Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat om mijn huidige baan in NL. Ik kan mijn werkzaamheden op afstand uitvoeren, maar als ik bij hen in loondienst ben, moet ik volgens mij in Nederland ook belasting betalen (want inkomsten in NL uit loondienst) en als je in NL in loondienst bent moet je ook een basisverzekering hebben?

Als ik als zelfstandige aan de slag ga en ik kan bij wijze van spreken een factuur sturen naar m'n huidige werkgever dan doen zij daar niet moeilijk over maar dan betaal ik in Zwitserland m'n belasting?

Heb ik dat zo goed..? Ga de belastingdienst van de week even bellen denk ik. M'n hoofd tolt ervan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leighton schreef:
23-08-2018 11:36
Het gaat om mijn huidige baan in NL. Ik kan mijn werkzaamheden op afstand uitvoeren, maar als ik bij hen in loondienst ben, moet ik volgens mij in Nederland ook belasting betalen (want inkomsten in NL uit loondienst) en als je in NL in loondienst bent moet je ook een basisverzekering hebben?

Als ik als zelfstandige aan de slag ga en ik kan bij wijze van spreken een factuur sturen naar m'n huidige werkgever dan doen zij daar niet moeilijk over maar dan betaal ik in Zwitserland m'n belasting?

Heb ik dat zo goed..? Ga de belastingdienst van de week even bellen denk ik. M'n hoofd tolt ervan.
Ik werk als zelfstandige vanuit Engeland voor Nederlandse opdrachtgevers en belasting en dergelijke moeten inderdaad hier betaald worden. Zorg wel dat je vooraf goed je uurtarief berekend, want daarmee kun je jezelf goed in de vingers snijden - het klinkt al snel als veel, maar er moet ook nog een hoop af.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem ook even contact op met het SVB, die weten vaak meer dan bij de belastingdienst.
Zie bijvoorbeeld ook: www.svb.nl/int/nl/id/werknemers/wn_in_btl/index.jsp
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel! Als het te ingewikkeld wordt dan hou ik het voor gezien en ga ik inderdaad daar solliciteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook de belastingdienst bellen.... Daarbij weet ik niet of je in Zwitserland makkelijk zelfstandig kan werken,,,, Ook omdat het geen EU land is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik wil alleen weten hoe het zit, om te kijken of er een mogelijkheid is om nog op afstand voor mijn huidige werkgever te werken. Als die er niet is, dan niet, en zal ik daar gaan solliciteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
JobEva schreef:
23-08-2018 11:50
Ik zou ook de belastingdienst bellen.... Daarbij weet ik niet of je in Zwitserland makkelijk zelfstandig kan werken,,,, Ook omdat het geen EU land is!
Oh ja, dan moet je ook nog nagaan welke afspraken Zwitserland en de EU daarover gemaakt hebben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Zijn er hier toevallig mensen die vanuit het buitenland online werken voor de Nederlandse markt en dat doen via een Nederlandse KvK-inschrijving? Dat is iets dat ik aan het overwegen ben. Maar ik gok dat het qua belastingen wel wat gecompliceerd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na Nigeria, Canada, een voormalig Sovjet Republiek nu sinds kort in Dubai woonachtig.
Alle reacties Link kopieren Quote
emmeline schreef:
25-08-2018 22:47
Na Nigeria, Canada, een voormalig Sovjet Republiek nu sinds kort in Dubai woonachtig.
Wow, ik vind 1 keer emigreren binnen Europa al heftig en jij doet het gewoon 4 keer en ook nog eens alle kanten op. Knap!

Vind je het niet moeilijk om steeds ergens opnieuw te beginnen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
25-08-2018 21:38
Zijn er hier toevallig mensen die vanuit het buitenland online werken voor de Nederlandse markt en dat doen via een Nederlandse KvK-inschrijving? Dat is iets dat ik aan het overwegen ben. Maar ik gok dat het qua belastingen wel wat gecompliceerd wordt.
Ik heb dat in het verleden een tijdje gedaan maar was nog in NL ingeschreven (als je minder dan 8 maanden weggaat kan dat) en dat was vrij simpel, maar als je ergens langer woont, ben je daar belastingplichtig.

Ik ken mensen die iedere zoveel maanden in een ander land wonen om zo geen belasting af te dragen.
Hello, can you hear me?
Ik vind het prima om belasting te betalen, maar het is hier nogal prijzig om zzp'er te worden. En omdat ik alleen voor opdrachtgevers in Nederland ga werken dacht ik aan een Nederlandse KvK-inschrijving. Ik gok dat ik dan alleen voor de btw in Nederland belastingplichtig ben, maar voor de omzet/inkomstenbelasting hier belasting betaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Emmeline; lijkt me heerlijk om steeds te wisselen van land.....Maar daar moet je dus ook je beroep voor hebben.

Mijn man heeft als kind in veel landen gewoond , en wil dat onze kinderen niet aan doen....Dus blijven we hier hangen..
Hastadepasta18 schreef:
19-08-2018 13:39
Lees al een tijdje jullie topic en nu toch maar een account aangemaakt. Wij verhuizen namelijk over een paar weken ook naar het buitenland; naar Bonaire! Gezellig missy mistique dat jullie over een tijdje ook die kant op komen 😀.

Wij (man, ik en 2 kinderen) gaan voor de baan van mijn man die kant op. Ik wil op termijn ook aan de slag maar eerst maar even settelen.

Leuk om jullie ervaringen tot nu toe te lezen!
Ik moest ineens aan dit topic en aan jullie denken. Zijn jullie al verhuist?
Ik ben benieuwd!
DG2015 schreef:
23-08-2018 11:07
(Hoewel, dat dringen bij het openbaar vervoer vind ik toch écht wel tokkie...)
.
O ja, dat is ook zo'n klassieker! Wat vond ik het een verademing om te merken dat ze hier keurig in de rij staan voor de bus. En als je de rij uit moet om je koffer onderin de bus te leggen, dan kun je daarna zo weer inschuiven op de plek waar je stond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
27-08-2018 09:15
Ik vind het prima om belasting te betalen, maar het is hier nogal prijzig om zzp'er te worden. En omdat ik alleen voor opdrachtgevers in Nederland ga werken dacht ik aan een Nederlandse KvK-inschrijving. Ik gok dat ik dan alleen voor de btw in Nederland belastingplichtig ben, maar voor de omzet/inkomstenbelasting hier belasting betaal.
Kan niet. Laatst nog uitgezocht. Het kan alleen als je in NL staat ingeschreven en niet te lang ih buitenland verblijft.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier vrouwen uit Canada die ik wat vragen zou mogen stellen?
@noa, waarom kan het niet? De KvK heeft me laatst via twitter precies uitgelegd hoe ik dit moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
13-09-2018 15:14
@noa, waarom kan het niet? De KvK heeft me laatst via twitter precies uitgelegd hoe ik dit moet doen.
Omdat je dan belasting ontduikt. Als je resideert in een land dan moet je daar belasting betalen (niet altijd, maar in dit geval wel). Je zult voor wat jij wil echt in NL moeten wonen. Als je niet echt in NL woont en wel jouw bedrijf in NL inschrijft dan heb je feitelijk een postbusfirma.
Ik leg het nu in kleutertaal uit, maar goed, mijn vriend die echt verstand van deze materie heeft, had het anders echt wel gedaan. Hij werkt ook vanuit het buitenland voor NLse bedrijven.
Cum non tum age
@noa, werkt jouw vriend vanuit een Europees land? Ik moet de Belastingdienst er nog over bellen, maar had verwacht dat het geen probleem zou zijn vanwege het belastingverdrag. Ik kan mijn inkomsten uit Nederland toch aangeven in het land waar ik woon? Even los van de btw die ik natuurlijk wel aan de Nederlandse Belastingdienst afdraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
13-09-2018 16:00
@noa, werkt jouw vriend vanuit een Europees land? Ik moet de Belastingdienst er nog over bellen, maar had verwacht dat het geen probleem zou zijn vanwege het belastingverdrag. Ik kan mijn inkomsten uit Nederland toch aangeven in het land waar ik woon? Even los van de btw die ik natuurlijk wel aan de Nederlandse Belastingdienst afdraag.
Ja, id EU. Hij betaalt hier belasting. Wat btw betreft, daar is een regeling voor. Betaalt de werkgever in NL en die krijgt het ook weer terug.
Cum non tum age
Ja, die regeling ken ik. Maar ik had gehoopt dat ik dus met een Nederlandse KvK-inschrijving kon werken, omdat ik hier als zelfstandige standaard bijna 300 euro netto per maand moet betalen, ook als ik geen cent verdien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
13-09-2018 16:35
Ja, die regeling ken ik. Maar ik had gehoopt dat ik dus met een Nederlandse KvK-inschrijving kon werken, omdat ik hier als zelfstandige standaard bijna 300 euro netto per maand moet betalen, ook als ik geen cent verdien.
Klinkt als het land waar ik woon.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMystique schreef:
11-09-2018 16:13
Ik moest ineens aan dit topic en aan jullie denken. Zijn jullie al verhuist?
Ik ben benieuwd!
Nee! Nog een weekje en dan gaan we! Liefst zouden we morgen in het vliegtuig stappen 😀
noa schreef:
13-09-2018 17:50
Klinkt als het land waar ik woon.
:hello:
Maar dan snap je mijn zoektocht dus naar een manier om geld te verdienen zonder dat het eerst geld kost. Ik vind belasting betalen prima, maar die verplichte verzekeringen dus een beetje jammer.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven