Eetschema peuter 2 jaar
vrijdag 24 augustus 2018 om 13:42
Wat eet jullie peuter van 2 jaar? Ik weet dat er al veel zulke topics zijn, maar ik wil een nieuwe start zodat ik alles overzichtelijk heb.
Heb zelf een peuter die net twee is en extreem weinig eet, dacht eerst zal wel een fase zijn, maar het CB vond het ook zorgwekkend. Heb binnenkort een afspraak bij de kinderdietist, vind het best spannend allemaal!
Ik trap af:
Ontbijt halve boterham zonder korstjes. Beleg: heel dun pindakaas.
Tussendoor: kwart appel of een knijpfruit.
Lunch: Zelfde als ontbijt, soms dat ook niet.
Avond: paar eetlepels
Tussendoor BV op verzoek, rond de 100-150 ml. Verder water.
Heb zelf een peuter die net twee is en extreem weinig eet, dacht eerst zal wel een fase zijn, maar het CB vond het ook zorgwekkend. Heb binnenkort een afspraak bij de kinderdietist, vind het best spannend allemaal!
Ik trap af:
Ontbijt halve boterham zonder korstjes. Beleg: heel dun pindakaas.
Tussendoor: kwart appel of een knijpfruit.
Lunch: Zelfde als ontbijt, soms dat ook niet.
Avond: paar eetlepels
Tussendoor BV op verzoek, rond de 100-150 ml. Verder water.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:10
Rijst klaarmaken: water laten koken, rijst erin flikkeren, 10 minuten wachten, afgieten en opscheppen.Driewieler01 schreef: ↑24-08-2018 15:07Rijst vindt ze erg lekker, kip en vlees. Maar ik moet dat dan elke keer klaarmaken, dat vind ik wel lastig. Verder hebben we niet echt een hit. En oja knijpfruit..
Ze is wat minder hard gaan groeien, kan bij het peuter zijn passen zei het CB , maar ze is wel een lijn gedaald in de curve. Dus eerst afgevallen en nu weer op het gewicht waar ze ongeveer 4 maanden geleden op zat.
In de tussentijd kip bakken in boter, opscheppen.
Het is geen wetenschap hoor
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:11
allang niet meer. Wat zei iemand daar ooit tegen me? Er komt een moment als je blij bent dat ze IETS eten en niet meer of het gezond is of niet. Nu dusvivapimpelmees schreef: ↑24-08-2018 14:09Ben al blij dat de rauwe eidooiers van het menu verdwenen zijn. En daar hoefde ik niet voor te loepen.
Jullie waren toch ook tegen brood?
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:13
bananenbrood, zoveel verschillende recepten, hoe maak jij het klaar?yastra schreef: ↑24-08-2018 14:22Oei, mijn jongste, nu bijna een jaar eet ook meer dan jouw uk...
07:00 havermoutpap (met appel, walnoten en lijnzaad - vezels en vitamines - zitten die er alvast in)
09:00 slapen (lees Borst)
11:00 stukje fruit/ fruithapje / muffin (à la bananenbrood - ze smult ervan .. zus ook trouwens)
13:00 slapen (.... Borst)
15:00 boterham zonder korstjes met beleg (eet ook korstjes, maar die duren zó lang)
18:00 100gr avondeten (gepureerd, ... ben niet gek) en stukjes van mijn bord ....
19:00 en dag is voorbij (Borst)
Oudste van 4 eet doordeweeks: (in het weekend en nu in de vakantie snoept ze wat ..ehem... meer en zijn de tussendoortjes wat minder verantwoord)
07:00 havermoutpap
10:00 1/2 appel met crackers
12:00 2 boterhammen met beleg
15:15 banaan met 2 plakken ontbijtkoek
17:00 rauwkost (tablettijd)
18:00 avondeten
Die oudste was verschrikkelijk met eten toen ze baby was, en nog ver daarnabij deze laat ik het los... Ik bepaal wat, zij bepaald hoeveel (na licht aandringen dan). 3 jaar verschil maar qua eten redelijk gelijk.
Ow en water, water, water. Beide hebben een rietjesbeker en drinken op eigen initiatief best wel wat weg.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:14
Ja dat wil ze niet eens! Nu zou ik blij zijn als ze wat happen ijs of pannekoek zou nemenyastra schreef: ↑24-08-2018 14:24Ow die kan ik me ook nog herinneren![]()
Hoorde hier ook de zoete aardappel bij?
Maar gedoe met eten is niet leuk TO, het haalt de fun uit heel veel dingen. Hopelijk ontwikkelen jullie snel een ritme/routine die beter werkt.
PS bij m'n eerste wist ik het zeker suiker en geraffineerde producten waren slecht en never nooit dat m'n baby die zou binnen krijgen.tweede eet ook zoveel mogelijk gezond. Maar als ze zus iets ziet eten wat haar ook lekker lijkt doe ik niet moeilijk. Patat, pannenkoeken, ijsjes... Probeer maar hoor... 'laat het los, laat het gaan ...'
Die van 4 weet er veel rotzooi in te proppen dus wat maakt het in de long run uit denk ik dan ookZelf snoep ik ook wanneer ik denk dat ze het niet zien...
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:15
Omdat ze brood met beleg al snel uitspuugt, pindakaas lust ze nog iets, maar ho maar als het te dik is.Maartje2016 schreef: ↑24-08-2018 15:08Ah! Dat verklaar de toevoeging van 'heel dun' pindakaas.
Waarom heel dun? En doe je er ook nog boter onder voor de vetten?
Wel fijn dat je nu eindelijk naar een kinderdietist gaat!
Nee boter vindt zen iet lekker op brood.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:16
Ik hoor haar nauwelijks slikken bij het drinken, vandaar mijn aanname dat het zeer weinig is.sugarmiss schreef: ↑24-08-2018 15:09Wat jou peuter eet is wel erg weinig. Waarschijnlijk krijgt ze meer borstvoeding binnen dan jij denkt.
Daar zou ik mee stoppen. Een kind van 2 heeft ander eten nodig dan borstvoeding.
Geen zin om te loepen maar zo te lezen heb je hele vreemde dingen aan je kind gegeven.
Goed dus dat je naar een diëtiste gast zodat die je kan leren wat gezond eten is voor een peuter.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:17
Ik ben niet van Nederlandse afkomst dus die droge rijst lust ze niet.Maartje2016 schreef: ↑24-08-2018 15:10Rijst klaarmaken: water laten koken, rijst erin flikkeren, 10 minuten wachten, afgieten en opscheppen.
In de tussentijd kip bakken in boter, opscheppen.
Het is geen wetenschap hoor![]()
En sowieso kunnen al deze dingen niet altijd, ik werk ook, dus als ik er niet ben kan de vervangend oppas het niet.
In de avond kan ik het wel, mar overdag moet ze ook wat eten natuurlijk.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:17
Huh? Wat is daar lastig aan?Driewieler01 schreef: ↑24-08-2018 15:07Rijst vindt ze erg lekker, kip en vlees. Maar ik moet dat dan elke keer klaarmaken, dat vind ik wel lastig. Verder hebben we niet echt een hit. En oja knijpfruit..
Op zich zou ik een 2 jarige zoveel mogelijk met de pot laten mee-eten maar als ze zo ontzettend weinig eet, zou ik óf gewoon wat vaker rijst op het menu zetten of gewoon wat porties voor haar invriezen.
Knijpfruit is kennelijk lekker. Zelf gepureerd fruit niet? Een smoothie?
Gepureerde soep met wat brood om erin te dopen?
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:21
Geen drama van maken, eten loslaten. Niet dwingen om aan tafel te gaan zitten. Desnoods met de tv aan.Driewieler01 schreef: ↑24-08-2018 15:14Ja dat wil ze niet eens! Nu zou ik blij zijn als ze wat happen ijs of pannekoek zou nemen
Onze dochter at ook een tijd heel slecht. Nu we het los hebben gelaten en er niet meer moeilijk over doen eet ze redelijk.
Brood liet ik in de ochtend bijvoorbeeld altijd op de salontafel staan. Kon ze nog eten als ze honger kreeg. En dat gebeurde ook regelmatig.
Avondeten mag ze nu nog 1 keer in de week voor de tv, vooral als we een slechte week qua eten gehad hebben. Dan eet ze tenminste groente. En we eten tegenwoordig 3 keer per week pasta of zo. Komt mij mijn neus uit, maar zij eet dat iig. En soms krijgt zij pasta als wij wat anders eten.
Mijn stelregel sinds ik een kind heb is: Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. (Dat geldt overigens voor het hele ouderschap, ik maak het me zo makkelijk mogelijk)
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:22
Die logica klopt natuurlijk van geen kant. Omdat JIJ iets niet lust, houdt het niet in dat ZIJ het ook niet lust...Driewieler01 schreef: ↑24-08-2018 15:17Ik ben niet van Nederlandse afkomst dus die droge rijst lust ze niet.
En sowieso kunnen al deze dingen niet altijd, ik werk ook, dus als ik er niet ben kan de vervangend oppas het niet.
Wat is er mis met knijpfruit als ze geen appel, banaan en peer eet?
En uberhaupt, wat is er mis met knijpfruit?
Ja het cb zei ook op dit moment is het belangrijker dat ze wat eet dan eten wat wij willen dat ze eet.RoseHip schreef: ↑24-08-2018 15:17Huh? Wat is daar lastig aan?
Op zich zou ik een 2 jarige zoveel mogelijk met de pot laten mee-eten maar als ze zo ontzettend weinig eet, zou ik óf gewoon wat vaker rijst op het menu zetten of gewoon wat porties voor haar invriezen.
Knijpfruit is kennelijk lekker. Zelf gepureerd fruit niet? Een smoothie?
Gepureerde soep met wat brood om erin te dopen?
Heb zovaak smoothies gemaakt, zelfs gezoet en dergelijke maar wil ze gewoon niet
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:23
Daar kan ik nog wel inkomen. Hier at zoon op een gegeven moment ook knijpfruit, omdat dat er wel in ging en echt fruit niet. Is ondertussen bijgetrokken, dus hoeft geen drama te zijn.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:23
Wil ze niet..
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:24
Ja maar het maakt je zo onzeker, vooral als je bijna niemand hoort waarvan het kind zo slecht eet. En de afnemende groei..Hecamel schreef: ↑24-08-2018 15:21Geen drama van maken, eten loslaten. Niet dwingen om aan tafel te gaan zitten. Desnoods met de tv aan.
Onze dochter at ook een tijd heel slecht. Nu we het los hebben gelaten en er niet meer moeilijk over doen eet ze redelijk.
Brood liet ik in de ochtend bijvoorbeeld altijd op de salontafel staan. Kon ze nog eten als ze honger kreeg. En dat gebeurde ook regelmatig.
Avondeten mag ze nu nog 1 keer in de week voor de tv, vooral als we een slechte week qua eten gehad hebben. Dan eet ze tenminste groente. En we eten tegenwoordig 3 keer per week pasta of zo. Komt mij mijn neus uit, maar zij eet dat iig. En soms krijgt zij pasta als wij wat anders eten.
Mijn stelregel sinds ik een kind heb is: Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. (Dat geldt overigens voor het hele ouderschap, ik maak het me zo makkelijk mogelijk)
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:25
Verkeerde zinsopbouw, maar ze lust het dus niet. Weet ik omdat schoonouders Nederlands zijn.Maartje2016 schreef: ↑24-08-2018 15:22Die logica klopt natuurlijk van geen kant. Omdat JIJ iets niet lust, houdt het niet in dat ZIJ het ook niet lust...
En trouwens: wil ook weer niet te vaak rijst, arsenicum enzo.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:27
Zoiets als dit krijgt mijn zoontje van 2.5 ook.WWW7 schreef: ↑24-08-2018 13:56Ontbijt 1-2 boterhammen met 2 bekers melk
Tussendoor een stuk fruit met water
Lunch 2 boterhammen met een beker melk
Tussendoor koekje, ontbijtkoek met diksap
Soms later op de middag nog wat rozijnen
Avondeten een bordje vol
Toetje ; hij kreeg altijd kwark maar wil hij tegenwoordig niet meer.
Drinken: 1x per dag diksap, rest water
Hopelijk kan je met jouw peuter geholpen worden TO!
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:29
Dat doe ik dus al. Ik geef haar elke avond wat ze wel lust. Maar ook dat eet ze weinig. En voor de rest kan ze dat niet opgewarmd krijgen op het kdv, omdat ze dan ook gevoed enz. moet worden, ze eet het niet zelfstandig.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:29
Huh? Hoezo dus? Ik ben geen chinees maar ik lust ook witte rijst.Driewieler01 schreef: ↑24-08-2018 15:17Ik ben niet van Nederlandse afkomst dus die droge rijst lust ze niet.
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:30
Ik hoop het ook zo erg!Morgenstond_ schreef: ↑24-08-2018 15:27Zoiets als dit krijgt mijn zoontje van 2.5 ook.
Hopelijk kan je met jouw peuter geholpen worden TO!
Klinkt wel veel wat jouw peuter eet/drinkt, lijkt me dan meteen zo een grootgewicht
vrijdag 24 augustus 2018 om 15:31