Wispelturig qua inrichting

08-09-2018 06:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oh ik word toch ook moe van mezelf. Liefst verf ik om het jaar mijn muur in de woonkamer.
Laatste project was de keuken verven, goed gelukt en zo kunnen we de aanschaf van een nieuwe nog een paar jaar uitstellen.
De woonkamer is twee jaar geleden gedaan en eigenlijk ben ik er op uit gekeken. Het is een hele lichte kleur grijs.
Liefst wil ik meer sfeer erin brengen, door wellicht een groentinten.

Maar mijn man wordt gek van mijn wispelturigheid. Die kan prima 15 jaar in een zelfde inrichting wonen bijvoorbeeld.

Soms word ik zo moe van mezelf. Ik heb nooit rust of dat ik het gevoel heb dat het klaar is.

Ben ik de enige of zijn er hier wel mensen die dat herkennen?
Wat is er mis met om de paar jaar één muur in een andere kleur verven? Dat is zo gedaan en verandert inderdaad meteen het gevoel in je woonkamer.

Of wil je meteen ook voor een klein vermogen aan accessoires en meubels kopen?
Lady_Vintage schreef:
08-09-2018 07:35
Wat is er mis met om de paar jaar één muur in een andere kleur verven? Dat is zo gedaan en verandert inderdaad meteen het gevoel in je woonkamer.

Of wil je meteen ook voor een klein vermogen aan accessoires en meubels kopen?
Ik krijg het idee dat ik niet helemaal spoor omdat ik onrustig word na een paar jaar dezelfde kleur.
Nee hoor meubels hebben we nu 2 jaar en die blijven nog wel 10 jaar die zijn prachtig.
Misschien nog een vloerkleed of wat kussentjes, maar dat is het wel.
Ik heb ook een muur die ik elk jaar een andere kleur geef. De afgelopen 4 jaar paars, antraciet, groen en sinds kort spijkerbroekenblauw. Nieuwe kussentjes op de bank en wat kleine accessoires en elk jaar voor 100 euries een nieuwe woonkamer.

Laat mij dan maar niet sporen :-D
Ik ben ook telkens aan het veranderen. Het is duidelijk herfst geworden en elke dag verandert er wel wat; frisgroen, roze en geel verdwijnen en herfsttinten komen ervoor in de plaats. Ik weet niet of het de modetijdschriften zou halen maar ik omring me met dingen waar ik me goed bij voel.

Ik zou niet kunnen wonen in een omgeving die af is, ook al zou die nog zo stylistisch verantwoord zijn. Ik ken mensen waarbij het er zo uitziet, maar dan moeten ze wel voortdurend opruimen. Zelfs hun kopje koffie op tafel is dan al teveel. Ik heb de gebruikelijke spullen gewoon geïntegreerd.

Eén na laatste aanschaf was een gigagrote vaas met herfstgraspluimen en de laatste een lichtobject van natuurhout.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
08-09-2018 08:02
Ik ben ook telkens aan het veranderen. Het is duidelijk herfst geworden en elke dag verandert er wel wat; frisgroen, roze en geel verdwijnen en herfsttinten komen ervoor in de plaats. Ik weet niet of het de modetijdschriften zou halen maar ik omring me met dingen waar ik me goed bij voel.

Ik zou niet kunnen wonen in een omgeving die af is, ook al zou die nog zo stylistisch verantwoord zijn. Ik ken mensen waarbij het er zo uitziet, maar dan moeten ze wel voortdurend opruimen. Zelfs hun kopje koffie op tafel is dan al teveel. Ik heb de gebruikelijke spullen gewoon geïntegreerd.

Eén na laatste aanschaf was een gigagrote vaas met herfstgraspluimen en de laatste een lichtobject van natuurhout.
Dat heb ik dus ook hoor. In de zomer ben ik er helemaal niet mee bezig. In de herfst gaat het dan weer kriebelen.
Ik dacht direct dat je hier wel even langs mag komen; mijn woonkamer moet nog geschilderd worden. ;) Is al lang geleden nl.
Kortom: ik herken het dus niet. Ik weet ook dat hoe ik het nu heb, ik mijn inrichting het mooist en meest prettig vind en het best schoon te maken (vanwege gezondheidsredenen belangrijk). Dus er komen niet zo snel nieuwe spullen in.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 08:19
14.74% gewijzigd
De laatste muurkleur dateert van 1,5 jaar geleden. Moet zeggen dat de ene kleur geslaagder uitpakt dan de andere want je moet een kleur vinden die én goed combineert bij wat je al hebt én het moet precies de tint zijn die het huis niet te donker of te licht maakt; niet te zoetelijk of te kakel. Dus vaak áls ik een nieuwe tint neem is de eerstgekozen niet de beste en moet het over. Dan word ik heel erg perfectionistisch. Of ik begin weer met het aanpassen van de objecten aan de wandkleur.

Zo blijf je lekker bezig.
binkie schreef:
08-09-2018 08:07
Dat heb ik dus ook hoor. In de zomer ben ik er helemaal niet mee bezig. In de herfst gaat het dan weer kriebelen.
Dan leef je ook meer binnen. En al die gezellige lichtjes. Ben dol op het najaar. :)
Waarom wordt je man er gek van? Ik wissel ook nog weleens van kleur en inrichting. Zo lang man niets (of weinig) hoeft te doen vindt ie het wel best.
Uvita schreef:
08-09-2018 08:21
Waarom wordt je man er gek van? Ik wissel ook nog weleens van kleur en inrichting. Zo lang man niets (of weinig) hoeft te doen vindt ie het wel best.
Hij is in principe nooit moeilijk, maar hij snapt niet waarom ik dat nodig vind. Het is toch netjes binnen?
Niksnie gek hoor, die neiging. Heb ik ook.
Ik heb carte blanche om dingen te veranderen, zolang 't niet te veel gedoe oplevert. En ik respecteer zijn inbreng in het huis: zijn favoriete poster blijft dus hangen en ik zet niet overal tierelantijnen neer. Hij blij, ik blij.

Heeft je man last van je schilderwoede?
Je kunt toch aan de slag als hij er niet is? 's Ochtends even samen de meubels aan de kant zetten en 's avonds weer terug.
Hips, hopsakee en pierlala.
binkie schreef:
08-09-2018 08:33
Hij is in principe nooit moeilijk, maar hij snapt niet waarom ik dat nodig vind. Het is toch netjes binnen?
Ben je een creatief mens? Als in, dat je vaker iets maakt of graag bezig met nieuwe ideetjes enzo?

Dan is 't uit te leggen als zijnde je hobby. Iets waar jij gelukkig van wordt.
binkie schreef:
Tja, gewoon, omdat je het leuk vindt om te doen. Waarom gaan mensen kaarten, puzzelen, ergens koffie drinken, taart bakken? Hoeft geen nuttige reden achter te zitten verder.
Uvita schreef:
08-09-2018 08:44
Tja, gewoon, omdat je het leuk vindt om te doen. Waarom gaan mensen kaarten, puzzelen, ergens koffie drinken, taart bakken? Hoeft geen nuttige reden achter te zitten verder.
Juist!
Het is je hobby.
Hele goeie dames, die gebruik ik :hyper:
Nou ja, grijs.. .dat is wel een kleur waar je snel op uitgekeken raakt. Niet voor niets dat grijs ook gebruikt wordt als uitdrukking voor "saai".

Maar maakt het zoveel uit dat jij steeds iets anders wilt? Kijk, als jij degene bent die zich al het werk op de hals haalt en het kost je alleen een emmer latex, is er toch nog niet zoveel aan de hand?

Zelf ben ik heel gelijkmatig. D.w.z. als ik iets mooi vind, dan vind ik het ook écht mooi en niet voor even maar voor heel, heel lang.
We hebben een blauwe muur en die zal nog heel lang blauw blijven, en sinds kort hebben we de schouw boven de haard ook blauw gemaakt om deze meer te prononceren t.o.v. de muur die wit is. Nu gaan we een groot bord behangen, en daar allemaal fotolijstjes op hangen in voornamelijk zilver. Dat behang is wit met blauwe print erop , een klassieke print. Hetzelfde blauw als de muur.

Is het alleen de muur die jij kleurt of gebruik jij meer kleuren in de woonkamer?
Maar dan zit er nog wel verschil in de manier waarop je ermee omgaat.
Als jij er zelf ook moe van wordt, dan kom je minder standvastig over dan wanneer je 't normaal vindt: iets wat nu eenmaal bij je hoort.

Maak een plan, vertel 't je man 1 keer, overleg eventueel en voer 't uit. Maar zanik niet wekenlang over wat je misschien wil, wel niet wel niet enz. Daar zou ik ook moe van worden. :)
binkie schreef:

Ik heb ook een relatie gehad met iemand die qua inrichting geen rust had in haar kont. Daar werd ik wel een beetje moe van moet ik eerlijk zeggen. En dan is inrichting/interieurstyling zelfs nog gerelateerd aan mijn vakgebied dus is het ook nog eens zo dat het mijn interesse ook heeft.

Door die ervaring ben ik er wel over na ga denken waarom ik het vervelend begon te vinden. Het kwam door een aantal dingen:
1. Door die doorlopende projecten in huis was er altijd ergens zooi.
2. Helemaal zelf zo'n project doen ging ook niet. Ik moest altijd meewerken (meubels sjouwen/verf uitkiezen/lampen verplaatsen/etc).
3. Zij was iedere keer ons huis aan het veranderen; leuk voor haar, maar het is niet haar huis, het is ons huis. Ik woon er ook en mijn behoefte aan rust mag net zo zwaar mee wegen als haar behoefte aan verandering.
4. Iedere keer was de geplande verandering het ultieme doel. Iedere keer werd er door haar een soort verwachting gewekt dat er dan wel iets bereikt zou zijn en dat het dan wel even klaar zou zijn. Dat gaf iedere keer motivatie om er weer in mee te gaan, maar nadat die verwachting keer op keer stuk viel sloeg dit om in irritatie.

Kortom; het is een soort hobby waar je wel je partner intensief in mee sleurt. In ons geval hielp het door bepaalde gebieden te bestempelen als gezamenlijke rustzone's : woonkamer/keuken/slaapkamer. In deze gebieden werd het restylen beperkt. Andere gebieden mocht ze 'los'. Daarnaast hebben we specifieke onderdelen benoemd waarmee de styling werd bepaald zonder alles overhoop te gooien; we hadden een groot wandpaneel gemaakt, inclusief schappen, wat door het veranderen van de kleur/motief/indeling de styling van de kamer sterk werd bepaald.

Misschien heb je hier iets aan in de beeldvorming.
Donkerblauw, gedempt, dus de kleur van de TO een week geleden is nogal in de mode. Ik zag zelfs een heel nieuwe collectie keramiek potten in deze kleur bij het tuinwarenhuis. Bij mij past het niet. Ik heb weleens teal gehad en ook een uitstapje naar petrol (de blauwvarianten me wel enigszins kleuren) maar ze waren zó weer weg. :)
Ik ben gek op interior design en het ziet er hier regelmatig totaal anders uit. Toch zijn mijn muren al 10 jaar dezelfde neutrale lichte kleur en worden ze as we speak opnieuw in diezelfde kleur geverfd. Ik vind een rustige en lichte basis juist heel belangrijk en haal de verandering dan uit andere dingen. Een meubelstuk erin of eruit, nieuwe kussentjes op de bank, een grote plant erbij in een opvallende pot, enz.
Verf is gehaald, ik ga lekker smeren vanmiddag.
Nummer*Zoveel schreef:
08-09-2018 10:08
Ik ben gek op interior design en het ziet er hier regelmatig totaal anders uit. Toch zijn mijn muren al 10 jaar dezelfde neutrale lichte kleur en worden ze as we speak opnieuw in diezelfde kleur geverfd. Ik vind een rustige en lichte basis juist heel belangrijk en haal de verandering dan uit andere dingen. Een meubelstuk erin of eruit, nieuwe kussentjes op de bank, een grote plant erbij in een opvallende pot, enz.

Precies. Misschien wel juist als je vaak wil veranderen is een rustige basis fijn. Eventueel kies je een stuk muur wat je als blikvanger steeds verandert terwijl je de rest als basis in tact houdt.
shifty schreef:
08-09-2018 10:00
Ik heb ook een relatie gehad met iemand die qua inrichting geen rust had in haar kont. Daar werd ik wel een beetje moe van moet ik eerlijk zeggen. En dan is inrichting/interieurstyling zelfs nog gerelateerd aan mijn vakgebied dus is het ook nog eens zo dat het mijn interesse ook heeft.

Door die ervaring ben ik er wel over na ga denken waarom ik het vervelend begon te vinden. Het kwam door een aantal dingen:
1. Door die doorlopende projecten in huis was er altijd ergens zooi.
2. Helemaal zelf zo'n project doen ging ook niet. Ik moest altijd meewerken (meubels sjouwen/verf uitkiezen/lampen verplaatsen/etc).
3. Zij was iedere keer ons huis aan het veranderen; leuk voor haar, maar het is niet haar huis, het is ons huis. Ik woon er ook en mijn behoefte aan rust mag net zo zwaar mee wegen als haar behoefte aan verandering.
4. Iedere keer was de geplande verandering het ultieme doel. Iedere keer werd er door haar een soort verwachting gewekt dat er dan wel iets bereikt zou zijn en dat het dan wel even klaar zou zijn. Dat gaf iedere keer motivatie om er weer in mee te gaan, maar nadat die verwachting keer op keer stuk viel sloeg dit om in irritatie.

Kortom; het is een soort hobby waar je wel je partner intensief in mee sleurt. In ons geval hielp het door bepaalde gebieden te bestempelen als gezamenlijke rustzone's : woonkamer/keuken/slaapkamer. In deze gebieden werd het restylen beperkt. Andere gebieden mocht ze 'los'. Daarnaast hebben we specifieke onderdelen benoemd waarmee de styling werd bepaald zonder alles overhoop te gooien; we hadden een groot wandpaneel gemaakt, inclusief schappen, wat door het veranderen van de kleur/motief/indeling de styling van de kamer sterk werd bepaald.

Misschien heb je hier iets aan in de beeldvorming.
Duidelijk verhaal.
Merl0t schreef:
08-09-2018 08:40
Ben je een creatief mens? Als in, dat je vaker iets maakt of graag bezig met nieuwe ideetjes enzo?

Dan is 't uit te leggen als zijnde je hobby. Iets waar jij gelukkig van wordt.
Ja ben ik.

Ik dacht altijd dat ik raar was omdat ik van verandering hou, maar hier blijkt maar dat er echt wel meer dames zo zijn.
Meubels gaanhier echt niet meer weg de komende 10 jaar. Het gaat dan echt om een muur verven, wat andere accessoires. Nieuw vloerkleed bijvoorbeeld die koop ik dus nooit duur, want ik weet hoe veranderlijk ik ben.
Gelukkig verkoop ik de oude ook eigenlijk altijd wel weer.
Soort van hobby dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven