Cv ketel onderhoud
zondag 2 september 2018 om 12:46
Voor mijn huurwoning staat in het contract dat ik een onderhoudscontract moest afsluiten voor de cv ketel. Dit heb ik tot nu toe niet gedaan. Ik was van plan hem af en toe te laten checken. Ik wil niet geen contract voor een aantal jaar, want ik weet niet hoe lang ik hier nog woon.
Heeft er iemand ervaring met periodiek laten checken? Ik heb tot nu toe alleen hele dure oplossingen gezien. Is er in de CV ketel wereld ook zoiets als een losse klusjesman mogelijk?
Heeft er iemand ervaring met periodiek laten checken? Ik heb tot nu toe alleen hele dure oplossingen gezien. Is er in de CV ketel wereld ook zoiets als een losse klusjesman mogelijk?
zondag 2 september 2018 om 12:55
Wij hebben ook geen contract bij onze cv installateur. Die bellen we als het ongeveer weer tijd is, (meestal zodra hij aangaat in de winter) hij doet z'n ding en we betalen om en nabij de 70 a 100 euro en zeggen weer tot de volgende keer. Bel er eens een paar na wat de mogelijkheden zijn, volgens mij kan dat best bij meer bedrijven.
Edit: toen we nog in een huurhuis woonden kwam er inderdaad elk jaar iemand van het bedrijf waar de verhuurder een contract mee had. Nooit apart voor betaald of zelf iets aan geregeld.
Edit: toen we nog in een huurhuis woonden kwam er inderdaad elk jaar iemand van het bedrijf waar de verhuurder een contract mee had. Nooit apart voor betaald of zelf iets aan geregeld.
zondag 2 september 2018 om 13:05
Ja helaas heeft de makelaar dit bewust in het contract gezet. Dit scheelt de verhuurder geld..
Ik vraag me af of ze mij er op kunnen pakken als ik straks misschien ook een bedrijfje kan vinden die dit 1x per jaar ofzo doet. Ik wil graag verhuizen maar dan moet ik eerst wel die ketel hebben laten nakijken.
Ik vraag me af of ze mij er op kunnen pakken als ik straks misschien ook een bedrijfje kan vinden die dit 1x per jaar ofzo doet. Ik wil graag verhuizen maar dan moet ik eerst wel die ketel hebben laten nakijken.
zondag 2 september 2018 om 13:18
Hier (huurhuis) komt de installateur eens in de 2 jaar. Verhuurder heeft een contract met de installateur.
Heb je informatie over wanneer de ketel geplaatst is ?
Misschien dat je aan de hand van die informatie kunt overleggen met een installatiebedrijf wanneer eenmalige controle nodig is.
Als er iets misgaat kan het je veel geld kosten, dus ik zou het niet aan het toeval overlaten.
Heb je informatie over wanneer de ketel geplaatst is ?
Misschien dat je aan de hand van die informatie kunt overleggen met een installatiebedrijf wanneer eenmalige controle nodig is.
Als er iets misgaat kan het je veel geld kosten, dus ik zou het niet aan het toeval overlaten.
nounou
zondag 2 september 2018 om 13:32
Een onderhoudscontract voor een CV-ketel houdt meestal net even iets meer in dan alleen het onderhoud.
In geval van storing in de winter krijg je voorrang op mensen die geen onderhoudscontract hebben. Dus in drukke dagen hoef je geen 3 dagen te wachten eer je aan de beurt bent, bovendien betaal je vaak geen voorrijdkosten bij een storing.
Een onderhoudscontract is vaak voordeliger dan losse beurten elk jaar.
Een onderhoudscontract is normaal gesproken na een jaar per maand op te zeggen, net als ieder ander contract trouwens.
In geval van storing in de winter krijg je voorrang op mensen die geen onderhoudscontract hebben. Dus in drukke dagen hoef je geen 3 dagen te wachten eer je aan de beurt bent, bovendien betaal je vaak geen voorrijdkosten bij een storing.
Een onderhoudscontract is vaak voordeliger dan losse beurten elk jaar.
Een onderhoudscontract is normaal gesproken na een jaar per maand op te zeggen, net als ieder ander contract trouwens.
Niet geschoten is altijd mis
zondag 2 september 2018 om 13:38
Het is wel handig om toch te kijken of je kunt achterhalen hoe oud je ketel is. Dat geeft wel een inschatting van wat je voor de komende paar jaar te wachten staat. Is ie net nieuw, dan is de kans dat je op korte termijn voor onverwachte kosten komt te staan natuurlijk een stuk kleiner.
Nadat ik mijn ketel had laten vervangen voor een nieuwe, deed ik onderhoud een keer in de ongeveer 1,5 jaar. Mijn loodgieter gaf zelf aan dat dat ook echt wel voldoende was. Elk jaar kan ook, maar vond ik met een nieuwe ketel ook een beetje geldklopperij.
Nadat ik mijn ketel had laten vervangen voor een nieuwe, deed ik onderhoud een keer in de ongeveer 1,5 jaar. Mijn loodgieter gaf zelf aan dat dat ook echt wel voldoende was. Elk jaar kan ook, maar vond ik met een nieuwe ketel ook een beetje geldklopperij.
zondag 2 september 2018 om 13:47
Fleecedekentje10 schreef: ↑02-09-2018 13:05Ja helaas heeft de makelaar dit bewust in het contract gezet. Dit scheelt de verhuurder geld..
Volgens mij is dat niet eens rechtmatig. De CV-installatie hoort bij de woning en dus is de verhuurder verantwoordelijk voor het onderhoud. Dat kun je niet zomaar afschuiven op de huurders.
Kijk hier maar (onder Technische installaties binnen de woning) :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Er staat ook dat in een huurcontract geen bepalingen mogen staan die hiervan afwijken in het nadeel van de huurder.
De verhuurder mag de onderhoudskosten ook niet verrekenen via de servicekosten want het zit al bij de huur in.
zondag 2 september 2018 om 14:50
Dit is dus precies waarom een verhuurder het zou moeten doen en niet de huurder. Verhuurder moet de ketel vervangen als ie stuk is en heeft er dus belang bij dat ie goed wordt onderhouden. Als huurder moet je nu maar hopen dat de vorige huurders het goed hebben gedaan..
Ik vraag me idd ook af of dit wel rechtsgeldig is.
Ik vraag me idd ook af of dit wel rechtsgeldig is.
zondag 2 september 2018 om 15:08
Ik zie idd ook bij de Rijksoverheid staan dat de controle ook voor de verhuurder is, naar de reparatie en vervanging. Dan kan ik wel eens bellen met de verhuurder en aangeven dat 1x per 2 jaar onderhoud het advies was en ik dit voor dit jaar wilde uitvoeren (praat ik geen contract hebben wat goed). En dat ze me dat dus niet mogen doorberekenen.RikM schreef: ↑02-09-2018 13:47Volgens mij is dat niet eens rechtmatig. De CV-installatie hoort bij de woning en dus is de verhuurder verantwoordelijk voor het onderhoud. Dat kun je niet zomaar afschuiven op de huurders.
Kijk hier maar (onder Technische installaties binnen de woning) :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Er staat ook dat in een huurcontract geen bepalingen mogen staan die hiervan afwijken in het nadeel van de huurder.
De verhuurder mag de onderhoudskosten ook niet verrekenen via de servicekosten want het zit al bij de huur in.