Eetschema peuter 2 jaar

24-08-2018 13:42 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat eet jullie peuter van 2 jaar? Ik weet dat er al veel zulke topics zijn, maar ik wil een nieuwe start zodat ik alles overzichtelijk heb.

Heb zelf een peuter die net twee is en extreem weinig eet, dacht eerst zal wel een fase zijn, maar het CB vond het ook zorgwekkend. Heb binnenkort een afspraak bij de kinderdietist, vind het best spannend allemaal!

Ik trap af:

Ontbijt halve boterham zonder korstjes. Beleg: heel dun pindakaas.

Tussendoor: kwart appel of een knijpfruit.

Lunch: Zelfde als ontbijt, soms dat ook niet.

Avond: paar eetlepels

Tussendoor BV op verzoek, rond de 100-150 ml. Verder water.
wat is op verzoek? Ik bedoel hoe vaak is dat?
En hoe lang voordat er een eetmoment is?
Zou het kunnen dat hij zich vol drinkt met bv en daarna geen zin meer heeft in eten?

Wellicht handiger om terug te gaan op vaste momenten om borstvoeding te geven? Bv na ontwaken, vlak voor middag dut en vlak voor avond slapen?
Het is niet meer de hoofdvoeding op deze leeftijd
Ja, het is wel veel minder dan mijn vreetzakjes eten. Maar dat zegt natuurlijk weinig. Dus supergoed dat je naar een dietist gaat.

Verder ben ik benieuwd of hij of zij bepaalde dingen erg lekker vindt? Wellicht gaan die er beter in? Wij komen fases van weinig eten vaak door met meer bananen, yoghurt, noten, eieren en pannenkoeken dan gemiddeld op het menu staan. Ook geef ik ze tussen lunch en diner nog een snack na de middagslaap, dan eten ze meestal graag.

Succes er mee en nogmaals slim dat je naar een dietist gaat.

Ohja, het gemiddelde schema is dus
- broodontbijt met pindakaas/tahin/smeerkaas oid en wat fruit
- ochtend: stuk fruit naar keuze (nouja, mijn keuze)
- lunch van brood met beleg, een tomaat, stuk komkommer, blokje kaas, etc
- na het slaapje: snack (volle yoghurt met beetje hagelslag, handje noten, koekje, etc)
- diner: soms wat tomaat/wortel/paprika tijdens het koken. verder varieert het. soms paar happen, soms bord leeg. Ik maak om de zoveel dagen een 'hit'.
- verder drinken ze water en volle melk uit een beker.
madamejean wijzigde dit bericht op 24-08-2018 13:52
33.12% gewijzigd
Hier peuter (2,5 jaar):

Ontbijt
1 of 2 boterhammen met beleg
Glas melk

Tussendoor
Stuk fruit

Lunch
2 boterhammen met beleg

Tussendoor
Krentenbol/fruit

Avondeten
Stukje vlees of vega eet hij met smaak op (groenten, aardappels, rijst, pasta, friet, pannenkoeken etc. eet hij al sinds begin dit jaar niet meer)

Toetje
Danoontje/fruit/knijpfruit

De hele dag water verder.

Dat avondeten komt wel weer goed ooit. Hij groeit prima in ieder geval.
anoniem_374695 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 13:50
2.39% gewijzigd
Is je kind veel te klein of veel te licht? Of is ze van haar eigen groeilijn af aan het wijken? Zo niet, dan zou ik me geen zorgen maken. Mijn peuter leeft af en toe van lucht. Groenten hoeft ze niet (tenzij die niet groen zijn: biet, wortel, zoete aardappel), aardappelen lust ze niet (zelfs patat altijd maar een paar, ze is echt geen fan) en rijst blieft madame alleen met veel gadogadosaus. Tja.. ze groeit goed, dus ik laat het maar los ofzo. Als ze niet wil eten dan eet ze maar niet.
.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 13:52
Reden: Verkeerde topic
99.65% gewijzigd
Ontbijt 1-2 boterhammen met 2 bekers melk

Tussendoor een stuk fruit met water

Lunch 2 boterhammen met een beker melk

Tussendoor koekje, ontbijtkoek met diksap
Soms later op de middag nog wat rozijnen

Avondeten een bordje vol

Toetje ; hij kreeg altijd kwark maar wil hij tegenwoordig niet meer.

Drinken: 1x per dag diksap, rest water
Mijn kinderen vonden pap op die leeftijd nog erg lekker als ontbijt. Gewoon Brinta met gewone melk. Verder aten ze op dezelfde momenten als wij en ik heb de korsten altijd aan het brood laten zitten. Toen ik met brood begon mocht ik beginnen om een korstje te geven. Dus ik begin er niet aan om die dingen eraf te snijden. Ik sprak eens iemand die zei: ze beginnen met een broodkorst en tegen de tijd dat het binnenste erbij komt krijgen ze nooit weer een korst). Als hij toch maar een halve eet dan zou ik geen moeite doen om de korsten eraf te halen. Verder zou ik er ook nog voor kiezen om 's middags tussendoor nog wat te eten te geven en verder kijken naar de hoeveelheid BV die ze nog krijgt. Qua vast voedsel aten mijn kinderen deze hoeveelheden al rond een maand of 8. Misschien kun je iets anders qua broodbeleg doen? Misschien vind hij de pindakaas niet lekker. En gewoon een normale hoeveelheid beleg
Ben al blij dat de rauwe eidooiers van het menu verdwenen zijn. En daar hoefde ik niet voor te loepen.
Jullie waren toch ook tegen brood?
Ontbijt met pap 200ml (gemakzucht van mij, gaat er na de vakantie vanaf)

Ochtend stuk fruit

Lunch 2 boterhammen met beleg (of ommeletjes/ pannenkoekjes met verstopte groenten)

Middag cracker, ontbijtkoek, fruit, koekje, of soms niks

Avondeten :
Vaak een soepje met verstopte groenten (alleen tomatensoep lust hij standaard, de rest is zo veranderlijk als het weer)

vlees en aardappelen/ pasta zolang het los van elkaar is en zonder saus (dus kale pasta etc) en groenten weigert hij pertinent. Behalve erwtjes of wortelstamp ;-D
Griekse yoghurt na, soms vla oid

Avond nog wat drinken, zelden een snack. Drinkt water of melk.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
vivapimpelmees schreef:
24-08-2018 14:09
Ben al blij dat de rauwe eidooiers van het menu verdwenen zijn. En daar hoefde ik niet voor te loepen.
Viel mij ook al op ;-D
Dit is echt een compleet ander dieet/voedingschema dan een aantal maanden geleden TO. Hoe komt dat zo?
vivapimpelmees schreef:
ah, ik hoefde ook niet meer te loepen nav jouw bericht.
Niet gek dat kind niet eet he. Heeft niet zo'n beste start gehad qua voeding
Oei, mijn jongste, nu bijna een jaar eet ook meer dan jouw uk...

07:00 havermoutpap (met appel, walnoten en lijnzaad - vezels en vitamines - zitten die er alvast in)
09:00 slapen (lees Borst)
11:00 stukje fruit/ fruithapje / muffin (à la bananenbrood - ze smult ervan .. zus ook trouwens)
13:00 slapen (.... Borst)
15:00 boterham zonder korstjes met beleg (eet ook korstjes, maar die duren zó lang)
18:00 100gr avondeten (gepureerd, ... ben niet gek) en stukjes van mijn bord ....
19:00 en dag is voorbij (Borst)

Oudste van 4 eet doordeweeks: (in het weekend en nu in de vakantie snoept ze wat ..ehem... meer en zijn de tussendoortjes wat minder verantwoord)

07:00 havermoutpap
10:00 1/2 appel met crackers
12:00 2 boterhammen met beleg
15:15 banaan met 2 plakken ontbijtkoek
17:00 rauwkost (tablettijd)
18:00 avondeten

Die oudste was verschrikkelijk met eten toen ze baby was, en nog ver daarna :) bij deze laat ik het los... Ik bepaal wat, zij bepaald hoeveel (na licht aandringen dan). 3 jaar verschil maar qua eten redelijk gelijk.

Ow en water, water, water. Beide hebben een rietjesbeker en drinken op eigen initiatief best wel wat weg.
yastra wijzigde dit bericht op 24-08-2018 14:38
5.14% gewijzigd
vivapimpelmees schreef:
Ow die kan ik me ook nog herinneren :nooo:
Hoorde hier ook de zoete aardappel bij?

Maar gedoe met eten is niet leuk TO :hug:, het haalt de fun uit heel veel dingen. Hopelijk ontwikkelen jullie snel een ritme/routine die beter werkt.

PS bij m'n eerste wist ik het zeker suiker en geraffineerde producten waren slecht en never nooit dat m'n baby die zou binnen krijgen. :jump: tweede eet ook zoveel mogelijk gezond. Maar als ze zus iets ziet eten wat haar ook lekker lijkt doe ik niet moeilijk. Patat, pannenkoeken, ijsjes... Probeer maar hoor... 'laat het los, laat het gaan ...'

Die van 4 weet er veel rotzooi in te proppen dus wat maakt het in de long run uit denk ik dan ook :-? Zelf snoep ik ook wanneer ik denk dat ze het niet zien...
Dochter van net 2 eet:

Ontbijt:
Yoghurt met havermout en rozijnen
Beker water

Tussendoor:
Fruit
Water of sap

Lunch:
2 boterhammen
Water of sap

Tussendoor:
Schaaltje met lekkere dingen
of
Soepstengels
of
Crackers
of
Tomaatjes en komkommer
Water of sap

Avondeten:
Wat wij eten
Water
Hallo?!
yastra schreef:
24-08-2018 14:22
Oei, mijn jongste, nu bijna een jaar eet ook meer dan jouw uk...

07:00 havermoutpap (met appel, walnoten en lijnzaad - vezels en vitamines - zitten die er alvast in)
09:00 slapen (lees Borst)
11:00 stukje fruit/ fruithapje / muffin (à la bananenbrood - ze smult ervan .. zus ook trouwens)
13:00 slapen (.... Borst)
15:00 boterham zonder korstjes met beleg (eet ook korstjes, maar die duren zó lang)
18:00 100gr avondeten (gepureerd, ... ben niet gek) en stukjes van mijn bord ....
19:00 en dag is voorbij (Borst)
Hoezo is dat gek? Ik heb nog nooit iets gepureerd voor kind 2 en heb ze gewoon alle 7 op een rijtje ;-D
Hallo?!
Topic diarree?

En is dit die van de rauwe eidooiers? Bijzondere denkwijze.

Schema voor een peuter? Ja 3x per dag een maaltijd en af en toe wat tussendoor.
Lucifer2018 schreef:
24-08-2018 14:43
Topic diarree?

En is dit die van de rauwe eidooiers? Bijzondere denkwijze.

Schema voor een peuter? Ja 3x per dag een maaltijd en af en toe wat tussendoor.
Daar komt het inderdaad wel op neer. De peuter eet gewoon als wij eten, dus bovenstaande is ook mijn schema.
Hallo?!
JuliaChild schreef:
24-08-2018 13:47
wat is op verzoek? Ik bedoel hoe vaak is dat?
En hoe lang voordat er een eetmoment is?
Zou het kunnen dat hij zich vol drinkt met bv en daarna geen zin meer heeft in eten?

Wellicht handiger om terug te gaan op vaste momenten om borstvoeding te geven? Bv na ontwaken, vlak voor middag dut en vlak voor avond slapen?
Het is niet meer de hoofdvoeding op deze leeftijd
Op verzoek is 2a3 x op een dag, waarvan 1/2 drinkmomenten echt mini zijn. Ik gok op 100a150 ml over de hele dag.
MadameJean schreef:
24-08-2018 13:48
Ja, het is wel veel minder dan mijn vreetzakjes eten. Maar dat zegt natuurlijk weinig. Dus supergoed dat je naar een dietist gaat.

Verder ben ik benieuwd of hij of zij bepaalde dingen erg lekker vindt? Wellicht gaan die er beter in? Wij komen fases van weinig eten vaak door met meer bananen, yoghurt, noten, eieren en pannenkoeken dan gemiddeld op het menu staan. Ook geef ik ze tussen lunch en diner nog een snack na de middagslaap, dan eten ze meestal graag.

Succes er mee en nogmaals slim dat je naar een dietist gaat.

Ohja, het gemiddelde schema is dus
- broodontbijt met pindakaas/tahin/smeerkaas oid en wat fruit
- ochtend: stuk fruit naar keuze (nouja, mijn keuze)
- lunch van brood met beleg, een tomaat, stuk komkommer, blokje kaas, etc
- na het slaapje: snack (volle yoghurt met beetje hagelslag, handje noten, koekje, etc)
- diner: soms wat tomaat/wortel/paprika tijdens het koken. verder varieert het. soms paar happen, soms bord leeg. Ik maak om de zoveel dagen een 'hit'.
- verder drinken ze water en volle melk uit een beker.
Rijst vindt ze erg lekker, kip en vlees. Maar ik moet dat dan elke keer klaarmaken, dat vind ik wel lastig. Verder hebben we niet echt een hit. En oja knijpfruit..
Ze is wat minder hard gaan groeien, kan bij het peuter zijn passen zei het CB , maar ze is wel een lijn gedaald in de curve. Dus eerst afgevallen en nu weer op het gewicht waar ze ongeveer 4 maanden geleden op zat.
Haasjehop schreef:
24-08-2018 13:48
Hier peuter (2,5 jaar):

Ontbijt
1 of 2 boterhammen met beleg
Glas melk

Tussendoor
Stuk fruit

Lunch
2 boterhammen met beleg

Tussendoor
Krentenbol/fruit

Avondeten
Stukje vlees of vega eet hij met smaak op (groenten, aardappels, rijst, pasta, friet, pannenkoeken etc. eet hij al sinds begin dit jaar niet meer)

Toetje
Danoontje/fruit/knijpfruit

De hele dag water verder.

Dat avondeten komt wel weer goed ooit. Hij groeit prima in ieder geval.
Ja jeetje! Als mijn kind de hele dag door zo zou eten zou ik me inderdaad ook geen zorgen maken om het avondeten :D,
vivapimpelmees schreef:
Ah! Dat verklaar de toevoeging van 'heel dun' pindakaas.
Waarom heel dun? En doe je er ook nog boter onder voor de vetten?

Wel fijn dat je nu eindelijk naar een kinderdietist gaat!
thee_leutje101 schreef:
24-08-2018 13:49
Is je kind veel te klein of veel te licht? Of is ze van haar eigen groeilijn af aan het wijken? Zo niet, dan zou ik me geen zorgen maken. Mijn peuter leeft af en toe van lucht. Groenten hoeft ze niet (tenzij die niet groen zijn: biet, wortel, zoete aardappel), aardappelen lust ze niet (zelfs patat altijd maar een paar, ze is echt geen fan) en rijst blieft madame alleen met veel gadogadosaus. Tja.. ze groeit goed, dus ik laat het maar los ofzo. Als ze niet wil eten dan eet ze maar niet.
Nee, ze zat bij de geboorte op de +2 lijn (gewicht), daarna tot anderhalf jaar op de +1 lijn lengte en gewicht. En nu ongeveer op de 0 lijn.
Wat jou peuter eet is wel erg weinig. Waarschijnlijk krijgt ze meer borstvoeding binnen dan jij denkt.

Daar zou ik mee stoppen. Een kind van 2 heeft ander eten nodig dan borstvoeding.

Geen zin om te loepen maar zo te lezen heb je hele vreemde dingen aan je kind gegeven.

Goed dus dat je naar een diëtiste gast zodat die je kan leren wat gezond eten is voor een peuter.
wilma36 schreef:
24-08-2018 14:03
Mijn kinderen vonden pap op die leeftijd nog erg lekker als ontbijt. Gewoon Brinta met gewone melk. Verder aten ze op dezelfde momenten als wij en ik heb de korsten altijd aan het brood laten zitten. Toen ik met brood begon mocht ik beginnen om een korstje te geven. Dus ik begin er niet aan om die dingen eraf te snijden. Ik sprak eens iemand die zei: ze beginnen met een broodkorst en tegen de tijd dat het binnenste erbij komt krijgen ze nooit weer een korst). Als hij toch maar een halve eet dan zou ik geen moeite doen om de korsten eraf te halen. Verder zou ik er ook nog voor kiezen om 's middags tussendoor nog wat te eten te geven en verder kijken naar de hoeveelheid BV die ze nog krijgt. Qua vast voedsel aten mijn kinderen deze hoeveelheden al rond een maand of 8. Misschien kun je iets anders qua broodbeleg doen? Misschien vind hij de pindakaas niet lekker. En gewoon een normale hoeveelheid beleg
Die 8 maanden maakt me zo onzeker :(. Heb al zoveel soorten broodbeleg geprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven