Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie procedure

29-08-2018 09:13 16 berichten
Goedemorgen,
Ik zal bij begin beginnen. Ik ben benaderd door een bedrijf of ik interesse had in een functie bij hun. Ik ben enthousiast op gesprek gegaan en het was aan mij of ik een 2e keer terug wilde komen om te praten. Voor hun was het al duidelijk. Het 2e gesprek is vooral kennismaken met teamgenoten en kijken of het daar ook klikt.
Ik heb er 1 dag over nagedacht en gebeld dat ik dit graag wilde. Toen ik belde gaf de baas aan dat de afdeling reqruitment ook 2 kandidaten had gevonden dat ze mijn 2e gesprek 1.5 week later plande. Oké kan ik begrijpen alleen nu was mijn vraag, kan het dus zo zijn dat we dus met meerdere mensen een 2e gesprek hebben of hoe moet ik dit zien?

Ik ben al zolang uit het solliciteren dat het mij onbekend is.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan.
Recruitment heeft nog 2 andere kandidaten gevonden, die eerst nog hun eerste gesprek zullen hebben. Daarom is jouw 2e gesprek waarschijnlijk later gepland.
Dat kan zeker. Sterker, het lijkt me vrij normaal.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
oh dat kan zeker

In mijn bedrijf is twee gesprekken standaard, en meer dan twee komt ook voor
En ook al ben je benaderd, meer kandidaten is ook vrij normaal.

Recent weer meegemaakt: ik maak een profiel, HR selecteert twintig kandidaten op LinkedIn, daarvan kiezen we er zes uit die benaderd worden, vier zien een mogelijke match en komen op gesprek. Drie gesprekken per kandidaat in dit geval.
(Dead Kennedys)
Ja een 2e gesprek wist ik, maar ik wist eigenlijk niet dat dat meerdere kandidaten waren. Of gewoon niet bij stil gestaan denk ik. Eigenlijk ook logisch. Oké, dan zal ik er vanuit gaan dat mocht het goed gaan vandaag er een 3e gesprek komt en daarbij waarschijnlijk de voorwaarden en salaris en degelijke worden besproken. Moet eerlijk zeggen dat het daar ook een deel vanaf hangt.

We gaan t zien, de bakkie koffie en we gaan. Stiekem best nerveus haha.
Zoë26 schreef:
29-08-2018 09:25
Ja een 2e gesprek wist ik, maar ik wist eigenlijk niet dat dat meerdere kandidaten waren. Of gewoon niet bij stil gestaan denk ik. Eigenlijk ook logisch. Oké, dan zal ik er vanuit gaan dat mocht het goed gaan vandaag er een 3e gesprek komt en daarbij waarschijnlijk de voorwaarden en salaris en degelijke worden besproken. Moet eerlijk zeggen dat het daar ook een deel vanaf hangt.

We gaan t zien, de bakkie koffie en we gaan. Stiekem best nerveus haha.
Succes! En probeer er een beetje van te genieten onderweg. Het is daten he, vlinders in de buik, of gewoon nee zeggen :)
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
29-08-2018 09:29
Succes! En probeer er een beetje van te genieten onderweg. Het is daten he, vlinders in de buik, of gewoon nee zeggen :)
Dat inderdaad, en bedenk dat ze deze gesprekken ook voeren om te kijken of jullie een match zijn qua bedrijf - jou. En dat is niet omdat ze je willen afschrijven op persoonlijkheid, dat is om te voorkomen dat jij doodongelukkig wordt en snel vertrekt omdat de bedrijfscultuur (bv.) jou helemaal niet aanstaat. Werkgever is op zoek naar een win-win situatie: een nieuwe werknemer is een aanwinst, en jij bent blij en gemotiveerd in je nieuwe baan :)
Ja is ook zo. Dank jullie voor snelle reacties!
Nou was een gesprek van een uur ongeveer.
Heb er ergens een raar gevoel over. Dit was met 2 directe collega's en naar mijn idee klikte dat verder prima. Ik heb de eigenaar daarna nog gesproken en die vroeg hoe het ging en wat mijn gevoel was. Hij gaf aan dat er 2 kandidaten afgewezen waren en dan er nu nog 2 waren. Ik hoor over waarschijnlijk 2 tot 3 weken meer.
Ene kant begrijp ik het dat ze niet met eerste beste in zee gaan , maar aan andere kant weet ik niet waarom ze twijfelen ook mij een aanbod te doen. Ze wachten op beter misschien. Ik sluit betreft niet ideaal aan wat ze zoeken...

We wachten wel gewoon af. Van het werk en het bedrijf verder heb ik een goed gevoel. Ik moet niks dus kan inderdaad en relaxt instaan.
Zoë26 schreef:
29-08-2018 11:59

Ene kant begrijp ik het dat ze niet met eerste beste in zee gaan , maar aan andere kant weet ik niet waarom ze twijfelen ook mij een aanbod te doen. Ze wachten op beter misschien.
Een organisatie wil altijd zeker weten dat ze de beste kandidaat selecteren voor de vacature. Bij veel bedrijven is het daarom regel dat er minimaal een x aantal kandidaten gesproken wordt. Wie voldoet, gaat naar de volgende ronde. Wie niet voldoet valt onderweg af. Uiteindelijk blijven er dan één of meerdere geschikte kandidaten over, en daaruit maken ze dan een definitieve keus. Die keus maak je natuurlijk niet halverwege het traject al bij de eerste kandidaat die wel bevalt, omdat dat niet fair is naar de andere kandidaten. Elke kandidaat krijgt dezelfde kansen, da’s wel zo eerlijk.
Zoë26 schreef:
29-08-2018 11:59

Ene kant begrijp ik het dat ze niet met eerste beste in zee gaan , maar aan andere kant weet ik niet waarom ze twijfelen ook mij een aanbod te doen. Ze wachten op beter misschien. Ik sluit betreft niet ideaal aan wat ze zoeken...
of heel praktisch: ze willen de kandidaten even met een groepje doornemen
en voor ze dat groepje bij elkaar hebben, zijn ze twee weken verder?
Je schrijft:
"Voor hun was het al duidelijk. Het 2e gesprek is vooral kennismaken met teamgenoten en kijken of het daar ook klikt."

Hebben ze het je inderdaad zo voorgesteld, of zat dat meer in jouw hoofd? In het eerste geval vind ik het niet heel netjes. Ik heb het ook al vaker meegemaakt dat ze tijdens zo'n eerste gesprek enthousiast waren, ook nog aangaven 'een goed gevoel te hebben, dus waarom verder zoeken'... maar in de loop van het proces worden vanuit andere richtingen opties aangedragen, of er gebeurt wat intern zodat er een kandidaat doorgeschoven wordt. Kán allemaal, maar dan had je je beter wat gereserveerder kunnen opstellen als bedrijf.

Gelukkig hangt er voor jou niks vanaf en is dit slechts één negatief dingetje tussen een hele hoop indrukken van dit bedrijf, waarop jij je keus straks baseert.
Is inderdaad ook fair tegenover de rest. En logisch dat ze niet de eerste de beste nemen zeg maar. Het is een positief iets dat ik niet afgevallen ben en die andere 2 wel.

Ja zo werd het gezegd. Ik ben gewend dat er na een 1e gesprek een terugkoppeling is of je door bent ja of nee. Nu was dat niet ter spraken en mocht ik terugkoppelen of ik het team wilde ontmoeten om te kijken of het daar ook klikt. Toen ik belde zeiden ze dat over reqruitment.

Ik wacht het gewoon af, al met al heb ik er verder een goed gevoel over. De mede eigenaar is nog 1.5 week op vakantie en die moet ook meebeslissen dus dat is al een factor waardoor het iets langer kan duren.

Thx voor de feedback in ieder geval !!
Recruitment schrijf je met een “c” en niet met een “q”. Ik ben niet zo snel van de taalpolitie, maar ik dacht, ik zeg het nu toch even voor het geval je het woord in een mail wil gebruiken ofzo.
Taalpolitie is niet erg, Bedankt voor de feedback

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven