook voelt. Maarja nu is dat niet meer bij hem op de voorgrond aanwezig blijkbaar....

Jullie zullen wel moe van me worden. Maar het helpt me echt om van me af te schrijven. Maar nog steeds voel ik dat dit verdriet en gemis nooit minder lijkt te worden.
ik twijfel niet aan jouw verhaal. Het kan natuurlijk echt oprecht zijn. Maar hij komt uit een rare relatie en het is niet voor niets dat dit gebeurt nadat hij haar heeft verteld over jou. Zij heeft teveel invloed. Deze man is nog niet relatieklaar.
Ik zou mijn advies willen samenvatten in 1 woord: LOSLATEN

Dat is verdomd lastig, ik weet het.

Deze kwam ik nog tegen. Kennelijk van Nelson Mandela

Loslaten betekent niet, je niet meer betrokken voelen.
Maar ik kan het niet voor een ander doen.

Loslaten is, niet mijzelf losmaken.
Maar het besef dat ik een ander niet kan besturen.

Loslaten is, niet een ander wat toestaan.
Maar hem laten leren door ervaren.

Loslaten is, machteloos toegeven.
Want het resultaat is niet van mij afhankelijk.

Loslaten is, niet een ander willen veranderen of hem/haar de schuld geven.
Maar het beste van mijzelf te maken.

Loslaten betekent: niet meer vasthouden.
Maar steunen.

Loslaten is, niet oordelen.
Maar anderen de kans geven zichzelf te zijn.

Loslaten betekent niet meer alles willen regelen.
Maar anderen de kans geven de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten betekent niet ontkennen.
Maar aanvaarden.

Loslaten is niet het verleden betreuren.
Maar groeien en leven naar de toekomst.
Wat een mooie reactie shifty, om me te laten nadenken. Laat ik zeggen dat in eerste instantie hij aangaf dat hij heel bewust voor onze relatie wil kiezen omdat ik kleine kinderen heb. Hij wil hun niet in iets betrekken waarvan hij uiteindelijk gaat zeggen dat hij daar geen zin in heeft. Dat vind ik heel mooi dat hij daar over nadacht. Alleen ook daarin heeft hij de 2-3 maanden daarvoor hele andere signalen gegeven, waar uit te concluderen viel dat hij er geen problemen mee had. Ik heb namelijk het eerste half jaar heel vaak gezegd weet je het zeker een vrouw met kleine kinderen. Dat werd altijd een beetje aan de kant geschoven door hem en uiteindelijk kwamen er uitspraken dat hij mij ook mooi kan helpen met de kinderen mbt mijn werk, dat als we ooit zouden samenwonen dat hier zou zijn, zodat mijn kinderen hier op school kunnen blijven etc.

Maar goed ik ben toen gaan doorvragen of zijn ex dingen heeft gezegd toen hij vertelde over ons en ook of er misschien dingen waren gebeurd. Hij zegt van niet, maar nadat ik ben gaan doorvragen kwam hij de volgende dag dat dat ook meespeelde. Hij weet niet wat zijn ex nog voor hem betekent etc etc.

Meer weet ik ook niet. Hij heeft aangegeven zelf ook te schrikken dat hij ineens dit gevoel allemaal kreeg en zegt dat hij het zelf ook niet heeft zien aankomen. Maar dat het geen kwestie is van dat hij misschien wel naar zijn ex terugwil, maar dat hij zijn gevoelens moet onderzoeken voordat hij een relatie met iemand anders aangaat.

Ik denk wel dat hij in de ratiomodus is gekomen daardoor en bij mij was alles gebaseerd op gevoel (en ik snap dat je soms heus wel bewust dingen moet overdenken). Zijn hele houding is ook precies zo zoals hij was toen ik hem leerde kennen. En in dit gevoel, deze houding past het leven met zijn ex (dan wel samen, dan wel als ex) en daar pas ik niet in. Omdat ik een hele andere kant bij hem omhoog haalde, een kant waarin hij niet op zijn hoede hoefde te zijn of bang voor onverwachte moves, maar ook een emotioneel deurtje heb ik geopend, die volgens hem al zeker 30 jaar gesloten was (dus langer dan zijn voorgaande relatie), maar daar heeft hij zich nu voor afgesloten.

Dit is niet wat ik allemaal nu nog aan het overdenken ben hoor. Dit zijn al mijn analyses van de eerste dagen toen ik maar wilde begrijpen waarom. Het analyseren en de waarom vraag ben ik echt aan het proberen los te laten.
S-Meds schreef:
18-08-2018 10:43
ik twijfel niet aan jouw verhaal. Het kan natuurlijk echt oprecht zijn. Maar hij komt uit een rare relatie en het is niet voor niets dat dit gebeurt nadat hij haar heeft verteld over jou. Zij heeft teveel invloed. Deze man is nog niet relatieklaar.
Dat doet me goed. Twijfel soms aan mezelf dat ik het allemaal verkeerd heb gezien en ingeschat. Dat ik zo naïef ben.

En dat zij teveel invloed heeft dat besef ik me, dat ging ik me ook langzaamaan realiseren de afgelopen weken.
MarkSD wat een ontzettend mooie tekst! Ik ga hem opslaan in mijn telefoon! Dankjewel!

Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties, ik waardeer het heel erg en afschrijven is fijn en helpt me om los te laten. Ik kan me namelijk ook heel goed voorstellen dat mensen denken 'kom op zeur niet, herpak jezelf en go on with your life'
Dus dankjewel :redrose: :bigkiss:
Soumis schreef:
16-08-2018 08:18
Dus nee kan me niet voorstellen dat hij me zat is/was, waarom geef je anders 4 dagen ervoor nog aan geen dag langer te kunnen wachten om mij te zien. Als je elkaar zat ben kan ik me voorstellen dat je al meer tijd voor jezelf wilt en op die manier al een beetje afstand gaat nemen.
Ik denk dat hij vooral zichzelf aan het overtuigen was gezien de manier waarop hij tegen jou praatte. Ik ben bang dat jij de rebound was en dat hij nog steeds van zijn ex houdt en naar haar terug wil. Hij kan jou wel zoveel vertellen over die relatie maar het is maar een kant van het verhaal.
Soumis schreef:
18-08-2018 13:35
Wat een mooie reactie shifty, om me te laten nadenken. Laat ik zeggen dat in eerste instantie hij aangaf dat hij heel bewust voor onze relatie wil kiezen omdat ik kleine kinderen heb. Hij wil hun niet in iets betrekken waarvan hij uiteindelijk gaat zeggen dat hij daar geen zin in heeft. Dat vind ik heel mooi dat hij daar over nadacht. Alleen ook daarin heeft hij de 2-3 maanden daarvoor hele andere signalen gegeven, waar uit te concluderen viel dat hij er geen problemen mee had. Ik heb namelijk het eerste half jaar heel vaak gezegd weet je het zeker een vrouw met kleine kinderen. Dat werd altijd een beetje aan de kant geschoven door hem en uiteindelijk kwamen er uitspraken dat hij mij ook mooi kan helpen met de kinderen mbt mijn werk, dat als we ooit zouden samenwonen dat hier zou zijn, zodat mijn kinderen hier op school kunnen blijven etc.

Maar goed ik ben toen gaan doorvragen of zijn ex dingen heeft gezegd toen hij vertelde over ons en ook of er misschien dingen waren gebeurd. Hij zegt van niet, maar nadat ik ben gaan doorvragen kwam hij de volgende dag dat dat ook meespeelde. Hij weet niet wat zijn ex nog voor hem betekent etc etc.

Meer weet ik ook niet. Hij heeft aangegeven zelf ook te schrikken dat hij ineens dit gevoel allemaal kreeg en zegt dat hij het zelf ook niet heeft zien aankomen. Maar dat het geen kwestie is van dat hij misschien wel naar zijn ex terugwil, maar dat hij zijn gevoelens moet onderzoeken voordat hij een relatie met iemand anders aangaat.

Ik denk wel dat hij in de ratiomodus is gekomen daardoor en bij mij was alles gebaseerd op gevoel (en ik snap dat je soms heus wel bewust dingen moet overdenken). Zijn hele houding is ook precies zo zoals hij was toen ik hem leerde kennen. En in dit gevoel, deze houding past het leven met zijn ex (dan wel samen, dan wel als ex) en daar pas ik niet in. Omdat ik een hele andere kant bij hem omhoog haalde, een kant waarin hij niet op zijn hoede hoefde te zijn of bang voor onverwachte moves, maar ook een emotioneel deurtje heb ik geopend, die volgens hem al zeker 30 jaar gesloten was (dus langer dan zijn voorgaande relatie), maar daar heeft hij zich nu voor afgesloten.

Dit is niet wat ik allemaal nu nog aan het overdenken ben hoor. Dit zijn al mijn analyses van de eerste dagen toen ik maar wilde begrijpen waarom. Het analyseren en de waarom vraag ben ik echt aan het proberen los te laten.
Volgens mij is die ex van jou ook wel een beetje een dramaqueen oftwel ernstig in de war en inderdaad niet over zijn ex-vrouw heen.
Liefdesverdriet is echt k....,
Wat ik hier raar vind, is dat het zo 'uit de lucht lijkt te vallen', zo van de éne op de andere dag komt hij met die mededeling. Het lijkt er op dat het gesprek met zijn ex er mee te maken heeft, maar dan nog.
Wat ik zelf erg moeilijk vond nadat mijn relatie uit gegaan was, was dat er opeens helemaal geen contact meer was. Dan ben je zo intiem geweest met elkaar, en dan van de éne dag op de andere dag is die ander helemaal weg en voelt het alsof je ook niet meer mag bellen of zo.
Ik hoop voor je dat je nog wel contact met hem kunt hebben om een goed gesprek aan te gaan, want ik kan me zo voorstellen dat je opheldering wilt.
En verder, tijd heelt vele wonden (heb je nu niet zo veel aan, maar goed bedoeld)
Sjaantje37 schreef:
18-08-2018 14:32
Volgens mij is die ex van jou ook wel een beetje een dramaqueen oftwel ernstig in de war en inderdaad niet over zijn ex-vrouw heen.
Dramaqueen oftewel ernstig in de war...
Hmmm vind ik twee tegenovergestelde dingen. Denk dat hij sowieso in de war is en denk ook dat hij alles groter heeft gemaakt dan het is. Maar dat verandert de uitkomst niet, dit is blijkbaar zijn manier.

En ja misschien ben ik wel een rebound geweest....auw....
Jole dat is ook precies wat ik het moeilijkst vind dat het van de ene op de andere dag is. Mis ook echt mijn maatje, met wie alles ongedwongen is en bij wie je altijd terecht kan.

Er is nog contact, via app, nu al een paar dagen niet meer gebeld. App ben ik ook aan het minderen, ik weet even ook niet meer zo goed waar ik verstandig aan doe, dat probeer ik voor mezelf nu op een rijtje te zetten. Had me voorgenomen om hem het weekend helemaal met rust te laten, appt hij mij weer. Ja ik weet dat ik het dan duidelijk kan uitspreken, maar dacht hou me gewoon stil, want vrijwel elk initiatief tot appen kwam van mijn kant.
Het is ook heel moeilijk te doen wat verstandig is. Een beetje contact met hem lijkt immers de pijn te verzachten. En hij blijft ook doortwijfelen, anders zou hij niet actief gaan appen.
Weet je To ik snap het zo goed, je had een heel ander beeld van jullie relatie en hem. Hurts like hell. Maar uiteindelijk wil je deze relatie niet. Wat heb je eraan, je moet op hem kunnen bouwen. Dat kan niet, want hij dobbert gewoon maar wat heen en weer. Dat deed hij in zijn oude knipperlichtrelatie en nu weer. Iemand hier zag ook dat patroon.
Lieve TO ik ga er een beetje vanuit dat hij nog wel een keer bij je aanklopt. Dat is op dat moment vast prettig. Maar is er niet gewoon wat kapot nu?
Geef hem niet op, dit heb ik laatst ook meegemaakt.
Ik had echt de tijd nodig om alles op een rijtje te zetten. Geheel tegen mijn bedoeling zette zij er een punt achter. Nu besef ik pas echt hoeveel ik om haar geef.
Met een beetje geluk komen jullie er sterker uit.
Soumis schreef:
18-08-2018 15:30
Jole dat is ook precies wat ik het moeilijkst vind dat het van de ene op de andere dag is. Mis ook echt mijn maatje, met wie alles ongedwongen is en bij wie je altijd terecht kan.

Er is nog contact, via app, nu al een paar dagen niet meer gebeld. App ben ik ook aan het minderen, ik weet even ook niet meer zo goed waar ik verstandig aan doe, dat probeer ik voor mezelf nu op een rijtje te zetten. Had me voorgenomen om hem het weekend helemaal met rust te laten, appt hij mij weer. Ja ik weet dat ik het dan duidelijk kan uitspreken, maar dacht hou me gewoon stil, want vrijwel elk initiatief tot appen kwam van mijn kant.

Mocht je nog contact hebben via de app dan kan je hem misschien de vragen die ik jou stelde hem voorleggen? Heel concreet, zonder emotionele lading (onderzoekend, niet veroordelend of verlangend). Ik zou dan sowieso ook even het 'begripvol afwachten/ruimte geven' parkeren. Zolang jij dat begrip hebt hoeft hij er niks mee. Je mag best duidelijkheid van hem vragen; ook al is het duidelijkheid over het feit dat hij het zelf nog niet weet. Dan weet jij ook beter waar hij staat.
Tante Nina, nouja nu heeft hij zelf het heft in handen genomen door zelf het on hold te zetten. In zijn vorige relatie was het telkens zijn ex die stopte en weer terug kwam hobbelen. Maar hij volgde trouw ja....

FKV, is toch ook niet gek dat ze dat heeft gedaan? Ik twijfel of dat het overigens voor mij makkelijker maakt.

Ergens denk ik ook dat dit kan, zeker na de heftige en turbulente tijd die het is geweest het afgelopen jaar. Daarnaast ben ik ook echt wel de mindset aan het maken dat het over Is, zodat de klap niet weer hard aankomt.

Shifty, ik ga er over denken. Misschien ben ik nog te bang voor het antwoord. Ik heb hem overigens al heel veel vragen gesteld mbt het waarom en eigenlijk komt hij niet echt met een concreet antwoord, alleen dat hij in de war is en dat het een rare kronkel in zijn hoofd is dat hij zich nog zo laat beïnvloeden door zijn ex.
Je wordt altijd beter van duidelijkheid, dan kan je daar mee verder. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een antwoord 'eng' kan zijn. Mocht je de vragen gaan stellen geef dan wel voldoende ruimte voor een eerlijk antwoord. Als hij niet voelt dat er ruimte voor is, blijft hij er misschien omheen draaien en weet je nog niks.

Dankjewel shifty.
Ik ga kijken of er ruimte is voor het stellen van deze vragen. Ik wil niet nog meer druk op hem leggen, ik heb de eerste drie dagen behoorlijk alles eruit gegooid. Het is voor hem duidelijk hoe ik er in sta. We kijken nu of we contact kunnen houden en hoe we ons daar bij voelen.

Ik heb je bericht iig opgeslagen en misschien komt er een moment dat die vraag hem kan helpen.
Pff hoeveel tijd gaat er over dat je niet meer moet huilen en je je weer jezelf voelt en voelt dat je de wereld aan kan?
:redrose:

https://www.youtube.com/watch?v=c6_go3oz19g
MarkSD je weet wel weer de goede teksten te vinden, dankjewel...

Geduld, geduld, geduld dus....
En dat gaat in golfbewegingen. Iets beter, weer wat minder, stukken beter, weer wat minder, maar wel in opgaande lijn. Tot je op een dag terugkijkt en zegt - hèhè.
Sterkte Soumis!
Ik lees met je mee, helaas geen tips voor je, wel een dikke knuffel.
Ben zelf een kneus in het loslaten...
Het maar gewoon voelen dus en doorheen gaan. Dat weet ik eigenlijk ook wel.

@munamar dat is ook precies mijn probleem, ik kan heel moeilijk iemand loslaten. Geen idee waar dat vandaan komt, maar dat heb ik gemerkt sinds ik uit elkaar ben met de vader van mijn kinderen.
Soumis schreef:
23-08-2018 11:17
Geen idee waar dat vandaan komt, maar dat heb ik gemerkt sinds ik uit elkaar ben met de vader van mijn kinderen.
Dit had ik ook kunnen schrijven!

Tegen beter weten in, toch hoop houden, toch denken dat het weer goed komt, toch steeds weer contact zoeken...
Munamar mag ik vragen hoe lang jullie al uit elkaar zijn? En heb je daarna al nieuwe relaties gehad?

Ik heb geen verdriet gehad dat het overging met de vader van mijn kinderen. Dat verdriet is er in de jaren daarvoor al geweest, dat ik steeds meer tot het besef kwam dat er steeds minder was. Ik ben 15 jaar met hem samen geweest, waar de laatste 5 jaar vrijwel liefde- en seksloos waren. Dat heeft mij heel veel pijn gedaan en ben daar heel onzeker van geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven