Welke baan?
dinsdag 21 augustus 2018 om 20:42
Ik zit een beetje met een dilemma, misschien wel een beetje een luxeprobleem.
Ik heb onlangs mijn vaste baan opgezegd na een aantal jaar dienstverband. Redenen waren de ontwikkeling van de functie die me niet meer zo aansprak, maar met name de band met mijn leidinggevende die niet verbeterde, wat ik ook probeerde.
Uiteindelijk begon het me zo op te breken en gaf het zoveel langdurige stress, dat ik in overleg met mijn partner besloten heb mijn baan op te zeggen. Dit heeft al met al 2 tot 3 jaar geduurd, dus geen overhaast besluit.
Het besluit viel me erg zwaar, want het bedrijf zelf en de andere collega's waren wel heel leuk. Echter was er op dat moment niets beschikbaar en trok ik het niet meer om te wachten tot er wat nieuws kwam. Dan maar een nieuwe start.
Ik was en ben nog steeds blij met deze beslissing. Ik voelde me veel fijner zonder deze leidinggevende en had erg snel een andere baan. Iets wat me erg aansprak qua functie en bedrijf. De klik was wederzijds en alles was snel rond.
Ik had er mega veel zin in.
Onlangs ben ik dus gestart bij mijn nieuwe baan en hoewel de mensen super aardig zijn en ik veel kan leren valt het me best zwaar. Er is hier geen enkele structuur, de functie moet nog verder vormgegeven worden, en er is eigenlijk helemaal geen inwerkperiode.
Het is behoorlijk chaotisch allemaal, dit past niet echt bij mij merk ik.
Daarbij mis ik mijn oude werkgever best wel. Niet de functie of leidinggevende, maar wel het bedrijf zelf.
Dat blijkt wederzijds want ik ben bijna tegelijk met het starten benaderd door mijn oude werkgever. Iemand op een andere afdeling heeft onverwachts aangegeven minder te willen werken waardoor er een parttime positie vrij komt. Een baan die me al jaren leuk lijkt, maar waar destijds geen ruimte was. Onder een leidinggevende waar het goed mee klikt (ik ken deze man al).
Met iets betere voorwaarden die ik nu heb. Wel iets minder vrijheid, aangezien het een grotere organisatie is waar alles al draait. Wel dus weer meer structuur.
Ik zit nog in de proeftijd bij mijn nieuwe baan. Wat is wijsheid? Doorzetten bij mijn nieuwe baan (het begin is altijd onzeker en eng vind ik en wie weet verbetert dat nog), of toch die baan accepteren bij mijn oude werkgever?
Ik heb onlangs mijn vaste baan opgezegd na een aantal jaar dienstverband. Redenen waren de ontwikkeling van de functie die me niet meer zo aansprak, maar met name de band met mijn leidinggevende die niet verbeterde, wat ik ook probeerde.
Uiteindelijk begon het me zo op te breken en gaf het zoveel langdurige stress, dat ik in overleg met mijn partner besloten heb mijn baan op te zeggen. Dit heeft al met al 2 tot 3 jaar geduurd, dus geen overhaast besluit.
Het besluit viel me erg zwaar, want het bedrijf zelf en de andere collega's waren wel heel leuk. Echter was er op dat moment niets beschikbaar en trok ik het niet meer om te wachten tot er wat nieuws kwam. Dan maar een nieuwe start.
Ik was en ben nog steeds blij met deze beslissing. Ik voelde me veel fijner zonder deze leidinggevende en had erg snel een andere baan. Iets wat me erg aansprak qua functie en bedrijf. De klik was wederzijds en alles was snel rond.
Ik had er mega veel zin in.
Onlangs ben ik dus gestart bij mijn nieuwe baan en hoewel de mensen super aardig zijn en ik veel kan leren valt het me best zwaar. Er is hier geen enkele structuur, de functie moet nog verder vormgegeven worden, en er is eigenlijk helemaal geen inwerkperiode.
Daarbij mis ik mijn oude werkgever best wel. Niet de functie of leidinggevende, maar wel het bedrijf zelf.
Dat blijkt wederzijds want ik ben bijna tegelijk met het starten benaderd door mijn oude werkgever. Iemand op een andere afdeling heeft onverwachts aangegeven minder te willen werken waardoor er een parttime positie vrij komt. Een baan die me al jaren leuk lijkt, maar waar destijds geen ruimte was. Onder een leidinggevende waar het goed mee klikt (ik ken deze man al).
Met iets betere voorwaarden die ik nu heb. Wel iets minder vrijheid, aangezien het een grotere organisatie is waar alles al draait. Wel dus weer meer structuur.
Ik zit nog in de proeftijd bij mijn nieuwe baan. Wat is wijsheid? Doorzetten bij mijn nieuwe baan (het begin is altijd onzeker en eng vind ik en wie weet verbetert dat nog), of toch die baan accepteren bij mijn oude werkgever?
dinsdag 21 augustus 2018 om 21:07
Dank voor jullie reacties. Er is inderdaad sprake van dat mijn dienstverband gewoon weer hersteld wordt, aangezien ik er dan maar 2 maanden uit ben geweest.
De nieuwe baan leek zo leuk en ik heb meerdere gesprekken bij andere bedrijven er voor afgezegd.
Maar dit aanbod verandert wel veel. Ik voel me alleen best schuldig naar mijn huidige werkgever. Ze zijn heel blij met me en de mensen zijn oprecht aardig.
Best moeilijk om ze dan toch te laten zitten, al is het voor mij misschien wel de beste keuze!
De nieuwe baan leek zo leuk en ik heb meerdere gesprekken bij andere bedrijven er voor afgezegd.
Maar dit aanbod verandert wel veel. Ik voel me alleen best schuldig naar mijn huidige werkgever. Ze zijn heel blij met me en de mensen zijn oprecht aardig.
Best moeilijk om ze dan toch te laten zitten, al is het voor mij misschien wel de beste keuze!
dinsdag 21 augustus 2018 om 21:21
Ik lees geen enkele reden om niet terug te gaan. Waarom twijfel je?Nootje90 schreef: ↑21-08-2018 20:42Onlangs ben ik dus gestart bij mijn nieuwe baan en hoewel de mensen super aardig zijn en ik veel kan leren valt het me best zwaar. Er is hier geen enkele structuur, de functie moet nog verder vormgegeven worden, en er is eigenlijk helemaal geen inwerkperiode.
Ik zou er wel voor waken dat je het niet idealiseert. Maar goed, wellicht deed je dat ook toen je dacht 'ik ga ergens anders werken'. Dat heb je gedaan en nu krijg je een nieuw aanbod waarbij ik aan je bericht niet echt de nadelen van kan achterhalen. Nogmaals, waarom twijfel je?
dinsdag 21 augustus 2018 om 21:30
Ik twijfel inderdaad omdat ik bang ben dat ik het idealiseer. Er zijn geen directe nadelen. Natuurlijk kan de baan alsnog wel tegenvallen.
Ik denk dat ik in mijn huidige baan meer verantwoordelijkheid en groei- en ontwikkelingsmogelijkheden heb, maar met de functie bij mijn oude werkgever wel meer rust in mijn hoofd en meer zekerheid. Plus betere voorwaarden.
Ik ben wellicht gewoon bang om de verkeerde keus te maken..
Ik denk dat ik in mijn huidige baan meer verantwoordelijkheid en groei- en ontwikkelingsmogelijkheden heb, maar met de functie bij mijn oude werkgever wel meer rust in mijn hoofd en meer zekerheid. Plus betere voorwaarden.
Ik ben wellicht gewoon bang om de verkeerde keus te maken..
dinsdag 21 augustus 2018 om 22:13
Je kunt niet het één proberen en over een half jaar de tijd terugdraaien en dan het ander proberen, je zult een keuze moeten maken. Maar de baan die je nu hebt past je niet goed en je hebt anderen afgezegd. Door dat laatste neem ik aan dat je je niet echt zorgen hoeft te maken of je werk kunt vinden.
Ik zou lekker terug gaan. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Wees wel eerlijk naar je huidige werkgever. Je hoeft niets te zeggen, maar ik zou het in dit geval wel doen. Je mist structuur en duidelijkheid. Zo weten zij ook dat de volgende kandidaat stressbestendig en ondernemend moet zijn.
En een proefperiode is er niet voor niks. Als jij je werk niet goed zou doen was je er evengoed uitgegooid hoor. Zie het zakelijk, je bent ze verder niets verschuldigd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 22 augustus 2018 om 00:01
"Volg je hart, want dat klopt."
Een dooddoener als one liner, maar zo is het wel.
Wel goed om even te checken misschien, hoe lang is je contract bij je nieuwe werkgever? Je hebt het over 2 maanden weg bij je oude werkgever. En een proeftijd bij je nieuwe werkgever.
Een half jaar contract mag geen proeftijd. Langer dan een half jaar wel. Maar zou even kijken of je wel op kan zeggen.
Wel goed om even te checken misschien, hoe lang is je contract bij je nieuwe werkgever? Je hebt het over 2 maanden weg bij je oude werkgever. En een proeftijd bij je nieuwe werkgever.
Een half jaar contract mag geen proeftijd. Langer dan een half jaar wel. Maar zou even kijken of je wel op kan zeggen.
woensdag 22 augustus 2018 om 06:06
Ik heb nu een jaarcontract, de proeftijd loopt nog 2 weken.MissesMiep schreef: ↑22-08-2018 00:01"Volg je hart, want dat klopt."
Als ik weer zou beginnen bij mijn oude werkgever is het inderdaad na 2 maanden, maar dat komt omdat mijn vakantie er nog tussen zit en omdat ik eerst 3 wrken thuis ben geweest alvorens bij mijn huidige werkgever te starten. De proeftijd loopt dus zeker nog, dat scheelt.
zaterdag 25 augustus 2018 om 20:05
Besluit is genomen, ik ga in elk geval terug. Alles is rond, en ben superblij!
Nu wil ik het komende maandag op mijn huidige werk gaan vertellen, iemand een idee hoe ik dat een beetje vriendelijk kan doen?
Ik heb dan ook niet de intentie om de week nog af te maken. Ik ben nog amper ingewerkt en het zou ze alleen maar tijd kosten en mij energie. Uiteindelijk levert dat niets op.
Kan ik dit maken?
Nu wil ik het komende maandag op mijn huidige werk gaan vertellen, iemand een idee hoe ik dat een beetje vriendelijk kan doen?
Ik heb dan ook niet de intentie om de week nog af te maken. Ik ben nog amper ingewerkt en het zou ze alleen maar tijd kosten en mij energie. Uiteindelijk levert dat niets op.
Kan ik dit maken?
zondag 26 augustus 2018 om 11:09
zondag 26 augustus 2018 om 13:01
Het vorige voelde ook niet goed na paar jaar
Na amper 2 maand wil je er de brui aan geven. Je hebt het niet eens een kans gegeven terwijl je in het ander al jaren zit.
Eindstand: als je terugkeert, ga je spijt hebben dat je dit hebt laten gaan en is je kans op iets nieuws en spannend verkeken. Na 6 maand ga je weer een nieuwe baan gaan zoeken. Wees er maar zeker van dat het feit dat je wegging en terugkwam - ondanks de mooie beloftes-je heel erg kwalijk zullen worden genomen.
zondag 26 augustus 2018 om 18:36
Ehm, nee dat wordt me dus niet kwalijk genomen. Ze hebben mij zelf benaderd en zijn superblij dat ik aan de slag ga, in dus een andere functie als wat ik voorheen deed. Dus ook nieuw en spannend.Linya87 schreef: ↑26-08-2018 13:01Het vorige voelde ook niet goed na paar jaaren daarom heb je iets nieuws gezocht.
Na amper 2 maand wil je er de brui aan geven. Je hebt het niet eens een kans gegeven terwijl je in het ander al jaren zit.
Eindstand: als je terugkeert, ga je spijt hebben dat je dit hebt laten gaan en is je kans op iets nieuws en spannend verkeken. Na 6 maand ga je weer een nieuwe baan gaan zoeken. Wees er maar zeker van dat het feit dat je wegging en terugkwam - ondanks de mooie beloftes-je heel erg kwalijk zullen worden genomen.
Maar wat fijn dat jij allemaal precies weet hoe het zal gaan lopen
zondag 26 augustus 2018 om 18:38
Vergeet ik erbij te zeggen, we hebben af kunnen spreken dat ik 4 dagen ga werken en dat is voor mij super.
Opleidingen doen kan zeker inderdaad.
zondag 26 augustus 2018 om 19:36
Waarschijnlijk kan je na je gesprek gelijk rechtsomkeert maken. Dus als je opgezegd hebt kan je in principe weg, hangt misschien nog af of ze je afwezigheid gelijk kunnen opvangen.Nootje90 schreef: ↑25-08-2018 20:05Besluit is genomen, ik ga in elk geval terug. Alles is rond, en ben superblij!
Kan ik dit maken?
Ik werkte ooit bij een bedrijf waar een nieuwe kwam, die nam wel heel lang pauze, belde ze haar waar ze bleef, zag ze t toch niet zitten en besloot niet meer terug te komen, computer alles stond nog aan
zondag 26 augustus 2018 om 20:00
Hoe het in jouw concreet geval gaat lopen weet ik niet. Weet enkel - vanuit mijn job als consultant in tig bedrijven-hoe het daar liep en dat is overal zoal hetzelfde. Het wantrouwen blijft tav de vertrekker die terugkeert. Sommige collega's werden zelfs wat venijnig want ene ander pikt plek in die een ander - die wel écht voor het bedrijf gaat - verdient en bla bla... gewoon zaken die élke x opnieuw terugkomen.
Noujah, wou je gewoon even keerzijde belichten tussen al die "goednieuwsshow".