E smoker, snap er niks van?

27-08-2018 14:29 29 berichten
Wil een e smoker of damper kopen zeg maar echter loop ik tegen een paar dingen aan.
Namelijk dat je bij verkeerd gebruik alsnog slechte stoffen binnen kunt krijgen, bij hoge verhitting.

Mijn bevindingen zijn dat de batterij niet hoger dan 3 volt moet zijn.
Goed als ik een e smoker koop hoe weet ik dat ik veilig bezig ben even de meningen over de e sigaret daar gelaten?
Snap er niks van, ben dus echt een leek.
Bedoel een startsetje kopen
kun overal maar wat moet ik doen of juist niet doen om gewoon het apparaat tot niet meer dan 3 volt te gebruiken mbt de batterij.
En is dit niet standaard beveiligd bij zo'n set/smoker?

Kom dus termen als ampère, watt volt tegen, of het hangt af van de vloeistoffen (moet zonder polyetheen zijn maar wel met propyleen) de verwarmingselementen...

Wil gewoon een voordelige startersset, zonder dat ik iets verkeerd kan doen etc of zonder dat het apparaat zelf schadelijk is?

Dacht aan de innoki endura t18 of de t20.
Alle reacties Link kopieren
Als je je zo druk maakt om of het gezond voor je is kun je dan niet beter met behulp van een huisarts helemaal stoppen met roken??
Waarschijnlijk kun je je vraag wel beantwoord krijgen op het Vapers topic
overig/vapers/list_messages/390245/50
Hai! Toevallig is er een topic op Viva- Vapers.

Zelf ben ik ook een damper, wel al geadvanceerd en bouw dan ook mijn eigen coils en maak mijn eigen E-liquid.

De start sets zijn reguleerd en komen dan ook niet boven de 4 volt uit. (Gereguleerd = beveiligd)

Mechs, zijn de e-smokers waar al die ongelukken meestal mee gebeuren. Deze zijn niet beveiligd!

Als je de justfog q16 bijv. Neemt hierop kan je de volt regelen dmv knopjes.

Alle pre/made liquids zijn gemaakt op basis van de wet en regelgeving omtrent e smoken.
Dus bestaan uit Voedings aroma, pg, vg en nicotine.

Dus schadelijk??? Noh.

* Batterij opladen,
Coil in de clearomizer doen, E-liquid erin gooien en 10/15 minuten laten intrekken in de coil. Als je dit niet doet verbrand je het katoen want die word dan droog verhit.

Als je e-liquid niet meer smaakt en/of brand. Dan is je coil op / verbrand. En dan moet je deze vervangen met een nieuwe coil.
Het is toch heerlijk als je van al dat gedoe af bent. Stoppen met roken en je hoeft nergens meer aan te denken

Persoonlijk vind ik dat gelurk aan zo'n metalen staafje waar rook uitkomt een heel triest gezicht.
Bedankt voor de reacties.

Zal kijken op het forum erover hier.

Zeikmatras, de coins is ook een onbekend iets voor mij.
Klopt het dat ik met de startersets dan niets verkeerd kan doen als ik niks verander aan het apparaat oid?
Begreep dat je bij te hoger verhitting kunt branden dus slecht maar te laag is ook weer schadelijk?
Hoe voorkom ik dit?
Because schreef:
27-08-2018 14:56
Het is toch heerlijk als je van al dat gedoe af bent. Stoppen met roken en je hoeft nergens meer aan te denken

Persoonlijk vind ik dat gelurk aan zo'n metalen staafje waar rook uitkomt een heel triest gezicht.
Het is bij mij zo dat ik maar door blijf paffen dus met gewone sigaretten na ook eens 1 jaar te zijn gestopt.
Wil er zo graag vanaf en heb op eoa manier een alternatief nodig mbt het roken van iets.
Dan komt de e smoker als hulp of alternatief het meest in de buurt als minder schadelijk middel.
Zonder rook beleving lukt het me gewoon niet vrees ik helaas.
Het is voor niet of ex rokers ms onvoorstelbaar dat een mens niet kan stoppen maar het is zo.
Heel slap en lullig echter liever een e smoker/damper dan een sigaret ipv niks..
Inmiddels zijn ze er achter dat dampen ook slecht voor je is. Toen de e-sigaret op de markt kwam hebben ze alleen gekeken naar welke stoffen er in de damp zaten en niet naar wat voor effect het op de longen heeft. Dat soort onderzoek is pas sinds kort gedaan, en het blijkt dus echt schadelijk te zijn voor de longen.

https://www.nap.edu/catalog/24952/publi ... cigarettes

http://www.pnas.org/content/early/2018/01/25/1718185115

Vraag hulp aan je huisarts.
Annelleke schreef:
27-08-2018 15:09
Inmiddels zijn ze er achter dat dampen ook slecht voor je is. Toen de e-sigaret op de markt kwam hebben ze alleen gekeken naar welke stoffen er in de damp zaten en niet naar wat voor effect het op de longen heeft. Dat soort onderzoek is pas sinds kort gedaan, en het blijkt dus echt schadelijk te zijn voor de longen.

https://www.nap.edu/catalog/24952/publi ... cigarettes

http://www.pnas.org/content/early/2018/01/25/1718185115

Vraag hulp aan je huisarts.
Nav je bericht even verder gezicht op nieuwe ontwikkelingen.
Kan niets plaatsen hier op eoa manier maar las een aardig nieuw artikel met de kop ' e smoker verdubbelt de kans op een hartaanval'.

Iemand hier een menig/onderbouwing voor en ook voor de link van Annelleke?
Dit geeft wel stof tot nadenken..
Lees even op het Dampforum, Donna.
Daar worden dergelijke "onderzoeken" uitgebreid besproken.
Hoi Donna1971, waarom begin je niet eerst met een goedkope AIO, all in one, daar heb je weinig omkijken naar behalve dan 1x per week de coil verversen. Of bij mierzoete liquids wat vaker de coil verversen :)
Over de Justfogq16 heb ik ook veel goede ervaringen gelezen en zelf zweer ik bij een simpele goedkope aio vaper van Joyetech, de ego one eco. Die ik gebruik lekt niet, is zuinig in gebruik en ik ben nog altijd niet voor nare verrassingen komen te staan.
Alweer een tijdje geleden heb ik een topic geopend over vapen, het topic heet dan ook Vapers en daar staan ook goede tips in. Het topic loopt niet echt meer maar je kan het altijd nog doorlezen.
Zeikmatras heeft daar ook meegeschreven en die weet er heel veel van :)

edit: de Justfogq16 is wel wat duurder dan ik dacht.
Zenzeo schreef:
27-08-2018 15:47
Lees even op het Dampforum, Donna.
Daar worden dergelijke "onderzoeken" uitgebreid besproken.
"onderzoeken"?
Nou heb er een gekocht, endura t20.
Ben er best blij mee, geen sigaretten meer gerookt na aankoop.
Donna1971 schreef:
27-08-2018 21:33
Lekker, nu kun je de sigaretten vast makkelijker weerstaan.
Donna1971 schreef:
27-08-2018 21:33
Ik ken dit model niet, maar leuk dat je gaat beginnen met dampen!

Wat je bezorgdheid om veiligheid betreft, denk ik dat je refereert aan een onderzoek dat vrij snel ontkracht is. In een test hebben ze een elektronische sigaret aan een apparaat gehangen en net zo lang en snel laten hijsen/vuren totdat het oververhit raakte en het katoen in de coil verbrandde. Bij verbranding komen inderdaad altijd schadelijke en zelfs kankerverwekkende stoffen vrij. Dat is dus een beetje het hele principe van dampen ipv roken; geen verbrande stoffen meer inhaleren!
In de praktijk zal zoiets never nooit gebeuren, zo snel en lang eraan hijsen totdat er geen damp maar rook uitkomt doet geen mens. Bij de eerste verschroeiing van katoen (bijvoorbeeld als je niet op tijd bijvult en 'droog' vuurt) komt er meteen zo'n vieze smaak vrij dat je zal stoppen met dampen. Zeker niet door blijven hijsen totdat de boel gaat verbranden.

Het bleek dus hetzelfde te zijn als zeggen dat kip gevaarlijk en kankerverwekkend is, omdat mijn kipfiletje gisteren te lang op de barbecue heeft gelegen en nu verbrande stoffen bevat.

Als je de neiging heb op je snel zorgen te maken om dit soort dingen, kan ik je van harte de documentaire 'a billion lives' op Netflix aanbevelen. Daarnaast vooral zelf veel informatie zoeken en je mening vormen, want er is best veel informatie beschikbaar (ondanks veel mensen die zeggen dat er nog helemaal niet echt onderzoek gedaan is naar dampen). Besef dat er echt heel veel belangen mee gemoeid zijn om dampen in een kwaad daglicht te stellen en mensen zijn toch gevoelig voor koppen als "Damp uit E-sigaret bevat ruitenwisservloeistof!" dus je zal dingen vaak zelf in context moeten plaatsten, zien welke onderzoeken héél toevallig (mede) gefinancierd zijn door Big Tobacco, en vooral natuurlijk zelf het verschil in welzijn/gezondheid ervaren wanneer je van roken overgaat op dampen.

Of dampen vs. niet dampen, helemaal los van roken, toch iets schadelijks bevat -en zo ja; of dat in een dusdanige mate is dat je het als niet-roker beter niet kan doen- daar kunnen we nog 100 pagina's mee vullen en waag ik me niet graag aan. Maar dat je als roker er op vooruit gaat als je start met dampen staat wel buiten kijf.

Ik wil je heel veel succes wensen in ieder geval. De eerste weken vond ik het moeilijkst, maar dat is een kwestie van wennen. Na een paar dagen is de fysieke afhankelijkheid in ieder geval weg, maar dat afkicken van de talloze verslavende stoffen in tabak kan even zwaar zijn. De mentale 'verslaving' aan de handeling kan je nu in ieder geval lekker ondervangen :-) Je merkt vanzelf dat het minder wordt.

Zet 'm op!!
jen16 schreef:
27-08-2018 22:27
Ik ken dit model niet, maar leuk dat je gaat beginnen met dampen!

Wat je bezorgdheid om veiligheid betreft, denk ik dat je refereert aan een onderzoek dat vrij snel ontkracht is. In een test hebben ze een elektronische sigaret aan een apparaat gehangen en net zo lang en snel laten hijsen/vuren totdat het oververhit raakte en het katoen in de coil verbrandde. Bij verbranding komen inderdaad altijd schadelijke en zelfs kankerverwekkende stoffen vrij. Dat is dus een beetje het hele principe van dampen ipv roken; geen verbrande stoffen meer inhaleren!
In de praktijk zal zoiets never nooit gebeuren, zo snel en lang eraan hijsen totdat er geen damp maar rook uitkomt doet geen mens. Bij de eerste verschroeiing van katoen (bijvoorbeeld als je niet op tijd bijvult en 'droog' vuurt) komt er meteen zo'n vieze smaak vrij dat je zal stoppen met dampen. Zeker niet door blijven hijsen totdat de boel gaat verbranden.

Het bleek dus hetzelfde te zijn als zeggen dat kip gevaarlijk en kankerverwekkend is, omdat mijn kipfiletje gisteren te lang op de barbecue heeft gelegen en nu verbrande stoffen bevat.

Als je de neiging heb op je snel zorgen te maken om dit soort dingen, kan ik je van harte de documentaire 'a billion lives' op Netflix aanbevelen. Daarnaast vooral zelf veel informatie zoeken en je mening vormen, want er is best veel informatie beschikbaar (ondanks veel mensen die zeggen dat er nog helemaal niet echt onderzoek gedaan is naar dampen). Besef dat er echt heel veel belangen mee gemoeid zijn om dampen in een kwaad daglicht te stellen en mensen zijn toch gevoelig voor koppen als "Damp uit E-sigaret bevat ruitenwisservloeistof!" dus je zal dingen vaak zelf in context moeten plaatsten, zien welke onderzoeken héél toevallig (mede) gefinancierd zijn door Big Tobacco, en vooral natuurlijk zelf het verschil in welzijn/gezondheid ervaren wanneer je van roken overgaat op dampen.

Of dampen vs. niet dampen, helemaal los van roken, toch iets schadelijks bevat -en zo ja; of dat in een dusdanige mate is dat je het als niet-roker beter niet kan doen- daar kunnen we nog 100 pagina's mee vullen en waag ik me niet graag aan. Maar dat je als roker er op vooruit gaat als je start met dampen staat wel buiten kijf.

Ik wil je heel veel succes wensen in ieder geval. De eerste weken vond ik het moeilijkst, maar dat is een kwestie van wennen. Na een paar dagen is de fysieke afhankelijkheid in ieder geval weg, maar dat afkicken van de talloze verslavende stoffen in tabak kan even zwaar zijn. De mentale 'verslaving' aan de handeling kan je nu in ieder geval lekker ondervangen :-) Je merkt vanzelf dat het minder wordt.

Zet 'm op!!
Dit zijn onderzoeken van dit jaar je hebt het duidelijk niet gelezen. Deze onderzoeken zijn niet ontkracht.
Annelleke schreef:
28-08-2018 07:32
Dit zijn onderzoeken van dit jaar je hebt het duidelijk niet gelezen. Deze onderzoeken zijn niet ontkracht.
Huh, mijn reactie was op TO over schadelijke stoffen bij oververhitting waar ze haar vragen over in de OP schrijft. Dat is een ouder onderzoek dat wel weer opnieuw is uitgebracht in andere vorm (dat gebeurt heel vaak) en daar reageerde ik gewoon op.

We zijn allebei niet bij de onderzoeken geweest, en jij zal geloven wat jij erover leest en ik zal geloven wat ik erover lees dus wat ik al eerder zei; daar kunnen we nog 100 pagina`s over vullen, en ik wil TO alleen meegeven dat ze niet klakkeloos dingen aanneemt (van beide kanten) en zichzelf goed informeert.

Ik kan niet alles uit je (2e) link lezen, maar ik neem aan dat het gaat om hetgeen dat 13 augustus 2018 is uitgebracht, waarbij men bepaalde lichaamscellen in een lab ondergedompeld heeft in een zelfverkregen vloeistof met nicotine erin en daarbij cellen beschadigde.
Dit soort onderzoekjes zeggen natuurlijk niet zoveel, omdat het lichaam juist allerlei afweermechanismen heeft, in de praktijk totaal andere concentraties stoffen vrijkomen dan waar deze cellen aan werden blootgesteld, en er zo ontzettend veel stoffen zijn die wanneer je ze in een petrischaaltje met menselijke cellen mixt, dan schade veroorzaken.

Zie o.a. de reactie van ACVODA: http://acvoda.nl/2018/08/15/dampen-in-m ... realiteit/

Wat de recente hartaanvallen-quotes betreft, dat is nog lachwekkender. Het “onderzoek” is letterlijk zo gedaan dat er duizenden dampers is gevraagd of zij ooit een hartaanval hebben gehad, en een evengrote groep niet-rokers en niet-dampers is hetzelfde gevraagd. Onder de dampers werd 2x zoveel “Ja” geantwoord op die vraag, dus de conclusie: Dampen verdubbelt de kans op een hartaanval.

Dat is natuurlijk niet hoe onderzoek werkt! Zo’n 80-95% van de dampers is ex-roker, die hebben misschien wel 20, 30, 40 jaar van hun leven gerookt.
Daarnaast is een hartaanval voor veel mensen een reden om te stoppen met roken, dus het is logisch dat in die grote groep ex-rokers/dampers veel meer mensen zitten die ooit in hun leven een hartaanval hebben gehad.

En dit soort rare, gemanipuleerde, suggestieve, en paniekerige onderzoeken kan ik gewoon heel moeilijk serieus nemen. Ik besef heel goed dat ik evengoed door een gekleurde bril kijk en juist ga denken: Als ze nou zó graag iets willen vinden dat slecht is aan dampen en zo graag willen bewijzen dat het heel schadelijk is, waarom is er dan in meer dan 10 jaar nog geen (normaal/eerlijk) onderzoek gedaan dat dit bevestigd? Juist enkel het tegenovergestelde?
Blijkbaar is dat nogal moeilijk en is het nodig om flutonderzoeken uit te brengen.

Uiteraard bewijst slecht gedaan onderzoek ook niet dat dampen ‘dus’ 100% gezond en veilig moet zijn. Dat besef ik heel goed. Maar ik neig ernaar meer waarde te hechten aan studies en onderzoeken die zijn gedaan op echte mensen/levende cellen, die met realistische doses en concentraties werken, het verschil tussen correlatie en causaliteit kennen en bij voorkeur niet gefinancierd zijn door Big T en consorten.

Jij denkt er duidelijk anders over en daar gaan we denk ik niet uitkomen. Voor potentiële dampers/meelezers misschien goed om beide kanten te lezen en zo inzien dat het allemaal niet zo makkelijk is en zelf een eigen mening of standpunt vormen.
jen16 schreef:
28-08-2018 09:27
Huh, mijn reactie was op TO over schadelijke stoffen bij oververhitting waar ze haar vragen over in de OP schrijft. Dat is een ouder onderzoek dat wel weer opnieuw is uitgebracht in andere vorm (dat gebeurt heel vaak) en daar reageerde ik gewoon op.

We zijn allebei niet bij de onderzoeken geweest, en jij zal geloven wat jij erover leest en ik zal geloven wat ik erover lees dus wat ik al eerder zei; daar kunnen we nog 100 pagina`s over vullen, en ik wil TO alleen meegeven dat ze niet klakkeloos dingen aanneemt (van beide kanten) en zichzelf goed informeert.

Ik kan niet alles uit je (2e) link lezen, maar ik neem aan dat het gaat om hetgeen dat 13 augustus 2018 is uitgebracht, waarbij men bepaalde lichaamscellen in een lab ondergedompeld heeft in een zelfverkregen vloeistof met nicotine erin en daarbij cellen beschadigde.
Dit soort onderzoekjes zeggen natuurlijk niet zoveel, omdat het lichaam juist allerlei afweermechanismen heeft, in de praktijk totaal andere concentraties stoffen vrijkomen dan waar deze cellen aan werden blootgesteld, en er zo ontzettend veel stoffen zijn die wanneer je ze in een petrischaaltje met menselijke cellen mixt, dan schade veroorzaken.

Zie o.a. de reactie van ACVODA: http://acvoda.nl/2018/08/15/dampen-in-m ... realiteit/

Wat de recente hartaanvallen-quotes betreft, dat is nog lachwekkender. Het “onderzoek” is letterlijk zo gedaan dat er duizenden dampers is gevraagd of zij ooit een hartaanval hebben gehad, en een evengrote groep niet-rokers en niet-dampers is hetzelfde gevraagd. Onder de dampers werd 2x zoveel “Ja” geantwoord op die vraag, dus de conclusie: Dampen verdubbelt de kans op een hartaanval.

Dat is natuurlijk niet hoe onderzoek werkt! Zo’n 80-95% van de dampers is ex-roker, die hebben misschien wel 20, 30, 40 jaar van hun leven gerookt.
Daarnaast is een hartaanval voor veel mensen een reden om te stoppen met roken, dus het is logisch dat in die grote groep ex-rokers/dampers veel meer mensen zitten die ooit in hun leven een hartaanval hebben gehad.

En dit soort rare, gemanipuleerde, suggestieve, en paniekerige onderzoeken kan ik gewoon heel moeilijk serieus nemen. Ik besef heel goed dat ik evengoed door een gekleurde bril kijk en juist ga denken: Als ze nou zó graag iets willen vinden dat slecht is aan dampen en zo graag willen bewijzen dat het heel schadelijk is, waarom is er dan in meer dan 10 jaar nog geen (normaal/eerlijk) onderzoek gedaan dat dit bevestigd? Juist enkel het tegenovergestelde?
Blijkbaar is dat nogal moeilijk en is het nodig om flutonderzoeken uit te brengen.

Uiteraard bewijst slecht gedaan onderzoek ook niet dat dampen ‘dus’ 100% gezond en veilig moet zijn. Dat besef ik heel goed. Maar ik neig ernaar meer waarde te hechten aan studies en onderzoeken die zijn gedaan op echte mensen/levende cellen, die met realistische doses en concentraties werken, het verschil tussen correlatie en causaliteit kennen en bij voorkeur niet gefinancierd zijn door Big T en consorten.

Jij denkt er duidelijk anders over en daar gaan we denk ik niet uitkomen. Voor potentiële dampers/meelezers misschien goed om beide kanten te lezen en zo inzien dat het allemaal niet zo makkelijk is en zelf een eigen mening of standpunt vormen.
Ze hebben gewoon damp op muizen en lichaamsdelen losgelaten, 3 uur per dag, 5 dagen per week, 12 weken lang. Er zat niks geks in maar gewoon de normale damp. Deze dampen tasten het DNA aan, in zowel muizen als in menselijke long- en blaascellen (de damp komt binnen via de longen en de afvalstoffen worden afgevoerd via urine), het DNA wordt op zo'n manier aangetast dat het herstellende vermogen wordt aangetast en het verhoogt de kans op long- en blaaskanker en ook op hartproblemen. Het onderzoek is gedaan op echte levende cellen. Als je het onderzoek leest zul je ook zien waarom het zo werkt. Nicotine wordt namelijk in meerdere stoffen afgebroken. Nicotine op zich is niet kankerverwekkend, maar het lichaam zet het om in verschillende stoffen, en die zijn niet allemaal veilig.

Ik raad je echt aan het onderzoek te lezen, ja het zijn letterlijk meer dan 100 pagina's, maar zeker de moeite waard.

Als je wil stoppen met roken, de huisarts kan je helpen.

Ook heel belangrijk, denk niet dat het geen kwaad kan en dat het dus geen probleem is als kinderen er mee in aanraking komen. Houd het weg bij je kinderen, mocht je besluiten het toch te doen.
Annelleke, die 100 pagina`s ervan letterlijk lezen zal ik even moeten inplannen, maar ga ik doen! Wellicht refereren we dan toch aan een ander onderzoek, excuses als ik je verkeerd begrepen had in ieder geval.

(Juist) ook dampers hebben alleen maar baat bij eerlijk onderzoek en de juiste interpretatie ervan, dat is ook nog meer het gevaar van de shitload aan onzin die er elke week naar buiten komt.

Ik neem aan dat je HA-advies in je quote voor TO is, want ik heb al 2 jaar geen sigaret meer aangeraakt en ben een zeer tevreden damper :)
Zoals ik eerder al zei gaat nooit hard wetenschappelijk bewijs naar buiten komen dat het 100% onschadelijk is (dat is niks 100% wat we elke dag eten, drinken, inademen, gebruiken) en dat hoeft van mij uiteraard ook helemaal niet. Maar ieder moet voor zich afwegen welke risico’s klein genoeg zijn om er toch van te genieten, welke helpend zijn, en of de schade klein genoeg is om daar overheen te stappen of niet.
Dat was inderdaad voor to bedoeld. Sorry als ik wat onduidelijk was.
Annelleke schreef:
28-08-2018 18:18
Dat was inderdaad voor to bedoeld. Sorry als ik wat onduidelijk was.
Geeft niks! Had ik het goed begrepen :)

En voor de ouders inderdaad goed om altijd de verpakkingen e-liquids bij kinderen vandaan houden, ondanks de kindersluiting (die ik zelf soms amper open krijg, haha) op de flesjes. En bij huisdieren ook trouwens; voor katten is Popyleenglycol bijvoorbeeld giftig.

TO doet overigens haar updates in het Vapers topic, maar ik neem aan dat ze hier ook nog wel meeleest.
Bedankt voor de reacties!

Ook de info mbt de onderzoeken naar de e sigaret.

Ik las ook over dat nicotine zelf zo niet gevaarlijk is als damp maar wanneer het in het lichaam omgezet wordt is dat een ander verhaal..hoe zit dit dan?

Iig rook ik geen sigaretten meer en damp wel echter minder dan sigaretten!

Hopelijk meer duidelijkheid mbt de omgezette nicotine in het lichaam.

Denk dat het dan sowieso beter is om sneller van 12 mg nicotine te zakken naar nul.
Nicotine zit ook in aardappelen, tomaten en aubergine :)
Donna, op onderstaand topic staan zo’n 30 linkjes naar nicotinenieuws en onderzoeken:

https://www.dampforum.nu/topic/32728-fe ... -nicotine/

En hier een stuk of 3000:

http://www.stoprokenvandaag.nl/links/#nicotine

Die laatste vind ik zelf altijd wel handig om bij te blijven als het gaat om nieuwtjes e.d.

De 100 pagina’s van Anneleke is dus ook een van die onderzoeken. Om aan te geven dat je nooit 100% eenduidig antwoord gaat vinden op de vraag of, en in hoeverre nicotine kwaad kan of niet. Die opinie varieert van niet schadelijk, tot even schadelijk als een kopje cafeïne/theïne/enz. En van juist enkel goed voor de gezondheid (geheugen/darmen, spijsvertering/Alzeimer/Parkinson), tot wel schadelijk voor de gezondheid.

Je ontkomt er dus niet aan om zelf te bepalen in welke onderzoeken en resultaten je je het beste kan vinden. En als je na veel lezen je toch nog niet goed voelt bij nicotine, dan kan je ook gewoon zonder dampen natuurlijk! Net zoals andere mensen ervoor kiezen cafeïnevrije koffie te drinken.

Het enige waar je voor moeten opletten is dat je niet te snel zakt, als dit zou resulteren in een terugval. Dat zou zonde zijn!
Wat een info :mail:

Wil niet stoppen met dampen maar afbouwen naar nicotine vrije liqueds bedoelde ik eigenlijk.
Bevalt me verder goed!
Nicotine in deze is als ik het goed begrijp ws niet dusdanig schadelijk als wordt soms wordt beweerd Jen16 en Bobby-Pin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven