Wat kost studeren?
vrijdag 14 september 2018 om 22:16
Er zitten hier vast veel mensen die gestudeerd hebben of studerende kinderen hebben. Ik heb zelf alleen HBO gedaan dus nooit aan de universiteit gestudeerd en ik ben me aan t verdiepen in wat het nu eigenlijk kost. Onze zoon moet de middelbare school nog gaan doen maar wij willen hem wel graag de kans geven om te studeren en gezien alle wijzigingen in de regelingen zijn wij van mening dat we een goed spaarpotje moeten hebben zodat hij ook kan studeren zonder tot aan zijn 50ste te moeten aflossen.
Als ik kijk op bijvoorbeeld de site van de Erasmus universiteit dan staan daar basisbedragen van 2060 euro per leerjaar maar daarachter staan bedragen van bijvoorbeeld 6100 euro onder het kopje EER en niet-EER.
Moet ik de 2 bedragen bij elkaar optellen per leerjaar? En kost de gemiddelde universitaire studie (alleen aan studie, los van alle overige kosten) dan 8160 euro per leerjaar?
Wellicht een hele domme vraag, maar ik begrijp er geen snars van. Er is hier vast iemand die me het kan vertellen
Als ik kijk op bijvoorbeeld de site van de Erasmus universiteit dan staan daar basisbedragen van 2060 euro per leerjaar maar daarachter staan bedragen van bijvoorbeeld 6100 euro onder het kopje EER en niet-EER.
Moet ik de 2 bedragen bij elkaar optellen per leerjaar? En kost de gemiddelde universitaire studie (alleen aan studie, los van alle overige kosten) dan 8160 euro per leerjaar?
Wellicht een hele domme vraag, maar ik begrijp er geen snars van. Er is hier vast iemand die me het kan vertellen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 15 september 2018 om 08:27
Dit jaar is het collegegeld 2060 euro, volgend collegejaar al 2078 euro. Eerstejaars betalen nu voor het eerste jaar de helft.
Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Lang niet alle boeken die op de boekenlijst staan, heb je ook echt nodig. Tweedehands scheelt al heel wat en bij de bieb kun je het meeste ook lenen. Een laptop heb je voor een paar honderd euro, maar ook voor duizend. Op kamers gaan is leuk, maar ook niet altijd noodzakelijk als ze niet dagelijks uren hoeven te reizen.
Met 16 jaar zjin ze oud genoeg om te werken voor dingen als studentenverenigingen, uit gaan, etc. Je hoeft naar mijn mening als ouders ook niet alles te bekostigen van de nieuwste mobiele telefoon tot de maandelijkse kamerhuur.
Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Lang niet alle boeken die op de boekenlijst staan, heb je ook echt nodig. Tweedehands scheelt al heel wat en bij de bieb kun je het meeste ook lenen. Een laptop heb je voor een paar honderd euro, maar ook voor duizend. Op kamers gaan is leuk, maar ook niet altijd noodzakelijk als ze niet dagelijks uren hoeven te reizen.
Met 16 jaar zjin ze oud genoeg om te werken voor dingen als studentenverenigingen, uit gaan, etc. Je hoeft naar mijn mening als ouders ook niet alles te bekostigen van de nieuwste mobiele telefoon tot de maandelijkse kamerhuur.
zaterdag 15 september 2018 om 08:55
EER is Europese Economische Ruimte. Dit is de EU plus een aantal verdragspartners, namelijk Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein.
Burgers van deze landen mogen in de hele EER wonen, werken en studeren op dezelfde voorwaarden als de eigen burgers. EER burgers betalen dus evenveel als Nederlanders aan collegegelden welke gesubsidieerd zijn. Anderen betalen de volle mep. Overigens kun je als Nederlander dus ook tegen gunstige voorwaarden in andere EER landen studeren.
Burgers van deze landen mogen in de hele EER wonen, werken en studeren op dezelfde voorwaarden als de eigen burgers. EER burgers betalen dus evenveel als Nederlanders aan collegegelden welke gesubsidieerd zijn. Anderen betalen de volle mep. Overigens kun je als Nederlander dus ook tegen gunstige voorwaarden in andere EER landen studeren.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
zaterdag 15 september 2018 om 11:11
Misschien heb je hier iets aan.
Dit is het lijstje van ons kind die nu studeert per maand
-Zorgverzekering kosten €5,- want krijgt zorgtoeslag
-Overige verzekeringen €0 aansprakelijkheid valt nog onder gezin, inboedel allemaal MP en tweedehands waarde weing
-Telefoon studentenabonnement paar euro
-Contributies en abonnementen (sport, vereniging) €15,00
-Collegegeld €167,00
-Studiekosten (boeken ed.) €30
-Vervoer (fiets, OV ed.) €10, ov kaart gratis reizen alleen fietsenstalling NS
-Kleding en schoenen €30,00 is erg zuinig op kleding en geen merkkleding
-Vrijetijdsuitgaven €50 is nog ruim begroot
-Grote aankopen zoals laptop €20,00
-Voeding €120,00
-Persoonlijke verzorging €10,00
-Huur €220
Kind sport regelmatig, heeft een grote vriendengroep en geniet van het studentleven.
Kind leent niet (nieuwe stelsel) maar werkt en krijgt een gedeelte van ons.
-Overige verzekeringen €0 aansprakelijkheid valt nog onder gezin, inboedel allemaal MP en tweedehands waarde weing
-Collegegeld €167,00
-Voeding €120,00
-Huur €220
Kind sport regelmatig, heeft een grote vriendengroep en geniet van het studentleven.
zaterdag 15 september 2018 om 11:18
fijn om dit te lezen, een lijstje wat echt realistisch is.Blauwbloemetje schreef: ↑15-09-2018 11:11Misschien heb je hier iets aan.
-Collegegeld €167,00
-Voeding €120,00
-Huur €220
wel is de huur relatief laag, als je net gaat studeren en dan naar Utrecht/Amsterdam gaat dan is de huur meestal hoger (350-400 euro per maand zeker).
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters
zaterdag 15 september 2018 om 11:21
Volgens mij staan er ook goede overzichten van kosten op de website van het Nibud. Verder wat iedereen hier zegt: 2600 voor collegegeld en boeken.
Mijn ouders gaven een maandelijkse toelage waar ik alles voor moest doen, dus niet apart voor collegegeld/boeken/huur. Ik kon er net aan mee rondkomen, alles wat luxe was moest ik voor werken (denk aan lidmaatschap studentenvereniging, kleding, vrijetijd). Als uitwonende student kun je met EUR 1000 prima rondkomen.
Mijn ouders gaven een maandelijkse toelage waar ik alles voor moest doen, dus niet apart voor collegegeld/boeken/huur. Ik kon er net aan mee rondkomen, alles wat luxe was moest ik voor werken (denk aan lidmaatschap studentenvereniging, kleding, vrijetijd). Als uitwonende student kun je met EUR 1000 prima rondkomen.
zaterdag 15 september 2018 om 11:56
zaterdag 15 september 2018 om 12:08
Mijn kinderen blijven thuis wonen omdat hun studies bereisbaar zijn (dochter moet ongeveer 1 1/2 uur reizen enkele reis) en zoon idem. Het is zo kostbaar om uit huis te gaan. Wij betalen collegegeld, boekengeld en sponsoren zo her en der wat, maar kamerhuur etc. gaan wij niet betalen , ik heb 3 kinderen en voor alle 3 is er ruim 10.000 euro beschikbaar en dat kost de gemiddelde studie, alles wat er bij komt is bijbaan.
Het verschilt ook enorm per opleiding wat de boeken kosten . Oudste heeft in eerste jaar alles moeten kopen, was behoorlijk bedrag, maar ze doet ook haar hele studie met die boeken (zijn voornamelijk naslagwerken), ze moet dan wel zo nu en dan readers kopen maar dat doen ze om en om (ene keer koopt zij (lees wij) de reader en de andere keer haar vriendin en dan maken ze kopietje . En dat is ongeveer 100-200 euro per jaar. Haar buitenlandstage werd grotendeels betaald (achteraf) door beurzen (en die kan je heel gemakkelijk aanvragen en er zijn er best veel) en als je mazzel hebt krijg je ook nog vergoeding (zij in buitenland niet, in NL kreeg ze wel).
En ik vind ook dat het niet zo vanzelfsprekend moet zijn dat ouders maar alles betalen.. Een bijbaan is niet verkeerd en zelf beetje energie steken in je toekomst is niets mis mee.
Het verschilt ook enorm per opleiding wat de boeken kosten . Oudste heeft in eerste jaar alles moeten kopen, was behoorlijk bedrag, maar ze doet ook haar hele studie met die boeken (zijn voornamelijk naslagwerken), ze moet dan wel zo nu en dan readers kopen maar dat doen ze om en om (ene keer koopt zij (lees wij) de reader en de andere keer haar vriendin en dan maken ze kopietje . En dat is ongeveer 100-200 euro per jaar. Haar buitenlandstage werd grotendeels betaald (achteraf) door beurzen (en die kan je heel gemakkelijk aanvragen en er zijn er best veel) en als je mazzel hebt krijg je ook nog vergoeding (zij in buitenland niet, in NL kreeg ze wel).
En ik vind ook dat het niet zo vanzelfsprekend moet zijn dat ouders maar alles betalen.. Een bijbaan is niet verkeerd en zelf beetje energie steken in je toekomst is niets mis mee.
zaterdag 15 september 2018 om 13:05
We wonen in een regio waar vlakbij een universiteit zit waar tot nu toe alle gebieden waar hij nu interesse in toont aangeboden worden. Als hij zich gaat richten op dat wat ik nu verwacht kan hij een klein stukje verder studeren maar zelfs dat is max 30 minuten met de trein.
We gaan ook zeker niet alles voor hem betalen hoor. Het idee nu is de studie en hij kan gewoon thuis blijven wonen, maar alles daarbuiten zal hij toch zelf moeten gaan verdienen. Niks mis mee. Heb zelf ook altijd bijverdiend tijdens studie en daar heb ik een goede arbeidsethos door geleerd. Dus dat zal ik ook zeker aanmoedigen.
We gaan ook zeker niet alles voor hem betalen hoor. Het idee nu is de studie en hij kan gewoon thuis blijven wonen, maar alles daarbuiten zal hij toch zelf moeten gaan verdienen. Niks mis mee. Heb zelf ook altijd bijverdiend tijdens studie en daar heb ik een goede arbeidsethos door geleerd. Dus dat zal ik ook zeker aanmoedigen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 15 september 2018 om 13:49
Dat vraag ik me af, heb je daar een bron van? alleen in Nijmegen al zijn 11 complexen waar in totaal duizenden studenten wonen, en dan heb je nog particuliere kamers.Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2018 08:30Overgrote deel woont op OV afstand. Een klein deel msschien niet.
Ik ken niemand die studeert aan de universiteit en thuis woont.
zaterdag 15 september 2018 om 14:02
Ik ken ze wel, maar vraag me ook af waar ze dat op baseert. Wellicht woont op het HBO het overgrote deel thuis, maar bij universiteiten echt niet. Is vaak helemaal niet goed bereisbaar. En als je denkt dat het dat wel is (zoals ikzelf het eerste jaar) dan ben je na één jaar het reizen zo zat dat je alsnog een kamer gaat zoeken. Op mijn opleiding woonden in ieder geval amper mensen thuis. Ze waren er wel, maar het overgrote deel zat op kamers. En mijn opleiding bevindt zich op nog 3 andere plekken (wel qua inhoud compleet anders) in Nederland.
zaterdag 15 september 2018 om 14:06
zaterdag 15 september 2018 om 14:07
Je hebt het wettelijk collegegeld van nu ca. 2.000 euro per studiejaar en het instellingstarief dat per HBO of universiteit verschilt (vanaf ca. 7.800 euro per studiejaar).
Er vanuit gaande dat je zoon een Nederlands paspoort heeft, heeft hij alleen met het wettelijk collegegeld te maken. Nu dus ca. 2.000 euro per jaar en wordt elk jaar naar boven toe geïndexeerd.
Naast collegegeld ook kosten voor boeken/ studiemateriaal/ laptop etc.. Op kamers of thuis wonen maakt ook nogal uit en wel/ geen bijbaan.
Studiefinanciering verandert veel en is nu ook afhankelijk van het inkomen van de ouders. Lastig om aan te geven hoe de situatie over pak hem beet 6 jaar is.
Begin maar vast met sparen ... .
Er vanuit gaande dat je zoon een Nederlands paspoort heeft, heeft hij alleen met het wettelijk collegegeld te maken. Nu dus ca. 2.000 euro per jaar en wordt elk jaar naar boven toe geïndexeerd.
Naast collegegeld ook kosten voor boeken/ studiemateriaal/ laptop etc.. Op kamers of thuis wonen maakt ook nogal uit en wel/ geen bijbaan.
Studiefinanciering verandert veel en is nu ook afhankelijk van het inkomen van de ouders. Lastig om aan te geven hoe de situatie over pak hem beet 6 jaar is.
zaterdag 15 september 2018 om 20:45
is een niet HBO goedkoper per jaar? Dat had ik nl begrepen. Fout wellicht?Boogschutter10 schreef: ↑15-09-2018 14:07Je hebt het wettelijk collegegeld van nu ca. 2.000 euro per studiejaar en het instellingstarief dat per HBO of universiteit verschilt (vanaf ca. 7.800 euro per studiejaar).
zaterdag 15 september 2018 om 20:51
Nee, hbo en universiteit zijn exact hetzelfde wat betreft wettelijk collegegeld. Afhankelijk van de studie kunnen de boeken goedkoper zijn, en bv in mijn vakgebied krijgen hbo studenten een vergoeding voor hun stage en wo studenten niet. Dus dat scheelt iets. En meer studenten van het hbo blijven thuis wonen, dat maakt het natuurlijk ook goedkoper. Maar dat zijn allemaal meer keuzes, in principe is hbo niet goedkoper dan universiteit.
vrijdag 21 september 2018 om 21:50
nausicaa schreef: ↑15-09-2018 20:51Nee, hbo en universiteit zijn exact hetzelfde wat betreft wettelijk collegegeld. Afhankelijk van de studie kunnen de boeken goedkoper zijn, en bv in mijn vakgebied krijgen hbo studenten een vergoeding voor hun stage en wo studenten niet. Dus dat scheelt iets. En meer studenten van het hbo blijven thuis wonen, dat maakt het natuurlijk ook goedkoper. Maar dat zijn allemaal meer keuzes, in principe is hbo niet goedkoper dan universiteit.
Ok, duidelijk bedankt! Hier hebben we een aantal aankomende studenten, gelukkig wonen we nabij de universiteit van (waarschijnlijk) hun keuze. Daar valt voor ze behoorlijk wat winst te behalen, door thuis te blijven wonen.
vrijdag 21 september 2018 om 22:03
Niet iedereen vind het leuk om op kamers te wonen hoor. Mijn dochter heeft er niets mee, woont net zo lief thuis. Middelste ook, jongste moet nog beginnen maar vermoed zomaar dat ook hij liever thuis woont. En in onze straat ook WO student die gewoon thuis woont, het is maar 1 1/2 uur reizen naar Uni.
vrijdag 21 september 2018 om 22:54
poldervrouw schreef: ↑21-09-2018 22:03Niet iedereen vind het leuk om op kamers te wonen hoor. Mijn dochter heeft er niets mee, woont net zo lief thuis. Middelste ook, jongste moet nog beginnen maar vermoed zomaar dat ook hij liever thuis woont. En in onze straat ook WO student die gewoon thuis woont, het is maar 1 1/2 uur reizen naar Uni.
Dat niet alleen, ik vind het bijna onbetaalbaar in combinatie met het collegegeld en alle bijkomende kosten.
vrijdag 21 september 2018 om 23:48
Ik vind anderhalf uur anders toch niet bepaald een korte reistijd. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal dagen dat je naar de universiteit/hogeschool moet. Voor twee dagen per week is deze reistijd nog prima te doen, maar wanneer het vier of vijf dagen per week worden is het al een ander verhaal.poldervrouw schreef: ↑21-09-2018 22:03Niet iedereen vind het leuk om op kamers te wonen hoor. Mijn dochter heeft er niets mee, woont net zo lief thuis. Middelste ook, jongste moet nog beginnen maar vermoed zomaar dat ook hij liever thuis woont. En in onze straat ook WO student die gewoon thuis woont, het is maar 1 1/2 uur reizen naar Uni.
Daarnaast maken andere aspecten in je leven ook uit. Ga je bij een commissie of bestuur, dan is het wel praktisch om in je studiestad te wonen. Of wanneer al je vrienden die kant op gaan.
Ik ben destijds vrij vlug op kamers gegaan, maar ik zocht dan ook een bijbaan in mijn studiestad, had een vriendje dat al op kamers woonde, heb een tijdje nevenactiviteiten gedaan. Ik had ook vrienden die thuis bleven wonen, maar zij behielden hun bijbaan en sport daar en hadden bijvoorbeeld weinig vrienden die op kamers gingen. Ik denk dat je omgeving en datgene wat je als student uit je studentenleven wil halen daarin ook erg bepalend zijn, naast de reistijd uiteraard.