Nieuwe echtscheidingswet

09-03-2009 20:11 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zag ik op eenvandaag een topic over de nw echtscheidingswet. Daarin staat dat vaders een meer prominenten rol moeten krijgen in het leven van hun kinderen. Dit geld zowel voor getrouwde als samenwonende exen. Er moet verplicht een oudersschapsplan opgesteld worden en de kinderen moeten ook meer dan 1 keer in de 14 dagen naar de vader. Ik ben hier wel voor. Je kind krijgt een beter band met zijn/haar andere ouder.

Ik zit nu ool midden in zo'n situatie waarin we hebben afgesproken dat de kinderen 1 keer in de 14dgn een weekend bij hun vader gaan. Ook haalt hij ze 1 middag op van school. Ik ben er eigenlijk niet mee eens, ik vind het namelijk te weinig om echte een vader-kind relatie op te bouwen. Dus ik ga nu voorstellen om in iedergeval elke week 2 middagen met de kinderen te spenderen en dus 1 weekend om de week.

Je ziet zo vaak dat kinderen door pappa alleen verwend worden en mamma is dan de boeman.

Wat vinden jullie van de nw Wet. En wie weet er eigenlijk nog meer over?
Schilderspalet - dat is een vreselijke situatie! Lopende onderzoeken naar mishandeling zou een reden moeten zijn voor omgang onder gecontroleerde omstandigheden; in aanwezigheid van een aangewezen persoon. 't Is natuurlijk van de zotte dat een kind dat mogelijk slachtoffer is, gedwongen wordt om onbeschermd bij de potentiële dader moet verblijven... Onderzoeken zouden dan ook snel uitgevoerd moeten worden en niet - zoals nu het geval is - met màànden wachttijd! Het is vaak vanuit praktische overwegingen dat zaken zo lang slepen, maar hoe prangend zijn praktische overwegingen nou in situaties als deze? Meer menskracht inzetten - zijn we ook meteen van de oplopende werkloosheid af!
Dubio, dat ziet er idd een stuk evenwichtiger uit, voor alle partijen! Iedere wet - zeker als het hier om gaat - zal op problemen in de naleving stuiten. Maar zoals je zelf ook zegt; de huidige regelingen werken sowieso niet.
Schilderspalet, dat is hemeltergend.

Het lijkt wel of de autoriteiten in dit land systematisch de verkeerde kant kiezen: hoeveel gewone gescheiden vaders zijn er niet die hun kind niet te zien krijgen omdat moeder het zonder reden aan de omgang met de vader onttrekt, en zonder dat de politie er iets aan doet! En in het geval van een ernstige verdenking van incest moet het kind dan weer wél naar de vader! Ik snap er niets meer van.
quote:Reiger100 schreef op 12 maart 2009 @ 14:53:

Schilderspalet, dat is hemeltergend.

Het lijkt wel of de autoriteiten in dit land systematisch de verkeerde kant kiezen: hoeveel gewone gescheiden vaders zijn er niet die hun kind niet te zien krijgen omdat moeder het zonder reden aan de omgang met de vader onttrekt, en zonder dat de politie er iets aan doet! En in het geval van een ernstige verdenking van incest moet het kind dan weer wél naar de vader! Ik snap er niets meer van. Hier kan ik ook geen kaas meer van maken! Omgekeerde wereld lijkt wel.
.
Ga in therapie!
Het lijkt het er inderdaad verdacht veel op, Dubio...
.
Ga in therapie!
Mja, maar dat betekent dat het is zoals het is en dat is toch ook niet de bedoeling? Ik blijf erbij: die subjectiviteit en het scheve toepassen van de wet zou moeilijker gemaakt moeten worden door wetten en systemen die meer uitgaan van de gulden middenweg.

Vechten tegen de wind, ik weet het. Noem me idealistisch...;-)
.
Ga in therapie!
Nou, dat bedoel ik dus ook! Er wordt scheppen met geld uitgegeven voor ontspoorde kinderen, aan alle kanten wordt het emacipatieprincipe gepromoot, voorlichting gegeven over kindermishandeling (ook geestelijk), etc. maar dat blijft allemaal achteruit roeien als de oorzaken niet bij de kern worden aangepakt. Het gaat niet om een kleine groep, als je kijkt naar kinderen met gescheiden ouders. En natuurlijk zijn er ook legio voorbeelden waar het wel in goede banen gebeurt, maar het gaat nou juist om de excessen.
Weet iemand waar ik trouwens dit voorstel kan nalezen.

En is die er nu al door of niet. Ik weet wel dat er per 1 maart de ouderschapsplan verplicht is geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven