Plus 1 op bruiloft
donderdag 20 september 2018 om 00:59
Hoi forummers,
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
donderdag 20 september 2018 om 17:08
Ik hoef ook niet altijd aan mijn man geplakt te zijn. Het tegenovergestelde is waar - ik vind het lastig om binnen het drukke gezinsleven met verschillende werktijden, verplichtingen van kinderen en je sociale leven ook nog tijd met mijn vriend te vinden.
Juist bij een bruiloft, waar toch de liefde wordt gevierd, vind ik het leuk als ik daar samen met mijn liefde van kan genieten.
Als ik alleen word uitgenodigd zal ik gewoon gaan, een leuke tijd hebben, en het zal de vriendschap verder niet beïnvloeden.
Maar jammer vind ik het wel.
anoniem_364908 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 17:09
Reden: typfout
Reden: typfout
0.29% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 19:25
donderdag 20 september 2018 om 20:14
Dat is wel heel kinderachtig.Lenn12345 schreef: ↑20-09-2018 03:03Hou er wel rekening mee dat mensen massaal af gaan zeggen of niet komen.
Mijn pleegzus wilde ook een intiem etentje en verder geen feest, dus dat etentje moest perfect zijn. Zelfde verhaal bijna; ze hadden op 38 mensen gerekend (4 hadden meteen nee gezegd)
De rest nam niet de moeite om af te zeggen.
Of eigenlijk: waren boos en besloten die avond in de stad te gaan feesten en haar lekker met rust te laten. Ze kregen het gevoel plichtmatig uitgenodigd te zijn, partner was niet welkom...op het kaartje gezet zelfs, alsof er stond: geen honden toegestaan, echt bot m.i. en dat komt niet goed over als je zelf net samenwoont![]()
Dit is gewoon misselijk. En jij zet er ook nog zo'n zelfvoldane smiley bij, wat smerig.Lenn12345 schreef: ↑20-09-2018 03:03
Is dat geen oplossing? Ik vind het nog steeds triestig als ik aan die lege tafels denk en de stress, toen verdriet want iedereen had haar laten barsten. Tsja, haar Grote Liefde viel al niet in de smaak; ze kreeg later dan ook antwoorden zoals: als je je bruidegom had thuisgelaten was ik wel gekomen...
Niet doen zou ik zeggen, of nog even uitstellen en sparen tot je die paar extra monden ook kan voeden.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 20-09-2018 20:18
28.09% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 20:17
Ik verdenk betreffende forummer er van het verhaal wat gepimpt te hebben om schrijfstijl en humor wat concreter en directer te kunnen etaleren.Susan schreef: ↑20-09-2018 14:53Ik lees nu de hele post. Gatverdamme, en dan ook nog met een groepje bekokstoven om die avond expres samen in de stad te gaan stappen. Dan ben je echt heel rancuneus. En dan die trut met haar gegiechel aan de telefoon. Al woon je net samen, dan nog haal je dat niet in je hoofd.
Nee, sorry, maar dat staat echt niet in verhouding. Het ene is ongastvrij, het andere is ronduit gemeen.
donderdag 20 september 2018 om 20:19
Nou, inderdaad. Wat een krengerig gedrag. Het lijken wel een stel pubers. Hoewel alleen de meest venijnige pubers zich zo gedragen.Ttroeteltje schreef: ↑20-09-2018 20:17Ik verdenk betreffende forummer er van het verhaal wat gepimpt te hebben om schrijfstijl en humor wat concreter en directer te kunnen etaleren.
donderdag 20 september 2018 om 20:22
Inderdaad. Ik denk dat doorsnee pubers dit niet eens bedenken. Snap ook niet dat er helemaal niemand in die vriendengroep zat met een beetje gezond verstand, die de rest duidelijk maakte dat dit een compleet vilein, idioot plan was.Paarsebloem schreef: ↑20-09-2018 20:19Nou, inderdaad. Wat een krengerig gedrag. Het lijken wel een stel pubers. Hoewel alleen de meest venijnige pubers zich zo gedragen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 20 september 2018 om 20:26
Ik vind het echt apart dat er gesproken wordt dat het wel jammer is dat de partner niet mee mag. Het is toch echt héél normaal dat collega's zonder partner gaan, tenzij anders aangegeven maar dát is pas bijzonder.Moezy schreef: ↑20-09-2018 15:46Poosje terug had ik een bruiloft van een collega. Op werk was iedereen vrij close met elkaar, gingen ook privé met elkaar om, en de meesten van ons kenden elkaars partner ook. Sommigen van werk waren daggast (iedereen kon natuurlijk niet want het was doordeweeks) en iedereen was welkom op het feest 's avonds.
Ik vroeg of mijn vriend ook mee mocht, toen gaf collega aan (zag wel dat ze dat moeilijk vond) dat dat niet de bedoeling was. Ze had zelf een grote familie en vriendenkring buiten het werk, en als alle collega's ook nog een partner meenemen waren het opeens 30 mensen extra. En daarbij, als collega's kenden we toch elkaar dus het was ook niet zo dat je dan zielig en oncomfortabel in je eentje zit. Ik vond het wel jammer en er werd wel over gesproken (is een paar keer benoemd dat mensen het jammer vonden, geen valse streken zoals hierboven beschreven), maar er werd verder geen probleem van gemaakt. Vóór het feest zijn we met de hele groep collega's wezen eten in de stad, en toen gewoon naar het feest. Hele leuke avond gehad!
Als ik zelf ooit ga trouwen zijn alle partners gewoon welkom overigens. Het diner zou ik sowieso écht intiem houden, paar beste vrienden en ouders en zusjes, en ik ken alle partners van mijn vriendinnen goed. Als ik die niet zou uitnodigen zouden die mannen persoonlijk gekwetst zijn denk ik. Voor het feest 's avonds maken die paar extra hapjes en drankjes toch niet uit als je naar het hele prijskaartje kijkt lijkt me.
En dat geld vind ik terecht dat ze het in een pocket houden. Toch wat tientjes weer..
donderdag 20 september 2018 om 20:52
Het komt op mij over op pestgedrag. En de schrijfster van dit stukje is dan ook nog de pleegzus die duidelijk van de situatie genoot.
Wat een rancuneus, giftig mens ben je dan
donderdag 20 september 2018 om 21:31
Ik heb binnenkort ook een etentje ter ere van een bruiloft. Van een vriendin die ik nu 3 jaar ken en die mijn man 2 keer gezien heeft. Ik spreek altijd met haar alleen (of met andere vriendinnen erbij) af. Ik ben ook alleen uitgenodigd en het is nog geen seconde in me opgekomen om dit raar te vinden. Ik vind het juist wel relaxed. Kan ik lekker met iedereen bijkletsen.
donderdag 20 september 2018 om 21:36
Als het collega's betreft zou ik het raarder vinden om je partner wel mee te nemen. Nog nooit een bruiloft gehad van een collega waar partners waren uitgenodigd. Wat hebben die er nou bij te zoeken? Ik zou ook niet met mijn man mee gaan.CherryBlossom- schreef: ↑20-09-2018 20:26Ik vind het echt apart dat er gesproken wordt dat het wel jammer is dat de partner niet mee mag. Het is toch echt héél normaal dat collega's zonder partner gaan, tenzij anders aangegeven maar dát is pas bijzonder.
En dat geld vind ik terecht dat ze het in een pocket houden. Toch wat tientjes weer..
donderdag 20 september 2018 om 21:43
Ik ben single en heb van vrienden en familie zelfs vaak de vraag gekregen of ik niet een gewone vriend of vriendin mee wilde nemen naar hun huwelijk, omdat zijn niet wilden dat ik me verloren zou voelen tussen de stelletjes en gezinnen. Nooit gedaan aangezien ik me altijd prima vermaak en makkelijk contact leg, maar wel altijd gewaardeerd dat men daarbij stilstond.Leeuw32 schreef: ↑20-09-2018 07:54Wat een gezeur...ben zelf pas getrouwd en sommige vriendinnen hadden een date meegenomen na het diner omdat zijd at fijner vonden. Hadden in totaal 50 gasten ongeveer. 10 extra was ook geen probleem geweest l, had Max 800 euro gekost, is als je gaat trouwen op het totale budget weinig!
Andere vrienden van partner hadden mij nog nooit gezien vanwege afstand en de mannen elkaar vaak zien met beoefenen van hun hobby.
Partner had vrienden van mij ook nog nooit gezien omdat ik vaak 1 op 1 afspreek met hun.
Toch iedereen met partner (of date) uitgenodigd, het is een dag dat we onze liefde vieren en dan wil je toch gewoon dat al je vrienden zich prettig voelen...
donderdag 20 september 2018 om 21:49
Die vraag heb ik ook gehad ja. Werd zeer gewaardeerd! Niet gedaan, want waren meer bekenden. Maar dat soort dingen, daarvan word ik warm van binnenTijdschriftenverslindster schreef: ↑20-09-2018 21:43Ik ben single en heb van vrienden en familie zelfs vaak de vraag gekregen of ik niet een gewone vriend of vriendin mee wilde nemen naar hun huwelijk, omdat zijn niet wilden dat ik me verloren zou voelen tussen de stelletjes en gezinnen. Nooit gedaan aangezien ik me altijd prima vermaak en makkelijk contact leg, maar wel altijd gewaardeerd dat men daarbij stilstond.
donderdag 20 september 2018 om 21:55
Ik ga naar een huwelijk voor het bruidspaar. Het zou echt nooit in mijn hoofd op te komen om te gaan om zelf ook van de liefde te genieten.RogerPriddy schreef: ↑20-09-2018 08:39In onze kringen is het ook vrij gebruikelijk. Groepjes van studie en aanverwante activiteiten. Paar keer meegemaakt nu. Geen enkel probleem, ik vermaak me wel. Maar een bruiloft waar mijn man mee mag is wel veeel leuker, juist omdat je dan zelf ook extra van je eigen liefde kan genieten. Of zo iets. Ik weet het niet precies, maar ik beleef het anders als mijn partner erbij is. Het komt ook veel hartelijker over, al vind ik zonder partner ook geen probleem. Maar dan is het toch meer kijken naar de show, i.p.v. zelf ook genieten van de liefde.
Trouwens: als single kon ik dan geen enkel huwelijk meer bijwonen. Lijkt me toch knap ongezellig en isolerend werken, als ik niet bij één van de belangrijkste dagen uit het leven van vrienden zou zijn.
donderdag 20 september 2018 om 21:58
Een fijne trouwdag gewenst!LadyL0101 schreef: ↑20-09-2018 10:32Toevallig trouw ik binnenkort en we hebben iedereen voor eten én feest uitgenodigd. En bij ons gaat dit min of meer vanzelf 'goed': van een vereniging waar ik lid van ben komen de dames alleen, want die partners kennen mij niet en ook de andere dames (meestal) niet, dus wat moeten ze daar? Andere aanhang is uiteraard welkom: mijn nicht komt met haar vriend die we misschien 2 keer gezien hebben en een neef brengt zijn nieuwe vriendin mee. Prima! Niks voor op de kaart hoeven zetten.
donderdag 20 september 2018 om 22:06
Ja het was een droevige toestand, zeker weten. Voelde me ook zeeeeer ongemakkelijk en toch... ze had het beter anders aan kunnen pakken, het waren haar vriendinnen van school, basisschool en middelbare school waar ze echt altijd mee omging en ook hun partners waren daar altijd bij. Of bijna altijd, niet overdrijvenMoezy schreef: ↑20-09-2018 14:48Wow wat een verhaal. Ik vind dit echt heel zielig voor de bruid. Niet afzeggen, en vervolgens giechelig gaan doen als je half in tranen gebeld wordt... Omg wat harteloos. Waren dat überhaupt echte vrienden van pleegzus?? Dan ga je iemand toch niet expres zo erg kwetsen op de bruiloft? Kijk, ik vind het gierig als partners niet welkom zijn en zou het zelf anders doen. Maar om je nou ZO vals op te stellen gaat echt te ver.
Kan niet alles vertellen ivm herkenning, het is nogal een paar apart.
Ik mag hem ook niet, echt niet, hij heeft dingen gedaan in zijn leven die ik echt te ziek voor woorden vind (ook gevangenisstraf voor gehad, echt heel erg wat hij heeft gedaan) en van mij hadden ze de sleutel weg mogen gooien.. dat verklaart wel een hoop, je hoorde alleen maar zeggen: 'ja het is nou eenmaal haar keuze, niks aan te doen maar ik heb er echt moeite mee, wat ziet ze in zo'n creep' en dat soort dingen.
Ondertussen was hij altijd welkom bij hun feestjes/kerst whatever terwijl hij de vreemde eend in de bijt was en deden echt hun best hem erbij te betrekken, hij zei rustig: ik vind er niks aan hier, hoelang moet ik nog blijven?
Dan ook nog een kaartje sturen dat alleen de dames welkom waren... ik vond het niet slim. Haar eigen moeder wilde ook niet komen, en ik begreep dat nog ook. Het contact was al wankel, hij was ontzettend onbeschoft tegen mijn en haar ouders.
De vriendinnen hadden wel gezegd nou, ik weet niet of ik daar zin in heb hoor, 12 van hen waren ook behoorlijk kwaad omdat ze een vrijgezellenetentje hadden geregeld in een BBQ-restaurant waar ze toegezongen zou worden door een bandje, echt heel lief van ze.
Wat doet pleegzus -één dag vantevoren- afzeggen, haar a.s. vond het 'niet nodig' dat ze met een stel meiden 'aandacht van andere mannen gingen trekken'.. (nee, geen geloofskwestie of cultuur: gewoon een ziekelijk jaloerse kaaskop die terecht bang was dat ze wat beters tegen zou komen).
Ze zijn zonder haar gegaan en hebben haar dat ook laten weten. Echt gezegd: nog nooit een avond voor de bruid gevierd zonder a.s. bruid omdat ze niet mag van haar liefje. Kortom, het kwam niet helemaal uit de lucht vallen.
Ze kan echt niet goed bevatten hoeveel pijn ze die vriendinnen deed door af te bellen voor dat etentje, niemand was blij met haar man en inmiddels ziet ze niemand van die mensen nog. Als ze nog eens langskwamen en haar man kwam binnen uit zijn werk zei hij rustig: 'wie is die hoer op de bank, stuur haar naar huis, ik ga douchen als ik terugkom moet ze weg zijn'.
Dan stuurde ze snel haar vriendinnen weg die haar gesteund hadden sinds haar 8e jaar... het waren 'hoeren' omdat ze make-up droegen. Gewoon, een beetje. Nagellak, lippenstift niks bijzonders.
Dat was ook wel de reden dat we (het gezin thuis) haar probeerden om te praten om zo'n hapjes/drankjesfeestje te geven voor iedereen maar ja, ze moest en zou een restaurant. Of haar man, kan ook hoor.
Het is absoluut niet netjes, helemaal mee eens: ze hadden gewoon moeten zeggen 'luister, ik MEEN het: als het zo moet dan kom ik gewoon niet, de groeten met je bruiloft'.
Maar dat hadden er maar een paar gedaan, de rest zei (sarcastisch? ik was er niet bij..) we komen heus wel hoor, zonder vriend/man. Of toch niet, nou ja je ziet het wel
Op die manier vertelde ze het als ze thuiskwam. Als je voorzichtig zei: ja maar het enige wat ze van hem weten is wat alle kranten heeft gehaald en hij is allesbehalve vriendelijk tegen mensen. Dan ging ze hem verdedigen.. hij was vals beschuldigt, zo erg was het niet, de rechter was gek, en de kranten nog veel erger en niemand gaf hem een kans boehoe.
Resumerend: ik vond het hartverscheurend allemaal maar begreep de gasten ook wel.. ik ging ook alleen maar om haar een plezier te doen.
De rest die wel was komen opdagen ook.
Toch is het een feit dat de mensen die niet op kwamen dagen dat vooral deden vanwege haar afzegging voor het etentje, ze hadden dat bandje al ingehuurd en wat steekt er nou voor kwaad in een lekker etentje? Geen strippers of zo, ze wisten al dat dat geen goed idee zou zijn.
Eerder hadden ze al moeten slikken omdat alle partners domweg niet welkom waren terwijl sommigen nog bij haar in de klas hadden gezeten als kind.
Toch wat meer uitleg want nu ik het nog eens las dacht ik dit was toch wel een verhaal apart.. alleen was hier de bruidegom zelf de 'vreemdeling' in de ogen van de gasten.
Laatste keer dat ik haar sprak vertelde ze blij dat ze wilde gaan sporten in een sportschool, dat mocht natuurlijk niet maar wat had die lieve man van haar wel gedaan? Op MP wat oude gewichten en een home-trainer gekocht
Kon ze lekker toch sporten zonder de deur uit te hoeven
Het blijft niet netjes, ze hadden af moeten zeggen zodat zus ook af had kunnen zeggen maar je kon het zien aankomen; niet iedereen pikt alles van de bruid omdat.. ehmm ja, daarom. Vandaar dat ik echt denk: je gasten moeten het ook leuk hebben, niet alles draait alleen om het bruidspaar; ik zou ook niet naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk gaan op eigen kosten wat ik hier ook las.
Heb ik er gewoon niet voor over, dan moet men óf voor vervoer en een slaapplaats zorgen, of toch maar gewoon een Frans kasteeltje in Nederland
donderdag 20 september 2018 om 22:10
Yep; dat is echt lief van je vrienden!
Ooit bij trouwdag van vrienden, waar ik geen enkele van de andere gasten kende. Vrienden hadden me aangeboden iemand mee te nemen, wat ik niet nodig vond. Bij binnenkomst nam de bruid me direct persoonlijk mee naar de tafel met overige vrienden om me even voor te stellen en een stoel voor me aan te schuiven. Vond ik ook zo lief en attent. Was een superleuke bruiloft.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 22:18
41.74% gewijzigd
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Als je dit doet, spoor je echt niet.Lenn12345 schreef: ↑20-09-2018 03:03Hou er wel rekening mee dat mensen massaal af gaan zeggen of niet komen.
Mijn pleegzus wilde ook een intiem etentje en verder geen feest, dus dat etentje moest perfect zijn. Zelfde verhaal bijna; ze hadden op 38 mensen gerekend (4 hadden meteen nee gezegd)
De rest nam niet de moeite om af te zeggen.
Of eigenlijk: waren boos en besloten die avond in de stad te gaan feesten en haar lekker met rust te laten. Ze kregen het gevoel plichtmatig uitgenodigd te zijn, partner was niet welkom...op het kaartje gezet zelfs, alsof er stond: geen honden toegestaan, echt bot m.i. en dat komt niet goed over als je zelf net samenwoont![]()
Er waren -schrik niet- maar 17 mensen. Waarvan 4 verveelde boze pubers, alleen familie.
Best een triest gezicht al die feestelijk gedekte tafels en maar staren naar de deur of er nog iemand kwam.
Zelf gaan bellen of ze wel het juiste restaurant haddenom dan te horen: nog één knuffel van mijn lief en dan ga ik. Als hij me laat gaan giecheldegiechel, je weet hoe het is als je net samenwoont. Mss tot straks..
Een vriendin kwam toch nog na een huilbui van zus, nam afscheid van haar man die haar bracht, hij mocht natuurlijk best blijven bij nader inzien. Dat gezicht toen hij zei: ik heb al gegeten, ik was niet uitgenodigd toch? Bel maar als ik je kan komen halen vriendin, eetse!
Zelden zo blij geweest dat de oprotkoffie eraankwam en ik de stad inkon. Was nog geen tien uur. Geen cadeautjes/enveloppen en wel de rekening. Geen idee wat ze moest betalen want ik wilde er niets meer over horen.
Wij, haar naasten hadden nog zo gezegd: doe dan lekker hapjes eten -tapas, Turks, Indonesisch- of zoiets met een drankje ipv een duur diner, kan je ook nog een prijs afspreken of een seintje krijgen wanneer je max. budget bijna op is en dan opstappen.
Is dat geen oplossing? Ik vind het nog steeds triestig als ik aan die lege tafels denk en de stress, toen verdriet want iedereen had haar laten barsten. Tsja, haar Grote Liefde viel al niet in de smaak; ze kreeg later dan ook antwoorden zoals: als je je bruidegom had thuisgelaten was ik wel gekomen...
Niet doen zou ik zeggen, of nog even uitstellen en sparen tot je die paar extra monden ook kan voeden.
Nee, ik had je reactie nog niet gelezen, telefoontje tussendoor maar juist nog wat uitleg gegeven hoe het zo gekomen was.Ttroeteltje schreef: ↑20-09-2018 20:17Ik verdenk betreffende forummer er van het verhaal wat gepimpt te hebben om schrijfstijl en humor wat concreter en directer te kunnen etaleren.
Ik had echt gewild dat het overdreven/aangedikt was maar zo ging het echt. Maar ik had erbij moeten vertellen waarom ze zo ontzettend boos waren. De tekst op de kaarten weet ik echt niet meer maar die was echt onfatsoenlijk, echt alsof er stond: helaas mogen er geen honden in de zaak dus geen hond meenemen aub. Ik vond het absurd, de drukker zei er ook nog wat van
donderdag 20 september 2018 om 22:15
Ik kan me op zich ook wel voorstellen dat er mensen zijn afgehaakt, maar de manier waarop is zo ver beneden peil, als groep gaan stappen, jezelf verkneukelend omdat zij daar zit in haar mooie jurk met al die lege tafels. Ook al verdient het gedrag van je schoonzus ook absoluut geen schoonheidsprijs, dit is zulk doelbewust gemeen gedrag.
Don't waste your time on jealousy,