Plus 1 op bruiloft
donderdag 20 september 2018 om 00:59
Hoi forummers,
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
donderdag 20 september 2018 om 06:18
Goede vrienden waarvan je de partner niet kent is voor mij een breinbreker.
Ik denk dat je doorgaans echt wel mensen kan uitnodigen op een bruiloft zonder partner; collega's, je voetbalteam, neven en nichten, etc.
Mensen snappen echt wel dat een bruiloft duur is en dat je geen wildvreemde mensen uitnodigt, maar dat zijn dan ook vaak de mensen die je qua emotionele connectie wel kan missen op je trouwdag.
Goede vrienden? Mijn vriend zou je niet zijn als je niet eens weet wie mijn partner (en dus een belangrijk deel van mijn leven) is
Ik denk dat je doorgaans echt wel mensen kan uitnodigen op een bruiloft zonder partner; collega's, je voetbalteam, neven en nichten, etc.
Mensen snappen echt wel dat een bruiloft duur is en dat je geen wildvreemde mensen uitnodigt, maar dat zijn dan ook vaak de mensen die je qua emotionele connectie wel kan missen op je trouwdag.
Goede vrienden? Mijn vriend zou je niet zijn als je niet eens weet wie mijn partner (en dus een belangrijk deel van mijn leven) is
donderdag 20 september 2018 om 06:21
Voor mij zou dit geen probleem zijn. Toen ik ging trouwen hebben wij die keus ook gemaakt en persoonlijk aan die personen toegelicht. Dat was geen enkel probleem.
Ik heb ook vriendinnen waarvan ik de partner niet ken (alleen van foto). Als ik hen samen uitnodig komt zij alleen en als zij mij uitnodigt is hij er niet bij. Tja in zo'n geval komt hij niet op de bruiloft.
Een andere vriendin haar vriend zag ik altijd op afspraken, totdat er een begrafenis was en hij het niet zo belangrijk vond om mee te gaan.
Ik heb ook vriendinnen waarvan ik de partner niet ken (alleen van foto). Als ik hen samen uitnodig komt zij alleen en als zij mij uitnodigt is hij er niet bij. Tja in zo'n geval komt hij niet op de bruiloft.
Een andere vriendin haar vriend zag ik altijd op afspraken, totdat er een begrafenis was en hij het niet zo belangrijk vond om mee te gaan.
donderdag 20 september 2018 om 06:21
Alles kan, maar ik zou er rekening mee houden dat:
Sommige partners eigenlijk wel blij zijn dat ze niet mee hoeven gaan naar een bruiloft van iemand die ze niet of nauwelijks kennen, maar dat de vriend/vriendin in kwestie dit totaal niet zal waarderen en mogelijk afzegt.
Overigens denk ik dat het ook wel wat over de bruid en de vriendschap zegt, als je iemands partner niet kent, alleen maar omdat de vriendschap na de studententijd ontstaan is. Ik ken de partners van alle vrienden die na de studententijd ontstaan zijn, ook alle partners die opgedaan zijn na de studententijd, zelfs als vrienden in het buitenland wonen.
Sommige partners eigenlijk wel blij zijn dat ze niet mee hoeven gaan naar een bruiloft van iemand die ze niet of nauwelijks kennen, maar dat de vriend/vriendin in kwestie dit totaal niet zal waarderen en mogelijk afzegt.
Overigens denk ik dat het ook wel wat over de bruid en de vriendschap zegt, als je iemands partner niet kent, alleen maar omdat de vriendschap na de studententijd ontstaan is. Ik ken de partners van alle vrienden die na de studententijd ontstaan zijn, ook alle partners die opgedaan zijn na de studententijd, zelfs als vrienden in het buitenland wonen.
donderdag 20 september 2018 om 06:51
Toch apart. Ik heb hier via een kletsgroepje dus vriendinnen ontmoet, maar we wonen nou niet bepaald bij elkaar in de buurt, dus we hebben het meest app-contact. En eens in de zoveel tijd een meet, maar daar zijn partners dan niet bij. Sommigen heb ik wel eens kort gezien, maar kennen nee, echt niet.
En toch zijn we echt vriendinnen. Waarom is dat voor velen zo vreemd?
.
donderdag 20 september 2018 om 07:06
Voor collega's, voetbalteam etc snap ik dit heel goed. Maar voor vrienden.. sorry nee.
Ook ik heb wel vriendinnen waarvan ik met de partner niet zoveel heb/amper zie. Maar op bruiloften horen die er gewoon bij. Ze zijn een belangrijk deel van hun leven. Een bruiloft is voor mij vooral de liefde vieren, samen een bijzondere dag beleven met als het goed is mooie herinneringen. Daar horen mijn vriendinnen bij met hun partners.
Ook ik heb wel vriendinnen waarvan ik met de partner niet zoveel heb/amper zie. Maar op bruiloften horen die er gewoon bij. Ze zijn een belangrijk deel van hun leven. Een bruiloft is voor mij vooral de liefde vieren, samen een bijzondere dag beleven met als het goed is mooie herinneringen. Daar horen mijn vriendinnen bij met hun partners.
donderdag 20 september 2018 om 07:24
Mijn broer had dit hele probleem opgelost door de ceremonie gewoon pas om een uur of 8 te doen en daarna het feest met gewoon iedereen. Ik denk 100 mensen ofzo. Misschien ook meer.
Alleen de directe familie was thuis uitgenodigd voor een etentje.
Ik zou nooit gaten laten ontstaan, dat mensen zich een paar uur moeten vermaken. Ik zou ook niet partners niet uitnodigingen. Het zorgt voor enorm veel gezeik.
Alleen de directe familie was thuis uitgenodigd voor een etentje.
Ik zou nooit gaten laten ontstaan, dat mensen zich een paar uur moeten vermaken. Ik zou ook niet partners niet uitnodigingen. Het zorgt voor enorm veel gezeik.
donderdag 20 september 2018 om 07:30
Dat wou ik ook zeggen. Hoe dierbaar is iemand je als je haar partner als "vreemde" ziet?Vlinder1963 schreef: ↑20-09-2018 03:23Maar als mensen je dierbaar zijn en je hebt regelmatig contact dan ken je toch ook de partner of zeg ik nu iets heel geks?
Zijn haar vriendinnen de a.s echtgenoot dan wel heel close?
Ik vind het raar,en ook dom. Zulke gelegenheden zijn juist mooie momenten om banden aan te halen.
Ik ben op/na mijn bruiloft weer close geworden met een oude vriendin en we hebben haar vriend (die wij nog niet persoonlijk ontmoet hadden) ook in onze armen en hart gesloten. En later hun kinderen ook. En zij de onze.
Sindsdien hebben we als gezinnen over en weer steun aan elkaar gehad.
Dat begint ergens he.
Als het een financiële kwestie is moet ze wat anders verzinnen.
En als ze veel vrienden hebben kunnen ze het gewoon niet klein houden. Of ze moeten minder vrienden willen overhouden,dat kan ook natuurlijk.
donderdag 20 september 2018 om 07:35
Anoniem262821034 schreef: ↑20-09-2018 06:51Toch apart. Ik heb hier via een kletsgroepje dus vriendinnen ontmoet, maar we wonen nou niet bepaald bij elkaar in de buurt, dus we hebben het meest app-contact. En eens in de zoveel tijd een meet, maar daar zijn partners dan niet bij. Sommigen heb ik wel eens kort gezien, maar kennen nee, echt niet.
Oh dan zul je best echt vriendinnen zijn. Maar op een feest ter ere van de liefde zijn hun partners toch ook welkom? Ik vind het raar om als vriendin zonder partner te moeten komen.
Als die partners het ongemakkelijk vinden kiezen ze er zelf wel voor om thuis te blijven.
donderdag 20 september 2018 om 07:37
Anoniem262821034 schreef: ↑20-09-2018 05:05@Lenn
Jouw voorbeeld klinkt inderdaad een stuk beter!
De laatste bruiloft waar ik was, waren mijn ouders gelukkig ook uitgenodigd - en ik ben bijna 32, maar dan had ik in elk geval iets van aanspraak ben niet zo’n sociaal dier die makkelijk met mensen kletst. (En er zat ruim 4 uur tussen kerk en feest die we moesten overbruggen in een plaats te ver van huis om heen en weer te gaan) Het was echt not-done om niet te gaan, ken die familie al sinds mijn geboorte, maar ik had het stel al tijden niet gezien (sterker nog, ik ken heel de bruid niet).
Volgende bruiloft zie ik niet tegenop, is van iemand van kletsgroepje van hier van jaren terug en komen dus ook andere vriendinnen van hier (zonder partners hehe).![]()
Maar waarom ging je naar de kerk dan? Je was toch voor het feest uitgenodigd? Niet voor de hele dag?
donderdag 20 september 2018 om 07:44
Ik heb het nog nooit meegemaakt en denk het ook nooit mee te maken maar wanneer op een bruiloft alleen mijn partner of alleen ik zou zijn uitgenodigd dat zouden we zeker niet gaan.
Ik zou ook mijn twijfels hebben over de vriendschap wanneer mijn partner niet zou mogen komen, als er geen interesse in hem is dan is mijn interesse in de vriendschap denk ik ook wel over.
Ik zou ook mijn twijfels hebben over de vriendschap wanneer mijn partner niet zou mogen komen, als er geen interesse in hem is dan is mijn interesse in de vriendschap denk ik ook wel over.
sunny-in-perth wijzigde dit bericht op 20-09-2018 08:21
0.27% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 07:54
Wat een gezeur...ben zelf pas getrouwd en sommige vriendinnen hadden een date meegenomen na het diner omdat zijd at fijner vonden. Hadden in totaal 50 gasten ongeveer. 10 extra was ook geen probleem geweest l, had Max 800 euro gekost, is als je gaat trouwen op het totale budget weinig!
Andere vrienden van partner hadden mij nog nooit gezien vanwege afstand en de mannen elkaar vaak zien met beoefenen van hun hobby.
Partner had vrienden van mij ook nog nooit gezien omdat ik vaak 1 op 1 afspreek met hun.
Toch iedereen met partner (of date) uitgenodigd, het is een dag dat we onze liefde vieren en dan wil je toch gewoon dat al je vrienden zich prettig voelen...
Andere vrienden van partner hadden mij nog nooit gezien vanwege afstand en de mannen elkaar vaak zien met beoefenen van hun hobby.
Partner had vrienden van mij ook nog nooit gezien omdat ik vaak 1 op 1 afspreek met hun.
Toch iedereen met partner (of date) uitgenodigd, het is een dag dat we onze liefde vieren en dan wil je toch gewoon dat al je vrienden zich prettig voelen...
donderdag 20 september 2018 om 07:57
Dit vind ik ook het meest gekke, hoe kan je nu een goede vriendschap met iemand hebben en daar de partner helemaal niet van kennen?! Als er nou net een week een nieuwe vlam is snap ik het maar dat geldt vast niet voor alle vrienden.Vlinder1963 schreef: ↑20-09-2018 03:23Maar als mensen je dierbaar zijn en je hebt regelmatig contact dan ken je toch ook de partner of zeg ik nu iets heel geks?
Ik vind het overigens echt niet kunnen en noem 50 gasten ook niet zeer intiem, dat is al een behoorlijke club.
Edit- bij een groep collega's of een groepje van de sportclub vind ik het idd een ander verhaal.
donderdag 20 september 2018 om 08:09
Sluit ik me bij aan.JollyRider schreef: ↑20-09-2018 01:37Natuurlijk kan het. Leert ze meteen haar vrienden beter kennen. Bijvoorbeeld welke vrienden bedanken voor de eer.
Persoonlijk zou ik bedanken voor de eer en voor de verdere vriendschap. Maar er zullen vast vrienden zijn die dit heel normaal vinden
donderdag 20 september 2018 om 08:15
Ik vind het raar dat op eens dag dat jij jouw liefde viert, je van je gasten verwacht dat ze dat zonder hun geliefde doen. Dan zeg je dus dat jouw relatie zo belangrijk is dat je verwacht dat ze komen opdraven met cadeaus, terwijl voor jou hun relatie er niet toe doet. Voor collega’s en kennissen van de sportclub snap ik dat nog, maar van goede vrienden is de partner altijd welkom. Iets anders is ongastvrij.
donderdag 20 september 2018 om 08:18
donderdag 20 september 2018 om 08:20
In dit geval is de oorsprong van de vriendschap heel anders dan elkaar hebben ontmoet in het studentenleven en regelmatig met z'n allen in de kroeg hangenAnoniem262821034 schreef: ↑20-09-2018 06:51Toch apart. Ik heb hier via een kletsgroepje dus vriendinnen ontmoet, maar we wonen nou niet bepaald bij elkaar in de buurt, dus we hebben het meest app-contact. En eens in de zoveel tijd een meet, maar daar zijn partners dan niet bij. Sommigen heb ik wel eens kort gezien, maar kennen nee, echt niet.
Helemaal niet vreemd dus.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
donderdag 20 september 2018 om 08:20
Was ook op het stadhuis geweest, en kerk aansluitend. Maar dat kwam goed qua route heek goed uit met werk (halve land door rijden), anders was ik inderdaad misschien alleen naar het feest gegaan.
.
donderdag 20 september 2018 om 08:22
Kan prima hoor. Zelf ook gedaan met studiegenoten en eigenlijk vinden we dat allemaal heel normaal van elkaar. We spreken ook als groep een paar keer per jaar af zonder partners, al heb ik de meeste partners wel eens gezien of gesproken kort.
Wat een onzin lees ik hier weer met 'rekening houden met massaal afzeggen' etc... hoe kom je er op
Wat een onzin lees ik hier weer met 'rekening houden met massaal afzeggen' etc... hoe kom je er op
donderdag 20 september 2018 om 08:27
Dat zal ongetwijfeld. Vind ik niet vreemd, alleen werkt het voor mij anders. Ander visie?Anoniem262821034 schreef: ↑20-09-2018 06:51En toch zijn we echt vriendinnen. Waarom is dat voor velen zo vreemd?
Voor mij zijn de partners van mijn dierbaren onderdeel van mijn leven. Ben vrijgezel maar spreek regelmatig af met stelletjes. Ook apart met mijn vriendinnen uiteraard. Maar vind hun partners net zo gezellig.
Ook vriendinnen groepjes die via viva zijn ontstaan, persoonlijk als een vriendschap groeit vraag ik naar de partner. Komen we bij elkaar thuis, is de partner af en toe aanwezig etc.
Het is toch onderdeel van iemand, ben ik nieuwsgierig naar. Ook ontmoet ik graag mensen, voeg ik mensen graag samen etc etc. Misschien dat dat ook een stukje persoonlijkheid is.
Lees ook weleens dat stellen elkaars vriendengroep gescheiden houden, andere voorkeuren dus.
TO, jouw vriendin zou kunnen polsen hoe die vrienden er in staan. Komt ze niet voor verrassingen te staan.
donderdag 20 september 2018 om 08:33
Ikzelf zou het kunnen handelen, zeker als er een heel plausibele uitleg volgt. Wat is plausibel vraag je je dan af? Alles wat het bruidspaar aangeeft en niets van doen heeft met botheid, agressie en onbeschoftheid. Met andere woorden: als ik hoor dat partner niet welkom is want hij zou een hork zijn ervaar ik dat anders dan wanneer ik hoor dat partner eigenlijk welkom zou zijn echter ivm het budget keuzes moeten worden gemaakt die zijn komst eigenlijk niet toelaten.
Zelf zou ik vermoedelijk wel trachtten iets in te regelen dat dan een stuk laagdrempeliger is waardoor meer mensen kunnen meevieren. Een diner waarbij eenieder dan om een tafel gedrapeerd zit zou ik dan eerder inruilen voor een buffet of een BBQ. Op zich vind ik dat overigens ook vele malen leuker, maar dat is een kwestie van smaak. Ben zelf niet zo van de formele gelegenheden en de moetjes.
En op zich vind ik ook dat iedereen het zo moet inregelen zoals hij/zij dat zelf wil.
Zelf zou ik vermoedelijk wel trachtten iets in te regelen dat dan een stuk laagdrempeliger is waardoor meer mensen kunnen meevieren. Een diner waarbij eenieder dan om een tafel gedrapeerd zit zou ik dan eerder inruilen voor een buffet of een BBQ. Op zich vind ik dat overigens ook vele malen leuker, maar dat is een kwestie van smaak. Ben zelf niet zo van de formele gelegenheden en de moetjes.
En op zich vind ik ook dat iedereen het zo moet inregelen zoals hij/zij dat zelf wil.
donderdag 20 september 2018 om 08:39
In onze kringen is het ook vrij gebruikelijk. Groepjes van studie en aanverwante activiteiten. Paar keer meegemaakt nu. Geen enkel probleem, ik vermaak me wel. Maar een bruiloft waar mijn man mee mag is wel veeel leuker, juist omdat je dan zelf ook extra van je eigen liefde kan genieten. Of zo iets. Ik weet het niet precies, maar ik beleef het anders als mijn partner erbij is. Het komt ook veel hartelijker over, al vind ik zonder partner ook geen probleem. Maar dan is het toch meer kijken naar de show, i.p.v. zelf ook genieten van de liefde.
donderdag 20 september 2018 om 08:42
Oei, ik was dit ook van plan, alleen de vriendinnen uitnodigen en niet hun partners. Ken ze inmiddels al tien jaar, maar we spreken altijd alleen met de vrouwen af en de partners ken ik dan ook amper.
Maar ik zal me nu toch twee keer bedenken... gelukkig duurt het nog wel even!
Bij ons is er ook nog de extra afweging dat er natuurlijj maar een max aantal personen in de trouwzaal passen, en dan gaan we net de grens over :/
Maar ik zal me nu toch twee keer bedenken... gelukkig duurt het nog wel even!
Bij ons is er ook nog de extra afweging dat er natuurlijj maar een max aantal personen in de trouwzaal passen, en dan gaan we net de grens over :/